2017-10-04, 18:03
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Ok det är bra. Har du gjort prövning på kemi 1 också?
Jag förmodar att det är samma stuk. Ett visst antal laborationer och ett större prov.

Nej, men jag skulle gissa på det.
Citera
2017-10-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Nej, men jag skulle gissa på det.

Och val av kursmaterial. Så länge man har t.ex. en kursbok om kemi 1 för kemi 1 så kvittar det väl om det är "syntes kemi" eller "spektrum kemi"?
Det är ju självstudier. Även om de hade kopierat en uppgift från en bok så ska ju jag kunna svara på den så länge man har en kursbok för första kursen i kemi.
Citera
2017-10-05, 19:54
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Och val av kursmaterial. Så länge man har t.ex. en kursbok om kemi 1 för kemi 1 så kvittar det väl om det är "syntes kemi" eller "spektrum kemi"?
Det är ju självstudier. Även om de hade kopierat en uppgift från en bok så ska ju jag kunna svara på den så länge man har en kursbok för första kursen i kemi.

Om du inte bryr dig om när dom refererar till boken så bör du klara dig bra. Jag kollade knappt i kursboken när jag gjorde prövningen i fysik, jag hade en övningsbok jag satt och gjorde övningar i bara. Minns inte vad jag hade i Kemi/Biologi (om det var rätt dvs) men med tanke på hur lite jag använde böckerna spelade det nog ingen roll vilken bok jag hade.
Citera
2017-10-05, 22:55
Medlem
Azizoks avatar
Hur enkelt är det att få ett A på Moderna Språk 3 - Spanska, om man börjar läsa kursen med grundläggande kunskaper? Är det möjligt att lära sig till att uppnå ett A på 5 veckor, distans?

Jag vill läsa det på grund av dess meritpoäng, och det är antingen det eller Matematik 4 men jag vet inte om jag kan få ett högt betyg på Matematik 4 eftersom det är en svår kurs. Efter matematik 4 tänkte jag då läsa Matematik 5, då det också ger 0,5/1 meritpoäng beroende på behörighetskrav.

Men hur skiljer sig svårigheten mellan Matematik 3c och Matematik 4 - Matematik 5?

Har jag bättre chanser att få mina meritpoäng och bra betyg på kursen från Moderna språk än Matematik? Fick ett D på Matematik 3c.
Senast redigerad av Azizok 2017-10-05 kl. 23:11.
Citera
2017-10-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Hur enkelt är det att få ett A på Moderna Språk 3 - Spanska, om man börjar läsa kursen med grundläggande kunskaper? Är det möjligt att lära sig till att uppnå ett A på 5 veckor, distans?

Jag vill läsa det på grund av dess meritpoäng, och det är antingen det eller Matematik 4 men jag vet inte om jag kan få ett högt betyg på Matematik 4 eftersom det är en svår kurs. Efter matematik 4 tänkte jag då läsa Matematik 5, då det också ger 0,5/1 meritpoäng beroende på behörighetskrav.

Men hur skiljer sig svårigheten mellan Matematik 3c och Matematik 4 - Matematik 5?

Har jag bättre chanser att få mina meritpoäng och bra betyg på kursen från Moderna språk än Matematik? Fick ett D på Matematik 3c.

Matte 4 innehåller ungefär samma saker som matte 3 fast det är svårare. Du kan inte ha gillat derivator och integraler speciellt mycket om du fick D i matte 3. Matte 4 innehåller svårare derivator och svårare integraler. Har du inte en god förståelse för innehållet i matte 3 är det en tuff kurs.
Jag tog Matte 4, 5, ma-spec vägen för maxmerit så kan inte jämföra med moderna språk men jag tror du kommer få svårt för matte 4 helt klart. Matte 5 är svårare än 3 men lättare än 4. Ma-spec beror på inriktning.
Citera
2017-10-05, 23:28
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Matte 4 innehåller ungefär samma saker som matte 3 fast det är svårare. Du kan inte ha gillat derivator och integraler speciellt mycket om du fick D i matte 3. Matte 4 innehåller svårare derivator och svårare integraler. Har du inte en god förståelse för innehållet i matte 3 är det en tuff kurs.
Jag tog Matte 4, 5, ma-spec vägen för maxmerit så kan inte jämföra med moderna språk men jag tror du kommer få svårt för matte 4 helt klart. Matte 5 är svårare än 3 men lättare än 4. Ma-spec beror på inriktning.

