2020-09-15, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Hur skulle ni rangordna varje kurs utefter hur lätt det var att läsa de / få högt betyg på, relativ till den arbetsinsats man gör? Vilka skolor läste du sedan dessa på?

Nä.

Det var själva idén. Högskoleprovet är jag dålig på, fick 0,85 efter 4 försök. Är dålig på verbala delen, hamnade någonstans runt 53-54/80 på kvantitativa senaste gången jag gjorde den.
Ungefär likadana. Beror nog på om man är intresserad av det eller inte. Tycker man det är det ju lättare.
Citera
2020-09-15, 11:41
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Hur skulle ni rangordna varje kurs utefter hur lätt det var att läsa de / få högt betyg på, relativ till den arbetsinsats man gör? Vilka skolor läste du sedan dessa på?

Nä.

Det var själva idén. Högskoleprovet är jag dålig på, fick 0,85 efter 4 försök. Är dålig på verbala delen, hamnade någonstans runt 53-54/80 på kvantitativa senaste gången jag gjorde den.

Jag svarar utifrån ditt svar i förhållande till mitt. Matematik bygger på att förstå första sidan, första delen för att sedan bygga upp kunskapen på nästa sida. Vad du först lär dig appliceras i andra områden i matematiken senare vari du finna att varje aspekt av vad du läsa är viktigt. Du finner att om du förstå en del av matematiken sedan kunna applicera på flera andra områden. På så vis kan du påvisa att om du förstår matematik 1, 2, 3, 4 kommer alltså matematik 5 att vara super enkelt. Och du kommer få högsta betyg. Kom ihåg att kurserna varandra komplettera och att du eventuellt stegra i förståelse över tid.
Citera
2020-09-16, 18:48
Medlem
Citat:
Saknar för tillfället 450 poäng på mitt gymnasiebetyg för att få ut en gymnasieexamen och bli behörig för universitet. Planerar därför att läsa några kurs på distans nu i höst för att få behörighet för att läsa under våren. Jag kan välja vilken 100-poängskurs jag vill då jag har alla andra kurser jag behöver för att vara behörig till det jag vill söka i framtiden. Jag väljer gärna en kurs som jag inte behöver lägga ner överdrivet mycket tid på. Undrar om någon har tips på någon kurs som är enkel att klara av på distans och utan att behöva lägga ner jättemycket tid på? Har kollat upp kurser som Sociologi 1, Etnicitet och kulturmöten, osv. och de ska vara lätta att få ett högt betyg på. Nämn gärna också i vilken skola som dessa kurser är bäst att man läser på. Tack.

Hur gammal är du och har du arbetslivserfarenhet?
Bara för att få behörighet så har alla svenska lärosäten kommit överens om att man uppnår reell kompetens genom tre års arbete på minst 50% samt kurserna:

- Svenska 1-3
- Engelska 5 och 6
- Matematik 1a, b eller c
- Samhällskunskap 1b

Så blir du behörig till högskolan.

Men om enkla kurser så är diverse dator- eller datakurser rätt enkla, annars moderna språk.
Möjligen kan du läsa matematik + fysik eller kemi, biologi, + naturkunskap.
Matten kan vara svår för vissa, men klarar du den torde fysik bli rätt enkelt, har du kemi och biologi så blir naturkunskap i princip gratispoäng.

Att nämna vilken skola är ju absurt, förmodligen har man inte särskilt mycket att jämföra med då man ofta bara har läst kursen på en skola och vet inte hur andra skolor fungerar.
Citera
2020-09-22, 20:00
Medlem
Jesusfiskars avatar
Fejka komvux betyg?

God kväll mitt herrskap!

Jag undrar hur exakt de funkar när komvux sätter betyg, är i behov av en examen.
Har läst in ca 1900p men saknar de tråkiga matte, engelska, historia osv.
Jag har läst in kurserna på två olika komvux i två olika kommuner, kan jag förfalska de ena betygsutdraget genom att lägga till dessa kurser där och sedan gå till de andra och säga att jag läst in allt jag behöver nu och visa papperna och begära att få ut min examen?

Ha de fett!
Citera
2020-09-22, 20:03
Medlem
Glackstolps avatar
Alla betyg är digitala idag, så det tilltaget kommer du inte långt med.
Citera
2020-09-22, 20:05
Bannlyst
Nej, betygsdatabasen är övergripande d.v.s skolorna kan se vilka betyg du har och inte har.
Citera
2020-09-22, 20:09
Medlem
Jesusfiskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Nej, betygsdatabasen är övergripande d.v.s skolorna kan se vilka betyg du har och inte har.

Okej de va tråkigt att höra.... Kasst.
Citera
2020-09-22, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusfiskar
Okej de va tråkigt att höra.... Kasst.
Ja, det är tråkigt att jobba hårt men när du väl är i mål kommer du vara stolt över dig själv.
Citera
2020-09-22, 20:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Vid komvux kurser står det ofta att du ska ha diverse kompetenser "eller motsvarande".

"motsvarande" idet fallet, betyder arbetslivserfarenhet inom det området, det kanske du har? Eller kanske enkelt kan fejka en referens?

Jag har läst 3 komvux utbildningar, utan att ens gått ur nian
Eftersom jag kom in på första utbildningen genom ett litet extrajobb, som räknades som erfarenhet och fick bli "motsvarande".

Sedan var det inga problem att komma in på dom nästa två, eftersom det troligtvis togs för givet att jag hade godkända betyg från gymnasiet (som jag i verkligheten aldrig gick).
Citera
2020-09-22, 20:37
Medlem
Jesusfiskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Vid komvux kurser står det ofta att du ska ha diverse kompetenser "eller motsvarande".

"motsvarande" idet fallet, betyder arbetslivserfarenhet inom det området, det kanske du har? Eller kanske enkelt kan fejka en referens?

Eftersom jag kom in på första utbildningen genom ett litet extrajobb, som räknades som erfarenhet och fick bli "motsvarande".

Sedan var det inga problem att komma in på dom nästa två, eftersom det troligtvis togs för givet att jag hade godkända betyg från gymnasiet (som jag i verkligheten aldrig gick).

Haha ja somliga har tur! Men ja jag vet vad du menar.
Citera
2020-09-22, 20:41
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel

Kommit in på Komvux, vad betyder det? Vuxenutbildningen är till för att komplettera grundskola eller gymnasium. Så varför behöver du godkända betyg för att komma in?
Citera
2020-09-22, 21:05
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Kommit in på Komvux, vad betyder det? Vuxenutbildningen är till för att komplettera grundskola eller gymnasium. Så varför behöver du godkända betyg för att komma in?

Komvux har yrkesutbildningar, Handel, Vård, Restaurang, hantverks utbildningar, vaktmästare, lastbilschaufför...

Det är 3 sådana jag har gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in