2018-05-22, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, och det kan de uppenbarligen också.

Samhällets skyddsnät brast och resulterade i 22 dödsfall 2016-17, 19 kvinnor och 2 män.

Visst kan man ha en nollvision, men jag tycker nog att kommunerna på det stora hela verkar uppfylla sin skyldighet enligt socialtjänstlagen för att skydda vuxna som utsätts för våld i nära relation.

Både för kvinnor och män.

Självklart går du till ytterligheter. Otippat. Ska folk behöva dö för att du ska bry dig?
Citera
2018-05-22, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Självklart går du till ytterligheter. Otippat. Ska folk behöva dö för att du ska bry dig?
Nej, det räcker faktiskt att de utsatts för våld för att de ska få hjälp.
Citera
2018-05-22, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Eftersom det mesta ekonomiska stödet går till gråtande kvinnor, så kan man ju misstänka att män inte får i närheten av de miljontals dinarer som delas ut till utsatta kvinnor.
Nej, och av din kommentar att döma drar jag slutsatsen att det även för dej egentligen inte är män du värnar, ditt missnöje gäller enbart att skattepengar används till för att ge misshandlade kvinnor skydd.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-22 kl. 18:30.
Citera
2018-05-22, 18:31
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ja, och det kan de uppenbarligen också.

Samhällets skyddsnät brast och resulterade i 22 dödsfall 2016-17, 19 kvinnor och 2 män.

Visst kan man ha en nollvision, men jag tycker nog att kommunerna på det stora hela verkar uppfylla sin skyldighet enligt socialtjänstlagen för att skydda vuxna som utsätts för våld i nära relation.

Både för kvinnor och män.
Det är inte enbart ett direkt dödligt våld som samhället ska ta på fullaste allvar och statistiken berör inte heller självmord. Skrev också att en andra prövning hos en mansjour skulle beröra fler ärenden där den aktuella samhällsnormen kan skapa problem.

Vad det även skulle kosta att ha sammanlagt 20-30 jourlägenheter strategiskt utspridda över Sverige och redo för män... handlar om struntsummor i det stora hela. Jag vore beredd på att betala det korvöre som det skulle kosta i beskattning och troligen tillräckligt många därtill.

Det skulle bara göra gott och sända signaler om att det faktiskt lönar sig för män att söka hjälp i annars problematiska ärenden. En viktig bit i att försöka bryta den traditionella trenden av män som har svårt för att söka hjälp...
Citera
2018-05-22, 18:35
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Nej, och av din kommentar att döma drar jag slutsatsen att det även för dej egentligen inte är män du värnar, ditt missnöje gäller enbart att skattepengar används till för att ge misshandlade kvinnor skydd.
En misandrist kan inte bedöma män.
Citera
2018-05-22, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Det är inte enbart ett direkt dödligt våld som samhället ska ta på fullaste allvar och statistiken berör inte heller självmord. Skrev också att en andra prövning hos en mansjour skulle beröra fler ärenden där den aktuella samhällsnormen kan skapa problem.

Vad det även skulle kosta att ha sammanlagt 20-30 jourlägenheter strategiskt utspridda över Sverige och redo för män... handlar om struntsummor i det stora hela. Jag vore beredd på att betala det korvöre som det skulle kosta i beskattning och troligen tillräckligt många därtill.

Det skulle bara göra gott och sända signaler om att det faktiskt lönar sig för män att söka hjälp i annars problematiska ärenden. En viktig bit i att försöka bryta den traditionella trenden av män som har svårt för att söka hjälp...
Jo, men nu är det redan så att 20% av alla skyddade boenden redan tar emot män. Det finns alltså förmodligen redan minst 20-30 lägenheter där män kan bo om de behöver.

Och som vi kunde läsa i ex Malmö stad, där män inte är välkomna på boendet:
"För att kunna bo på Kriscentrum Boende måste du vara kvinna, skriven i Malmö och vara över 18 år. Är du man eller en person som inte identifierar dig som kvinna kan du få skydd tillsammans med eventuella barn i lägenhet på hemlig adress. Det finns även ett kollektivt utslussningsboende på hemlig adress."
Citera
2018-05-22, 18:45
Avslutad
Citat:
En misandrist kan inte bedöma män.
Det vet jag inte hur det är med just misandrister då jag inte känner så många, men en kvinnohatare känns snabbt igen då han klagar över att misshandlade kvinnor får stöd.
Citera
2018-05-22, 18:49
Avslutad
Citat:
Det vet jag inte hur det är med just misandrister då jag inte känner så många, men en kvinnohatare känns snabbt igen då han klagar över att misshandlade kvinnor får stöd.

