2018-05-22, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Återigen hänvisar du tillbaka till det problem som jag vill förebygga. Det är helt vedertaget att det finns en nonchalerande mentalitet/samhällsnorm som kan drabba män som har blivit utsatta för diverse brott, det är den samhällsnormen som män ska få en andra prövning för och det är mansjourerna som gör prövningen som borde ha tillgång jourslägenheten (inte socialtjänsten som i detta fall redan skulle ha avfärdat ärendet, man bollar inte tillbaka utsatta människor till dem som svek).

Precis lika vedertaget är det att män kan ha svårt för att söka hjälp, varför det är viktigt att bryta den strukturen genom att sända lönsamma och säkra signaler.

Kollade upp din statistik och du har andra siffror att förhålla dig till:

Utdraget är från samma utredning (2016-2017) som du själv har använt dig av...
Detta är den som jag har läst: 19 kvinnor dödades av en man, en man av en annan man, en man av en kvinna.

https://www.socialstyrelsen.se/publikationer2018/2018-1-37/

21 kvinnor och 8 män vore fortfarande ett rätt gott betyg tycker jag.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-22 kl. 19:01.
Citera
2018-05-22, 19:03
Avslutad
Citat:
Ja, det är säkerligen en markör för en kvinnohatare. Vad är då markörer för en manshatare?
Att klaga på att skattepengar går till att skydda misshandlade män vore säkert en lika bra markör.
Citera
2018-05-22, 19:09
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Det leder till fler och fler "staplingar" av "varningstecken" som får fler och fler att söka "hjälp", det vill säga att överlämna sig till psykiatrin som är dagens motsvarighet till koncentrationsläger. Och sjukdomsförklaringar och tvångsvård av personer som inte tror på de så kallade "varningstecknen". Din uppvigling angående kvinnors kemi är relativt sällsynt, uppvigling angående mäns testosteron är vanligare men det är ju inte omöjligt att det du skriver kan leda till ett femte rike efter det fjärde som är på väg nu.
Nu förespråkade jag dock personligt ansvar. Som sagt, hur galna människor och hur industrin bakom psykiatrin skulle tänkas manipulera mina ord är inte riktigt vart fokuset bör ligga - fokuset borde snarare ligga på att galna människor och industrier inte manipulerar försök till att beskriva mätbara fenomen och hur vi kan förhålla oss sunt till dem.

Åter igen blir jag nyfiken på ditt alternativ, troligen fortfarande i förtret. Ska vi exempelvis inte informera havande kvinnor om förlossningspsykoser?
Citera
2018-05-22, 19:11
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Detta är den som jag har läst: 19 kvinnor dödades av en man, en man av en annan man, en man av en kvinna.

https://www.socialstyrelsen.se/publikationer2018/2018-1-37/

Så du valde att ignorerar min utvecklade invändning.

Jag skiter i vad du tycker och tänker när du gång på gång nonchalerar din motdebattör.
Citera
2018-05-22, 19:14
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Att klaga på att skattepengar går till att skydda misshandlade män vore säkert en lika bra markör.
Ja, uppenbarligen.
Citera
2018-05-22, 19:14
Avslutad
Citat:
Så du valde att ignorerar min utvecklade invändning.

Jag skiter i vad du tycker och tänker när du gång på gång nonchalerar din motdebattör.
Det är för att varje gång du bevisas ha fel så är det ytterligare något annat som är problemet.
Citera
2018-05-22, 19:17
Medlem
Citat:
Nu förespråkade jag dock personligt ansvar. Som sagt, hur galna människor och hur industrin bakom psykiatrin skulle tänkas manipulera mina ord är inte riktigt vart fokuset bör ligga - fokuset borde snarare ligga på att galna människor och industrier inte manipulerar försök till att beskriva mätbara fenomen och hur vi kan förhålla oss sunt till dem.

Att kalla påståenden för "mätbara fenomen" ändrar inte på att de har uppviglande implikationer. Det handlar inte om "missbruk" utan om vad som följer från premisserna.

Citat:
Åter igen blir jag nyfiken på ditt alternativ, troligen fortfarande i förtret. Ska vi exempelvis inte informera havande kvinnor om förlossningspsykoser?

