Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Du förstår fortfarande inte: Kommunen bedömer skyddsbehovet och ger bidrag utifrån det.
Ja, så är det såklart...
Citat:
Skellefteå mansjour tyckte de behövde 20 000. Kommunen tyckte inte de behövde mansjouren alls för de kunde ta 25 samtal om året utan mansjouren. Det tyckte du inte var ok.
Det var då själva...
1. Mansjouren tog emot ~700 samtal om året, det är en hel del män som lämnas i sticket efter att ha hittat en trygg punkt.
2. Kommunen ansåg själv att behovet låg på landstingsnivå, men gjorde för all del ingen medling med landstinget eller hörde med relevanta kommuner om denna gigantiska summa om 20 000 kunde delas upp sinsemellan.
3. Kommunen hänvisade männen till sitt eget program som just var ett program med fokus på mäns våld mot kvinnor, det vill säga ingenting som ersatte befintlig verksamhet.
4. När sådana program är vad staten delar ut bidrag till (och säkerligen en bra bit över 20 000 delas ut) så var kommunens motiv uppenbart.
5. Hade kommunen brytt sig om män så hade inte ansvariga berövat hundratals män en trygg punkt att återkomma till för att spara in 20 000 (eller för att motivera bidrag från staten) utan sett värdet i att män överhuvudtaget söker hjälp samt är nöjda och trygga med vad de får.
Citat:
Skellefteå kvinnojour tyckte de behövde 1,45 miljoner. Kommunen tyckte det räckte med 345 000 för kvinnojourens tjänster. Är det ok tycker du?
De behöver väl betydligt mindre om det bara handlar om ~4 kvinnor som behöver skydd av kvinnojourer? Den summan är väl vad verksamheten för hela landet behöver för att skydda ~4 kvinnor. Och ja, du kommer att få höra om det här... länge.
Citat:
Men jag förstår att du inte är ett dugg insatt i hur kommunal verksamhet fungerar. För att få bidrag måste man redovisa exakt vilka kostnader man har, och tycker kommunen att det är alldeles dyrt i förhållande till vad medborgarna får så får man nej.
Det är inte ovanligt att flera kommuner går ihop för att driva en kvinnojour eller att en kvinnojour drivs på landstingsnivå. Skellefteå kommun berövade hundratals män en trygg punkt. Punkt.
Citat:
Hade Skellefteå kommun sett ett behov för sina kommuninvånare av att ge mansjouren 1,45 miljoner och kvinnojouren 0 kronor så hade de gjort det. Jag hade verkligen inte stått i vägen gör en enda krona.
Så din övertro på kommuner är ditt argument? Ofattbart. Vad ska jag ens svara?