Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
"Ett sätt att göra denna lag bättre (imo) är att straffa de tjejer som hävdar våldtäkt (utan att det är det) med det straff som påstådd våldtäktsman skulle fått. Ett problem med detta är dock om tjejen faktiskt blivit våldtagen och domen beslutar att hon inte blivit det, så att hon får ett straff istället för våldtäktsmannen. Känns dock som mitt förslag är bättre då fittor är pedestalized i dagens Sverige."
Var det dummaste jag hört på länge.
Att anklaga någon falskt för våldtäkt är inte lättare att göra med denna lagen än utan. Ord står fortfarande mot ord så du blir inte lättare dömd i en sån situation. Lagen är till för att fylla de kryphål som fanns i de gamla lagarna, och falska anklagelser för våldtäkt var inte en av dessa kryphål.
Dessutom, du lägger fokus på helt fel område. Problemet är att kvinnor (barn och män) blir våldtagna, det är det vi arbetar mot. Fokus bör ligga där, inte på de som eventuellt blir falskt anklagade. Man kan anklaga någon falskt för allt möjligt, mord, stöld, etc, men inte läggs det särskilt mycket fokus på det.
Tror denna lag är det dummaste du hört (läst) på länge, med tanke på hur idiotisk den är. Du säger det själv; det är fortfarande ord mot ord... Så vad gör lagen för skillnad? Inte ett jack shit, hur svårt är det att ljuga i rätten om du faktiskt har våldtagit någon?
Jag hävdar att lagen gör det enklare för falska anklagelser (vilket den gör, lol), du hävdar motsatsen. Lagen gör ju ingen konkret skillnad. Vad är då syften med lagen?
Ja, vi arbetar för att bli av med våldtäkter, inte för att möjliggöra falska anklagelser
Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
De få som blir dömda för våldtäkt döms till löjligt låga straff. Men det räcker tydligen inte.
Det håller jag med om; skärp straffen, möjliggör inte att oskyldiga kan bli skyldiga
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
och det kunde man inte förr menar du?
har inte varit 20000 trådar på detta forum i ämnet....kvinna ljög om våldtäkt!
Det finns en lag redan " falsk tillvitelse" med den straffsats den nu har.
Det är förmodligen lika svår uppgift bevisa detta som att bevisa vissa våldtäkter där bara ord står mot ord.
och jag kan lova dig att antalet faktiskt våldtäkter som inte bli dömda är fan så många fler än falska tillvitelser. Så snarare kukar som är "pedestalized" i dagens samhälle.
Jag hävdar att fittor är pedestalized, med tanke på tsunamin av feminism som pågår

Säg mig, om lagen nu är så bra, vad gör lagen för nytta om det är ord mot ord (precis som förut)? Vad hindrar killen som våldtog att säga "hon sa ja, hon initierade" etc?
Angående antalet våldtäkter som sker som inte blir dömda; ja, jag tror precis som du. Men lösningen är inte att piedestalisera punanis ännu mer