2018-06-27, 16:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Tror du att det är såna fall jag pratar om? Jag tänker överhuvudtaget inte på vad folk gör med varandra hemma. Och väcker man nån med sex och den andra vill det är det för fan ingen våldtäkt.

Jag pratar om de brottsmål som varit solklara våldtäkter där männen gått fria p.g.a att de hävdat att "de inte visste".

Och nä det kommer antagligen inte bli särskilt många fler fällande domar, möjligen några få där man tidigare kunnat komma undan med att skylla på att man inte visste, eller "hon gjorde inget motstånd".

Du hittar på saker jag aldrig sagt eller menat, verkligen moget. De jag pratar om är just precis dessa riktiga våldtäktsmän, som har gått fria p.g.a detta kryphål i lagen.
Vad är det för solklara våldtäkter du pratar om? Kan du ge några exempel?
Citera
2018-06-27, 16:25
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag undrar verkligen hur ni har knullat innan när ni tydligen har gjort saker som partnern inte har samtyckt till.
Jaha, skyldig för att du säger det, med eller utan dom alltså?

Jag förstår likheten med feminazi, då denna inställning är hela grunden till "min kamp, jihad eller mein kampf", som Belinda Olssons bok heter direkt efter fittstim....
Citera
2018-06-27, 16:26
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Tror du att det är såna fall jag pratar om? Jag tänker överhuvudtaget inte på vad folk gör med varandra hemma. Och väcker man nån med sex och den andra vill det är det för fan ingen våldtäkt.
Du kan väl inte både vilja ha kakan och äta upp den?
En som sover har inte gett samtycke, alltså är det våldtäkt enligt den nya lagen. Den heter samtyckeslagen, dvs du ska ha klartecken först!

Du kan inte få både och.
Citera
2018-06-27, 16:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Samhället har alltid krävt samtycke!
Vi har alltid haft lagar mot dem som inte respekterar andra.

Till och med Moses tio guds bud innehåller en lag om detta.

Det enda man gör med lagen är att flytta bevisbördan till förövaren i stället för åklagaren och det är oerhört korkat i en rättstat.

Det har faktiskt aldrig fungerat rättssäkert någonstans!

Vi kommer få oskyldigt dömda för brott de inte begått medan de som aldrig brytt sig om samtycke fortsätter precis som vanligt.

Nä vi kommer inte få oskyldiga dömda för brott eftersom att det inte räcker med ord för att fälla någon. Bevis behövs fortfarande. Enda fallet denna lagen kan fylla sin funktion är om det finns bevis tillräckligt för att våldtäkt begåtts, men förövaren har skyllt på att han "inte visste". Det har hänt att män har frias p.g.a det.
Hur kan man så starkt motsatta sig en lag som ska hjälpa till att täppa till detta kryphål? Förstår inte. Verkligen inte.

Vad en del verkar tro är att det kommer att börja anmälas våldtäkter hej vilt, som rena lögner. Finns ingen anledning att tro det. De flesta har inget intresse av att anmäla oskyldiga och delta i rättsprocesser etc.
Citera
2018-06-27, 16:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nä vi kommer inte få oskyldiga dömda för brott eftersom att det inte räcker med ord för att fälla någon. Bevis behövs fortfarande. Enda fallet denna lagen kan fylla sin funktion är om det finns bevis tillräckligt för att våldtäkt begåtts, men förövaren har skyllt på att han "inte visste". Det har hänt att män har frias p.g.a det.
Hur kan man så starkt motsatta sig en lag som ska hjälpa till att täppa till detta kryphål? Förstår inte. Verkligen inte.

Vad en del verkar tro är att det kommer att börja anmälas våldtäkter hej vilt, som rena lögner. Finns ingen anledning att tro det. De flesta har inget intresse av att anmäla oskyldiga och delta i rättsprocesser etc.
Ja, bevis behövs! Från den anklagade!
Kan inte han bevisa att han, för det kommer alltid vara en han, har samtycke, så är det direkt till fängelsehålan med honom.
Peka, anmäl, inga bevis?
Döm och glöm!

Det har vi lärt oss av metoo.
Citera
2018-06-27, 16:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du kan väl inte både vilja ha kakan och äta upp den?
En som sover har inte gett samtycke, alltså är det våldtäkt enligt den nya lagen. Den heter samtyckeslagen, dvs du ska ha klartecken först!

Du kan inte få både och.

Man väcker sin partner och visar att man vill ha sex. Då märker man om man har samtycke., alltså om hon /han är pigg på det eller inte. Man påbörjar väl inte en sexuell akt, tex penetrering eller oralsex när någon sover om man inte vet 100% att personen vill detta?
Verkar orimligt.
Citera
2018-06-27, 16:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja, bevis behövs! Från den anklagade!
Kan inte han bevisa att han, för det kommer alltid vara en han, har samtycke, så är det direkt till fängelsehålan med honom.
Peka, anmäl, inga bevis?
Döm och glöm!

Det har vi lärt oss av metoo.

