Citat:
Ursprungligen postat av
C20
Det där argumentet med att 80% anser sig köra bättre än snittet brukar ju va svårt att argumentera emot. Därför brukar jag inte skryta om hur bra jag själv kör utan istället påpeka hur dåligt typiska vardagsbilister kör med alla dess brister i t ex hur dom hanterar kurvor, timing av inbromsningar osv. och ibland även ta exempel på riktiga skitförare jag åkt med. Då främst när det gäller snabb körning eftersom jag gillar att köra fort och är bra på det. När det kommer till t ex precisionskörning eller ta sig fram smidigt i tät stadstrafik är jag nog mer genomsnittlig.
Men där gissar jag du är bra också, då du kör långtradare mm. Jag har en polare med CE-kort och det var rätt imponerande när han körde mellan en parkerad bil och en snövall med mindre än 10 cm marginal samt kör igenom svängar i korsningar med rätt god fart med full koll var t han har "hörnen" så att säga och bara backa personbil med släp är ju rätt svårt för oss som inte övat så mycket - men för honom är det ju en lek.
Det är ju inte precis svårt att se att man själv kör betydligt bättre än en genomsnittlig vardagsbilist på dom saker man är bra på om man kollar mot ett antal kriterier - men att bevisa det här, är ju något helt annat.
Dom flesta av alla 80% som anser sig köra bättre än snittet, tänker nog bara så för att dom irriterar sig på andra i trafiken av olika anledningar och då måste dom ju vara "dåliga förare" - kan ju va allt från folk som tränger sig in i kön till "osäkra förare" som kör 10 km/h under hastighetsgränsen likväl som "fartdårar", folk som inte kommer iväg på en gång när trafikljuset slår om till grönt osv.
Sen finns det ju de fakto förare som kör sämre än snittet (om snittet är där det är och några kör bättre, så måste det ju rent statistiskt finnas dom som kör sämre också) och dom står ju för en stor andel av olyckorna (dit räknas ju även t ex fulla och drogpåverkade samt även t ex SMSande förare med uppmärksamheten är där den inte borde vara).
Om man ser till hur lite olyckor det ändå händer jämfört med trafikmängden, så är det ju inte så stor andel av förarna som råkar ut för dom.
Du verkar åtminstone vettig, till skillnad från många andra härinne. Har man som t.ex jag körkort för CE, kört b.la kranlastbil, trailer och släp ( även i Norge ) så bör man ju per automatik uteslutas från argumentet ¨ 80% anser sig köra bättre ... ¨ då 80% av dem garanterat inte framför tunga fordon. Och mycket riktigt som du säger om precisionsövning, det sitter rätt bra om man som jag använder både truck, hjullastare och lastbil i sitt jobb. Har aldrig orsakat en olycka, tvärtom förhindrar en hel del. Bara för att man ibland kör snabbt - och snabbare än de flesta klarar av - så betyder ju inte det att man kör vårdslöst. Sen finns det idioter i trafiken åt båda hållen såklart.
Summa summarum - håller i princip med dig här.
Citat:
Ursprungligen postat av
calamato
Tssss kan väl inte vara så svårt att framföra en lastbil med släp på E4:an, det skulle ju en apa klara av. Kan lova dig att jag är en säkrare förare än dig, dels tar jag inga onödiga risker som riskerar att drabba vanliga förare sen har jag lite mer innanför pannbenet än vad du har. Du är en skam för yrkeskåren som tycker du är frän när du tävlingskör med andra människor och dessutom utsätter andra människor för fara. Nä ditt rövhål, sätt dig i skolbänken och gör om teorin igen för du verkar glömt bort en hel del. PS: jag har BE, CE och DE så jag vet vad det handlar om.
Som förare av tunga fordon har man ett stort ansvar, oavsett väg. Sen kör jag givetvis inte bara runt på motorvägar utan kan vara lite kringelikråkar. Du tillhör, uppenbarligen, samma typ av, vad ska vi säga, butthurt kategorin som t.ex provocative i tråden. Det är ju ni som är faran i trafiken, som ej kan hantera av när ni möter era övermän som med sina kunskaper framkallar mindrevärdeskomplex hos er.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Är du dum på riktigt? 80%anser sig köra bättre än genomsnittet. Du anser dig köra bättre än genomsnittet. Men du tillhör inte de där 80% enl dig själv😂
Tyvärr så är du den värsta avarten i trafiken. Du kör yrkesmässigt men har ändå noll respekt i trafiken.
Totalt osäker förare som tar risker o försöker trigga andra.
Återigen, 80% av de som anser sig köra bättre än genomsnittet kan inte framföra tunga fordon med släp, köra hjullastare, väldigt begränsad erfarenheter av ¨snabbkörning¨ osv osv. Du får försöka formatera om din hjärna innan vi kan diskutera det här ämnet vidare verkar det som.
Jag kan mer om fordon och fordonsframförande än vad du någonsin kommer att kunna. Och? Alla kan inte vara bra på allt, MEN du behöver ju inte spy galla på oss för det.