Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Jag funderar på om man kan köra runt 40-60 sekunder på varje övning första veckan.
Andra veckan köra utvalda övningar där kroppen klarar tyngre lyft och köra 20-30 sekunder. Köra kroppen 2-3 ggr första veckan (max 5 pass) och 4 pass andra veckan (två över- och två nedrekropp).
Tror du detta kunde vara något?
Eller bör jag testa:
vecka 1: 2 pass tungt, 2 pass medium (40-60 sek per set)
vecka 2: 2 pass tungt, 2 pass (70-90 sek per set)
Svårt att välja.
Ja, det kan säkert funka med den typen av upplägg. Time under tension förespråkas av många och det funkar, det finns ju ett flertal metoder för att få en muskel att växa, och att utsätta muskeln för metabol stress är en av dom. Träna det sättet du personligen gillar att träna, du kan ju köra periodisering där du varierar mellan dessa, upp mot 90 sekunder per set när det gäller t.ex knäböj kommer ju säkert vara mindre trevligt för stunden.

Hur stora skillnader det skulle bli när det gäller dom olika uppläggen vågar jag inte svara på. Om jag får gissa skulle jag tro att även återhämtningen kommer påverkas, där seten med 90 sekunders arbete kommer behöva en längre återhämtning, men det beror säkert på ett antal faktorer och är bara en gissning från min sida. Det är ju inte bara muskeln som behöver återhämtning heller, utan även nervsystemet, och då "sliter" tyngre vikter och kortare set också givetvis.