2018-02-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Ingen annan som provat Mirtazapin Orion? Dvs den billigaste varianten, man f alltid den p Apoteket om man inte sger till. Helt verkningslsa. Eller man blir inte trtt p dom iaf

Jo, jag gr p dem. Alla Mirtazapin r ju detsamma, dvs Mirtazapin Orion r detsamma som Mirtazapin Krka osv, bara olika tillverkare det r frga om. Men stundom har jag ftt mig ett paket med Orion. Vad har du haft fr dos? Mirtazapin r ett sdant lkemedel dr verkningarna r vldigt olika fr olika brukare. Jag mrker tydlig skillnad i trtthet av dem t ex, medan andra, som du, inte mrker ngonting alls.

Jag tnkte frga, finns det ngra av er som liksom mig gtt p Mirtazapin i ett antal r, och mrkt skillnader i styrka gllande den verkan som tabletterna har? Jag har tit Mirtazapin i tre r eller ngonting sdant till fljd av smnsvrigheter, och p sistone har jag mrkt att de inte biter lika vl p mig lngre, jag blir inte lika trtt av dem. Under frsta ret ngonting fungerade de som rena underverkstabletter fr min del. Frn att inte ha sovit alls till att sova hela ntter. Nu nr jag gtt p dem i en tre r r verkan inte lika kraftig lngre, vilket gr att jag inte sover lika bra lngre. Jag sover frvisso mycket bttre n utan dem, men det har brjat ta lngre tid att somna igen osv.

Jag snackade med min lkare idag, och han sade att Mirtazapin r ett motsgelsefullt lkemedel i det avseendet att dess verkan p smnen blir lgre ju hgre dosen r (men dess antidepressiva verkan blir starkare ju hgre dos). Han freslog att jag skulle g ned frn 30mg/kvll till 15mg/kvll. Jag tnkte prva det och se ifall verkan p smnen blir bttre.

Hur har det funkat fr er andra som gr p Mirtazapin ver tid? Jag snackar om frndringar som har skett under tiden av ett till flera rs bruk av lkemedlet.

Det knns jvligt trist det hr med att de inte ger mig samma verkan lngre. Smnen r ju s viktig fr en... Bde mr smre och presterar betydligt smre under dagarna efter den hr styrkenedgngen i tabletterna. Vet inte om det beror p att jag mr smre i strsta allmnhet nu, med stor oro infr olika saker, framtiden osv.
Senast redigerad av Caesare 2018-02-15 kl. 17:19.
Citera
2018-02-15, 21:43
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jo, jag gr p dem. Alla Mirtazapin r ju detsamma, dvs Mirtazapin Orion r detsamma som Mirtazapin Krka osv, bara olika tillverkare det r frga om. Men stundom har jag ftt mig ett paket med Orion. Vad har du haft fr dos? Mirtazapin r ett sdant lkemedel dr verkningarna r vldigt olika fr olika brukare. Jag mrker tydlig skillnad i trtthet av dem t ex, medan andra, som du, inte mrker ngonting alls.

Jag tnkte frga, finns det ngra av er som liksom mig gtt p Mirtazapin i ett antal r, och mrkt skillnader i styrka gllande den verkan som tabletterna har? Jag har tit Mirtazapin i tre r eller ngonting sdant till fljd av smnsvrigheter, och p sistone har jag mrkt att de inte biter lika vl p mig lngre, jag blir inte lika trtt av dem. Under frsta ret ngonting fungerade de som rena underverkstabletter fr min del. Frn att inte ha sovit alls till att sova hela ntter. Nu nr jag gtt p dem i en tre r r verkan inte lika kraftig lngre, vilket gr att jag inte sover lika bra lngre. Jag sover frvisso mycket bttre n utan dem, men det har brjat ta lngre tid att somna igen osv.

Jag snackade med min lkare idag, och han sade att Mirtazapin r ett motsgelsefullt lkemedel i det avseendet att dess verkan p smnen blir lgre ju hgre dosen r (men dess antidepressiva verkan blir starkare ju hgre dos). Han freslog att jag skulle g ned frn 30mg/kvll till 15mg/kvll. Jag tnkte prva det och se ifall verkan p smnen blir bttre.

Hur har det funkat fr er andra som gr p Mirtazapin ver tid? Jag snackar om frndringar som har skett under tiden av ett till flera rs bruk av lkemedlet.

