Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Medvetet, nej det kan man inte säga tycker jag.
"Feminism menar" tycker jag också är en rätt grov generalisering.
Om man inte kan koka ned en ideologi till vad den den menar, då är det ju bara flum.
wiki:
Citat:
Ideologier är idéer om hur ett samhälle skall organiseras och styras, hur dess institutioner skall vara utformade, och hur människor skall samarbeta med varandra i vardagen. Wikipedia
Jag har tidigare efterfrågat svar på dessa hur.
Om det inte finns svar på dessa hur så är det inte en ideologi.
Vi kör -ism också, eftersom feminism, är en - ism Wiki:
Citat:
En ism är en särskild inriktning inom ett större sammanhang, ofta inom ideologi, estetik eller psykologi. Enligt SAOL är en ism en riktning, i synnerhet en ytterlighetsriktning.
Eller är feminism en -ism inom estetiken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Det håller jag inte med om. Samhället är fullt med alla möjliga strukturer. Det är ju inte så att ett gäng gubbar suttit ner och sagt att nu ska vi bygga en struktur som exkluderar kvinnor.
Det verkar som man tar ord, och så använder man dem som det känns.
Vi kör struktur, wiki:
Citat:
Struktur (latin structura, bygga upp, ordna), sammanhang mellan delar i en helhet, deras ordning och förhållande till varandra, system. Motsatsen till struktur är kaos.
Struktur kan i dess mest allmänna betydelse avse en regelstyrd ordning mellan beståndsdelar eller element i en helhet
Strukturer är min grej eftersom jag förutom att vara en empathizer också är en systemizer. Det sista blir jag rent av upphetsad av, jag älskar flödesscheman.

Jag lever och andas flödesscheman.
Du hävdar att samhället är ordnat efter manliga normer och manliga egenskaper, då måste jag ju faktistk komma in här och säga att just förmågan att skapa ordning ur kaos är en manlig egenskap, det är det som kallas systemizing förmåga, som män rent generellt har högre grad av.
Basically vad du säger är att det manliga sökande efter ordning och sammanhang mellan delarna exkluderar kvinnor, eftersom kvinnor inte har utvecklat denna förmåga.
Mer rättvist vore om vi inte organiserade samhället utan lät det vara lite mer kaotiskt. (kaotiskt var ju motsatsen) och ja det är ju rimligt ett känslostyrd organisation blir ju nyckfull och inte så förutsägbar.
Tja den svenska samhällsutvecklingen har ju gått åt det hållet.
Citat:
Sen brukar man ju också använda ordet i betydelsen strukturellt fenomen/problem, t ex. om man konstaterar att vissa grupper är över- eller underrepresenterade i nåt sammanhang.
Vilket implikerar att det är en yttre organisering som placerar individerna där. Inte slumpen, eller egenskaper hos individerna själva.
ååålrajt.
Här har vi igen ditt ideologiska bias iiiiJenn!
Citat:
För att ta ett populärt exempel här på FB, att oproportionerligt många anställda på SR/SVT tycker att MP är bästa partiet.
Jag skulle aldrig i livet använda ordet struktur om detta. Det är för luddigt, och implierar att det är systematiskt, en organisation är att ordna object i grupper och samband.
En organisationell struktur - är
Pling
tada
ett
Flödesschema
http://i.imgur.com/dU1kWsx.png
en mindre komplicerad
http://static.canalblog.com/storagev1/4815162342.canalblog.com/images/winterfist_flowchart.jpg
Nah kidding.