2018-06-27, 17:47
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja, men jag utgår från att partners inte anmäler varandra när jag resonerar kring lagen. Den är ju knappast till för att folk i relationer ska få ett försvårat sexliv eller börja anmäla varandra.
Så du tycker alltså att det är helt i sin ordning att kriminalisera vanligt sex, för folk anmäler ju inte varandra...

Så du tror inte folk kommer anmäla efter otrohetsaffärer, uppbrott eller dylikt?
Citera
2018-06-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej, det går inte utmärkt.
Tvärt om.
Det går alldelrs utmärkt måna om att man har samtycke hela vägen genom ett samlag.
Inga som helst problem för alla som inte betraktar sin sexpartner som en möbel.
Citera
2018-06-27, 17:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det går alldelrs utmärkt måna om att man har samtycke hela vägen genom ett samlag.
Inga som helst problem för alla som inte betraktar sin sexpartner som en möbel.
Att måna om samtycke och införskaffa samtycke inför varje ny del av akten är två helt skilda saker.

Det senare är vad som krävs.
Citera
2018-06-27, 18:01
Medlem
Citat:
Hur ska jag göra då?

Om jag vet att frugan ibland älskar att ta den i tvåan och ibland absolut inte vill, samtidigt som jag vet att hon hatar att prata om det?

Antingen får jag helt enkelt försöka, och genom handling visa vad jag tänker och därmed göra en olaglig handling, eller så blir det bara missionären.
Kolla vad hon verkar vilja innan du gör nåt så klart.

Du tror inte det vore skönare för henne att kunna slappna av och veta att du inte bara stoppar in den i tvåan de dagar hon absolut inte vill ha den där?
Senast redigerad av Ipsi 2018-06-27 kl. 18:03.
Citera
2018-06-27, 18:04
Medlem
Citat:
Herregud, åtterligare en tråd där någon gravt missförstått samtyckelagen ner till nivån..

ahh! jag måste fråga!!!/ skriva kontrakt bla bla innan jag gör nått...ahhh...

Samtyckelagen innebär att det numera bli olagligt att ha sex med någon utan att först säkerställa samtycke.

Finns fler sätt än att fråga verbalt att "säkerställa" detta.
Samtycke vid sex, uttryckts enklast via fysisk aktivitet. Svarar din partner på dina fysiska närmanden via samma typ av närmanden på dig eller fysiska svar på dina så har du samtycke. Svarar din partner inte alls...så ha du inget samtycke och bör då kanske fråga.

Svårt?
Nej inte speciellt.

Så, geniet, berätta nu hur detta ska gå att bevisas ifall det nu sker att man först hade ett samtycke genom beröring, för att sedan bli anklagad dagen efter av partnern man legat med.
Citera
2018-06-27, 18:07
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Bra inlägg. Poängen är att ursäkter i stil "men jag trodde att hon var med på det" ska bli svårare att använda.

Den här typen av lagstiftning har dessutom funnits i Norge under en längre tid, och normännen (och kvinnorna) har inte slutat "hooka" normalt för det.

Problemet jag ser är att det är relativt enkelt (om än skämmigt) att sätta dit sin förövare om man blivit våldtagen då det syns i underlivet om man inte varit med på det. Används inte våld anser jag att det inte är våldtäkt.

Denna lag ser jag mer som en symbollag, att man ska tänka till innan man raggar upp någon eller hamnar i säng med folk som kanske ångrar det efteråt.
Citera
2018-06-27, 18:09
Medlem
Citat:
Att måna om samtycke och införskaffa samtycke inför varje ny del av akten är två helt skilda saker.

Det senare är vad som krävs.

Hörru Pungteringen...ska vi inte mysa lite i blåbärsriset? - --> införskaffande av samtycke

Får jag stoppa in den här pinnen i häcken på dig? ---> införskaffande av samtycke vid nytt "moment"

Mycket enkelt.
Citera
2018-06-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Så, geniet, berätta nu hur detta ska gå att bevisas ifall det nu sker att man först hade ett samtycke genom beröring, för att sedan bli anklagad dagen efter av partnern man legat med.

