2019-06-19, 07:00
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Bttre att du trappar ner. Mindre plgsamt och mindre stressigt fr hjrnan och kroppen.

Plgsamt?? Jag hade skiten i tio r. 60mg innan jag somnade. . Mdde grymt bra nr jag slutade med den skiten. .
Citera
2019-06-19, 12:38
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Gtt p skiten i ett halvr. Gtt upp 20kg, alltid hungrig. Sttt p 45mg. Men trappat ned till 15mg och lagt till 150mg voxra.

Mirtazapin hjlper mig med smnen. Men kommer viktuppgngen att ge med sig med lgre dosering? Jag r f.d kroppsbyggare s jag har koll p kalorier ut/in.
jag har sttt p 15mg i 6 r, gick ocks upp typ 20kg frsta halvret.

aptiten r fortfarande t helvete hg och jag blir nstan inte mtt. s efter att jag insg hur mycket av ett fetto jag blev s fick jag helt enkelt bara frska tygla mig, och det har fungerat visserligen men det r inte enkelt. aptiten kommer inte att minska nr du gr ner i dos, snarare ka, d 15mg r doseringen som anvnds till patienter som r gravt underviktiga.

skaffa benzo istllet, kan ju ge lite problem nr man slutar, men man blir tminstone inte jabba the hut.
Citera
2019-06-19, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
jag har sttt p 15mg i 6 r, gick ocks upp typ 20kg frsta halvret.

aptiten r fortfarande t helvete hg och jag blir nstan inte mtt. s efter att jag insg hur mycket av ett fetto jag blev s fick jag helt enkelt bara frska tygla mig, och det har fungerat visserligen men det r inte enkelt. aptiten kommer inte att minska nr du gr ner i dos, snarare ka, d 15mg r doseringen som anvnds till patienter som r gravt underviktiga.

skaffa benzo istllet, kan ju ge lite problem nr man slutar, men man blir tminstone inte jabba the hut.

Om problemet r alltfr ptagligt s slng in Fluoxetin. Gammal klassiker som anvnds mot bl.a. "binge eating" vid bulimi. En av f mediciner som faktiskt r godknt fr detta.

Fluoxetin har en speciell funktion p 5HT2C-receptorn som snker aptiten kraftigt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22249823
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC20038

Dock r det inte s enkelt. Mirtazapin kan pverka metabolismen, vilket kan leda till viktuppgng. Det behver sledes inte rra sig enbart om en kad aptit som ses. Detta br man vara medveten om.

Nu skriver jag inte detta till dig personligen utan lgger upp det mer allmnt till alla som medicinerar med Mirtazapin, och fr god effekt - men dr kad aptit utgr problem. Man kan allts testa att kombinera Mirtazapin med Fluoxetin. Detta kan ven ka antidepressiv- och ngestdmpande effekt.

Man br vara jvligt frsiktigt med att dra p sig en lngvarig vervikt, eller fetma.
Citera
2019-06-22, 20:02
Medlem
Min aptit har blivit mycket lgre sen jag brjade med voxra. Men tycker nd det knns som det str stilla p vgen. Ligger bara p 15mg mirtazapin nu. Ska man behva ta bort skiten helt fr att f normal mnesomsttning?
Citera
2019-06-22, 20:33
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Min aptit har blivit mycket lgre sen jag brjade med voxra. Men tycker nd det knns som det str stilla p vgen. Ligger bara p 15mg mirtazapin nu. Ska man behva ta bort skiten helt fr att f normal mnesomsttning?

Om dosen p Mirtazapin hjs s snks mjligen aptiten d antagonismen av H1-receptorn minskar.
Citera
2019-06-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Om dosen p Mirtazapin hjs s snks mjligen aptiten d antagonismen av H1-receptorn minskar.

Aldrig fattat det dr, hur kan den binda mindre hrt till h1 i hgre doser. r det inte mer s att det r lika starkt men att noradrenalin kar med hgre doser drav mindre hunger?
Citera
2019-06-22, 21:40
Bannlyst
Citat:

Hur lnge har du haft Voxra ihop med Mirtazapin?