Att använda "insanity defense" är värre än att ta sitt straff, att förlora sin agens genom en psykosstämpel är värre än att sitta i fängelse.
Citera
2018-05-22, 19:49
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Det är för att varje gång du bevisas ha fel så är det ytterligare något annat som är problemet.
Bevisas ha fel...

Du menar alltså att självmord är en ickefaktor i frågor om skyddsbehov och att ingenting annat än direkt dödligt våld utgör ett skyddsbehov.

Och du bemöter inte ens den nonchalanta mentaliteten/samhällsnormen som jag tar upp. Du verkar dock för insyltad i den själv...

Hur som helst så verkar du inte ha kommit underfund med ganska uppenbara saker. Vi tar det igen och jag ska hjälpa dig:
Citat:
I Sverige avlider årligen i genomsnitt 5 barn till följd av brott och varje år avlider 29 vuxna, varav 21 kvinnor och 8 män, till följd av brott av en närstående eller tidigare närstående person. Det dödliga våldet mot både barn och vuxna har minskat succesivt sedan 1970–talet. Då det gäller antalet kvinnor som dödas av en partner eller tidigare partner har antalet fall minskat till i snitt 13 kvinnor per år under åren 2008–2014, jämfört med i snitt 17 sådana fall under både 00–talet och 1990–talet.
Låt oss gräva lite i 1970-talet:
Citat:
Under 1970-talet blev i genomsnitt 21 kvinnor per år offer för dödligt våld i nära relationer.
Det vill säga precis i linje med genomsnittet sett över tid (och givetvis hade siffran legat i närheten även om det här var mitt i prick av ren tillfällighet - ett genomsnitt är ett genomsnitt).

Och hur många kvinnojourer fanns det i Sverige under 1970-talet? Svaret är inga eller rättare sagt de två första startades 1978.

Det vill säga när du skriver...
Citat:
...så skriver du samtidigt under på att vi inte ens hade behövt kvinnojourer (och det kunde man förstå genom att bara se till genomsnittet).

Har vi då bortåt 300 kvinnojourer för att numera rädda livet på ~4 kvinnor om året? Är två kvinnojourer vad vi egentligen behöver för du anser ju själv att statistiken från när vi bara hade två var "rätt godkänt"? Vore du helt nöjd med 3 kvinnojourer?

Börjar du förstå problemet med att leka statistisk auktoritet i blindo och påstå att allt skyddsbehov som folk behöver kan mätas i blott dödsfall inom nära relationer?
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-22 kl. 19:57.
Citera
2018-05-22, 19:59
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
obegripligt att du m.fl bara vägar fatta det mest uppenbara.

Jourer/ ny identitet/ besöksförbud/ skydd etc. är åtgärder som krävs vid speciell sorts våld i nära relationer.

Eller hur? SPECIELL sort där offer riskerar död.

Kan du m.fl. då möjligen ta in problematiken med att sitta och tjata och använda en studie där man bakar ihop all sorts våld som argument för att kräva lika mycket mansjourer/ bidrag etc ?

har du en verklighet av att alla behövande av jourers arbete där ute består av kanske 80% kvinnor och barn så får du den utveckling av jourer vi har idag.

vem som slå först eller sist har inte ett skit med något vi diskuterar att göra.
Som vanligt ignorerar du frågorna som ställ i ett inlägg och kommer med nytt dravel.
Att du kommer med felaktiga påståenden underbyggda av felaktiga fakta är en sak där kan man alltid plocka fram fakta som stjälper dina påståenden.
Men varför vägrar du svara på frågor?
Vågar du inte debattera på ett ärligt sätt kanske du skall inrikta dig på att blogga eller skriva insändare eller kanske ställa dig på ett torg och hålla en monolog.

Har du lust att göra ett nytt försök att besvara frågorna i mitt inlägg?
Sen har du även i detta inlägg en del konstigheter...
Är det bara kvinnor som riskerar att dö som får hjälp av kvinnojouren?
Så en mansjour är inte nödvändig eftersom inte tillräckligt många män dödas i relationer?

Vem som slår först har en stor betydelse i det vi diskuterar, undersökningen visar att kvinnor slår oftare, att kvinnor oftare slår först och att män oftast slår hårdare och orsakar större skada.

