2018-12-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Kan du länka till något som säger det?

Jag mailade nämligen Komvux och där sa de att jag var tvungen att göra det. När jag ska söka kurserna står det också att jag behöver de som förkunskapskrav.

Hoppas dock du har rätt för känns sjukt segt att läsa dubbelt så mycket.

Du behöver inte läsa biologi 1 för att få läsa 2, men din kommun kan besluta att dom inte vill betala din utbildning om du inte har vad dom tycker är nödvändiga förkunskaper.

Erbjud dig att betala kurserna själv så går det säkert bra.
Citera
2018-12-28, 12:28
Medlem
Gick ut gymnasiet i juni och skaffade mig rätt bra betyg i andra och tredje året. Problemet är att jag har massa E:n från ettan som drar ner mitt snittbetyg, vill nu läsa upp dessa betyg och höja mig. Sökt in till komvux med några kurser. Nu är frågan: hur stor chans är det att just jag får läsa där? Vet ju att dom prioriterar människor som inte har en gymnasieexamen ens...
Citera
2018-12-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Gick ut gymnasiet i juni och skaffade mig rätt bra betyg i andra och tredje året. Problemet är att jag har massa E:n från ettan som drar ner mitt snittbetyg, vill nu läsa upp dessa betyg och höja mig. Sökt in till komvux med några kurser. Nu är frågan: hur stor chans är det att just jag får läsa där? Vet ju att dom prioriterar människor som inte har en gymnasieexamen ens...

Min kommun tillåter dig inte att läsa kurser du redan klarat. Ett alternativ är att göra prövningar, vilka du bekostar själv.
Citera
2018-12-29, 19:32
Medlem
Hur svåra är prövningarna på Komvux? [/Mod.]

Jag tog nyss studenten och har runt 16 i snittbetyg vilket är kasst. Jag började gymnasiet med att festa sönder med nya kompisar och tänkte inte alls på betygen. I tvåan och trean ryckte jag upp mig och fick flertal A:n och B:n. Problemet är nu att jag har flera stycken E:n och några D:n som ligger kvar och drar ner hela snittbetyget! Då jag planerar på att läsa utomlands är högskoleprovet heller inget alternativ. Min fråga är : Hur svåra är prövningarna som man gör på komvux? Har några här erfarenhet av dessa?

Är det några här som kommit in på att läsa komvux trots att ni haft godkänt i den kursen?

Är nojjig över att göra en prövning då det känns som man inte vet exakt vad man ska plugga till då hela kursplanen är för generellt. Snälla ge mig tips och berätta era erfarenheter. Har sådan ångest!
Citera
2018-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Jag tog nyss studenten och har runt 16 i snittbetyg vilket är kasst. Jag började gymnasiet med att festa sönder med nya kompisar och tänkte inte alls på betygen. I tvåan och trean ryckte jag upp mig och fick flertal A:n och B:n. Problemet är nu att jag har flera stycken E:n och några D:n som ligger kvar och drar ner hela snittbetyget! Då jag planerar på att läsa utomlands är högskoleprovet heller inget alternativ. Min fråga är : Hur svåra är prövningarna som man gör på komvux? Har några här erfarenhet av dessa?

Är det några här som kommit in på att läsa komvux trots att ni haft godkänt i den kursen?

Är nojjig över att göra en prövning då det känns som man inte vet exakt vad man ska plugga till då hela kursplanen är för generellt. Snälla ge mig tips och berätta era erfarenheter. Har sådan ångest!

En prövning är ju på allt i kursen i stort. Du ska i stort kunna kursen.

Bra att du skärpte dig, bättre sent än aldrig.
Citera
2018-12-29, 19:38
Medlem
Det är ingen skillnad, oavsett om du går komvux eller prövning ska du lära dig samma innehåll i kursen.

Fråga läraren vilken bok som rekommenderas och lär dig allt i boken, samma metodik vad du än går.
Citera
2018-12-29, 19:42
Medlem
Couplets avatar
Får man höja godkända betyg på Komvux nuförtiden?
Citera
2018-12-29, 19:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Mindre rubrikkorrigering i förtydligande syfte.

/Mod.
Citera
2018-12-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet

Du kan alltid göra prövningar, men så vitt jag vet kan man inte läsa en kurs på komvux som man redan är godkänd i.
Citera
2018-12-29, 20:25
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:

Du har alltid möjligheten till prövning, vilket innebär att du på egen hand läser in en kurs för att sedan skriva en tenta på hela kursen.

Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Du kan alltid göra prövningar, men så vitt jag vet kan man inte läsa en kurs på komvux som man redan är godkänd i.

Det är upp till varje komvux/kommun att avgöra, men är nog i praktiken bara möjligt på mindre orter.
Senast redigerad av rajrajmf 2018-12-29 kl. 20:34.
Citera
2018-12-29, 20:42
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajrajmf
Du har alltid möjligheten till prövning, vilket innebär att du på egen hand läser in en kurs för att sedan skriva en tenta på hela kursen.

Det är upp till varje komvux/kommun att avgöra, men är nog i praktiken bara möjligt på mindre orter.
Aha, visste inte att det kunde skilja sig åt.
Citera
2018-12-29, 22:20
Medlem
Citat:

Nej det är det man inte får, eventuellt om det är några platser över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in