2018-06-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Precis, du har alltså gett ditt samtycke....tills du inte länge samtycke varvid du öpnar munnen och lyder din "herre" dig inte då, så begå "herren" ett brott.

Ja, var har jag påstått något annat? Vad jag säger är att jag har gett ETT samtycke som gäller till jag tar det tillbaka. Skillnaden blir ju att istället för att det är genom att ta tillbaka mitt samtycke jag bryter vårt ”avtal” nu måste teckna nytt ”avtal” för varje detalj som sker mellan oss. Det fungerar helt enkelt inte!
Jag är undergiven och följer (det är min läggning)men om jag löpande ska ge min Herre LOV för varje sak kommer det inkräkta på vem jag är. Att JAG ber om lov är inga problem men det här blir som att toppa från botten och jag tror, märk väl, TROR att det blir fel för många fler än oss.
Om vi har ett stående samtycke borde det räcka, jag är inte omyndigförklarad. Det är ju helt sjukt om det min partner gör med mig ska jämställas med att någon våldtar en annan människa. Fryser en människa jag tar i till is ( och som då inte ett övergripande samtycke är bekräftat med) förstår väl alla och envar att man måste ställa frågan, vill du det här? ”Hon/han sa inte nej!” Kan inte vara lika med ”ja, jag vill” men det måste väl finnas ett mellanläge. Är det verkligen så att vi bara har läget ” Människan gjorde inte tillräckligt motstånd, sa inte nej tillräckligt högt och tydligt, gav dubbla budskap” eller läget ”Människan sa inte tillräckligt högt innan dom bytte ställning att människan ville det”
Om domstolar hade valt att ta våldtäkter på det allvar dom borde och inte skuldbelagt offer istället för att straffa förövare, då tror jag lagen som den var skriven fungerat.
Citera
2018-06-26, 20:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det krävs redan samtycke. Men lagen kräver det för varje nytt moment i sexakten.
Ja båda måste vara med på det men det behandlas på ett helt annat sätt än det görs i vaniljvärlden.

Då får du hoppas att du träffar rätt personer och inte någon som visar sig vara någon som vill dig illa efteråt. För då kan du se fram emot en polisanmälan.

Jag försöker leva efter devisen att inte människor i allmänhet vill mig illa. Har jag sex med någon och samtycke finns kan jag inte sedan gå omkring och oroa mig för att nån eventuellt ska anmäla mig. Ser det som högst osannolikt att någon skulle göra det, och om tjejer (skriver tjejer eftersom det mest är killar som verkar bekymrade över lagen) sysslar med sådant utstuderat beteende är det väldigt beklagligt. Då rekommenderar jag killar att endast utöva samlag med tjejer de känner förtroende för.
Men återigen, en anmälan leder till ord mot ord, och finns inga bevis är saken utagerad. Med lite eventuell sveda och värk på vägen.
Citera
2018-06-26, 20:49
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkris
Ja, var har jag påstått något annat? Vad jag säger är att jag har gett ETT samtycke som gäller till jag tar det tillbaka. Skillnaden blir ju att istället för att det är genom att ta tillbaka mitt samtycke jag bryter vårt ”avtal” nu måste teckna nytt ”avtal” för varje detalj som sker mellan oss. Det fungerar helt enkelt inte!
Jag är undergiven och följer (det är min läggning)men om jag löpande ska ge min Herre LOV för varje sak kommer det inkräkta på vem jag är. Att JAG ber om lov är inga problem men det här blir som att toppa från botten och jag tror, märk väl, TROR att det blir fel för många fler än oss.
Om vi har ett stående samtycke borde det räcka, jag är inte omyndigförklarad. Det är ju helt sjukt om det min partner gör med mig ska jämställas med att någon våldtar en annan människa. Fryser en människa jag tar i till is ( och som då inte ett övergripande samtycke är bekräftat med) förstår väl alla och envar att man måste ställa frågan, vill du det här? ”Hon/han sa inte nej!” Kan inte vara lika med ”ja, jag vill” men det måste väl finnas ett mellanläge. Är det verkligen så att vi bara har läget ” Människan gjorde inte tillräckligt motstånd, sa inte nej tillräckligt högt och tydligt, gav dubbla budskap” eller läget ”Människan sa inte tillräckligt högt innan dom bytte ställning att människan ville det”
Om domstolar hade valt att ta våldtäkter på det allvar dom borde och inte skuldbelagt offer istället för att straffa förövare, då tror jag lagen som den var skriven fungerat.

Men lagen bör rimligtvis inte bli ett problem för varken dig eller din partner eftersom ni antagligen är på samma bana , så då kvittar det ju. Ni känner antagligen ett sånt förtroende för varandra att ingen av er skulle anmäla den andra för våldtäkt ,så ignorera igen, kör på and be happy helt enkelt!

Det behöver inte betyda att lagen är skit i alla sammanhang.
Citera
2018-06-26, 20:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattarnTattarsson
Oväsentligt pladder som bara spelar roll i en domstol. Vanligt folk är inte insatta i juridik och var och en kommer i vardagen tolka lagen hit och dit som den vill.

Det är bara horor som tar män för pengar som vill ha denna lag. Då lagen gör det svårare för en man att utkräva sin rättmätiga mängd sex han har betalt för i en relation.

