Citat:
Jo, jag går på dem. Alla Mirtazapin är ju detsamma, dvs Mirtazapin Orion är detsamma som Mirtazapin Krka osv, bara olika tillverkare det är fråga om. Men stundom har jag fått mig ett paket med Orion. Vad har du haft för dos? Mirtazapin är ett sådant läkemedel där verkningarna är väldigt olika för olika brukare. Jag märker tydlig skillnad i trötthet av dem t ex, medan andra, som du, inte märker någonting alls.
Jag tänkte fråga, finns det några av er som liksom mig gått på Mirtazapin i ett antal år, och märkt skillnader i styrka gällande den verkan som tabletterna har? Jag har ätit Mirtazapin i tre år eller någonting sådant till följd av sömnsvårigheter, och på sistone har jag märkt att de inte biter lika väl på mig längre, jag blir inte lika trött av dem. Under första året någonting fungerade de som rena underverkstabletter för min del. Från att inte ha sovit alls till att sova hela nätter. Nu när jag gått på dem i en tre år är verkan inte lika kraftig längre, vilket gör att jag inte sover lika bra längre. Jag sover förvisso mycket bättre än utan dem, men det har börjat ta längre tid att somna igen osv.
Jag snackade med min läkare idag, och han sade att Mirtazapin är ett motsägelsefullt läkemedel i det avseendet att dess verkan på sömnen blir lägre ju högre dosen är (men dess antidepressiva verkan blir starkare ju högre dos). Han föreslog att jag skulle gå ned från 30mg/kväll till 15mg/kväll. Jag tänkte pröva det och se ifall verkan på sömnen blir bättre.
Hur har det funkat för er andra som går på Mirtazapin över tid? Jag snackar om förändringar som har skett under tiden av ett till flera års bruk av läkemedlet.
Det känns jävligt trist det här med att de inte ger mig samma verkan längre. Sömnen är ju så viktig för en... Både mår sämre och presterar betydligt sämre under dagarna efter den här styrkenedgången i tabletterna. Vet inte om det beror på att jag mår sämre i största allmänhet nu, med stor oro inför olika saker, framtiden osv.
Senast redigerad av Caesare 2018-02-15 kl. 17:19.
Senast redigerad av Caesare 2018-02-15 kl. 17:19.