2018-04-10, 21:06
Medlem
Vill någon upplysa mig som inte har hängt med i fallet, hur följande är möjligt:

Madsen har varit hyffsat framgångsrik i sin karriär, alltså måste han åtminstone vara normalbegåvad (IQ), dessutom så borde han väl ha någorlunda normal insikt i hur andra människor fungerar?

Vad jag har förstått så finns det anledning att misstänka att han inte bara har planerat brottet, utan det skulle även va "det perfekta brottet".

Så om jag inte har helt åt helvete fel i det ovanstående. Förstod han inte att han, som sista person som såg KW vid liv, skulle bli både folkets och polisens huvudmisstänkte? Även om han kom undan så skulle det ställa till med en massa skit i hans liv.

Om man inte är helt bakom flötet och planerar en sån här sak, hur misslyckas man då att se till så att kroppsdelarna inte ska flyta upp?? Till och med jag som är nästan helt precis på mitten av IQ skalan, och aldrig heller har försökt begrava ett lik i havet, vet att gaser och vad det nu är gör att ett lik flyter upp. Så att han inte gjorde sin reaserch bättre är förbluffande.
Eller har jag missuppfattat något av detta kanske?
… [ Visa mindre ]
Senast redigerad av Groople 2018-04-10 kl. 21:24.
Citera
2018-04-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
https://www.youtube.com/watch?v=AzJvMH999Os - spola till 1:50. Störd.
Säger "fucking" personerna bakom, "I'm not a patient person".

Ja, där kommer den äkta Madsen fram. Oproffsig, dryg, trist och otrevlig. Han kunde väl riggat bättre själv, istället för att bitcha på personer som inte ens är i bild.

Lynnighet kan fö vara ett tecken på depression, och jag tror att det finns en gammal depressiv komponent i hans liv, och att mordet på Wall var en del av Madsens självhjälp, hur sjukt det än låter...

På sommaren 2017 var han nära botten, pank och riktningslös, och mordet fick bli den kick han desperat behövde.

Ungefär så...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-04-10 kl. 21:14. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-04-10, 21:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men ÅK ska ju återkomma till ett flertal ”bevis” och förklara hur de hänger ihop med åtalet. De måste ju rätten värdera innan dom faller så de måste ju vägas in. Även PMs mentalerklæring ska läsas färdig.

Detta är bara vad jag antar och jag är absolut inte kunnig i dansk, eller svensk, rättspraxis.

Ja, det är ganska många grejer som åklagaren sagt att han ska komma tillbaka till, och sedan rinner det ut i sanden känns det som. Han har en hel del saker att förklara sista dagen. Det bygger inte direkt förtroende kring bevisföringen när man upprepade gånger uttrycker sig så istället för att bara direkt lägga fram fakta/bevis. Är det vattentätt är det bara att köra på som en ångvält. Istället så ska vi "återkomma" till det. Ja, vi får se vad sista dagen i domstolen har att ge, ska bli spännande, hoppas inte den blir en besvikelse. Jag är ju inte riktigt lika imponerad av åklagarens insats i domstolen so far, som en del andra i tråden. Jag tycker faktiskt att all den bevisning, och alla de vittnen, som åklagaren har, har han förvaltat ganska dåligt i domstolen. Jag är dock övertygad om att PM kommer få en livstidsdom eller förvaring, Men om så inte blir fallet får jag väl i alla fall trösta mig om att jag fick rätt i att åklagaren kunde gjort ett bättre jobb
Citera
2018-04-10, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groople
Vill någon upplysa mig som inte har hängt med i fallet, hur följande är möjligt:

Madsen har varit hyffsat framgångsrik i sin karriär, alltså måste han åtminstone vara normalbegåvad (IQ), dessutom så borde han väl ha någorlunda normal insikt i hur andra människor fungerar?

Vad jag har förstått så finns det anledning att misstänka att han inte bara har planerat brottet, utan det skulle även va "det perfekta brottet".

Så om jag inte har helt åt helvete fel i det ovanstående. Förstod han inte att han, som sista person som såg KW vid liv, skulle bli både folkets och polisens huvudmisstänkte? Även om han kom undan så skulle det ställa till med en massa skit i hans liv.

Om man inte är helt bakom flötet och planerar en sån här sak, hur misslyckas man då att se till så att kroppsdelarna inte ska flyta upp?? Till och med jag som är nästan helt precis på mitten av IQ skalan, och aldrig heller har försökt begrava ett lik i havet, vet att gaser och vad det nu är gör att ett lik flyter upp. Så att han inte gjorde sin reaserch bättre är förbluffande.
Eller har jag missuppfattat något av detta kanske?
Klart han förstod. Att han sen föll på eget grepp, underskattar sökinsatser både sett till tid och omfattning, poliser etc beror väl på att han överskattar sin egen kapacitet. Hade han inte överraskats när han väl dök upp, så hade han väl tänkt sig segla i land med storyn om att hon släppts av. Förstöra bevisning, rensa ur ubåten på remmar och resterande material han inte dumpat.
Hur han tänkt sig få ren ubåten är dock en gåta i sammanhanget för han är fullt medveten om polisära insatser sett till hans innehav av böcker. På svar kring Amagermannen säger han att han är medveten om DNA.

Han försöker sen pipa iväg och köpa sig tid. Att han begrep att han skulle kallas till förhör har han själv uppgett.
Sen sker nästa version. And on and on..
Han överbevisas via kamera att hon inte släppts av. Att torson flyter upp är givetvis en miss i protokollet och oerhört viktigt för rättsfallet.
Att inbilla sig (glöm inte narcissism och grandiositet) ha planen om det perfekta brottet i skallen är inte det samma IRL när det väl ska sättas i bruk.
Senast redigerad av develi 2018-04-10 kl. 21:23.
Citera
2018-04-10, 21:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan det ju faktiskt vara just för att det är det sista domarna hör, innan de ska ta beslutet. Och det allra sista de kommer att höra är för övrigt M själv. Den åtalade får alltid sista ordet. Så nu får han användning för sin talets gåva...

