2018-04-17, 18:11
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Nej du blir inte automatiskt högskolebehörig bara för att läst ett visst antal poäng, du måste dundra ihop någon typ av examen eller slutbetyg. Prata med SYV i din kommun.
Fast det är ju det jag håller på med. La ihop en studieplan med min syv för typ 1.5år sen och blir färdig med min sista kurs i den planen nu i maj. Undrar helt enkelt vad som händer sen, om jag ska kontakta komvux för någon typ av bekräftelse eller om man får något betygdokument automatiskt eller vad som händer
Citera
2018-04-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Fast det är ju det jag håller på med. La ihop en studieplan med min syv för typ 1.5år sen och blir färdig med min sista kurs i den planen nu i maj. Undrar helt enkelt vad som händer sen, om jag ska kontakta komvux för någon typ av bekräftelse eller om man får något betygdokument automatiskt eller vad som händer

Du pratar med SYV i din kommun som sammanställer dina kurser till någon form av examen eller slutbetyg.

1) Bli klar
2) Maila SYV
3) Party-time.
Citera
2018-04-17, 20:11
Bannlyst
Citat:
Inget automatiskt utan du kan behöva boka in en tid hos dem.
Citera
2018-04-17, 23:55
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Du pratar med SYV i din kommun som sammanställer dina kurser till någon form av examen eller slutbetyg.

1) Bli klar
2) Maila SYV
3) Party-time.
Ah ok sorry missuppfattade ditt inlägg, men tack då kontaktar jag dem då efter sista kursen.
Citera
2018-04-18, 07:55
Medlem
Citat:
Ah ok sorry missuppfattade ditt inlägg, men tack då kontaktar jag dem då efter sista kursen.

Haha, jag uttryckte mig nog lite otydligt. Lycka till!
Citera
2018-04-18, 13:15
Medlem
Gurran933s avatar
Tjena!

Har 2200 gymnasiepoäng, men har fullständigt betyg.

Visst räcker det då att jag läser random 50+poäng-kurs på komvux för att automatisk bli högskolebehörig? (2250p) eller har jag missat något?

Mvh
Citera
2018-04-27, 15:36
Medlem
Ska söka utbildning i annan kommun och ska då skriva personligt brev till hemkommunen för att få den betald, tips?

Har bara två underkänt, är det dåligt? Har fått uppfattningen att man helst ska ha många underkänt iaf inte toppbetyg?
Citera
2018-04-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurran933
Tjena!

Har 2200 gymnasiepoäng, men har fullständigt betyg.

Visst räcker det då att jag läser random 50+poäng-kurs på komvux för att automatisk bli högskolebehörig? (2250p) eller har jag missat något?

Mvh

Har du läst alla kärnämnen som måste ingå så behöver du 50 poäng till för att ta ut slutbetyget(2250 poäng). Men prata med en studievägledare,de vägleder dig genom allt.
Citera
2018-04-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ska söka utbildning i annan kommun och ska då skriva personligt brev till hemkommunen för att få den betald, tips?

Har bara två underkänt, är det dåligt? Har fått uppfattningen att man helst ska ha många underkänt iaf inte toppbetyg?

Menar du att du ska söka att läsa en eller två kurser i en annan kommun? Eller en hel utbildning? Om kurser,har du läst dessa innan och failat och ska läsa om?
Citera
2018-04-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Menar du att du ska söka att läsa en eller två kurser i en annan kommun? Eller en hel utbildning? Om kurser,har du läst dessa innan och failat och ska läsa om?
Nej, ett program. Läste liknande tekniskt program så kanske har några kurser klara
Vad säger man i brevet? Bara fjäska?
Citera
2018-04-28, 19:12
Medlem
Citat:
Är så att jag pluggar in mina gymnasiebetyg då jag aldrig gick klart gymnasier. Vet inte om det är examen eller slutbetyg jag läser mot men det är väl skitsamma. Det jag undrar över är vad som händer när jag läst klart sista kursen? Får man hem något dokument/bevis då automatiskt eller ska man kontakta komvux själv?

Ska du studera för att kunna söka till högskolan och har arbetserfarenhet, så kanske du skulle kolla på detta? https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
Citera
2018-05-07, 17:45
Medlem
Går precis klart en kurs nu på komvux i klassrum.

Otroligt nog har vi vårt sista prov nästa vecka men vi har gått igenom endast 20% av det centrala innehållet och därmed endast kommer bli betygsatta på dessa 20%...

Är detta normalt? Något man kan ta upp vid betygsförhandlingar? Är ju helt sinnessjukt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in