Ja, Matte 3c var utan tvivel en svår kurs. Vet inte om jag ska skylla på ointresset, men det var bara något med frågorna som fick mig att tänka länge på hur jag skulle lösa de. Matematik 4 är ändå väldigt relevant till utbildningen jag ska läsa till sen, som Civ ing eller Läkare utomlands. Att få ett A på moderna språk kan också kännas lite svårt då man ska typ tala flytande med läraren för att uppfylla kriterierna där. Vad gör det lätt för en individ att klara Matematik 4 utan svårigheter? Jag har fått höra att Matematik 4 är lättare än Matte 3c, kan bero på att det är mindre saker som tas upp i den Matte 4?
Citera
2017-10-06, 04:17
Bannlyst
Citat:
Spelar ingen roll vilken bok du använder. Jag använde en annan än den som rekommenderades. Gå igenom alla kursmålen medan du pluggar, så vet du vad du ska fokusera på.
Citera
2017-10-06, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Ja, Matte 3c var utan tvivel en svår kurs. Vet inte om jag ska skylla på ointresset, men det var bara något med frågorna som fick mig att tänka länge på hur jag skulle lösa de. Matematik 4 är ändå väldigt relevant till utbildningen jag ska läsa till sen, som Civ ing eller Läkare utomlands. Att få ett A på moderna språk kan också kännas lite svårt då man ska typ tala flytande med läraren för att uppfylla kriterierna där. Vad gör det lätt för en individ att klara Matematik 4 utan svårigheter? Jag har fått höra att Matematik 4 är lättare än Matte 3c, kan bero på att det är mindre saker som tas upp i den Matte 4?

Jag vet inte hur någon kan tycka att 3c är svårare än 4. 3c innehåller som sagt bara derivator, integraler och enkel trigonometri. 4 har svårare derivator, svårare integraler och svårare trigonometri.

Gå och titta på gamla nationella prov för matte 2 och 3, mer specifickt uppgifterna som ger 3 eller 4 A-poäng. Du bör ju kunna lösa den typen av uppgifter inom rimlig tid första gången du ser dom på för att få A.
B kan en få på ren memorationsteknik men det finns alltid en eller två uppgifter per Nationella Prov som kräver en del kreativitet och som jag inte direkt har något bra tips på hur man förbereder sig för, och det är just dom som är skillnaden mellan A och B.
Citera
2017-10-06, 15:03
Medlem
Så under min gymnasietid fick jag cancer två gånger (skrattar varje gång jag berättar det för någon för det är så jävla absurt ) och påföljder som gjorde att jag helt enkelt inte studerade.

Sökte till Komvux denna termin men det för mycket lekstuga och segt för mig. Tänkte söka om till distansstudier via miroi. Någon som har erfarenhet av att plöja genom en massa kurser med dem? Jag behöver göra 2000 kurspoäng så det är en del. Hur många kurser vågar man ta var femte vecka? Jag är datainriktad så jag kan plocka lätta poäng där tillsammans med geografi och historia, samt grundämnen till ~C nivå utan att lägga ner överdrivet med tid. Antagligen någon prövning för att nå Matematik D snabbare.

Är det för optimistiskt att sikta in sig på under 12 månader? Någon som gjort något liknande?
Citera
2017-10-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bxu
Så under min gymnasietid fick jag cancer två gånger (skrattar varje gång jag berättar det för någon för det är så jävla absurt ) och påföljder som gjorde att jag helt enkelt inte studerade.

Sökte till Komvux denna termin men det för mycket lekstuga och segt för mig. Tänkte söka om till distansstudier via miroi. Någon som har erfarenhet av att plöja genom en massa kurser med dem? Jag behöver göra 2000 kurspoäng så det är en del. Hur många kurser vågar man ta var femte vecka? Jag är datainriktad så jag kan plocka lätta poäng där tillsammans med geografi och historia, samt grundämnen till ~C nivå utan att lägga ner överdrivet med tid. Antagligen någon prövning för att nå Matematik D snabbare.

Är det för optimistiskt att sikta in sig på under 12 månader? Någon som gjort något liknande?

Högsta tillåtna takt är 100 poäng per månad, du klarar lätt dubbelt så snabbt i dom flesta ämnen. Jag hade kört all matte och fysik 100 poäng per månad och allting annat 200-300 poäng per månad. Det blir ju en hel del prövningar vilket kostar 500:- per gång men det är inga problem att klara detta.
Citera
2017-10-06, 16:10
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bxu

Kör på folkhögskola?
Citera
2017-10-22, 04:22
Bannlyst
Grundläggande vuxenutbildning

Går det att göra detta via distans/flex? Även om det finns en möjlighet att göra detta fysiskt i min stad? Känns mer bekvämt för mig att studera hemifrån.

Sker allt hemma eller måste man också vara närvarande fysiskt vid tex prov?

Har jag rätt till CSN varje månad om jag gör detta? Hur mycket ca får jag (heltid)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in