hej, jag blev kallad till värnplikt i Finland och jag har läst lite om de olika alternativen i Dragsvik.
jag har läst i broschyren:
http://merivoimat.fi/sv/nylands-brigad/for-bevaringar
Militärpolis låter intressant på det lilla som stod i broschyren, kan någon som blev militärpolis berätta lite vad man gör?
i broschyen står saker som dirigera traffik, bevaka objekt/person?, självförsvar, kunskaper likt polis/väktare. jag vet inte riktigt varför men det låter intressant och användbart i riktiga livet, dock har flera personer skrivit här i tråden om att det inte är så kul att sitta i en hytt och vakta?
jag vill göra det främsta av tiden, och därmed även något som jag finner intressant(och om det är användbart i riktiga livet så är det ju ett stort plus), men det är svårt att föreställa sig vad man gör. Kustjägarkompaniet verkar väldigt hårt, men vad rent konkret gör man annorlunda s.a.s? "Signalutbildningen" ser någorlunda enkel ut och är endast ett halvår, sitter man då och arbetar med olika tekniksaker medan Kustjägarkompaniet gör fysiskt jobbiga saker? försöker bara förstå hur stor skillnad valet innebär
utöver det undrar jag lite angående att alla gör 6 månader, vissa gör 9 eller 12 månader.
det står militärpolis tillexempel är 9 månader, och att de som blir utvalda till underofficerskolan gör 9 månader.
innebär det att militärpolis = underofficer? är det dvs inbakat i de 3 månaderna som det förlängs med? lite krångligt att förstå.
tillägg: om jag förhastar mig och utgår från att allt går bra och jag gillar det, finns det möjlighet att fortsätta? hur stor chans har man att få jobb inom militären, speciellt om man endast kan svenska?