De har redan bestämt sig och skrivit större delen av domslutet, och det ska mycket till för att de ska ändra sig nu, tror jag. Men vi får se, det blir väl rätt uppenbart när domslutet kommer, om det är något de lagt ned tid på att skriva, eller om det är "ihopslängt" på en dag.
Citera
2018-04-10, 21:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var GW som med emfas (jag VET) påstod att det ÄR så i TV4 nyhetsmorgon.

Ok, minns du vilken dag? Är det måhända något man kan se på TV4-play?
Citera
2018-04-10, 21:35
Medlem
Ni kanske redan läst denna artikel som Kims vän skrivit. Skickar den iallafall.

https://www.wired.com/story/final-terrible-voyage-nautilus/
Citera
2018-04-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok, minns du vilken dag? Är det måhända något man kan se på TV4-play?

Här
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3965387
Citera
2018-04-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Relationen med S är praktisk om han är psykopat. Han har känslor för henne men det är egoistiska, en psykopat söker alltid egenvinning vad det än må vara. Familjemedlemmar är ägodelar och de kommer försvara som revir men det är i klass med kärlek till en hårddisk. Objektifiering.
Sett till att leva dubbelliv är det en normaliserande faktor. Han gifte sig knappast för att skaffa barn men det har framkommit att de försökte, om han sen har dålig fart i pungen blir det väl inga.
Oavsett särintresse så tror jag knappast barn påverkar hans liv - de sprider som sagt gärna sin säd men förväntar sig nog steretypt att det åligger partnern ett huvudansvar. Ville S gärna ha barn så hade hon nog med liv och lust gått in i moderskapsrollen per automatik. Han överbetonar katterna som deras barn men jag ger inte ett vitten med tanke på hans frånvaro av empati. Det är ett spel för galleriet med allt knus och puss och hjärtan, han vet vad som vinner mark, och han överdriver detta via att plocka med S och katterna i nästan varje blogginlägg.
För att krasst försöka förstå en psykopat i relationer så ligger det väl närmast till hans med en stereotypt lagd mansgris med förlegade värderingar. Självcentrerad, som kräver markservice, kvinnan blir en ägodel, kanske nåt fagert att visa upp om hon har de attributen.
Påminner mig om pinsam propaganda som nazister och annat trash kör med - överdriven nationalism, överdriver kärnfamiljen där kvinnan ska stå vid spisen och servar mannen som sliter i sitt anletes svett och den svenska flaggan vajar i vinden med de gula sädesfälten i bakgrunden. Minns tillbaka till svunna tider med vemod, minns de storslagna tiderna - kampen, riket som blommar.
Bah..
På samma sätt sitter PM melankoliskt och svamlar, säkert fylld av propaganda från sin far.

Rätten tvingar inte in en person. Utifrån rättegångsbalken (RB 32 kap. 8) sker en bedömning av aktuellt läkarintyg sett till laga förfall (godkänd ursäkt) versus vittnesplikten.

Hur mycket ”markservice” kräver en man som övernattar i hangaren/ubåten och använder bara arbetsoverall?

Förlegade värdering á la nazister? När Madsen förespråkade polygami och testade sex även med män/transpersoner..? :-o

Jag tvivlar på att detta är propaganda från hans far..
Citera
2018-04-10, 21:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
De har redan bestämt sig och skrivit större delen av domslutet, och det ska mycket till för att de ska ändra sig nu, tror jag. Men vi får se, det blir väl rätt uppenbart när domslutet kommer, om det är något de lagt ned tid på att skriva, eller om det är "ihopslängt" på en dag.

De kan ju skriva ihop de delar som är klara i förväg. T.ex. skulle jag tro att åtalspunkterna för sjösäkerhetsbrotten är färdigavhandlade.

Om det skulle vara allmänt känt att domarna skriver ihop sina domar redan före slutpläderingen, så skulle domstolarna kunna sluta med den. Och spara en del kostnader.
Citera
2018-04-10, 21:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Nejdå.

Men han är bara misstänkt.

Nej, han är inte bara misstänkt. Oavsett vad vi vet, oavsett vad domstolen dömer, så har han gjort det han gjort. Den mördare som blir friad i domstol, är fortfarande en mördare, hen är bara inte dömd för mordet.

Han har erkänt att han har styckat KW, han har erkänt att han har stuckit henne och han har erkänt att han har dumpat henne överbord. Han har också erkänt att KW omkom till följd av allvarliga brister och ombord på hans ubåt på vilken han var skeppare, samt av honom grov vårdslöshet, och han har själv sagt att han förstår att det kommer att ge honom flera år i fängelse.
Citera
2018-04-10, 21:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De kan ju skriva ihop de delar som är klara i förväg. T.ex. skulle jag tro att åtalspunkterna för sjösäkerhetsbrotten är färdigavhandlade.

Om det skulle vara allmänt känt att domarna skriver ihop sina domar redan före slutpläderingen, så skulle domstolarna kunna sluta med den. Och spara en del kostnader.

Huruvida det är "allmänt känt" eller inte, spelar ingen större roll. Men visst, som jag skrev tidigare, slutpläderingen har ingen övervägande tyngd i en dylik domstol. Rätten dömer på bevis och vittnesmål, inte på tyckande.

Men som sagt, vi får se den 23e och 25e april, och tiden därefter när domslutet blir känt mer i detalj, vilket jag antar att det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in