Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Så, long story short: Ja, du har rätt i att postmodernism är mer än vad Peterson kritiserar - och hans kritik riktar sig inte alltid direkt mot just postmodernismen som filosofi. Men jag tycker att du missar skogen för alla träd när du snöar in på terminologin i stället för att lyssna på vad han faktiskt säger. I stället för att förklara vad varför du anser honom ha fel nöjer du dig med att fokusera på en teknikalitet; att han använder ett begrepp på ett sätt du anser vara felaktigt, eller åtminstone förenklat.
Det är mycket möjligt, men det visar väl just på det jag kritiserade honom för.
Han är akademiker, talar om akademiska frågor, och verkar vara otroligt viktig med att folk är ytterst precisa när de ifrågasätter eller kritiserar honom, och när någon försöker "pin down" vad han försöker få sagt så är svaret i regel att det visst inte är det han säger (och jag syftar inte på katastrofintervjun med Cathy här).
Samtidigt uttrycker han sig så diffust och oprecist när han målar upp det skräckscenario som råder inom universitetsvärlden att vi måste sitta och spekulera om vad vi "tror" att han "nog" eller "såvitt vi förstår" menar, vilken slags postmodernism han talar om, hur han kanske menar att den samspelar med marxismen, och hur den kommit att infiltrera universiteten.
När det gäller detta talar han inte som en professor, utan mer som någon som fått för sig en konspiratorisk fix idé, inte mycket bättre än de som ständigt slänger ur sig "kulturmarxism" om allt de ogillar i samhället.
Jag tycker inte att det är att snöa in på terminologi. Det är han som använder terminologin och han som ska förklara vad han menar med den.
Och jag antar, eller hoppas, att han själv inte skulle acceptera att någon skulle resonera på motsvarande sätt om det gällde hans eget ämne psykologi.