Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Det är för att varje gång du bevisas ha fel så är det ytterligare något annat som är problemet.
Bevisas ha fel...
Du menar alltså att självmord är en ickefaktor i frågor om skyddsbehov och att ingenting annat än direkt dödligt våld utgör ett skyddsbehov.
Och du bemöter inte ens den nonchalanta mentaliteten/samhällsnormen som jag tar upp. Du verkar dock för insyltad i den själv...
Hur som helst så verkar du inte ha kommit underfund med ganska uppenbara saker. Vi tar det igen och jag ska hjälpa dig:
Citat:
I Sverige avlider årligen i genomsnitt 5 barn till följd av brott och varje år avlider 29 vuxna, varav 21 kvinnor och 8 män, till följd av brott av en närstående eller tidigare närstående person. Det dödliga våldet mot både barn och vuxna har minskat succesivt sedan 1970–talet. Då det gäller antalet kvinnor som dödas av en partner eller tidigare partner har antalet fall minskat till i snitt 13 kvinnor per år under åren 2008–2014, jämfört med i snitt 17 sådana fall under både 00–talet och 1990–talet.
Låt oss gräva lite i 1970-talet:
Citat:
Under 1970-talet blev i genomsnitt 21 kvinnor per år offer för dödligt våld i nära relationer.
Det vill säga precis i linje med genomsnittet sett över tid (och givetvis hade siffran legat i närheten även om det här var mitt i prick av ren tillfällighet - ett genomsnitt är ett genomsnitt).
Och hur många kvinnojourer fanns det i Sverige under 1970-talet? Svaret är
inga eller rättare sagt de två första startades 1978.
Det vill säga när du skriver...
Citat:
21 kvinnor och 8 män vore fortfarande ett rätt gott betyg tycker jag.
...så skriver du samtidigt under på att vi inte ens hade behövt kvinnojourer (och det kunde man förstå genom att bara se till genomsnittet).
Har vi då bortåt 300 kvinnojourer för att numera rädda livet på ~4 kvinnor om året? Är två kvinnojourer vad vi egentligen behöver för du anser ju själv att statistiken från när vi bara hade två var "rätt godkänt"? Vore du helt nöjd med 3 kvinnojourer?
Börjar du förstå problemet med att leka statistisk auktoritet i blindo och påstå att allt skyddsbehov som folk behöver kan mätas i blott dödsfall inom nära relationer?