2016-03-24, 09:21
Medlem
Pungt.s avatar
Wow, såg precis att jag gick off topic direkt och svarade inte alls på ämnet, sorry.

Ska försöka hålla tråden den här gången. Jag läste upp nästan hela gymnasiet på Åsö komvux för några år sedan, precis vid övergången mellan gamla och GY2016, mina tips blir ju då delvis gamla kurser. Försöker komma på lättare kurser som du troligtvis inte redan läst... Men fan, det är svårt. Känns ändå som att man fick anstränga sig överlag på komvux. Det var inte så att jag någonsin slappade, fast då siktade jag också på höga betyg, så blir svårt att avgöra hur "lätt" det skulle vara om man siktade på E.

Följande är tips på lättare kurser:
- Såvida du inte läst ett naturvetenskapligt/tekniskt program kanske Naturkunskap 2 kan vara något? Fast det beror väl på vilket håll man är lagd åt. Jag upplevde de gamla naturkunskapskurserna(A och B) som relativt lätta men då har jag också ett stort intresse för naturvetenskap så kunde en del av innehållet redan innan.
- Geografi A var föhållandevis lätt vill jag minnas, men har nog också med intresse att göra. Idag borde Geografi 1 motsvara den.
-Sambon säger att Fotografisk bild var en ganska lätt kurs, men då talar vi om typ tio år tillbaka i tiden. Lite fotoprojekt och grundläggande kunskaper i Photoshop.
- Har man någorlunda bra koll på språket, vilket du ser ut att ha, så går Svenska 2 lite av sig själv. Men den har du kanske redan betyg i?
- Har du läst naturvetenskapen så borde kurser som Miljökunskap eller motsvarande vara ganska lätta att hänga med på. Det finns YH-utbildningar som kräver vissa sådana kurser.

Följande är kurser upplevde jag som lite tyngre, tänkte att det borde vara lika intressant som vilka kurser jag upplevt som lättare:
- Matten och alla naturvetenskapliga kurser med undantag för Naturkunskap.
- Historia A fick jag anstränga mig en del i. Det var mycket faktakunskap och mindre förståelse. Är man historieintresserad kan det säkert vara en lättare kurs.
- Filosofi skulle jag passa mig för, i alla fall om du ska läsa på Åsö i Stockholm. Jag förväntade mig en blajkurs men det fick jag äta upp.

Lite andra tillägg:
Jobbar du heltid? Det kan vara tungt att ha komvux också. Även om du klarar det så kan det bli jäkligt stressigt, fundera på om du tycker att lite extra pengar är värt den stressen. Och om du ändå tänkt göra det, ta lånet också, eller åtminstone en del av det, du kan välja hur många veckor du vill ha. Det är ett väldigt förmånligt lån, låg ränta. Om du tänkt styra upp din ekonomi till att gå plus senast ett halvår efter avslutade studier och räknar med att kunna betala tillbaka en liten summa så kan det vara värt det!

Ett annat alternativ kan vara att söka heltidsstudier med parallella kurser för hela terminen, maxa lån och bidrag, dyk upp var tredje vecka men sumpa allihopa. På det sättet kan du få in runt 10 000 kr per månad i fem månader och blir återbetalningsskyldig först ett halvår efter den terminen. Det är 50 000 kr du kan lägga in på sparkontot och sprida ut hur du vill. Blir som en väldigt schysst kreditkort. Men ja, det ska ju betalas tillbaka. Och ett till "men", men det kanske inte räcker att droppa in var tredje vecka? Inlämningsuppgifter, delprov, labbar etc. kanske man måste klara av för att få behålla pengarna även kommande månaden? Fast det borde räcka med att man skriver F... Kanske? Och då kanske du når taket för vad du får tjäna per halvår.

Har du jobbat heltid kan du få tilläggslån, tror det ligger på ett par-tre tusen kronor extra i månaden.

Observera också:
Du måste klara minst 50% av kurserna du sökt för men notera också att du max får ligga efter med 200 p. Så siktar du på att bara klara hälften av 200 p varje termin så kan du fortsätta så i max två terminer, som du säkert själv kan räkna ut. Ha det i bakhuvet.
Citera
2016-03-24, 14:08
Medlem
Kan nog vara en av de dummare idéer jag läst om.
Citera
2016-03-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Wow, såg precis att jag gick off topic direkt och svarade inte alls på ämnet, sorry.

Ska försöka hålla tråden den här gången. Jag läste upp nästan hela gymnasiet på Åsö komvux för några år sedan, precis vid övergången mellan gamla och GY2016, mina tips blir ju då delvis gamla kurser. Försöker komma på lättare kurser som du troligtvis inte redan läst... Men fan, det är svårt. Känns ändå som att man fick anstränga sig överlag på komvux. Det var inte så att jag någonsin slappade, fast då siktade jag också på höga betyg, så blir svårt att avgöra hur "lätt" det skulle vara om man siktade på E.

