2018-02-15, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Ingen annan som provat Mirtazapin Orion? Dvs den billigaste varianten, man få alltid den på Apoteket om man inte säger till. Helt verkningslösa. Eller man blir inte trött på dom iaf

Jo, jag går på dem. Alla Mirtazapin är ju detsamma, dvs Mirtazapin Orion är detsamma som Mirtazapin Krka osv, bara olika tillverkare det är fråga om. Men stundom har jag fått mig ett paket med Orion. Vad har du haft för dos? Mirtazapin är ett sådant läkemedel där verkningarna är väldigt olika för olika brukare. Jag märker tydlig skillnad i trötthet av dem t ex, medan andra, som du, inte märker någonting alls.

Jag tänkte fråga, finns det några av er som liksom mig gått på Mirtazapin i ett antal år, och märkt skillnader i styrka gällande den verkan som tabletterna har? Jag har ätit Mirtazapin i tre år eller någonting sådant till följd av sömnsvårigheter, och på sistone har jag märkt att de inte biter lika väl på mig längre, jag blir inte lika trött av dem. Under första året någonting fungerade de som rena underverkstabletter för min del. Från att inte ha sovit alls till att sova hela nätter. Nu när jag gått på dem i en tre år är verkan inte lika kraftig längre, vilket gör att jag inte sover lika bra längre. Jag sover förvisso mycket bättre än utan dem, men det har börjat ta längre tid att somna igen osv.

Jag snackade med min läkare idag, och han sade att Mirtazapin är ett motsägelsefullt läkemedel i det avseendet att dess verkan på sömnen blir lägre ju högre dosen är (men dess antidepressiva verkan blir starkare ju högre dos). Han föreslog att jag skulle gå ned från 30mg/kväll till 15mg/kväll. Jag tänkte pröva det och se ifall verkan på sömnen blir bättre.

Hur har det funkat för er andra som går på Mirtazapin över tid? Jag snackar om förändringar som har skett under tiden av ett till flera års bruk av läkemedlet.

Det känns jävligt trist det här med att de inte ger mig samma verkan längre. Sömnen är ju så viktig för en... Både mår sämre och presterar betydligt sämre under dagarna efter den här styrkenedgången i tabletterna. Vet inte om det beror på att jag mår sämre i största allmänhet nu, med stor oro inför olika saker, framtiden osv.
Senast redigerad av Caesare 2018-02-15 kl. 17:19.
Citera
2018-02-15, 21:43
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jo, jag går på dem. Alla Mirtazapin är ju detsamma, dvs Mirtazapin Orion är detsamma som Mirtazapin Krka osv, bara olika tillverkare det är fråga om. Men stundom har jag fått mig ett paket med Orion. Vad har du haft för dos? Mirtazapin är ett sådant läkemedel där verkningarna är väldigt olika för olika brukare. Jag märker tydlig skillnad i trötthet av dem t ex, medan andra, som du, inte märker någonting alls.

Jag tänkte fråga, finns det några av er som liksom mig gått på Mirtazapin i ett antal år, och märkt skillnader i styrka gällande den verkan som tabletterna har? Jag har ätit Mirtazapin i tre år eller någonting sådant till följd av sömnsvårigheter, och på sistone har jag märkt att de inte biter lika väl på mig längre, jag blir inte lika trött av dem. Under första året någonting fungerade de som rena underverkstabletter för min del. Från att inte ha sovit alls till att sova hela nätter. Nu när jag gått på dem i en tre år är verkan inte lika kraftig längre, vilket gör att jag inte sover lika bra längre. Jag sover förvisso mycket bättre än utan dem, men det har börjat ta längre tid att somna igen osv.

Jag snackade med min läkare idag, och han sade att Mirtazapin är ett motsägelsefullt läkemedel i det avseendet att dess verkan på sömnen blir lägre ju högre dosen är (men dess antidepressiva verkan blir starkare ju högre dos). Han föreslog att jag skulle gå ned från 30mg/kväll till 15mg/kväll. Jag tänkte pröva det och se ifall verkan på sömnen blir bättre.

Hur har det funkat för er andra som går på Mirtazapin över tid? Jag snackar om förändringar som har skett under tiden av ett till flera års bruk av läkemedlet.

