Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
När
Laidback en gång öppnades, eller
Loungen som den då hette, flyttades även frågesporttrådarna dit:
(FB) Ny avdelning: Flashback Lounge, Arkiv m.m. Stora förrändringar!!!
Men efter bara någon månad kom åtminstone den
litterära frågesporttråden tillbaka till
Litteratur, troligen för att den tynade bort i den nya miljön. Och där lever den ju och frodas än idag, tretton år senare.
Det var förstås ett bra beslut. Den och flera andra frågesporttrådar i kulturforumen attraherar kunniga och engagerade användare och innehåller inte sällan kvalificerad diskussion. Det vore dårhusmässigt att tro att trådarna skulle kunna leva på samma sätt i ett renodlat "lekforum", som om engagemanget och kunskapen berodde på en allmän leklystnad och inte på det specifika ämnesintresset.
Som fellow litteraturmoderator kan jag bara hålla med. Och jag kan egentligen bara tala för litteraturforumets lektrådar
(FB) Litteratur - Frågesport! (FB) Gissa Bokcitatet - de skulle tyna bort och dö i Laidback. De flesta som frekventerar trådarna
är intresserade av seriösa diskussioner, men det är heller inga profiler som man ser i Laidback. Det handlar ofta om människor med ett stort litteraturintresse och stor kunskap inom ämnet som gör kvalificerade gissningar på citat i förhållande till verk och författare och det är inte alltid några lättgissade namn som det handlar om. Visst, vi kan flytta dem till Laidback, men jag är tämligen säker på att de hängivna och litteraturintresserade användarna inte kommer att följa med trådarna och om de gör det så kommer de snabbt att avskräckas av den låga diskussionsnivån och det tramsiga klimatet i LB/ED (som sannolikt även skulle infiltrera tidigare seriösa och uppskattade trådar). Resultatet skulle bli att trådarna faller längre och längre tillbaka kronologiskt tills de glöms bort.