2017-12-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Antog att det var i Obbnäs men var inte säker.

Jag tyckte vår utbildning var väldigt bra överlag då jag låg inne. Kan alltid peka ut saker som kunde varit bättre eller saknades, men överlag fick man nog med sig allt som behövdes, trots kort tid. Beror väl dock mycket på den som utbildar med, experience may vary bien sure.
Jag var på GrkL, vår linjechef var bra måste jag säga. Lärde mig allt om en Grk chefs krigstida uppgifter. Men själva chefsutbildningen är som jag nämnde inget jag tyckte var särskilt bra. Enligt mig var det mest bara att man åkte ut i skogen varpå löjtnanten sa åt nån av oss "nu är du elevgruppchef och har ansvaret, verkställ".
Visst, man satt ju där i Uosk4 på nån ofattbart tråkig teorilektion med en Kaptl Eget Namn som inte pratade svenska så bra som tydligen handlade om "engagerat ledarskap" eller SyJo som det kallas.

Kanske jag sågade utbildningen lite väl mycket först, vissa saker var helt bra och framförallt rätt roliga erfarenheter. Dock tycker jag SyJo är ren bullshit, kan inte säga att jag har fått något ut av de där siffrorna som står i mitt tjänstgöringsintyg.
Citera
2018-01-01, 17:25
Medlem
Chiefduskys avatar
Härligt att det blir lite liv i tråden igen. Någon annan än jag som ska rycka in snart?
Citera
2018-01-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Härligt att det blir lite liv i tråden igen. Någon annan än jag som ska rycka in snart?
Nej själv blev jag klar för inte så länge sen, men hajo me dagarna och njut av din tjänstgöring. Vad siktar du på för uppgift?
Citera
2018-01-06, 14:31
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torvaldbjork
Nej själv blev jag klar för inte så länge sen, men hajo me dagarna och njut av din tjänstgöring. Vad siktar du på för uppgift?
Ska nog sikta på Sjöfartsunderofficer eller Matros
Citera
2018-01-06, 16:12
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ska nog sikta på Sjöfartsunderofficer eller Matros

Förstår om båttjänst är lockande men rekommenderar underofficer oavsett inriktning. Ger mycket bättre utbildning och merit efteråt.
Citera
2018-03-07, 09:52
Medlem
Chiefduskys avatar
Då är G-perioden klar här i Obbnäs. Kom in på RannJV AUK. Tycker att det har varit riktigt kul och intressant än så länge här i lumpen. Är osäker om jag ska försöka på RUK men möjligheten finns. Satsade mest under
G-perioden att komma in på Laivasto-AUK men kraven att komma in där var rekord höga under våran kontingent. Endast två stycken av hela min kompani blev utvalda till Laivasto-AUK. Snart så har vi "drömmarna faller part 2" ska nog välja Båtförare eller militärpolis.

Tj 288 Morgons!
Citera
2018-03-09, 19:13
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Då är G-perioden klar här i Obbnäs. Kom in på RannJV AUK. Tycker att det har varit riktigt kul och intressant än så länge här i lumpen. Är osäker om jag ska försöka på RUK men möjligheten finns. Satsade mest under
G-perioden att komma in på Laivasto-AUK men kraven att komma in där var rekord höga under våran kontingent. Endast två stycken av hela min kompani blev utvalda till Laivasto-AUK. Snart så har vi "drömmarna faller part 2" ska nog välja Båtförare eller militärpolis.

Tj 288 Morgons!

Intressant och roligt att du kom in på AUK!

Kan du berätta mer om vad de tjänsterna innebär? Förstår inte vad RannJV och Laivasto betyder.
Citera
2018-03-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Intressant och roligt att du kom in på AUK!

Kan du berätta mer om vad de tjänsterna innebär? Förstår inte vad RannJV och Laivasto betyder.

Rannikkojalkaväki: kustinfanteri.
Laivasto: flotta.
Citera
2018-03-11, 01:36
Medlem
Punaviivas avatar
Fint med lite liv i denna tråd, skoj att läsa om andras erfarenheter.
Citera
2018-03-12, 21:00
Medlem
Chiefduskys avatar
Om ni har några frågor om hur det är här i Obbnäs så är det bara att fråga på. Ska försöka svara asap.
Imorgon så har vi förresten AUK 1 kanske mest fysiskt ansträngande övning nämligen "majohajo"
Citera
2018-03-12, 21:36
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Om ni har några frågor om hur det är här i Obbnäs så är det bara att fråga på. Ska försöka svara asap.
Imorgon så har vi förresten AUK 1 kanske mest fysiskt ansträngande övning nämligen "majohajo"

Är det att bära all utrustning mellan enheterna?
Citera
2018-03-14, 18:23
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Är det att bära all utrustning mellan enheterna?
Haha nej då. Var väl kanske 40 m från gamla enheten till den nya och att vi checka all utrustning mitt i korridoren var ju inte så farligt.

Nä Majohajo är en övning då vi marscherar en sträcka på 35km (nattmarsch medräknat)
med tält utrustning för en grupp på 9 män, övningen tog cirka 30h.
Målet med övningen var att gruppledaren ska ge varje patrull order var deras stridställning är och att vi ska samtidigt sätta upp tältet inom 10 min. Sen så ska tältet och utrustningen vara ihop packat inom 5 min

Vi ställde upp tältet och packade ihop tältet ungefär 30 gånger under hela övningen. Och alltid om nån grupp inte var klara inom tidsgränserna så fick springa runt en liten löprunda i mars mars takt med all utrustning.

Fick sova ungefär 20min under hela övningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in