Kvinnor vill inte ha en mes i sängen som beter sig som mammas rädda lilla pojke. Kvinnor kommer skratta åt män som följer denna lag genom att hela tiden be om lov.

Detta tramsande om att be om lov. Tror inte en enda människa kommer be om lov mitt under akten för varje liten förändring som sker. Ni snöar in på löjligheter. MAN MÄRKER OM NÅN INTE VILL och det har folk garanterat gjort i alla tider, bara det att vissa skiter blanka fan i samtyckesbiten. Därför har vi plötsligt en sån här lag!
Citera
2018-06-26, 20:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattarnTattarsson
Oväsentligt pladder som bara spelar roll i en domstol. Vanligt folk är inte insatta i juridik och var och en kommer i vardagen tolka lagen hit och dit som den vill.

Det är bara horor som tar män för pengar som vill ha denna lag. Då lagen gör det svårare för en man att utkräva sin rättmätiga mängd sex han har betalt för i en relation.

Kvinnor vill inte ha en mes i sängen som beter sig som mammas rädda lilla pojke. Kvinnor kommer skratta åt män som följer denna lag genom att hela tiden be om lov.

Man behöver inte vara en mes för att välja person och tillfälle där sexet sker frivilligt.
Citera
2018-06-26, 20:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
99,6% av de svenska männen som inte håller på med sånt skit får ta skulden för vad resten gör.
Du kan matte va?
De andra männen får du göra vad du vill med.
Om Flashback skall utgöra en representativ grupp för övriga -- så nej. Ni är ju tvärtom skiträdda för en lag som säger att kvinnan skall vara frivillig.
Citera
2018-06-26, 21:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Berätta gärna varför du anser det vara ett tvång för dig att anmäla något som du känner dig nöjd med?

Och nej, du behöver inte teckna några nya avtal. Göka på och ge fan i att anmäla din partner.
Citera
2018-06-26, 21:08
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om Flashback skall utgöra en representativ grupp för övriga -- så nej. Ni är ju tvärtom skiträdda för en lag som säger att kvinnan skall vara frivillig.
Sex har alltid varit frivilligt och de som gått över gränsen har dömts för våldtäkt sen 1280.
men nu när allt från ett hej på gatan till en hand på ett knä för tolv år sen räknas in som våldtäkt i metookampanjen så är det game over.

Den här kommer inte ens hjälpa oss.
http://www.dagensjuridik.se/2018/06/...n-samtyckesapp

Håll er för helvete borta från svenska tjejer!
De hatar er och tydligare än såhär kan det inte sägas.

Samtidigt som de riktiga våldtäktsoffren försvinner i allt jävla surr för ingenting.
Citera
2018-06-26, 21:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Berätta gärna varför du anser det vara ett tvång för dig att anmäla något som du känner dig nöjd med?

Och nej, du behöver inte teckna några nya avtal. Göka på och ge fan i att anmäla din partner.
Och efter metoo ska man "hoppas" att tjejerna tänker likadant eller?
Citera
2018-06-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men lagen bör rimligtvis inte bli ett problem för varken dig eller din partner eftersom ni antagligen är på samma bana , så då kvittar det ju. Ni känner antagligen ett sånt förtroende för varandra att ingen av er skulle anmäla den andra för våldtäkt ,så ignorera igen, kör på and be happy helt enkelt!

Det behöver inte betyda att lagen är skit i alla sammanhang.

Vi kommer fortsätta leva som vi alltid har gjort och utan det förtroendet mellan oss hade vi aldrig haft ett samtycke.

(Jag får anstränga mig hårdare för att hålla honom nöjd så han inte beslutar sig för att byta ut mig. För det lär bli svårt att få tag i en ny Dom som törs testa gränserna fullt ut 😉.)

Men det innebär ju inte att andra som ännu inte etablerat en sådan trygg relation kan känna sig säkra när lagen är utformad så här.
För den som inte har till exempel, maktförskjutning som del i sin sexuella läggning är det säkert inga större problem men för de som har det blir det tokigt.
Det bygger ju på att samtycket gäller ”tillsvidare”, tills det tas tillbaka. Det måste lagligt räknas som att man är överens om reglerna fast man inte frågar om lov för varje handling, förutsatt att samtycket uttryckligen inte tas tillbaka.
Citera
2018-06-26, 21:27
Medlem
Citat:

Varför trassla till det så förtvivlat? Räcker det så räcker det ju eller hur? är ju du som avgör om du är våldtagen eller inte.
Citera
2018-06-26, 21:28
Medlem
Citat:

Det känner jag inte men det innebär ju inte att den här lagen är helt genomtänkt.

Varför så hård ton? Jag är inte för att det ska vara fritt fram för män att ta för sig av kvinnor som de behagar. Jag hävdar att lagen inte tar hänsyn till att det finns människor som inte idkar sexuellt umgänge enligt någon mall.
Den kommer inte göra någon som helst skillnad utom att skapa osäkerhet mellan människor. Varför skulle domstolen tro mer på ”Jag sa inte att jag ville” än ”H*n sa att h*n ville” När dom inte tror på våldtäktsoffer idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in