2018-01-04, 15:14
Medlem
Tnkte reducera o g ner frn 30 mg till 22,5 mg.

Blir upptaget smre/annorlunda genom att ta en bruten tablett (med brytskra)
45 mg /2 dvs 22,5 mg.?
Citera
2018-01-08, 14:02
Medlem
Vad r skillnaden riktigt p remeron/mirtazapin o vanlig ssri?
Citera
2018-01-12, 17:56
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Anvnt ca 25mg mirtazapin sedan mitten av december fr att kunna sova bttre. Aptiten r fantastisk men jag knner mig likgiltig och ointresserad. Orkar inte ens trffa min flickvn. Klassiskt biverkning?
Citera
2018-01-13, 23:26
Medlem
Asklords avatar
Funderar p om Mirtazapins ldre syskon Mianserin ocks fungerar med mindre dos - mer sedativ?
Citera
2018-01-29, 17:50
Medlem
Har tit mirtazapin krka 15mg i drygt tv veckor.
Fick inget kat stsug eller kad matlust verhuvudtaget och har inte gtt upp ett gram i vikt. Trtt och "dsig" hela dagarna men sover betydligt smre n innan jag brjade med mirta, vaknar 20-30 gnger per natt.
Jag har ven blivit mer stressad och irriterad. Jag gr runt och r arg!

Vad jag har frsttt s har alla som ter/tit mirta gtt upp i vikt samt att dom sover bttre?

Hur lnge ska man plga sig? Vgar inte g upp i dosering heller om mina besvr blir vrre.
Citera
2018-02-04, 18:43
Medlem
Kluffs avatar
Jag har kkat Voxra (300 mg) sen i november, och den funkar skitbra mot min depression, och jag var mycket piggare och mer aktiv. Dock bet den inte s bra p min GAD, s lkaren skrev ut 15 mg Mirtazapin som jag skall kombinera med Voxran. Efter en vecka ska jag ka dosen till 30 mg.

Jag r inne p dag 5 med Mirtazapinen, och Jag knner mig som en jvla zombie. Jag sov liksom 15 timmar i natt och knner mig fortfarande helt utmattad och sederad! Jag har knappt varit nrvarande p jobbet den hr veckan, och har inte heller kunnat fokusera p pluggandet.

Det str att de positiva effekterna kan komma inom 1-2 veckor, men att optimal verkan r efter 6-8 veckor. Kan jag anta att trtthet kommer vara en del av min vardag nr mirtazapinen verkar som den ska, ven nr den kombineras med Voxra? Trtthet, orkeslshet och knslan av att vara frnvarande har varit mina strsta problem med att vara deprimerad, s jag vill fan inte uppleva det igen, och srskilt inte under 6-8 veckor.

Och har viktkningen att gra med att ens metabolism blir lngsammare eller ngot eller att kroppen samlar p sig mer vtska, eller beror det helt enkelt p den kade aptiten? Om viktkning, trtthet och orkeslshet helt enkelt r en del av medicinen har jag nog hellre GAD om jag ska vara rlig.
Citera
2018-02-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Jag har kkat Voxra (300 mg) sen i november, och den funkar skitbra mot min depression, och jag var mycket piggare och mer aktiv. Dock bet den inte s bra p min GAD, s lkaren skrev ut 15 mg Mirtazapin som jag skall kombinera med Voxran. Efter en vecka ska jag ka dosen till 30 mg.

Jag r inne p dag 5 med Mirtazapinen, och Jag knner mig som en jvla zombie. Jag sov liksom 15 timmar i natt och knner mig fortfarande helt utmattad och sederad! Jag har knappt varit nrvarande p jobbet den hr veckan, och har inte heller kunnat fokusera p pluggandet.

Det str att de positiva effekterna kan komma inom 1-2 veckor, men att optimal verkan r efter 6-8 veckor. Kan jag anta att trtthet kommer vara en del av min vardag nr mirtazapinen verkar som den ska, ven nr den kombineras med Voxra? Trtthet, orkeslshet och knslan av att vara frnvarande har varit mina strsta problem med att vara deprimerad, s jag vill fan inte uppleva det igen, och srskilt inte under 6-8 veckor.

Och har viktkningen att gra med att ens metabolism blir lngsammare eller ngot eller att kroppen samlar p sig mer vtska, eller beror det helt enkelt p den kade aptiten? Om viktkning, trtthet och orkeslshet helt enkelt r en del av medicinen har jag nog hellre GAD om jag ska vara rlig.

