2005-08-09, 12:44
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag tänkte att vi kunde ordna en frågetråd enligt modell av de rätt livaktiga sådana som finns på Litteraturforumet ("Gissa bokcitatet", "Gissa poet" och "Litterär frågesport"). Enkla regler: någon citerar alltså en text (svenska eller engelska) eller ger ledtrådar i form av text eller bild, de övriga debattörerna gissar tills någon identifierat den tänkare som efterfrågas.

"Prop.XX: Den som föreställer sig, att det som han hatar förstöres, kommer att känna lust.
Bevis: Människoanden strävar efter att föreställa sig det, som utesluter existensen av sådana ting, som förminskar eller hämmar kroppens verksamhet.
D.v.s. den strävar att föreställa sig sådant, som utesluter existensen av de ting den hatar. Föreställningen om något, som utesluter existensen av sådant som anden hatar, befordrar alltså denna strävan hos anden, d.v.s. den uppväcker hos anden lust. Alltså kommer den, som föreställer sig att det som han hatar förstörs, att känna lust."
Citera
2005-08-09, 18:06
Medlem
Gajds avatar
Spinoza?
Citera
2005-08-09, 18:14
Medlem
heh, jag som just börjat läsa "filosofins historia", får återkomma om jag känner igen citatet.
Citera
2005-08-09, 18:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gajd
Spinoza?

Visst är det hämtat ur den holländske juden Baruch Spinozas Etik i Alf Ahlbergs översättning, en av de stora klassikerna, med en märklig "geometrisk" framställningsform (definitioner, propositioner, axiom och postulat om människoanden, de besvärliga lidelserna, den ofria viljan och den allestädesnärvarande eller kanske hellre obefintlige "Gud"):

http://www.spinoza.net/TSNMain.htm
Citera
2005-08-09, 23:41
Medlem
Gajds avatar
Och vem har komponerat följande lilla prosapoem?

"Självmedvetandet är först enkel försigvaro, lik sig själv genom att ur sig utesluta allt annat; dess väsen och absoluta föremål är för det jag; och i denna omedelbarhet, eller i denna dess försigvaros vara, är det enskilt. Vad som är annat för det, är såsom oväsentligt ett föremål som betecknas med det negativas karaktär. Men det andra är också ett självmedvetande; en individ träder emot en individ. På så sätt omedelbart uppträdande är de för varandra som vanliga föremål; självständiga gestalter, i livets vara – ty det varande föremålet har här bestämts som liv – nedsänkta medvetanden, vilka ännu inte för varandra har genomfört den absoluta abstraktionens rörelse som utplånar allt omedelbart vara, ännu inte blivit det självidentiska medvetandets rent negativa vara, eller vilka ännu inte framställt sig som ren försigvaro, det vill säga som självmedvetanden. Vart och ett är förvisso medvetet om sig självt, men inte om det andra, och därför har dess egen visshet om sig ännu ingen sanning; ty dess sanning vore bara att dess egen försigvaro framställt sig för det som självständigt föremål, eller, vilket är det samma, att föremålet hade framställt sig som ren visshet om sig självt. Detta är emellertid inte möjligt enligt erkännandets begrepp, om inte vart och ett av dem, det ena för det andra och det andra för det ena, i sig själva genom sitt eget görande och åter genom det andras, fullbordar denna försigvarons rena abstraktion."
Citera
2005-08-09, 23:55
Medlem
Ezzelinos avatar
Försigvaro, Fürsichsein, ren och absolut abstraktion - det måste röra sig om farbror Hegel?
Citera
2005-08-10, 00:05
Medlem
Gajds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Försigvaro, Fürsichsein, ren och absolut abstraktion - det måste röra sig om farbror Hegel?

Mycket riktigt, Hegel, ur Andens fenomenologi, och en paragraf ur den för många 1900-talstänkare (fransoser) så viktiga Herre- och slavdialektiken.
Citera
2005-08-10, 00:09
Medlem
Makehastes avatar
Jag smyger in en ryggdunk till herrn med skägget för detta ypperliga initiativ i mitt annars lite grådaskiga forum.
Citera
2005-08-10, 08:10
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Jag smyger in en ryggdunk till herrn med skägget för detta ypperliga initiativ i mitt annars lite grådaskiga forum.

Fan, nu får jag nästan lust att skaffa skägg IRL, och klorbleka det - men då måste jag nog köra tre Shivadyrkande vita linjer i pannan också. Och en klarröd dräkt.

Mitt förslag är att vi håller tråden öppen för tankeprosa, aforismer, reflektioner, fragment osv., förutom de givna namnen som är så att säga fackmannamässigt erkända av filosofihistorien.

Vem är detta?

"To seek mysteries in the obscure, poking into magic and committing eccentricities in order to be talked about later; this I do not.

The man of breed comes into harmony witj the process and continues his way. Go half way and then stop, I can't let it go at that.

The man of breed pivots himself on the unchanging and has faith. To withdraw from the world, unseen and unirritated by being unseen, his knowledge ignored; only the saint or the sage can compass this.---

To love what the people hate, to hate what they love is called doing violence to man's inborn nature. Calamities will come to him who does this, definite physical calamities, the wild grass will grow over his dead body.

Thus the true man has his great mode of action which must be from the plumb center of his heart, maintaining his given word that he come to his deed in due hour. Pride and jactancy lose all this."
Citera
2005-08-10, 10:22
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Kan det vara en viss Konfucius?
Citera
2005-08-10, 10:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Kan det vara en viss Konfucius?

Det kan det absolut vara, i Ezra Pounds tolkning. Över till dig.
Citera
2005-08-10, 10:47
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Kul!

Vem är det som har författat följande ambitiösa rader:

Citat:
...men eftersom jag då blott önskade ägna mig åt utforskandet av sanningen, tänkte jag att jag borde göra raka motsatsen och förkasta som absolut falskt allt det, vari jag kunde finna minsta tvivel, för att se om inte efter detta något skulle bli kvar att tro på som vore höjt över varje tvivel. Emedan våra sinnen ibland bedrar oss, ville jag sålunda anta att ingenting är sådant som de låter oss föreställa oss att de är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in