Berätta först varför det scenariet enligt er var omöjligt före samtyckelagen.
Citera
2018-06-27, 18:15
Medlem
Citat:
Berätta först varför det scenariet enligt er var omöjligt före samtyckelagen.

Därför att det inte fanns någon samtyckeslag före samtyckeslagen skrevs? Eller vad är det jag missar.
Citera
2018-06-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Därför att det inte fanns någon samtyckeslag före samtyckeslagen skrevs? Eller vad är det jag missar.

Vad var det som hindrade en kvinna från att knalla till polisen och anmäla dig för våldtäkt under samma scenario du målade upp innan samtyckelagen?

om hon kunde göra detta, så vad är DITT problem?
Senast redigerad av Merapi 2018-06-27 kl. 18:37.
Citera
2018-06-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Problemet jag ser är att det är relativt enkelt (om än skämmigt) att sätta dit sin förövare om man blivit våldtagen då det syns i underlivet om man inte varit med på det. Används inte våld anser jag att det inte är våldtäkt.

Denna lag ser jag mer som en symbollag, att man ska tänka till innan man raggar upp någon eller hamnar i säng med folk som kanske ångrar det efteråt.

Vad är det som syns i underlivet?
Citera
2018-06-27, 19:38
Medlem
mumuhammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
"Ett sätt att göra denna lag bättre (imo) är att straffa de tjejer som hävdar våldtäkt (utan att det är det) med det straff som påstådd våldtäktsman skulle fått. Ett problem med detta är dock om tjejen faktiskt blivit våldtagen och domen beslutar att hon inte blivit det, så att hon får ett straff istället för våldtäktsmannen. Känns dock som mitt förslag är bättre då fittor är pedestalized i dagens Sverige."

Var det dummaste jag hört på länge.

Att anklaga någon falskt för våldtäkt är inte lättare att göra med denna lagen än utan. Ord står fortfarande mot ord så du blir inte lättare dömd i en sån situation. Lagen är till för att fylla de kryphål som fanns i de gamla lagarna, och falska anklagelser för våldtäkt var inte en av dessa kryphål.

Dessutom, du lägger fokus på helt fel område. Problemet är att kvinnor (barn och män) blir våldtagna, det är det vi arbetar mot. Fokus bör ligga där, inte på de som eventuellt blir falskt anklagade. Man kan anklaga någon falskt för allt möjligt, mord, stöld, etc, men inte läggs det särskilt mycket fokus på det.
Tror denna lag är det dummaste du hört (läst) på länge, med tanke på hur idiotisk den är. Du säger det själv; det är fortfarande ord mot ord... Så vad gör lagen för skillnad? Inte ett jack shit, hur svårt är det att ljuga i rätten om du faktiskt har våldtagit någon?

Jag hävdar att lagen gör det enklare för falska anklagelser (vilket den gör, lol), du hävdar motsatsen. Lagen gör ju ingen konkret skillnad. Vad är då syften med lagen?

Ja, vi arbetar för att bli av med våldtäkter, inte för att möjliggöra falska anklagelser

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De få som blir dömda för våldtäkt döms till löjligt låga straff. Men det räcker tydligen inte.
Det håller jag med om; skärp straffen, möjliggör inte att oskyldiga kan bli skyldiga

Citat:
och det kunde man inte förr menar du?
har inte varit 20000 trådar på detta forum i ämnet....kvinna ljög om våldtäkt!

Det finns en lag redan " falsk tillvitelse" med den straffsats den nu har.
Det är förmodligen lika svår uppgift bevisa detta som att bevisa vissa våldtäkter där bara ord står mot ord.

och jag kan lova dig att antalet faktiskt våldtäkter som inte bli dömda är fan så många fler än falska tillvitelser. Så snarare kukar som är "pedestalized" i dagens samhälle.

Jag hävdar att fittor är pedestalized, med tanke på tsunamin av feminism som pågår Säg mig, om lagen nu är så bra, vad gör lagen för nytta om det är ord mot ord (precis som förut)? Vad hindrar killen som våldtog att säga "hon sa ja, hon initierade" etc?

Angående antalet våldtäkter som sker som inte blir dömda; ja, jag tror precis som du. Men lösningen är inte att piedestalisera punanis ännu mer
Senast redigerad av mumuhammed 2018-06-27 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in