Då är vi där igen. Du kan inte tillåta att mäns problem luftas utan att du känner dig hotad?
Citera
2018-05-22, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Då är vi där igen. Du kan inte tillåta att mäns problem luftas utan att du känner dig hotad?
Nej då, kvinnohatande män får gärna lufta sina problem med att skattepengar går till att skydda misshandlade kvinnor.
Citera
2018-05-22, 18:54
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Jo, men nu är det redan så att 20% av alla skyddade boenden redan tar emot män. Det finns alltså förmodligen redan minst 20-30 lägenheter där män kan bo om de behöver.

Och som vi kunde läsa i ex Malmö stad, där män inte är välkomna på boendet:
"För att kunna bo på Kriscentrum Boende måste du vara kvinna, skriven i Malmö och vara över 18 år. Är du man eller en person som inte identifierar dig som kvinna kan du få skydd tillsammans med eventuella barn i lägenhet på hemlig adress. Det finns även ett kollektivt utslussningsboende på hemlig adress."
Återigen hänvisar du tillbaka till det problem som jag vill förebygga. Det är helt vedertaget att det finns en nonchalerande mentalitet/samhällsnorm som kan drabba män som har blivit utsatta för diverse brott, det är den samhällsnormen som män ska få en andra prövning för och det är mansjourerna som gör prövningen som borde ha tillgång jourslägenheten (inte socialtjänsten som i detta fall redan skulle ha avfärdat ärendet, man bollar inte tillbaka utsatta människor till dem som svek).

Precis lika vedertaget är det att män kan ha svårt för att söka hjälp, varför det är viktigt att bryta den strukturen genom att sända lönsamma och säkra signaler.

Kollade upp din statistik och du har andra siffror att förhålla dig till:
Citat:
I Sverige avlider årligen i genomsnitt 5 barn till följd av brott och varje år avlider 29 vuxna, varav 21 kvinnor och 8 män, till följd av brott av en närstående eller tidigare närstående person. Det dödliga våldet mot både barn och vuxna har minskat succesivt sedan 1970–talet. Då det gäller
antalet kvinnor som dödas av en partner eller tidigare partner har antalet fall minskat till i snitt 13 kvinnor per år under åren 2008–2014, jämfört med i snitt 17 sådana fall under både 00–talet och 1990–talet.
Utdraget är från samma utredning (2016-2017) som du själv har använt dig av...
Citera
2018-05-22, 18:56
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ja, det är säkerligen en markör för en kvinnohatare. Vad är då markörer för en manshatare?
Citera
2018-05-22, 18:58
Medlem
Citat:
"Instabil kemi" säger ingenting om effekten på beteendet. Mycket riktigt vet vi inte vilka effekter kemiska obalanser har i detalj men känner man sig instabil och exempelvis känner att man inte kan kontrollera sig samt känner sig oförklarligt lättretlig, så borde man exempelvis undvika levande varelser för en stund. Det är att ta ansvar för sin kemi. Att i ett sådant fall sitta kvar i samma rum som sin partner för att slutligen flippa över någon småsak... är att inte ta ansvar för sin kemi.

Att exempelvis vara en stressad förälder men dra sig undan så att stressen inte får utlopp över barnen, är att ta ansvar för sin kemi. Har jag demoniserat föräldrar och viglat upp en förföljelse av dem nu? Står det ett fjärde rike runt knuten av mitt resonemang?

Det leder till fler och fler "staplingar" av "varningstecken" som får fler och fler att söka "hjälp", det vill säga att överlämna sig till psykiatrin som är dagens motsvarighet till koncentrationsläger. Och sjukdomsförklaringar och tvångsvård av personer som inte tror på de så kallade "varningstecknen". Din uppvigling angående kvinnors kemi är relativt sällsynt, uppvigling angående mäns testosteron är vanligare men det är ju inte omöjligt att det du skriver kan leda till ett femte rike efter det fjärde som är på väg nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in