Citat:
Ursprungligen postat av
lizardangie
Saknar för tillfället 450 poäng på mitt gymnasiebetyg för att få ut en gymnasieexamen och bli behörig för universitet. Planerar därför att läsa några kurs på distans nu i höst för att få behörighet för att läsa under våren. Jag kan välja vilken 100-poängskurs jag vill då jag har alla andra kurser jag behöver för att vara behörig till det jag vill söka i framtiden. Jag väljer gärna en kurs som jag inte behöver lägga ner överdrivet mycket tid på. Undrar om någon har tips på någon kurs som är enkel att klara av på distans och utan att behöva lägga ner jättemycket tid på? Har kollat upp kurser som Sociologi 1, Etnicitet och kulturmöten, osv. och de ska vara lätta att få ett högt betyg på. Nämn gärna också i vilken skola som dessa kurser är bäst att man läser på. Tack.
Hur gammal är du och har du arbetslivserfarenhet?
Bara för att få behörighet så har alla svenska lärosäten kommit överens om att man uppnår reell kompetens genom tre års arbete på minst 50% samt kurserna:
- Svenska 1-3
- Engelska 5 och 6
- Matematik 1a, b eller c
- Samhällskunskap 1b
Så blir du behörig till högskolan.
Men om enkla kurser så är diverse dator- eller datakurser rätt enkla, annars moderna språk.
Möjligen kan du läsa matematik + fysik eller kemi, biologi, + naturkunskap.
Matten kan vara svår för vissa, men klarar du den torde fysik bli rätt enkelt, har du kemi och biologi så blir naturkunskap i princip gratispoäng.
Att nämna vilken skola är ju absurt, förmodligen har man inte särskilt mycket att jämföra med då man ofta bara har läst kursen på en skola och vet inte hur andra skolor fungerar.