2018-06-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Självklart har man börjat göra saker som man sedan fått ett nej för. (Velat stoppa in prinskorven där hon inte velat ha den för dagen, försökt flytta henne till en position hon inte gillat för tillfället, tagit på ett bröst hon inte velat ha klämt)

Men det i sig är knappast våldtäkt.
Det skulle kunna klassas som det om man struntar i vad hon vill, men knappast för att man tar ett steg som hon för tillfället inte var sugen på, och sedan backar så fort hon gör sin vilja känd.

Och det är det sjuka med lagen, man ges inga möjligheter till ett normalt samlag.
Då kanske ni får lära er hur normala samlag går till då, nämligen att man känner av sin partner innan man gör något nytt.

Menar du "stoppat in den" eller "velat stoppa in den"?
Citera
2018-06-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det har alltid krävts samtycke, men när man knäsätter det i en lag så riskerar man att skapa mer problem än som är fallet. Man borde nog lyssna mer på de lagkloka innan man gör sådant här.

Nej det har det inte. Män som bevisligen utsatt någon för våldtäkt har kommit undan med:
-Jag visste inte!
-Jag trodde hon ville!
Sen man HAR lyssnat till de "lagkloka". Just de som har godkänt denna lag, som för övrigt även finns i anda länder, mig veterligen utan att alla dessa nationers kvinnor "excesserar" i anmälningar eller mened.
Citera
2018-06-27, 17:17
Medlem
Citat:
Man ska inte skriva lagar som inte går att efterleva eller bevisa.

Man kan inte inhämta samtycke inför varje nytt skede, vilket lagen kräver.
Man kan avbryta den del av akten som inte gillas vid tecken på bristande samtycke.
Men det är olagligt förfarande enligt nya lagen.

Hur ska man döma om männen säger att han fick muntligt samtycke och kvinnan säger att hon inte gav det?
Ingen som gjort heller.

Det går utmärkt...

Det beror på bevisläget...men du har med nya lagen samma problem när endast ord står mot ord ja.
Citera
2018-06-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det har det inte. Män som bevisligen utsatt någon för våldtäkt har kommit undan med:
-Jag visste inte!
-Jag trodde hon ville!
Sen man HAR lyssnat till de "lagkloka". Just de som har godkänt denna lag, som för övrigt även finns i anda länder, mig veterligen utan att alla dessa nationers kvinnor "excesserar" i anmälningar eller mened.
Precis, Kanada har haft samtyckeslag sen 80-talet, England sen början på 2000-talet. Australien, Nya Zeeland, Tyskland, Sydafrika, Belgien, flera delstater i USA m fl har det.
Citera
2018-06-27, 17:18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du överdriver nu. Människor som fungerar normalt med förmåga att känna av situationen kommer kunna ha samlag precis som tidigare.
Men de kommer inte kunna göra det utan att göra brottsliga handlingar.

Istället kommer allt hänga på att partnern antingen inte anmäler, eller att man ser till att försvåra bevisläget.
Citera
2018-06-27, 17:22
Medlem
Citat:
-Jag visste inte!
-Jag trodde hon ville!

"Jag trodde hon ville" bör väl dock fortfarande kunna fria, då det antyder att den åtalade uppfattade samtycke. Vad jag förstår kommer rätten fortfarande bedöma avsikt snarare än utfall.
Citera
2018-06-27, 17:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
"Jag trodde hon ville" bör väl dock fortfarande kunna fria, då det antyder att den åtalade uppfattade samtycke. Vad jag förstår kommer rätten fortfarande bedöma avsikt snarare än utfall.

Är det så att rätten bedömer avsikt snarare än utfall, ja då är lagen misslyckad.
Däremot lär det bli svårare att ange exakt vad det var som fick mannen ifråga att tro att hon ville. Man får ha sina historier klart för sig, vara bra på att ljuga och kunna hålla huvudet kallt. Med skickliga åklagare och advokater är det nog inte alltid så lätt.
Citera
2018-06-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto

Ja möjligt du har rätt där. Jag kan ju dock tycka att vissa fall (med den gamla lagstiftningen) haft helt absurda domstolsresonemang.
Lite typ: ja hon sa inget, ja hon låg helt blick stilla, ja hon vände bort huvudet då jag försökte kyssa henne, Ja, hon verkade inte gilla det...Ja, hon grät....men jag trodde hon ville!

Sånt skit bör inte längre frias med den nya lagen.
Citera
2018-06-27, 17:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Men de kommer inte kunna göra det utan att göra brottsliga handlingar.

Istället kommer allt hänga på att partnern antingen inte anmäler, eller att man ser till att försvåra bevisläget.

Ja, men jag utgår från att partners inte anmäler varandra när jag resonerar kring lagen. Den är ju knappast till för att folk i relationer ska få ett försvårat sexliv eller börja anmäla varandra.
Citera
2018-06-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Precis, Kanada har haft samtyckeslag sen 80-talet, England sen början på 2000-talet. Australien, Nya Zeeland, Tyskland, Sydafrika, Belgien, flera delstater i USA m fl har det.

Ja, då borde alla dessa snubbar som smäller av av samtyckelagen genast leta rätt på data från Kanada.
om där inte dök upp massa fall av Kanadas motsvarighet för falsk tillvitelse efter samtyckelagen så kanske de kan hålla käften sen.
Citera
2018-06-27, 17:44
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då kanske ni får lära er hur normala samlag går till då, nämligen att man känner av sin partner innan man gör något nytt.

Menar du "stoppat in den" eller "velat stoppa in den"?

Hur ska jag göra då?

Om jag vet att frugan ibland älskar att ta den i tvåan och ibland absolut inte vill, samtidigt som jag vet att hon hatar att prata om det?

Antingen får jag helt enkelt försöka, och genom handling visa vad jag tänker och därmed göra en olaglig handling, eller så blir det bara missionären.
Citera
2018-06-27, 17:44
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ingen som gjort heller.

Det går utmärkt...

Det beror på bevisläget...men du har med nya lagen samma problem när endast ord står mot ord ja.
Nej, det går inte utmärkt.
Tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in