2018-04-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negus89
Haha wow! Du vet inte vilken skola din kompis gick på då? Kanske är så fortfarande att de inte är så hårt?

Försökte skriva ett PM till dig,men gick inte för du var tvungen att vara registrerad i 30 dagar som minst och skrivit minst 50 inlägg, innan du kan ta emot PM . Så skriv minst 50 inlägg i forumet,innan jag kan skicka PM till dig :P...Väntar
Senast redigerad av BetaBeta 2018-04-12 kl. 14:18.
Citera
2018-04-12, 22:28
Medlem
Marimus avatar
Det finns några saker som jag funderar på. Är du över 20 år? De flesta som går ur trean är 18 och du måste vara minst 20 år för komvux.

En annan sak är att jag är i samma sits som dig. I de ämnen som du har fått E eller högre måste du skriva en prövning, något annat går inte. Jag har själv skrivit prövning och i min kommun så anordnas dem endast under en viss tid på året. Med det sagt så var jag i en situation där det fanns mycket lite tid att förbereda sig.
En annan sak är att din prövning beror mycket på hur din prövningslärare väljer att bedöma dig. I mitt fall har läraren bedömt mig av en lägre grad än vad de nationella proven gjorde i prövningen. På grund av detta kunde jag inte få det högsta betyget.

Min erfarenhet är att prövningar är högst olika, men du kan mycket väl råka ut för en oseriös prövning.

Vad jag förstår så behöver du läsa dessa kurser eftersom de är förkunskapskrav. Jag skulle tipsa dig om att kika på ett basår/bastermin eller folkhögskola.

Jag studerar själv komvux och jag satsar på de högsta betygen i de kurser som jag läser. Det kräver mer än 40 h av studier i veckan då jag läser 2 kurser parallellt. Jag har under våren testat att läsa 3 kurser parallellt och det kräver alldeles för mycket studietid. Särskilt inom fysiken bör jag påstå.
Tänk på att komvuxstudenter läser in fysiken på endast 1/3 av tiden som vanliga gymnasieelever gör.

Mina bästa råd till dig är att inte tappa hoppet. Jag förstår att du föreställde dig vara färdig med gymnasiet nu. Du har nytta av dina kunskapskrav då du väl är kapabel att söka in till högskola eller universitet. Om du föreställer dig någon typ av ingenjörsutbildning så är gymnasiestudierna GULD för dig eftersom du har möjligheter att fråga en lärare hur du skriver en vetenskaplig rapport, laboration etc. Detta är sådant som du bara skall kunna hosta fram senare.
Citera
2018-04-16, 15:31
Medlem
Gå klart gymnasiet på komvux

Hej
Gick klart gymnasiet på komvux nyss och jag gick vård och omsorgsutbildningen då. Tänkte söka till universitetet nu efteråt, men då stod det att jag var obehörig. Förstod inte riktigt varför eftersom jag nyss gått klart gymnasiet och då borde det väl gå tycker man. Frågade syon på skolan och hon tyckte med det var lite lustigt. Men jag fick en yrkesexamen och inget slutbetyg av någon anledning? Vad är skillnaden mellan det? Eller är det så på komvux bara? Måste tydligen läsa svenska c och engelska b nu med bara för jag fått en yrkesexamen. Så jag förstår ingenting.

Någon som har koll på reglerna om hur sånt funkar?
Citera
2018-04-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej
Gick klart gymnasiet på komvux nyss och jag gick vård och omsorgsutbildningen då. Tänkte söka till universitetet nu efteråt, men då stod det att jag var obehörig. Förstod inte riktigt varför eftersom jag nyss gått klart gymnasiet och då borde det väl gå tycker man. Frågade syon på skolan och hon tyckte med det var lite lustigt. Men jag fick en yrkesexamen och inget slutbetyg av någon anledning? Vad är skillnaden mellan det? Eller är det så på komvux bara? Måste tydligen läsa svenska c och engelska b nu med bara för jag fått en yrkesexamen. Så jag förstår ingenting.

Någon som har koll på reglerna om hur sånt funkar?

Den utbildningen du sökte till krävde fler kurser än de du läst klart. Du måste läsa de kurser som ger behörighet till utbildningen. Så eftersom du var tvungen att läsa Svenska 3 och Engelska 6,så krävde utbildningen dessa kurser. Läst dem så kommer du att vara behörig.
Citera
2018-04-16, 15:37
Medlem
Inte speciellt kunnig, men alla gymnasieutbildningar är ju inte högskoleförbredande, på vissa utbildningar, te.x VO/BF måste man lägga till extra kurser.
Citera
2018-04-16, 15:46
Medlem
Aha det kanske var därför jag bara fick yrkesexamen då. Jo jag får väl fixa dom kurserna med isåfall. Det kanske är lika bra.
Citera
2018-04-16, 15:48
Medlem
Fast tycker ändå det är lite konstigt jag inte fick ett slutbetyg?
Citera
2018-04-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Fast tycker ändå det är lite konstigt jag inte fick ett slutbetyg?

Ett slutbetyg måste innehålla vissa kurser som t.e.x. naturkunskap, religion, viss mängd svenska, viss mängd engelska och viss mängd matte. Du har väl antagligen inte läst någon utav dessa.
Citera
2018-04-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ett slutbetyg måste innehålla vissa kurser som t.e.x. naturkunskap, religion, viss mängd svenska, viss mängd engelska och viss mängd matte. Du har väl antagligen inte läst någon utav dessa.
Jo jag har läst de kurserna förutom svenska c och engelska b då. Men det är ju inte alla som läst dom heller men ändå läser på universitet och fått slutbetyg. Så det är lite mysko. Men det är väl nya regler eller något antar jag.
Citera
2018-04-16, 16:26
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-04-17, 16:40
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är så att jag pluggar in mina gymnasiebetyg då jag aldrig gick klart gymnasier. Vet inte om det är examen eller slutbetyg jag läser mot men det är väl skitsamma. Det jag undrar över är vad som händer när jag läst klart sista kursen? Får man hem något dokument/bevis då automatiskt eller ska man kontakta komvux själv?
Citera
2018-04-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Är så att jag pluggar in mina gymnasiebetyg då jag aldrig gick klart gymnasier. Vet inte om det är examen eller slutbetyg jag läser mot men det är väl skitsamma. Det jag undrar över är vad som händer när jag läst klart sista kursen? Får man hem något dokument/bevis då automatiskt eller ska man kontakta komvux själv?

Nej du blir inte automatiskt högskolebehörig bara för att läst ett visst antal poäng, du måste dundra ihop någon typ av examen eller slutbetyg. Prata med SYV i din kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in