Men du är enbart intresserad av att män skadar mer...tycker du att man skall undvika att tala om kvinnors våld bara för att dom inte tillfogar tillräckligt med skada?
Sen kanske du bör tänka på att "våld föder våld", det är inte bara ett talesätt utan det fungerar så även i verkligheten.
Hur många fall av kvinnomisshandel tror du har startat med att kvinnan slagit?
Även örfilar är ett brott så kvinnor står för fler startade misshandelsfall i relationer...även om det svider för dig att höra.

När det kommer till mäns våld och våldtäkter så brukar du prata om skadliga mansnormer, nu när vi har svart på vitt att kvinnor startar fler misshandelsfall i relationer kanske vi skall reda ut vad det beror på.
Tror du det kan vara skadliga kvinnonormer?
Citera
2018-05-22, 20:03
Avslutad
Citat:
Bevisas ha fel...

Du menar alltså att självmord är en ickefaktor i frågor om skyddsbehov och att ingenting annat än direkt dödligt våld utgör ett skyddsbehov.

Och du bemöter inte ens den nonchalanta mentaliteten/samhällsnormen som jag tar upp. Du verkar dock för insyltad i den själv...

Hur som helst så verkar du inte ha kommit underfund med ganska uppenbara saker. Vi tar det igen och jag ska hjälpa dig:

Låt oss gräva lite i 1970-talet:

Det vill säga precis i linje med genomsnittet sett över tid (och givetvis hade siffran legat i närheten även om det här var mitt i prick av ren tillfällighet - ett genomsnitt är ett genomsnitt).

Och hur många kvinnojourer fanns det i Sverige under 1970-talet? Svaret är inga.

Det vill säga när du skriver...

...så skriver du samtidigt under på att vi inte ens hade behövt kvinnojourer (och det kunde man förstå genom att bara se till genomsnittet).

Har vi då bortåt 300 kvinnojourer för att numera rädda livet på ~4 kvinnor om året?

Börjar du förstå problemet med att leka statistisk auktoritet och påstå att allt skyddsbehov som folk behöver kan mätas i blott dödsfall inom nära relationer?
Nej, vi har kvinnojourer för att kvinnor började jobba med detta ideellt istället, för att låta kommunen sköta det på ett sätt som de tyckte var otillräckligt.

Vill män börja jobba med detta ideellt får de också göra det.
Citera
2018-05-22, 20:03
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Att kalla påståenden för "mätbara fenomen" ändrar inte på att de har uppviglande implikationer. Det handlar inte om "missbruk" utan om vad som följer från premisserna.

Att använda "insanity defense" är värre än att ta sitt straff, att förlora sin agens genom en psykosstämpel är värre än att sitta i fängelse.
Jag kallar inte påståenden för mätbara fenomen utan försöker rent tekniskt beskriva mätbara fenomen. Det kanske går att beskriva en viss period under menstruationscykeln på ett mer neutralt vis än "instabil kemi". Har du förslag? - som i att jag gärna tar emot ett förslag.

Ok. Här är ett påstående: "Det är farligt att leva.". Med din formel kan man förutspå vilka farhågor som helst utifrån påståendets premisser - ett förslavande beskydd, ett elitstyre som vet folkets bästa och så vidare - men är påstående sant och hur skulle man kunna uttrycka samma sak utan att din problematisering triggas?
Citera
2018-05-22, 20:09
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Nej, vi har kvinnojourer för att kvinnor började jobba med detta ideellt istället, för att låta kommunen sköta det på ett sätt som de tyckte var otillräckligt.

Vill män börja jobba med detta ideellt får de också göra det.
Men din statistik och din slutsats om statistiken visar ju att kvinnojourerna inte behövs? Drivs de bara för skojs skull och för att kvinnor råkade starta dem? Är det därför de får ~100 miljoner i statliga bidrag och motsvarande bidrag av kommunerna?

Män arbetar ideellt med mansjourer och troligen i tillräckliga kvantiteter (20-30 mansjourer verkar behövas i Sverige, om de blir strategiskt utplacerade) men de fokuserar inte på hjälp åt män och startas en mansjour med fokuset på att hjälpa män... så motarbetas den av kommunen.

Rundgång.
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-22 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in