Aptiten behver som sagt inte vara boven gllande viktkningen. Som du tar upp i slutet s kan Mirtazapin pverka metabolismen. Frhoppningsvis har Voxra bidragit till lite kad pigghet, bra att frska motionera och rra p sig.
Citera
2019-06-22, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Aldrig fattat det dr, hur kan den binda mindre hrt till h1 i hgre doser. r det inte mer s att det r lika starkt men att noradrenalin kar med hgre doser drav mindre hunger?

Den binder inte mindre hrt. Ki-vrdet kommer fortfarande att vara "svinlgt" ven i hgre doser p Mirtazapin (inhibitionskonstanten farmakodynamiskt rknat). Ju lgre vrde fr inhibitionskonstanten desto hrdare binder mnet till receptorn.

Du har rtt i din frgestllning - kad signalering av noradrenalin dmpar aptit. kad dos av Mirtazapin kar signalering av noradrenalin. kad dos av Mirtazapin kan leda till att aptiten dmpas. I sin tur kan detta leda till mer aktivering och dmpa Mirtazapins "sedativa" egenskaper.

En del patienter medicinerar hgre dos av Mirtazapin p morgonen d detta fungerar aktiverande fr dem. Histaminreceptorer s som H1 blir ltt "desensibiliserande", de tappar knslighet fr pverkan av exogena preparat efter en tid.
Citera
2019-06-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl

Aptiten behver som sagt inte vara boven gllande viktkningen. Som du tar upp i slutet s kan Mirtazapin pverka metabolismen. Frhoppningsvis har Voxra bidragit till lite kad pigghet, bra att frska motionera och rra p sig.
Rr mig mycket, gr ver 1 mil om dagen minst 5 dagar i veckan samt gymtrning 3-6 pass i veckan. Skurit ner p kalorierna men vgen str stilla..
Citera
2019-06-23, 21:16
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl

Hur mycket kan d denna eventuella pverkan p metabolism pverka ens dagsbehov i kalorier? Knns som om det max kan handla om 100-200 kcal, det r ju inte s att mirtazapin kan ha ngon kraftig "anti fysiska lagarna"-effekt? ven 100-200 kcal skulle vara ganska mycket. Har alltid trott viktkningen nstan enbart beror pga kad aptit. Det rcker att man bara verskrider dagsbehovet med 100 kcal fr att bli en fetknopp p ngra r, s man mste inte alls ta s mycket extra med denna smygkning i aptiten fr att g upp i massor med kilon p sikt. Jag tror det r dr det stora problemet ligger, smygkningen av aptiten som leder till smygkningen av kalorierna och smygviktuppgngen p sikt.

ven om mirtazapin pverkar metabolismen s kan man ltt kompensera fr detta genom att dra ner lite p maten eller rkna kalorierna. Detta kan sklart vara vldigt jobbigt om magen konstant knns som ett miltals djupt gruvhl och skriker efter att f bli fullproppat med god mat och stsaker(den klassiska H1-antagonism effekten), s jag kanske inte ska kalla det ltt. Tar inte Mirtazapin sjlv men r vl medveten om hur vissa mediciner verkligen kan ka aptiten och kaksuget rejlt.
Citera
2019-07-10, 13:03
Medlem
Ngon som blivit versexuell av mirtazapin? Utvecklade ett porr/sexberoende under tiden jag t den. Var inte manisk eller liknande. Tnkte p sex 24/7 och blev aldrig njd.
Ngon mer?
Det intressanta r att allting dog helt och hllet nr jag slutade med den.
Senast redigerad av Zenshy 2019-07-10 kl. 13:06.
Citera
2019-07-12, 00:42
Medlem
Godafton.

Jag har Mirtazapin Krka Filmdragerad tablett 45 mg i hemmet.

r det OK att dela tabletten och ta 22.5 MG? Det finns ingen brytskra p tabletterna s isfall mste jag dela dem sjlv.

Och i FASS str endast fljande:

"Tabletterna ska svljas. Svlj den utskrivna dosen Mirtazapin Krka utan att tugga tabletten tillsammans med vatten eller juice."

Betyder detta att det inte r ngra problem, bara jag svljer halva tabletten utan att tugga den?

Tacksam fr svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in