Det knns jvligt trist det hr med att de inte ger mig samma verkan lngre. Smnen r ju s viktig fr en... Bde mr smre och presterar betydligt smre under dagarna efter den hr styrkenedgngen i tabletterna. Vet inte om det beror p att jag mr smre i strsta allmnhet nu, med stor oro infr olika saker, framtiden osv.

Jag har gtt p dem i vldigt mnga r nu och jag kan sga att smnen blir periodvis smre efter ngra r. Som denna mnad har jag haft extrem insomnia, 2-3 vakna dygn per vecka och oftast efter varandra. Men i december s sov jag helt normalt!

Dremot kan jag ju sga att mitt strsta problem r att jag vill sluta men inte kan ta mig igenom AT. Fr jag har gtt p den s mnga r nu att jag fr insomnia nr jag frsker sluta, tyvrr en ganska vanlig biverkning och ett stort skl till att mnga inte slutat, finns mycket trdar... S ja, vet inte hur jag ska lyckas fixa det utan att bli beroende av z-analoger istllet, fr efter 2v brukar varken psyket eller kroppen klara av det lngre!

Har du kollat om ni kan testa att justera dosen eller liknande? Vet inte vad du tar, men fr mig har det fungerat att g ned i dosering lite ibland!
Citera
2018-02-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Jag har gtt p dem i vldigt mnga r nu och jag kan sga att smnen blir periodvis smre efter ngra r. Som denna mnad har jag haft extrem insomnia, 2-3 vakna dygn per vecka och oftast efter varandra. Men i december s sov jag helt normalt!

Dremot kan jag ju sga att mitt strsta problem r att jag vill sluta men inte kan ta mig igenom AT. Fr jag har gtt p den s mnga r nu att jag fr insomnia nr jag frsker sluta, tyvrr en ganska vanlig biverkning och ett stort skl till att mnga inte slutat, finns mycket trdar... S ja, vet inte hur jag ska lyckas fixa det utan att bli beroende av z-analoger istllet, fr efter 2v brukar varken psyket eller kroppen klara av det lngre!

Har du kollat om ni kan testa att justera dosen eller liknande? Vet inte vad du tar, men fr mig har det fungerat att g ned i dosering lite ibland!

Hur kommer det sig att du vill sluta g p Mirtazapin? Sjlv r jag s rdd fr att smntillstndet skulle terg till hur det var innan jag brjade g p tabletterna, dvs frfrligt, inte kunna sova alls...

Jag har krt 30mg/kvll i ungefr tre r, men tnkte frn och med idag frska med 15mg/kvll fr att se ifall det blir ngon skillnad i verkan. r rdd fr att verkan blir mindre dock.
Citera
2018-02-16, 03:51
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Mirta och ssri/ssni etc r det sllan ngot positivt med, beroende p diagnostisering givetvis!
Angende att knna sig trtt och dsig s r det fullkomligt normalt med mnga anti-depp i brjan,
oftast slpper det efter 1-4 veckor! Ang maten sg att ni skrev om det dr uppe; Man kar givetvis inte vikten bara av att ta lkemedlet, den r aptitstimulerande och lyssnar man p den s kar man!(tstrningar har behandlats med denna i vissa fall) Jag har varit vltrnad och anorektiker p denna, s allt r mjligt, plus att det normaliseras efter en tid beroende p hur lnge man behandlas! Men kan du vara utan s rekommenderar jag det i frsta hand. Och om ngest r det vrsta, s r benso ett bra mycket bttre val. "Nyttigare" fr kropp d substansen r renare - Detta gller s klart endast om man kan hantera utan att missbruka!

Jag slutade med Mirtazapinen nr jag skrev inlgget och mr mycket bttre nu. I mitt fall var bieffekterna av Mirtazapinen vrre n GAD:en, srskilt eftersom det pverkade hur jag presterade p jobbet och i skolan.
Citera
2018-02-18, 02:59
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hur kommer det sig att du vill sluta g p Mirtazapin? Sjlv r jag s rdd fr att smntillstndet skulle terg till hur det var innan jag brjade g p tabletterna, dvs frfrligt, inte kunna sova alls...

Jag har krt 30mg/kvll i ungefr tre r, men tnkte frn och med idag frska med 15mg/kvll fr att se ifall det blir ngon skillnad i verkan. r rdd fr att verkan blir mindre dock.