Följande är tips på lättare kurser:
- Såvida du inte läst ett naturvetenskapligt/tekniskt program kanske Naturkunskap 2 kan vara något? Fast det beror väl på vilket håll man är lagd åt. Jag upplevde de gamla naturkunskapskurserna(A och B) som relativt lätta men då har jag också ett stort intresse för naturvetenskap så kunde en del av innehållet redan innan.
- Geografi A var föhållandevis lätt vill jag minnas, men har nog också med intresse att göra. Idag borde Geografi 1 motsvara den.
-Sambon säger att Fotografisk bild var en ganska lätt kurs, men då talar vi om typ tio år tillbaka i tiden. Lite fotoprojekt och grundläggande kunskaper i Photoshop.
- Har man någorlunda bra koll på språket, vilket du ser ut att ha, så går Svenska 2 lite av sig själv. Men den har du kanske redan betyg i?
- Har du läst naturvetenskapen så borde kurser som Miljökunskap eller motsvarande vara ganska lätta att hänga med på. Det finns YH-utbildningar som kräver vissa sådana kurser.

Följande är kurser upplevde jag som lite tyngre, tänkte att det borde vara lika intressant som vilka kurser jag upplevt som lättare:
- Matten och alla naturvetenskapliga kurser med undantag för Naturkunskap.
- Historia A fick jag anstränga mig en del i. Det var mycket faktakunskap och mindre förståelse. Är man historieintresserad kan det säkert vara en lättare kurs.
- Filosofi skulle jag passa mig för, i alla fall om du ska läsa på Åsö i Stockholm. Jag förväntade mig en blajkurs men det fick jag äta upp.

Lite andra tillägg:
Jobbar du heltid? Det kan vara tungt att ha komvux också. Även om du klarar det så kan det bli jäkligt stressigt, fundera på om du tycker att lite extra pengar är värt den stressen. Och om du ändå tänkt göra det, ta lånet också, eller åtminstone en del av det, du kan välja hur många veckor du vill ha. Det är ett väldigt förmånligt lån, låg ränta. Om du tänkt styra upp din ekonomi till att gå plus senast ett halvår efter avslutade studier och räknar med att kunna betala tillbaka en liten summa så kan det vara värt det!

Ett annat alternativ kan vara att söka heltidsstudier med parallella kurser för hela terminen, maxa lån och bidrag, dyk upp var tredje vecka men sumpa allihopa. På det sättet kan du få in runt 10 000 kr per månad i fem månader och blir återbetalningsskyldig först ett halvår efter den terminen. Det är 50 000 kr du kan lägga in på sparkontot och sprida ut hur du vill. Blir som en väldigt schysst kreditkort. Men ja, det ska ju betalas tillbaka. Och ett till "men", men det kanske inte räcker att droppa in var tredje vecka? Inlämningsuppgifter, delprov, labbar etc. kanske man måste klara av för att få behålla pengarna även kommande månaden? Fast det borde räcka med att man skriver F... Kanske? Och då kanske du når taket för vad du får tjäna per halvår.

Har du jobbat heltid kan du få tilläggslån, tror det ligger på ett par-tre tusen kronor extra i månaden.

Observera också:
Du måste klara minst 50% av kurserna du sökt för men notera också att du max får ligga efter med 200 p. Så siktar du på att bara klara hälften av 200 p varje termin så kan du fortsätta så i max två terminer, som du säkert själv kan räkna ut. Ha det i bakhuvet.
Tack för lång, bra och välskriven input.
Citera
2016-03-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Kan nog vara en av de dummare idéer jag läst om.
Dumma idéer är vad min hela trådhistorik består av. Se för dig själv.
Citera
2016-03-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelionkink
Dumma idéer är vad min hela trådhistorik består av. Se för dig själv.

Shit, du skojade inte. Har du löst vattenproblematiken? *skratt*
Citera
2016-03-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Saknar 800poäng för fullständigt betyg läser just nu matte 1a och känns väldigt lite..Tips på vad man kan göra för att få dessa 800poäng så fort som möjligt?

Har annars Svenska,Engelska,Samhällkunskap & Naturvetenskap men grejen är att jag gick på hotell restaurang så fick typ IG i restaurang ämnen..

Om du känner att ett ämne i taget är jobbigt kan du testa att läsa två ämnen heltid på samma gång, alltså 200%. Du kan läsa ännu snabbare än så om du vill.

