2016-04-13, 17:41
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tror du att Mirtazapin verkligen funkar p GAD om man inte fick Valdoxan att gra det? Och om man inte fick Valdoxan att funka mot tvnget i ens hjrna, finns det s mycket som r annorlunda med Mirtazapin att man nd kan f den att funka mot tvng? Vad tror du? Vad tror ni andra?

Riktigt dlig dag idag, fullkomligt uthungrad och passiv... orkar gra nada. S kan inte riktigt ge dig det svar du behver...

Det rcker med att sga att JA, jag tror mirtazapin kan fungera bttre. Valdoxan har inte samma resultat p ngest, den r mer fr depression.

Hr r en text om mirtazapin och GAD:

Mirtazapine treatment of generalized anxiety disorder: a fixed dose, open label study.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16166185

Hr r en annan, som hade ett intressant resultat:
Efficacy and tolerability of mirtazapine in treating major depressive disorder with anxiety symptoms: an 8-week open-label randomised paroxetine-controlled trial.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21314870
Citat:
Mirtazapine was, however, more effective in reducing the anxiety symptoms than paroxetine in the early weeks of treatment, suggesting that mirtazapine may have an earlier-onset action for the anxiety symptoms in MDD patients.

Jag vet dock inte om den r det bsta alternativet... s jvla svrt att f ordning p huvudet idag, annars hade jag gett en redigare lista med referenser et c.

Svitt jag vet s r det faktiskt dom klassiska SSRI-erna som har bst resultat p GAD - och inte dom nyare atypiska antidepp, som :

Valdoxan, Voxra, Mirtazapin, et c. (mediciner som verkar p ett helt annat stt n SSRI)

Escitalopram tror jag p, om du har provat den? Vldigt selektivt preparat.
Citera
2016-04-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tror du att Mirtazapin verkligen funkar p GAD om man inte fick Valdoxan att gra det? Och om man inte fick Valdoxan att funka mot tvnget i ens hjrna, finns det s mycket som r annorlunda med Mirtazapin att man nd kan f den att funka mot tvng? Vad tror du? Vad tror ni andra?

Fr mig fungerar Mirtazapin utmrkt mot GAD. S mitt svar r ja, jag tror att det kommer fungera. Mirtazapin ger en vergripande knsla av kontroll ver sitt mende skulle jag vilja sga, bde ver depression och ngest.

Hoppas mitt svar var av hjlp, sg till om det r ngot mer du undrar ver.
Citera
2016-04-14, 22:28
Medlem
Ghurps avatar
Lnar trden fr en snabb frga

Nu knner jag att smnbristen gtt fr lngt.
Hitta en karta mirtazipin 15mg
Minns att jag sov jvligt gtt p dom ett par r sen

ter dock 120mg cymbalta dagligen.
Ngon risk om jag tar en tablett mirta bara fr inatt? Kommer jag ens somna?
Citera
2016-04-14, 22:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghurp
Lnar trden fr en snabb frga

Nu knner jag att smnbristen gtt fr lngt.
Hitta en karta mirtazipin 15mg
Minns att jag sov jvligt gtt p dom ett par r sen

ter dock 120mg cymbalta dagligen.
Ngon risk om jag tar en tablett mirta bara fr inatt? Kommer jag ens somna?

15 mg bara fr en natt borde inte vara ngra problem - finns till och med en del belgg fr att det r en vldigt bra kombo:

SNRI-NaSSA combination therapy for treatment-resistant depression
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pnp.153/pdf

Duloxetine-mirtazapine combination in depressive illness: The case for Limerick 'rocket fuel'
https://www.researchgate.net/publication/265047831_Duloxetine-mirtazapine_combination_in_depressive_illness_The_ case_for_Limerick_'rocket_fue l'

Om du har somnat p mirtazapin frut s finns det en god chans att dom funkar igen, om du haft ett lngre avbrott.

Dock, du har vl inte bipolr sjukdom? I s fall r det bst att du pratar med din lkare om det hr - det finns misstankar att det kan leda till mani, serru'. Det borde dock inte vara ngon fara om du bara tar den ikvll.
Citera
2016-04-14, 22:50
Medlem
Ghurps avatar
Ja det dr var en klurig frga. ter lamotrigin d jag tydligen pmminer lite om klass 2 hller. Men r efter r s har jag inte ftt en diagnos haha. Men tror testar en mirta innan lggdags d! Tack fr snabba svaret
Citera
2016-04-16, 20:09
Medlem
Fiskfjolls avatar
Str p 30 mg Mirta och hller p att trappa ut Venlafaxinet. Hittills har jag inte gtt upp ngot. Men finns det ngon risk att kilorna flyger p en nr Venlafaxinet r borta?
Citera
2016-04-16, 23:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Str p 30 mg Mirta och hller p att trappa ut Venlafaxinet. Hittills har jag inte gtt upp ngot. Men finns det ngon risk att kilorna flyger p en nr Venlafaxinet r borta?

Beror ju p hur lnge du sttt p Mirtazapin? Har du knt ngra verdrivna hungerknslor nnu? Det var ngot jag sjlv mrkte ganska snabbt, efter ngra dagar p den.