Det frvrrar somliga av mina diagnoser och jag vill grna ha en bttre dygnsrytm!
Nog r jag rdd, men mest r jag rdd att mirtan har frstrt min mjlighet att somna naturligt helt och hllet! Jag vet att i mnga lnder s tar dem faktiskt emot mnniskor som tar denna p rehab fr att de inte fixar detta p egen hand... s ja, ofarligt var det ja.
Citera
2018-03-06, 07:53
Medlem
Asklords avatar
Snart tagit Mirtan i en mnad. Dagtrttheten r borta. Hjde frn 15 till 30mg.
Skillnaden fr smnen var inte stor. S den var fortf svande.

Somnade gott men vaknade mitt i natten och kunde stundvis inte somna om utan Zolpidem.

NU kan jag inte somna PLUS att jag vaknar flera gnger per natt. Vad fan hnder!? lskade Mirtazapin
Citera
2018-03-12, 18:19
Medlem
oggethedoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Snart tagit Mirtan i en mnad. Dagtrttheten r borta. Hjde frn 15 till 30mg.
Skillnaden fr smnen var inte stor. S den var fortf svande.

Somnade gott men vaknade mitt i natten och kunde stundvis inte somna om utan Zolpidem.

NU kan jag inte somna PLUS att jag vaknar flera gnger per natt. Vad fan hnder!? lskade Mirtazapin

allts. Jag har grova smnproblem. Tagit mirta i 2 r nu, har kombinerat det med voxra 150mg och sertalin. Jag tyckte att voxra gav mig en knsla av ett mjligt krampanfall nr som helst, finns det ngon annan ssri snri som ni tar tsm med mirta?

Dina smnproblem r nog svra, s svra att mirta inte biter ensamt.
Ditt bruk av zolpidem har frmodligen lmnat dig med en knsla av att det inte gr att somna utan dom.
Ta inte stilnoct! r exakt som benzo med avtndningen, atn kan vara livsfarlig dessutom.
Ta ngra smnfria dagar (om du inte kan somna) och spola ner alla zolpidem du har.
Istllet tar du Mirtazapin tillsammans med propavan (det tar jag) och om det inte hjlper ska du lgga till Theralen i mixen. Om det inte hjlper lgg till lergigan forte, atarax eller Kratom men endast kratom V.B

Jag frstr inte varfr mnniskan uppfann bensos och z-analoger. Det funkar i en kort tid fr att sedan stegvis bryta ner en.
Stilnoct r s jvla farligt, spec fr ditt allmnna mende. borde ENBART ges till mnniskor som har GROV ptsd/Sjlvmordsnskan.
Jag har varit torsk p alla bensos. Jag har bokstavligen frstrt mitt liv pga det. Jag kommer aldrig att kunna m bra igen, som man gjorde innan knarket.
Djvulens egna mediciner.
Z-analoger r s sjukt beroendeframkallande, det var vl mest det jag ville f fram haha
Citera
2018-03-12, 21:10
Medlem
Ska brja med mirtazapin, 30 mg. Hur lng tid tar det innan man blir trtt av den?
Citera
2018-03-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq

Tror den nr peak efter ca 2 timmar, 15 mg brukar man dock brja med.
Om man saknar tolerans brukar man somna vldigt snabbt.
Citera
2018-03-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Tror den nr peak efter ca 2 timmar, 15 mg brukar man dock brja med.
Om man saknar tolerans brukar man somna vldigt snabbt.

Hade faktiskt inte koll p att man ofta brjar med 15 mg, lst det hr i trden nu. Men dr ville att jag brjade med 30 mg av nn anledning. Tog 30 mg ca 22:30 men tillsammans med stilnoct. Tog mig upp halv sju men sov en timme mellan tta och nio. Knner mig inte trtt nu. Ska prva ta den tidigare ikvll.
Citera
2018-03-19, 15:17
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq

Jag tar 30mg kl 20.00 varje kvll och somnar runt 22.00. r tv veckor in i min behandling och r njd bortsett frn att jag r trtt p dagen, men det var vrst i brjan d min mentala kapacitet kunde jmfras med en zombie.

Kan fr frsta gngen i mitt liv knna mig avslappnad infr smn och dessutom drmmer jag livligare n ngonsin!
Citera
2018-03-19, 15:35
Medlem
gato12s avatar
Visste inte att den var sederande i s hga doser. Sjlv har jag aldrig tagit mer n 15 mg p kvllen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in