Var i princip ingen som blev rättsligt dömd under meetoo vad jag minns? Jag kan ha fel för jag var inte insatt i det. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-06-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jaha, skyldig för att du säger det, med eller utan dom alltså?

Jag förstår likheten med feminazi, då denna inställning är hela grunden till "min kamp, jihad eller mein kampf", som Belinda Olssons bok heter direkt efter fittstim....
Vadå skyldig för att jag säger det? Brukar ni göra saker när ni knullar som partnern inte samtyckt till eller inte?

För om ni brukar det så är det dags att sluta med det, nu när det blivit olagligt.
Citera
2018-06-27, 16:38
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Var i princip ingen som blev rättsligt dömd under meetoo vad jag minns? Jag kan ha fel för jag var inte insatt i det. Rätta mig om jag har fel.
Nej, men det blir ändring på det nu!
Att folk dog bekymrar mig lite, att folk fått gå från hus och hem, fruar och flickvänner som lämnat dem, barn som sagt upp bekantskapen på anklagelserna som inte höll för åtal. Att de fått gå från jobb och karriärer utan att ha dömts likaså.
Det finns inget sätt att kompensera för sånt!
Livsverk som gått i spillror för att någon pekade och sa, det där är en skum jävel!

Den som inte omedelbart trodde på dem och hakade på i "ja, den där jäveln ska vi klippa" fick också sparken!

Det var hundratusentals såna beskyllningar. Vill du gissa hur många fler vi haft i fängelse med omvänd bevisbörda?
Citera
2018-06-27, 16:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nej, men det blir ändring på det nu!
Att folk dog bekymrar mig lite, att folk fått gå från hus och hem, fruar och flickvänner som lämnat dem, barn som sagt upp bekantskapen på anklagelserna som inte höll för åtal. Att de fått gå från jobb och karriärer utan att ha dömts likaså.
Det finns inget sätt att kompensera för sånt!
Livsverk som gått i spillror för att någon pekade och sa, det där är en skum jävel!

Den som inte omedelbart trodde på dem och hakade på i "ja, den där jäveln ska vi klippa" fick också sparken!
I
Det var hundratusentals såna beskyllningar. Vill du gissa hur många fler vi haft i fängelse med omvänd bevisbörda?

Det hade fortfarande inte gått att bevisa. Bevis kräver teknisk bevisning om inte jag förstått lagen fel. Det hade de omöjligt kunnat få fram för fall som är flera år gamla. Aldrig har ordet varit bevis nog. Varför jag inte heller riktigt förstår varför man väljer att anmäla nånting så långt senare.
Jag anser också att Meetoo till viss del spårade ur så att det blev oseriöst. Vilket var synd, för i grunden var det inget fel med att lyfta upp själva problematiken. Den skulle bara inte resulterat i en häxjakt.

Vi ser uppenbarligen detta ur helt olika synvinklar. Jag pratar ur en synvinkel där jag har en obehaglig känsla av att våldtäktsbrott inte tas så allvarligt på av rättsväsendet /politiker /samhället. Att det går till så som det gör i rättegångar för våldtäktsbrott och att det är så få fällande domar, lämnar en jävla bitter eftersmak.
Och du m.fl pratar ur synvinkeln att bli oskyldigt dömd. Vilket jag då ser som en högst obefintlig risk, med tanke på att jag har känslan av att man inte ens prioriterar att döma de som begått överfallsvåldtäkter. Och döms de, är straffen ett hån.

Varför vi inte kan mötas här är inte svårt att se..
Citera
2018-06-27, 16:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag undrar verkligen hur ni har knullat innan när ni tydligen har gjort saker som partnern inte har samtyckt till.
Självklart har man börjat göra saker som man sedan fått ett nej för. (Velat stoppa in prinskorven där hon inte velat ha den för dagen, försökt flytta henne till en position hon inte gillat för tillfället, tagit på ett bröst hon inte velat ha klämt)

Men det i sig är knappast våldtäkt.
Det skulle kunna klassas som det om man struntar i vad hon vill, men knappast för att man tar ett steg som hon för tillfället inte var sugen på, och sedan backar så fort hon gör sin vilja känd.

Och det är det sjuka med lagen, man ges inga möjligheter till ett normalt samlag.
Citera
2018-06-27, 17:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Självklart har man börjat göra saker som man sedan fått ett nej för. (Velat stoppa in prinskorven där hon inte velat ha den för dagen, försökt flytta henne till en position hon inte gillat för tillfället, tagit på ett bröst hon inte velat ha klämt)

Men det i sig är knappast våldtäkt.
Det skulle kunna klassas som det om man struntar i vad hon vill, men knappast för att man tar ett steg som hon för tillfället inte var sugen på, och sedan backar så fort hon gör sin vilja känd.

Och det är det sjuka med lagen, man ges inga möjligheter till ett normalt samlag.

Du överdriver nu. Människor som fungerar normalt med förmåga att känna av situationen kommer kunna ha samlag precis som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in