Det känns jävligt trist det här med att de inte ger mig samma verkan längre. Sömnen är ju så viktig för en... Både mår sämre och presterar betydligt sämre under dagarna efter den här styrkenedgången i tabletterna. Vet inte om det beror på att jag mår sämre i största allmänhet nu, med stor oro inför olika saker, framtiden osv.

Jag har gått på dem i väldigt många år nu och jag kan säga att sömnen blir periodvis sämre efter några år. Som denna månad har jag haft extrem insomnia, 2-3 vakna dygn per vecka och oftast efter varandra. Men i december så sov jag helt normalt!

Däremot kan jag ju säga att mitt största problem är att jag vill sluta men inte kan ta mig igenom AT. För jag har gått på den så många år nu att jag får insomnia när jag försöker sluta, tyvärr en ganska vanlig biverkning och ett stort skäl till att många inte slutat, finns mycket trådar... Så ja, vet inte hur jag ska lyckas fixa det utan att bli beroende av z-analoger istället, för efter 2v brukar varken psyket eller kroppen klara av det längre!

Har du kollat om ni kan testa att justera dosen eller liknande? Vet inte vad du tar, men för mig har det fungerat att gå ned i dosering lite ibland!
Citera
2018-02-15, 22:24
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Jag har gått på dem i väldigt många år nu och jag kan säga att sömnen blir periodvis sämre efter några år. Som denna månad har jag haft extrem insomnia, 2-3 vakna dygn per vecka och oftast efter varandra. Men i december så sov jag helt normalt!

Däremot kan jag ju säga att mitt största problem är att jag vill sluta men inte kan ta mig igenom AT. För jag har gått på den så många år nu att jag får insomnia när jag försöker sluta, tyvärr en ganska vanlig biverkning och ett stort skäl till att många inte slutat, finns mycket trådar... Så ja, vet inte hur jag ska lyckas fixa det utan att bli beroende av z-analoger istället, för efter 2v brukar varken psyket eller kroppen klara av det längre!

Har du kollat om ni kan testa att justera dosen eller liknande? Vet inte vad du tar, men för mig har det fungerat att gå ned i dosering lite ibland!

Hur kommer det sig att du vill sluta gå på Mirtazapin? Själv är jag så rädd för att sömntillståndet skulle återgå till hur det var innan jag började gå på tabletterna, dvs förfärligt, inte kunna sova alls...

Jag har kört 30mg/kväll i ungefär tre år, men tänkte från och med idag försöka med 15mg/kväll för att se ifall det blir någon skillnad i verkan. Är rädd för att verkan blir mindre dock.
Citera
2018-02-16, 03:51
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Mirta och ssri/ssni etc är det sällan något positivt med, beroende på diagnostisering givetvis!
Angående att känna sig trött och dåsig så är det fullkomligt normalt med många anti-depp i början,
oftast släpper det efter 1-4 veckor! Ang maten såg att ni skrev om det där uppe; Man ökar givetvis inte vikten bara av att ta läkemedlet, den är aptitstimulerande och lyssnar man på den så ökar man!(Ätstörningar har behandlats med denna i vissa fall) Jag har varit vältränad och anorektiker på denna, så allt är möjligt, plus att det normaliseras efter en tid beroende på hur länge man behandlas! Men kan du vara utan så rekommenderar jag det i första hand. Och om ångest är det värsta, så är benso ett bra mycket bättre val. "Nyttigare" får kropp då substansen är renare - Detta gäller så klart endast om man kan hantera utan att missbruka!

Jag slutade med Mirtazapinen när jag skrev inlägget och mår mycket bättre nu. I mitt fall var bieffekterna av Mirtazapinen värre än GAD:en, särskilt eftersom det påverkade hur jag presterade på jobbet och i skolan.
Citera
2018-02-18, 02:59
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hur kommer det sig att du vill sluta gå på Mirtazapin? Själv är jag så rädd för att sömntillståndet skulle återgå till hur det var innan jag började gå på tabletterna, dvs förfärligt, inte kunna sova alls...

Jag har kört 30mg/kväll i ungefär tre år, men tänkte från och med idag försöka med 15mg/kväll för att se ifall det blir någon skillnad i verkan. Är rädd för att verkan blir mindre dock.

