Citat:
Problemet med denna lag är att man kan komma att ändra sig i efterhand; en tjej som legat med 'fel' snubbe och har tillräckligt många fel i huvudet att tvista om erfarenheten till att det var en våldtäkt och inte samtyckes-samlag. Finns flertal fall från USA där män dömts för våldtäkt, inte för att de gjort det utan för att tjejen hävdat det (även om det saknats bevis). Jag känner en tjej som 'blivit våldtagen' 5 gånger; jag säger 'blivit', för när hon berättade detta för mig så uttrycktes det utan någon ångest. Ett blankt 'jag har blivit våldtagen'. Jag vet att denna brud är borderline också, så det förvånar mig inte att hon kan hävda våldtäkt utan remorse. En god vän till mig var ihop med henne och enligt henne har han gjort allt möjligt mot henne som jag vet att han aldrig skulle göra.
Ett sätt att göra denna lag bättre (imo) är att straffa de tjejer som hävdar våldtäkt (utan att det är det) med det straff som påstådd våldtäktsman skulle fått. Ett problem med detta är dock om tjejen faktiskt blivit våldtagen och domen beslutar att hon inte blivit det, så att hon får ett straff istället för våldtäktsmannen. Känns dock som mitt förslag är bättre då fittor är pedestalized i dagens Sverige
Ett sätt att göra denna lag bättre (imo) är att straffa de tjejer som hävdar våldtäkt (utan att det är det) med det straff som påstådd våldtäktsman skulle fått. Ett problem med detta är dock om tjejen faktiskt blivit våldtagen och domen beslutar att hon inte blivit det, så att hon får ett straff istället för våldtäktsmannen. Känns dock som mitt förslag är bättre då fittor är pedestalized i dagens Sverige
"Ett sätt att göra denna lag bättre (imo) är att straffa de tjejer som hävdar våldtäkt (utan att det är det) med det straff som påstådd våldtäktsman skulle fått. Ett problem med detta är dock om tjejen faktiskt blivit våldtagen och domen beslutar att hon inte blivit det, så att hon får ett straff istället för våldtäktsmannen. Känns dock som mitt förslag är bättre då fittor är pedestalized i dagens Sverige."
Var det dummaste jag hört på länge.
Att anklaga någon falskt för våldtäkt är inte lättare att göra med denna lagen än utan. Ord står fortfarande mot ord så du blir inte lättare dömd i en sån situation. Lagen är till för att fylla de kryphål som fanns i de gamla lagarna, och falska anklagelser för våldtäkt var inte en av dessa kryphål.
Dessutom, du lägger fokus på helt fel område. Problemet är att kvinnor (barn och män) blir våldtagna, det är det vi arbetar mot. Fokus bör ligga där, inte på de som eventuellt blir falskt anklagade. Man kan anklaga någon falskt för allt möjligt, mord, stöld, etc, men inte läggs det särskilt mycket fokus på det.