Om du inte har ftt det efter ngra dar s r det nog ingen strre risk. Det verkar dock finnas belgg fr att Mirtazapin orsakar ngon form av metabolisk frndring i kroppen p en del patienter ocks - att kroppen programmeras att skapa fler fettceller om jag minns det korrekt... S r du mottaglig fr den effekten s lr du g upp lite granna nd, ven om du inte fr den beryktade hungern.

Jag sjlv har dock en extrem metabolism och lg hunger naturligt, s jag gick bara upp ca 5-6 kilo p ett halvrs bruk. Finns skrckexempel p folk som gtt upp 30(!) kilo av Mirtazapin.

Dock verkar dom flesta som har sdana effekter vara kvinnor, av ngon anledning. r vlan bl a drfr den anvnds som behandling av Anorexia Nervosa, som frmst drabbar kvinnor.

Hr har vi en liten artikel som listar olika teorier om var fr just Mirtazapin verkar vara den antidepressiva som orsakar mest viktuppgng:

http://mentalhealthdaily.com/2015/01...hat-causes-it/

Det r dock lite dligt med referenser, s jag kollade lite nrmare, och i den hr artikeln s finns det referenser och en lite mer djupgende analys av effekten p vikt:

"How Does Mirtazapine Induce Weight Gain?"
http://www.medscape.com/viewarticle/588676

Dr nmner frfattaren en studie som visade p att dom som blir extremt hungriga av Mirtazapin kommer mrka av den effekten redan frsta veckan, s det kan vlan vara en fingervisning om du ligger i riskzonen. Sen, r det ju svrt att sga hur mycket du gr upp... om det bara r ngra kilo, som fr mig, s kan det vara vrt det om du faktiskt mr bttre.

Jag sjlv mdde dock inte s mycket bttre utan jag blev rtt aggressiv och trtt p slutet, s jag satte ut den av denna anledning.
Citera
2016-04-17, 00:14
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Beror ju p hur lnge du sttt p Mirtazapin? Har du knt ngra verdrivna hungerknslor nnu? Det var ngot jag sjlv mrkte ganska snabbt, efter ngra dagar p den.

Om du inte har ftt det efter ngra dar s r det nog ingen strre risk. Det verkar dock finnas belgg fr att Mirtazapin orsakar ngon form av metabolisk frndring i kroppen p en del patienter ocks - att kroppen programmeras att skapa fler fettceller om jag minns det korrekt... S r du mottaglig fr den effekten s lr du g upp lite granna nd, ven om du inte fr den beryktade hungern.

Jag sjlv har dock en extrem metabolism och lg hunger naturligt, s jag gick bara upp ca 5-6 kilo p ett halvrs bruk. Finns skrckexempel p folk som gtt upp 30(!) kilo av Mirtazapin.

Dock verkar dom flesta som har sdana effekter vara kvinnor, av ngon anledning. r vlan bl a drfr den anvnds som behandling av Anorexia Nervosa, som frmst drabbar kvinnor.

Hr har vi en liten artikel som listar olika teorier om var fr just Mirtazapin verkar vara den antidepressiva som orsakar mest viktuppgng:

http://mentalhealthdaily.com/2015/01...hat-causes-it/

Det r dock lite dligt med referenser, s jag kollade lite nrmare, och i den hr artikeln s finns det referenser och en lite mer djupgende analys av effekten p vikt:

"How Does Mirtazapine Induce Weight Gain?"
http://www.medscape.com/viewarticle/588676

Dr nmner frfattaren en studie som visade p att dom som blir extremt hungriga av Mirtazapin kommer mrka av den effekten redan frsta veckan, s det kan vlan vara en fingervisning om du ligger i riskzonen. Sen, r det ju svrt att sga hur mycket du gr upp... om det bara r ngra kilo, som fr mig, s kan det vara vrt det om du faktiskt mr bttre.

Jag sjlv mdde dock inte s mycket bttre utan jag blev rtt aggressiv och trtt p slutet, s jag satte ut den av denna anledning.
Synd att det inte fungerade fr dig. Fr mig har det en vldigt subtil effekt som nstan inte mrks, det enda positiva r att jag kan somna p 40 minuter istllet fr att ligga och fantisera i 2 timmar.

Min psykiater hade hoppats p att jag skulle g upp mer i vikt p mirta ocks eftersom jag hade gtt ner 4 kg frn min normalvikt, men jag gick bara ner 2 kg till istllet, haha. Fick tillbaka en del efter ett par mnader nr jag vl orkade laga mat igen.
Citera
2016-04-17, 08:08
Medlem
Fiskfjolls avatar
Vad kan det vara 2 veckor? En p 15 och en p 30. Ingen kad hungersknsla. Har dremot gtt ner 2 kilo. Men det r troligen vtska.
Citera
2016-04-17, 13:16
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Vad kan det vara 2 veckor? En p 15 och en p 30. Ingen kad hungersknsla. Har dremot gtt ner 2 kilo. Men det r troligen vtska.

D r det nog ingen fara alls. Kr p.
Citera
2016-05-20, 10:24
Medlem
gato12s avatar
Nn mer som testat 15 mg med ngra l? Drack bara tre stycken men sov frbanne mig i ett dygn...
Citera
2016-08-27, 17:42
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Synd att man blir s bng dagen efter den r helt fantastiskt om man har dlig aptit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in