2018-03-20, 21:51
Medlem
Jag fick panik av hungern och slutade. Duktig man är va? Nu ska de kolla upp ev. ny antidepressiv medicin samt att jag är ordinerad stesolid varje dag. Men vad skönt att sömnen funkar för en del här!
Citera
2018-03-28, 14:40
Medlem
Hej
Jag kämpar med vikten och är "ganska" överviktig.
Då ska jag alltså undvika Mirtazapin?
Citera
2018-03-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hej

Ja troligtvis, eftersom du kommer ha cravings efter mat och äta mer undermedvetet, vet inte om man går upp i vikt av denna medicin om man äter på kaloriunderskott eller balans.
Citera
2018-03-28, 21:44
Medlem
Citat:
Hej

Ja, tror absolut det. Har du prövat många andra mediciner?
Citera
2018-03-29, 04:34
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Hej

Ja dom är inte något vidare på det viset, jag gick upp 11kg på en månad av den 'skiten' pga ständig hunger och ofantliga cravings.. kände mig som en preggo totalt så rekommenderar det inte alls om man har viktproblem. Fluoxetin däremot är en viktneutral medicin, kan vara värt att diskutera med din doktor.
Citera
2018-03-29, 22:16
Medlem
Men om jag har ENORMA problem med att sova och ständig oro/ångest vad rekomenderar ni?
Attarax som jag tidigare testat och pospavan biter inte på mig.
Behöver ett läkemedel som får mig att somna men inte käka konstant.
Citera
2018-03-29, 23:16
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Men om jag har ENORMA problem med att sova och ständig oro/ångest vad rekomenderar ni?
Jag har skrivit det förr men tål kanske att upprepas:

Alla får inte problem med vikten/ökad aptit av Mirtazapin (undertecknad är ett exempel på detta). Dessutom är det relativt lätta in- och utsättningsbesvär så om din läkare är med på att det skulle kunna hjälpa dig så ge det en chans.
Citera
2018-03-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag har skrivit det förr men tål kanske att upprepas:

Alla får inte problem med vikten/ökad aptit av Mirtazapin (undertecknad är ett exempel på detta). Dessutom är det relativt lätta in- och utsättningsbesvär så om din läkare är med på att det skulle kunna hjälpa dig så ge det en chans.

Lätt utsättning? Tyckte det var extremt mycket svårare än SSRI. Tog mig 1 åt att sätta ut skiten och fick krossa tabletten och äta flisor i slutet. Extrema utsättningsproblem med klåda, ångest och illamående.
Citera
2018-03-31, 10:39
Medlem
Asklords avatar
Fick också utsättningsbesvär som hette duga av Mirtazapin. Lång halveringstid eller ej.
Citera
2018-03-31, 13:25
Medlem
Citat:

Som redan nämnts så får inte alla viktproblem. Visst blir man hungrigare och mer sugen på sötsaker/skräpmat men det är inte så att det är omöjligt att kontrollera. Själv gick jag från att vara överviktig till närmast underviktig - från 100 till 75 kg - under samma tid som jag åt Mirtazapin. Det som fick mig att gå ned i vikt var dock inte medicinen utan istället ändrad kost (periodisk fasta) kombinerat med hård träning.

Just nu kombinerar jag också Mirtazapin med Attentin (dexamfetamin) dagtid. Förutom att dexamfetamin motverkar tröttheten/hangover-effekten av Mirtazapin är den också rejält hungerdämpande, så just nu upplever jag inga problem med hunger/sötsug alls.
Senast redigerad av cealus 2018-03-31 kl. 13:34.
Citera
2018-04-01, 09:42
Medlem
På fjärde dagen med 15 mg Mirtazapin (tillägg till Escitalopram) fick jag grymt ont i fotlederna. Speciellt vänster. Någon dag tidigare ökade jag också vikter med hantlar. Tror det var samma dag som jag började med Mirtazapin. Hur som helst om värken beror på Mirtazapin är den övergående eller får man dras med den? Det blir lite värre för varje dag och stör mig dagliga liv. Jag ska ändra om i styrketräningen för att utesluta att det kommer därifrån.
Citera
2018-04-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
På fjärde dagen med 15 mg Mirtazapin (tillägg till Escitalopram) fick jag grymt ont i fotlederna. Speciellt vänster. Någon dag tidigare ökade jag också vikter med hantlar. Tror det var samma dag som jag började med Mirtazapin. Hur som helst om värken beror på Mirtazapin är den övergående eller får man dras med den? Det blir lite värre för varje dag och stör mig dagliga liv. Jag ska ändra om i styrketräningen för att utesluta att det kommer därifrån.

Nu tränar man ju oftast inte benen med hantlar så länge man inte kör goblet squats eller utfall med dom men.
Tränar du i instabila löparskor?
Antidepressiva kan leda till ledvärk vad jag förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in