Hej,

Nr jag t mirta s upplevde jag ingen aptit-kning alls ( vilket ska vara vanligt hos en del att uppleva ) Dremo knde jag mig helt ngestfri och hg frsta veckan men set frsvann sen och jag blev som en zombie...men det kom frst efter 2 veckor. Skumt!
Tror det r fr kort tid att utvrdera fr dig...ge det nn vecka till vad som hnder.
Citera
2018-02-04, 20:56
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Hej,

Nr jag t mirta s upplevde jag ingen aptit-kning alls ( vilket ska vara vanligt hos en del att uppleva ) Dremo knde jag mig helt ngestfri och hg frsta veckan men set frsvann sen och jag blev som en zombie...men det kom frst efter 2 veckor. Skumt!
Tror det r fr kort tid att utvrdera fr dig...ge det nn vecka till vad som hnder.

Allts, jag vet inte om det r vrt det, fr vldigt mnga verkar uppleva just trtthet och sedering av Mirtazapin. Jag slutar nog med skiten redan ikvll faktiskt, fr jag ska frska behandla ngesten med KBT och fysisk aktivitet istllet.
Citera
2018-02-09, 14:09
Medlem
t 15 mg Mirtazapin under c:a en mnad nov 17, hade det bra kmpigt frsta 10 dagarna med att stta in den i kroppens system. Fick ta en tablett till ibland fr f ro. Sov och var stndigt trtt. Kkade allt jag kunde kvllstid, gick upp 4 kg som visserligen var bra d jag gtt ner innan. Sedan var det ganska ok. Brjade trappa ner till varannan dag redan efter 6 v d jag ftt ordning p min tillvaro och 10 dgr senare s tog jag den inte frrn vid behov. Tagit sista mnaderna en halv tablett vid tillfllen d jag vet jag ska ha svrt att somna men knner mig vldigt skum och punschig d. Kryper i benen och allmnt trtt. Ska frska plocka bort den helt under senvintern och f ett bttre liv.
Hade nog haft det jobbigare utan den men vill inte grna g igenom processen att brja ta den igen.
Citera
2018-02-11, 05:44
Medlem
Phobiazis avatar
Ngot som lyckats sluta med mirta efter att ha behandlats med den en lngre period?

Jag har nmligen frskt sluta 4ggr de senaste ren. Tagit ca 8 r totalt, varierat mellan 30-45mg!
Trappat ned/ut enligt lkarens order s klart! Det som alltid fr mig att inte st ut och brja ta den
igen r att smnen frsvinner. Jag r sinnessjukt trtt, men nd blir det ca 0-4 timmars smn per natt!
S ltt att ge upp nr man r inne p ngon/ngra veckor - Googlat och sett att man r lngt som fan frn ensam om det hela! Jag kan inte f imovane eller dylikt utskrivet tydligen, sen r theralen och alla andra jag testat inte effektiva fr min del verkar det som!

S ngra frslag? Finns det ngot som kan f en att somna och tills de veckor/mnader passerat och man klarar av att somna p egen hand igen? Om den frmgan inte r frstrd d, vilket jag oroat mig ver.
Detta kan ju pg i 1 vecka eller 6 mnader, en av de vrsta sakerna jag ngonsin frskt sluta med!
Vill verkligen vara utan dessa av flertalet skl, den gr vissa diagnoser vrre samt att forskning jag lst om biverkningar inte r srskilt angenm, srskilt inte de som visats efter lngtidsbruk! Finns fler skl, men d blir det en lng lista!

M vl kamrater!
Citera
2018-02-11, 05:53
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Allts, jag vet inte om det r vrt det, fr vldigt mnga verkar uppleva just trtthet och sedering av Mirtazapin. Jag slutar nog med skiten redan ikvll faktiskt, fr jag ska frska behandla ngesten med KBT och fysisk aktivitet istllet.

Mirta och ssri/ssni etc r det sllan ngot positivt med, beroende p diagnostisering givetvis!
Angende att knna sig trtt och dsig s r det fullkomligt normalt med mnga anti-depp i brjan,
oftast slpper det efter 1-4 veckor! Ang maten sg att ni skrev om det dr uppe; Man kar givetvis inte vikten bara av att ta lkemedlet, den r aptitstimulerande och lyssnar man p den s kar man!(tstrningar har behandlats med denna i vissa fall) Jag har varit vltrnad och anorektiker p denna, s allt r mjligt, plus att det normaliseras efter en tid beroende p hur lnge man behandlas! Men kan du vara utan s rekommenderar jag det i frsta hand. Och om ngest r det vrsta, s r benso ett bra mycket bttre val. "Nyttigare" fr kropp d substansen r renare - Detta gller s klart endast om man kan hantera utan att missbruka!
Citera
2018-02-12, 09:10
Medlem
Asklords avatar
15 mg fr smnen - Somnar men vaknar och kan inte somna om
Fr la testa 7.5 mg och se om det funkar bttre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in