2004-05-17, 13:11
Medlem
Jaggers avatar
Inspirerad av filmforumets frågesport inviger jag härmed litteraturforumets eminenta frågesportstråd! Jag passar på att ställa den första frågan eftersom jag med största sannolikhet inte kommer att komma till tals något mer i den här tråden när de seriösa litteraturvetarna lossar det tunga artilleriet

Vilken bok?
Tre ledtrådar: Isbitar, Djungel, Allie Fox

Den som svarar rätt tar över stafettpinnen!
Citera
2004-05-17, 15:53
Medlem
Nulles avatar
Bra initiativ!

Observera att det givetvis är fusk att googla fram svaret.
Citera
2004-05-17, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Inspirerad av filmforumets frågesport inviger jag härmed litteraturforumets eminenta frågesportstråd! Jag passar på att ställa den första frågan eftersom jag med största sannolikhet inte kommer att komma till tals något mer i den här tråden när de seriösa litteraturvetarna lossar det tunga artilleriet

Vilken bok?
Tre ledtrådar: Isbitar, Djungel, Allie Fox

Den som svarar rätt tar över stafettpinnen!

Paul Theroux, "The Mosquito Coast"

EDIT: Min fråga:

Gatsopare, glödlampa, Jag
Citera
2004-05-17, 17:45
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Paul Theroux, "The Mosquito Coast"

Bara för sakens skull. Rätt svarat
Citera
2004-05-17, 22:49
Bannlyst
Okej, min fråga kanske var lite svår.

Jag lägger till: Tommy Körberg
Citera
2004-05-17, 23:30
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Okej, min fråga kanske var lite svår.

Jag lägger till: Tommy Körberg
Hmm, Tommy Körberg, då tänker jag omedelbart på den gamla schlagerdängan "Stad i ljus" (just för att glödlampa och gatsopare nämns). Finns det månne någon bok med den titeln?
Citera
2004-05-18, 12:26
Medlem
Jaggers avatar
Lessen Caine men den obildade pöbeln - mig själv inkluderad - verkar gå bet på den här. En liten ledtråd till kanske?
Citera
2004-05-18, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Lessen Caine men den obildade pöbeln - mig själv inkluderad - verkar gå bet på den här. En liten ledtråd till kanske?
Okej då.

Tommy Körberg

George Orwell
Citera
2004-05-18, 18:35
Medlem
Eremitens avatar
Eftersom det är du Caine som ställer frågan så är det säkert en bok av Ayn Rand (jag har fortfarande inte hunnit läsa hennes böcker).

EDIT: Eller så är det en bok av George Orwell som jag inte har läst.
Citera
2004-05-18, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Eftersom det är du Caine som ställer frågan så är det säkert en bok av Ayn Rand (jag har fortfarande inte hunnit läsa hennes böcker).
Helt rätt, och då finns det ju inte så många att välja mellan...
Citera
2004-05-18, 20:00
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Helt rätt, och då finns det ju inte så många att välja mellan...
Du har nämnt ett par titlar som jag har skrivit upp på min söklista. "Anthem" är inringad, förmodligen för att du har skrivit mest om den.
Min gissning blir därmed "Anthem". Om det är rätt får du gärna förklara ledtrådarna.
Citera
2004-05-18, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Du har nämnt ett par titlar som jag har skrivit upp på min söklista. "Anthem" är inringad, förmodligen för att du har skrivit mest om den.
Min gissning blir därmed "Anthem". Om det är rätt får du gärna förklara ledtrådarna.
Helt rätt.

Boken utspelar sig i ett Orwellianskt storebrorssamhälle, där medborgarnas yrken bestäms av ett slags styrande råd, De Lärde tror jag de kallas. Huvudpersonen är gatsopare. En dag hittar han en tunnel, och inne i tunneln gamla dokument och böcker från Tiden Före. Han läser dessa och ägnar månader åt att skaffa sig kunskap. Till slut lyckas han göra en egen glödlampa (elektricitet existerar inte längre). Han presenterar den för rådet, och döms till döden (tror jag; det var som sagt ett tag sedan jag läste den). Han flyr, och tar med sig en kvinna som han tidigare träffat (sådana relationer är också förbjudna). De flyr ut i vildmarken, bygger sig ett hus, och upptäcker individen--ordet Jag, som sedan länge varit glömt.

Tommy Körberg hade en stor "hit" med Björn & Bennys "Anthem", från "Chess" tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in