Det förvärrar somliga av mina diagnoser och jag vill gärna ha en bättre dygnsrytm!
Nog är jag rädd, men mest är jag rädd att mirtan har förstört min möjlighet att somna naturligt helt och hållet! Jag vet att i många länder så tar dem faktiskt emot människor som tar denna på rehab för att de inte fixar detta på egen hand... så ja, ofarligt var det ja.
Citera
2018-03-06, 07:53
Medlem
Asklords avatar
Snart tagit Mirtan i en månad. Dagtröttheten är borta. Höjde från 15 till 30mg.
Skillnaden för sömnen var inte stor. Så den var fortf sövande.

Somnade gott men vaknade mitt i natten och kunde stundvis inte somna om utan Zolpidem.

NU kan jag inte somna PLUS att jag vaknar flera gånger per natt. Vad fan händer!? Älskade Mirtazapin
Citera
2018-03-12, 18:19
Medlem
oggethedoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Snart tagit Mirtan i en månad. Dagtröttheten är borta. Höjde från 15 till 30mg.
Skillnaden för sömnen var inte stor. Så den var fortf sövande.

Somnade gott men vaknade mitt i natten och kunde stundvis inte somna om utan Zolpidem.

NU kan jag inte somna PLUS att jag vaknar flera gånger per natt. Vad fan händer!? Älskade Mirtazapin

alltså. Jag har grova sömnproblem. Tagit mirta i 2 år nu, har kombinerat det med voxra 150mg och sertalin. Jag tyckte att voxra gav mig en känsla av ett möjligt krampanfall när som helst, finns det någon annan ssri snri som ni tar tsm med mirta?

Dina sömnproblem är nog svåra, så svåra att mirta inte biter ensamt.
Ditt bruk av zolpidem har förmodligen lämnat dig med en känsla av att det inte går att somna utan dom.
Ta inte stilnoct! Är exakt som benzo med avtändningen, atn kan vara livsfarlig dessutom.
Ta några sömnfria dagar (om du inte kan somna) och spola ner alla zolpidem du har.
Istället tar du Mirtazapin tillsammans med propavan (det tar jag) och om det inte hjälper ska du lägga till Theralen i mixen. Om det inte hjälper lägg till lergigan forte, atarax eller Kratom men endast kratom V.B

Jag förstår inte varför människan uppfann bensos och z-analoger. Det funkar i en kort tid för att sedan stegvis bryta ner en.
Stilnoct är så jävla farligt, spec för ditt allmänna mående. borde ENBART ges till människor som har GROV ptsd/Självmordsönskan.
Jag har varit torsk på alla bensos. Jag har bokstavligen förstört mitt liv pga det. Jag kommer aldrig att kunna må bra igen, som man gjorde innan knarket.
Djävulens egna mediciner.
Z-analoger är så sjukt beroendeframkallande, det var väl mest det jag ville få fram haha
Citera
2018-03-12, 21:10
Medlem
Ska börja med mirtazapin, 30 mg. Hur lång tid tar det innan man blir trött av den?
Citera
2018-03-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Ska börja med mirtazapin, 30 mg. Hur lång tid tar det innan man blir trött av den?

Tror den når peak efter ca 2 timmar, 15 mg brukar man dock börja med.
Om man saknar tolerans brukar man somna väldigt snabbt.
Citera
2018-03-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Tror den når peak efter ca 2 timmar, 15 mg brukar man dock börja med.
Om man saknar tolerans brukar man somna väldigt snabbt.

Hade faktiskt inte koll på att man ofta börjar med 15 mg, läst det här i tråden nu. Men dr ville att jag började med 30 mg av nån anledning. Tog 30 mg ca 22:30 men tillsammans med stilnoct. Tog mig upp halv sju men sov en timme mellan åtta och nio. Känner mig inte trött nu. Ska pröva ta den tidigare ikväll.
Citera
2018-03-19, 15:17
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq

Jag tar 30mg kl 20.00 varje kväll och somnar runt 22.00. Är två veckor in i min behandling och är nöjd bortsett från att jag är trött på dagen, men det var värst i början då min mentala kapacitet kunde jämföras med en zombie.

Kan för första gången i mitt liv känna mig avslappnad inför sömn och dessutom drömmer jag livligare än någonsin!
Citera
2018-03-19, 15:35
Medlem
gato12s avatar
Visste inte att den var sederande i så höga doser. Själv har jag aldrig tagit mer än 15 mg på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in