Nu vet jag inte vad ditt mål med dina studier är. Är ditt mål att studera på högskola kan det vara smart att läsa upp ämnen som ger meritpoäng för det programmet du vill komma in på. Sen så måste du inte läsa de ämnen som du har fått IG i utan du kan välja att läsa vilka ämnen som helst eftersom du kommer få ett nytt slutbetyg från komvux. Det enda du måste läsa är kärnämnena.
Citera
2016-03-29, 22:27
Avslutad
Någon som gjort prövning i Idrott och hälsa A/1? Vet att det finns att göra i Göteborg och ska göra detta där för att höja mitt VG i ämnet i höst. Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Undrar detsamma gällande prövningar i Franska (steg 2, men om någon prövat andra steg är även det av intresse). T.ex. vad handlade den muntliga delen om när ni gjorde?

Och Matematik A/1b. Är det ett nationellt prov man gör?

Samt Estetisk verksamhet. Någon som hittat ett Komvux i Sverige där man kan pröva detta? Vilken av de nya kurserna kan motsvara Estetisk verksamhet? Inte fått något svar från någon studievägledare som jag frågat om detta.
Senast redigerad av ReadyCash 2016-03-29 kl. 22:32.
Citera
2016-03-30, 15:43
Bannlyst
En fråga.

Ifall man tar ett slutbetyg från Komvux och slutbetyget innehåller 1-2 gamla kurser typ ``Information och layout A`` och ``Datakunskap A``, numera heter dem 1 istället för A. Och i dessa kurser har jag G bara. Undrar kan jag senare typ nästa termin läsa 1-2 kurser som typ Kommunikation och Psykologi 1. Skulle jag då kunna på något sätt stryka kurserna `Information och layout A`` och ``Datakunskap A`` och ersätta dem med Kommunikation och Psykologi 1? ifall jag får ett bättre betyg på Kommunikation och Psykologi 1? Så att mitt snitt höjs alltså?

Hoppas det inte blev för klurigt.
Citera
2016-03-30, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSteal
En fråga.

Ifall man tar ett slutbetyg från Komvux och slutbetyget innehåller 1-2 gamla kurser typ ``Information och layout A`` och ``Datakunskap A``, numera heter dem 1 istället för A. Och i dessa kurser har jag G bara. Undrar kan jag senare typ nästa termin läsa 1-2 kurser som typ Kommunikation och Psykologi 1. Skulle jag då kunna på något sätt stryka kurserna `Information och layout A`` och ``Datakunskap A`` och ersätta dem med Kommunikation och Psykologi 1? ifall jag får ett bättre betyg på Kommunikation och Psykologi 1? Så att mitt snitt höjs alltså?

Hoppas det inte blev för klurigt.

Nej, har man slutbetyg går det aldrig att ändra tyvärr. Har också velat göra så med ämnen som inte är kärnämnen, men det funkar inte. Du kan dock göra prövning i Datakunskap 1 för att höja ditt betyg i Datakunskap A.
Citera
2016-03-31, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyCash
Nej, har man slutbetyg går det aldrig att ändra tyvärr. Har också velat göra så med ämnen som inte är kärnämnen, men det funkar inte. Du kan dock göra prövning i Datakunskap 1 för att höja ditt betyg i Datakunskap A.

Fan va synd! men saken är att det var 8-9 år sen jag läste datakunskap A. Jag kommer bokstavligen inte ihåg något alls av den kursen.Hur kan jag göra en prövning på en kurs jag läst för längesen och som det inte går att läsa till hemma?Kommer inte ens ihåg vad som ingick i kursen,vad man skulle göra o.s.v...Så skulle jag göra en prövning på den kursen så kommer jag antagligen att få ett IG/F....

fan va klurigt detta är!de har ändrat betygsystemet/regler för prövningar/kursnamnen o.s.v tycker de borde även att ändra detta så man får ta bort en kurs i slutbetyget och ersätta den med en annan.
Citera
2016-03-31, 11:46
Bannlyst
Kan man ta ut ett slutbetyg när som helst från komvux och få den direkt?

Jag undrar ifall man kan ta ut ett slutbetyg från komvux när man vill?Låt oss säga att jag läser några sommarkurser på t.ex. Hermods komvux under sommarlovet och blir klar i Juli/Augusti månad.Kan jag då begära att ta ut ett slutbetyg då? Och kommer jag att få ett direkt? Eller finns det några bestämda datum när man kan ta ut ett slutbetyg?
Citera
2016-03-31, 16:11
Bannlyst
För det första har man satt ett absolut sista datum för att ta ut ett slutbetyg. Därefter kan man bara ta ut gymnasieexamen. Vilket datum det är får du kolla upp själv.

Det är en SYV som utfärdar slutbetyg och gymnasieexamen. Du bokar tid hos en sådan i din kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in