Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-22, 14:18
  #4873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Det handlar om att köra efter omständigheterna men sånt fattar inte undergivna typer som du eftersom ni likt troskyldiga småbarn utgår från att det alltid finns goda syften bakom alla regler, lagar och bestämmelser som politikerna hittar på.
Det finns ju kanske en anledning att Sverige har en god trafiksäkerhet internationellt sett, med förhållandevis få döda och svårt skadade per körda mil. Det händer att jag kör lite för fort ibland men jag försöker samtidigt inte försvara det hela eller hävda att det i praktiken skulle vara någon mänsklig rättighet att köra efter eget tycke och smak i traiken.
Citera
2021-07-22, 17:43
  #4874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Blir irriterad när jag kör lagligt men har nån dåre precis i arslet. Måste jag tex bromsa snabbt för en älg eller liknande finns det inte en chans att du tex skulle hinna stanna utan att köra in i mig . Visst kör fort du , men varför inte hålla rimligt avstånd sen köra om när läge ges?
Om någon ligger i arslet så kör den i samma hastighet som dig.
Men vem fan har sagt att jag ligger och pressar dig och andra i röven?
Du skrev om de som kör för fort, vilket jag gör. Då kör jag om dig.
Citera
2021-07-22, 17:46
  #4875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
EU moppar som har förvandlat alla 70 vägar till 30 vägar med gigantiska köer börjar bli rätt irriterande.
Det är knappast moppeförarens fel utan de närmast bakom som inte kör om. Kommer du inte om en moppe så är det dig, inte moppen som är felet.
Citera
2021-07-22, 17:48
  #4876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Om någon ligger i arslet så kör den i samma hastighet som dig.
Men vem fan har sagt att jag ligger och pressar dig och andra i röven?
Du skrev om de som kör för fort, vilket jag gör. Då kör jag om dig.

Då får väl den sänka farten något , hålla avstånd samt köra om när det kan göras på ett säkert sätt, så svårt kan det väl ändå inte vara ?
Citera
2021-07-22, 17:52
  #4877
Medlem
Kör ofta på en tungt trafikerad 90-väg utan omkörningsfil och blir tokig på folk som kör i 70-80 trots bra väder och underlag. Med tanke på att det är så mycket mötande trafik är det omöjligt att köra om och det bildas långa karavaner.
Citera
2021-07-22, 18:07
  #4878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Kör ofta på en tungt trafikerad 90-väg utan omkörningsfil och blir tokig på folk som kör i 70-80 trots bra väder och underlag. Med tanke på att det är så mycket mötande trafik är det omöjligt att köra om och det bildas långa karavaner.

Jo det kan jag hålla med om att det är väldigt irriterande när man håller rätt långt under hastigheten, även om det är lagligt. Vad som inte är lagligt är att köra för fort och det är ett större problem tycker jag .
Citera
2021-07-22, 19:07
  #4879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det är knappast moppeförarens fel utan de närmast bakom som inte kör om. Kommer du inte om en moppe så är det dig, inte moppen som är felet.
Ja, det håller jag med om, näst efter moppen så är det folk som är för rädda för att köra om som är det mest irriterande för tillfället.
Citera
2021-07-22, 19:35
  #4880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Till skillnad från folks allmäna tyckande så har dylika hastighetssänkningar förmodligen en viss evidens bakom sig. Blir man irriterad över att behöva följa hastighetsbegräaningarna på våra vägar så är det en indikation på att man saknar den mentala mognad som krävs för att framföra sitt fordon säkert och man ska nog lämna tillbaka sitt körkort.

Ungefär mycket evidens som att det stundom ploppar upp lastbilsförbud på vissa villagator för att folk i området inte vill bli störda.
Citera
2021-07-23, 11:53
  #4881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jo det kan jag hålla med om att det är väldigt irriterande när man håller rätt långt under hastigheten, även om det är lagligt. Vad som inte är lagligt är att köra för fort och det är ett större problem tycker jag .

Folk som kör för fort är sällan ett hinder mer än för sig själv.
Citera
2021-07-23, 12:48
  #4882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Folk som kör för fort är sällan ett hinder mer än för sig själv.

De är dom allt. De utsätter andra för risker med att köra för fort .
Citera
2021-07-23, 13:11
  #4883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
De är dom allt. De utsätter andra för risker med att köra för fort .

Jag pratar om hinder inte risker. Hur ofta gör någon som kör för fort så att du kommer fram till en destination senare än förväntat?

Om någon kör fortare än dig släpper du förbi dem och du går vidare med din dag.
Citera
2021-07-23, 13:50
  #4884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Jag pratar om hinder inte risker. Hur ofta gör någon som kör för fort så att du kommer fram till en destination senare än förväntat?

Om någon kör fortare än dig släpper du förbi dem och du går vidare med din dag.

Nej sant men hur ser du på de faror/risker fortkörare kan utsätta andra för ? Eller tror du att det spelar ingen roll för säkerheten hur fort folk kör ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback