2018-02-12, 20:32
  #1333
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag har stångat mig blodig på att försöka diskutera seriöst här.
Jaså?

Så här menar du:

Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag behöver inte länka ett skit

Nej, du precis som alla andra feminister, tex i den här tråden, sprider lögner vars enda syfte är att utmåla mannen som förtryckare.

När era lögner motbevisas blir er kognitiva dissonans så stark att ni kortsluter och startar om.
Citera
2018-02-12, 20:39
  #1334
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jaså?

Så här menar du:



Nej, du precis som alla andra feminister, tex i den här tråden, sprider lögner vars enda syfte är att utmåla mannen som förtryckare.

När era lögner motbevisas blir er kognitiva dissonans så stark att ni kortsluter och startar om.
Jävlar anamma. Du letar upp nåt svingammalt och klipper in det här, ur sin kontext. Lika god debatteknik som alltid i "feminismforumet".

Jag tycker fortfarande J.P är en populist och precis, jag behöver inte länka ett skit. Jag tycker inte att det är synd om män för att kvinnor enligt er, dominerar. Manlighetskrisen är stor.
Citera
2018-02-12, 20:47
  #1335
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jävlar anamma. Du letar upp nåt svingammalt och klipper in det här, ur sin kontext. Lika god debatteknik som alltid i "feminismforumet".

Jag tycker fortfarande J,H är en populist och precis, jag behöver inte länka ett skit. Jag tycker inte att det är synd om män för att kvinnor enligt er, dominerar. Manlighetskrisen är stor.
Att det är "svingammalt" beror på att du skrev att du har stångat dig blodig på att försöka diskutera seriöst.

Men det kanske var ännu längre sedan än "svinlängesedan"?

Jag har inget problem med dryga debattörer, jag har problem med hycklare utan självinsikt. Särskilt om de är fascister.

Du har enbart stångat dig blodig med att försöka få andra att tro på dina faktioder, inget annat.

Det är inte synd om män.

Det är inte synd om kvinnor heller.

Men det tycker du, eller hur?

Du tycker så synd om kvinnor att du till och med är beredd att offra demokratin för dem.
Citera
2018-02-12, 21:08
  #1336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Du har helt rätt i att han inte är dömd, det är så det fungerar, utan bevis så döms man inte. Det är förvisso långt utanför trådens ämne men ja det finns en liten andel falska anklagelser. Nu har Shermer fått ganska många anklagelser från olika personer mot sig (dock handlar det oftast om sexuella trakasserier eller ovälkomna obehagliga närmanden och vad jag vet bara ett fall av våldtäkt). Det är ingen som föreslår att han ska dömas utan en rättssäker rättegång, men folk får tro vad de vill baserat på den tillgängliga informationen.

Du undvek min fråga ser jag, men jag skulle vilja veta. Om en person (man som kvinna, feministisk eller icke) som du litar på berättar för dig att den har blivit våldtagen av X, skulle du då avfärda detta som lösa anklagelser så länge du inte har klara bevis?

Jag säger inte att det PZ valde att göra är rätt eller att det är det enda rätta, men jag tror inte det var fel. Han verkar ha grubblat en del på om det var lämpligt att berätta vad han hade hört och resonemanget som har först för att motivera berättandet låter rimligt, tycker jag.
Nej, jag skulle uppmana personen att polisanmäla som normala människor gör om de utsätts för brott.
Om personen då INTE vill polisanmäla, tja då skulle jag ana ugglor i mossen, så väl kommer vi aldrig lära känna någon, (inte enligt min livserfarenhet i alla fall) så att vi kan blint lita på dem.
Jag skulle definitivt inte slänga ut anklagelserna och därmed döma mannen och därmed kanske förstöra en människas liv utan goda grunder.
Har då individen frivilligt följt med till ett hotellrum där avsikten uppenbarligen vart sex blir det än mer märklig situation.
Men det är lite trend i de feministiska leden att sätta åt och döma oliktänkare så det skiljer sig uppenbarligen markant i syn sätt på detta.
Feminismen har lätt för att döma andra i god metoo anda, vi ser flera fall i dagens Svenska media.
Nog om detta, enligt mig har PZ tydliga vänsterextremistiska drag och drar sig inte för att smutskasta alla som inte delar hans ideologiska syn som JP och därmed lätt för att slänga ur sig lite vad som helst.
Citera
2018-02-12, 21:26
  #1337
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Strukturella orättvisor finns endast om det är män som missgynnas. Den allmänna inställningen i detta underforum och vad man anser att J.P ger belägg för.
Du kan bara inte låta bli att konstruera halmgubbar, va? Förstår du ens själv att du gör precis som Cathy och ger en vrångbild av kontrahentens åsikter och utsagor och sedan försöker få denne att stå för och försvara något han/hon inte tycker och ännu mindre har sagt?
Om det är så här du betett dig i feminism-delen, så är det inte svårt att förstå att du "stångat dig blodig", men då är det alltså endast och enbart ditt eget ansvar och din egen skuld.

Och så tar vi en gång till skälet till att intervjun med Cathy och Jordan fått så stor uppmärksamhet:
Det är att den här metoden som Cathy använder genomgående, med anklagande insinuanta frågor, som feminismen använt genomgående i årtionden för att göra sig av med kritiker genom att smutskasta med lögner och undergräva hans/hennes förtroendekapital. Det är att JP lyckas avvärja alla insinuanta anklagelser på ett sakligt och lugnt sätt – som gör att Cathy framstår (läs: avslöjas) som den verkliga idioten med extremistiska åsikter – som gör att intervjun ger hopp om att en urspårad och manshatisk feminism nu ska kunna drivas på defensiven och kunna kastas på historiens skräphög.

Men du vill alltså fortsätta med dina halmgubbar och – likt Cathy – helt världsfrånvänt inbilla dig att den fula taktiken gör att du framstår som den mer intelligenta och bildade i diskussionen.
Du får ett till mem som belöning för den dumheten: http://oi66.tinypic.com/14xkpon.jpg
(Säg gärna till när du fattar! )
Citera
2018-02-12, 22:07
  #1338
Medlem
Pulitzers avatar
Har kollat på ett antal videon med Peterson pga den här tråden. Måste säga att det är svårt att riktigt sätta fingret på honom.
Frånsett hans mer vetenskapliga föreläsningar verkar grunden för mycket av hans engagemang handla om universitetsvärlden där han anser att (ny-)marxism och postmodernism fått för stort inflytande.
Det kan man förstås diskutera. Vad gäller postmodernismen anser jag personligen att överdriver dess betydelse och delvis misstolkar de diskurser som brukar kallas postmoderna. Men ok.

Det som blir lite märkligt är när han utvidgar detta till ett mer politiskt plan. Han limmar friskt postmodernism och marxism som etiketter på alla möjliga fenomen till höger och vänster (eller snarare då vänster). Särskilt förtjust tycks han vara i att ge sig på just såna begrepp som den s.k alternativa högern brukar fäkta med - feminism, identitetspolitik, white privilege osv.

Han avvisar bestämt och trovärdigt att han skulle placera sig i ytterhögern och kallar sig "classic British liberal", men kan ju omöjligt vara omedveten om att han predikar den alternativa högerns agenda, har en stor fanskara där, och ständigt trycker på de rätta knapparna som triggar folk på den kanten. Han verkar t.o.m. acceptera begreppet "cultural marxism" vilket få seriösa forskare skulle göra. De gånger han får frågor om alt-right är verkar svaren bli rätt diffusa.

För mig får han predika vad han vill och kalla sig vad han vill. Tycker bara att hans agenda är lite tvetydig, det handlar ju uppenbart inte enbart om återupprättande av positivismens ställning inom samhällsvetenskaperna.
Och vad han är emot är ju uppenbart, men vad är han egentligen för?
Citera
2018-02-12, 22:38
  #1339
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ja?

Okej, du är fri att vara sociopat, men har du någon förståelse för om andra inte är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Nej, jag skulle uppmana personen att polisanmäla som normala människor gör om de utsätts för brott.
Om personen då INTE vill polisanmäla, tja då skulle jag ana ugglor i mossen, så väl kommer vi aldrig lära känna någon, (inte enligt min livserfarenhet i alla fall) så att vi kan blint lita på dem.
Jag skulle definitivt inte slänga ut anklagelserna och därmed döma mannen och därmed kanske förstöra en människas liv utan goda grunder.
Har då individen frivilligt följt med till ett hotellrum där avsikten uppenbarligen vart sex blir det än mer märklig situation.
Men det är lite trend i de feministiska leden att sätta åt och döma oliktänkare så det skiljer sig uppenbarligen markant i syn sätt på detta.
Feminismen har lätt för att döma andra i god metoo anda, vi ser flera fall i dagens Svenska media.
Nog om detta, enligt mig har PZ tydliga vänsterextremistiska drag och drar sig inte för att smutskasta alla som inte delar hans ideologiska syn som JP och därmed lätt för att slänga ur sig lite vad som helst.

Du kan inte föreställa dig något giltigt skäl till att inte vilja anmäla, inte vilja gå ut offentligt med sitt namn? Du prioriterar den förmodade förövarens rätt framför din väns? Ok, man kan och får resonera så, allt jag önskar är att man kan förstå att det finns folk som inte gör det.

Och oliktänkande... Michael Shermer var/är en från de egna leden, det här är inte att straffa en oliktänkande utan att motvilligt medge att en av de egna också har betett sig illa.
Citera
2018-02-12, 22:41
  #1340
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Har kollat på ett antal videon med Peterson pga den här tråden. Måste säga att det är svårt att riktigt sätta fingret på honom.
Frånsett hans mer vetenskapliga föreläsningar verkar grunden för mycket av hans engagemang handla om universitetsvärlden där han anser att (ny-)marxism och postmodernism fått för stort inflytande.
Det kan man förstås diskutera. Vad gäller postmodernismen anser jag personligen att överdriver dess betydelse och delvis misstolkar de diskurser som brukar kallas postmoderna. Men ok.

Det som blir lite märkligt är när han utvidgar detta till ett mer politiskt plan. Han limmar friskt postmodernism och marxism som etiketter på alla möjliga fenomen till höger och vänster (eller snarare då vänster). Särskilt förtjust tycks han vara i att ge sig på just såna begrepp som den s.k alternativa högern brukar fäkta med - feminism, identitetspolitik, white privilege osv.

Han avvisar bestämt och trovärdigt att han skulle placera sig i ytterhögern och kallar sig "classic British liberal", men kan ju omöjligt vara omedveten om att han predikar den alternativa högerns agenda, har en stor fanskara där, och ständigt trycker på de rätta knapparna som triggar folk på den kanten. Han verkar t.o.m. acceptera begreppet "cultural marxism" vilket få seriösa forskare skulle göra. De gånger han får frågor om alt-right är verkar svaren bli rätt diffusa.

För mig får han predika vad han vill och kalla sig vad han vill. Tycker bara att hans agenda är lite tvetydig, det handlar ju uppenbart inte enbart om återupprättande av positivismens ställning inom samhällsvetenskaperna.
Och vad han är emot är ju uppenbart, men vad är han egentligen för?

Du verkar se det på precis samma sätt som jag. Han verkar vara för mer kristendom till folket, han är ju förtjust i auktoriteter och då är ju en gud det ultimata, det är så oerhört logiskt att han är så kristen.
Citera
2018-02-12, 22:47
  #1341
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jo det här är intressant. Den här egenskapen som du limmar på feminister håller jag inte helt med om. Ja, det finns en betoning på strukturer, precis som inom många andra åskådningar. Men det handlar inte om skuldbeläggning eller offerroller.

Det handlar om att analysera samhällets uppbyggnad och se sammanhang, samband och, tja, strukturer för att kunna förstå samhället i syfte att (om man går vidare till en normativ hållning) bättre kunna förstå var problemen ligger för att kunna åtgärda dem.

Det är ingenting som sociologin är kapabel att göra. Sociologin ser samband, men kan inte mäta orsaker på ett tillförlitligt sätt. Det hela blir godtyckligt. Samtidigt som du i den här tråden talar om att avsaknaden av agreeableness så sitter Libertarismus och påstår i en annan tråd att det är ett privileige att ha den egenskapen.

Båda helt okunniga om hur den uppstår. Lika okunniga om att samma egenskap kan vara värdefull i vissa sammanhang och ett hinder i andra. Ännu mindre kunniga är ni i det faktum att en individ med väl utvecklade jagstrategier kan växla roller, så när du pratar om att förstå var problemen ligger, så skippar du resten av vetenskapen för du har bestämt dig att sociologin har svaren.
Citat:
Hierarkier, kulturer och ideologier är exempel på sådana strukturer. Utan att identifiera och förstå dem kan man heller inte angripa eventuella problem som de medför.
Er enögda syn på samhället kommer alls inte åtgärda problemen, de kommer istället förvärra dem. Vilket har skett i förorten. Ni har tutat i dessa människor att de är offer - att deras situation beror på deras socioekonomiska situation, när deras situation beror på att de saknar vad som kallas jag-strategier för att ta sig ur den.
Citera
2018-02-12, 22:48
  #1342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Okej, du är fri att vara sociopat, men har du någon förståelse för om andra inte är det?



Du kan inte föreställa dig något giltigt skäl till att inte vilja anmäla, inte vilja gå ut offentligt med sitt namn? Du prioriterar den förmodade förövarens rätt framför din väns? Ok, man kan och får resonera så, allt jag önskar är att man kan förstå att det finns folk som inte gör det.

Och oliktänkande... Michael Shermer var/är en från de egna leden, det här är inte att straffa en oliktänkande utan att motvilligt medge att en av de egna också har betett sig illa.
Nåväl jag tror inte detta leder någonvart men i alla fall.
PZ är ingen trovärdig individ på något sätt och han kastar skit på alla som inte delar hans ideologiska inställning, googla det är liksom enklast för jag orkar inte skriva all skit , personangrepp han pysslat med och skrivit om andra, fast jag antar att du inte kommer orka titta på kritikerna och lägger dem i samma låda på samma sätt som PZM.

Skall man titta kritiskt på JP så är det inte genom PZs ögon i alla fall, då finns betydligt mer seriösa vinklingar, och kritisk skall vi vara till alla som öppet försöka skapa förändringar men det måste komma från håll som har någon form av trovärdighet, det har inte PZ.
Citera
2018-02-12, 23:08
  #1343
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är ingenting som sociologin är kapabel att göra. Sociologin ser samband, men kan inte mäta orsaker på ett tillförlitligt sätt. Det hela blir godtyckligt. Samtidigt som du i den här tråden talar om att avsaknaden av agreeableness så sitter Libertarismus och påstår i en annan tråd att det är ett privileige att ha den egenskapen.

Sociologin är av uppenbara skäl inte en naturvetenskap. Den kan mäta korrelation och sannolikheter/förutsebarhet till väldigt hög grad i vissa fall. Den kan t.o.m utmana positivismen och göra kvalitativa studier som kastar nytt ljus på ett fenomen men som genast kritiseras av motståndare för att inte vara generaliserbar.

Citat:
Er enögda syn på samhället kommer alls inte åtgärda problemen, de kommer istället förvärra dem. Vilket har skett i förorten. Ni har tutat i dessa människor att de är offer - att deras situation beror på deras socioekonomiska situation, när deras situation beror på att de saknar vad som kallas jag-strategier för att ta sig ur den.

Intressant att du nämner det, jag har nämligen deltagit i ett forkskningsprojekt i en så här förort.
Citera
2018-02-12, 23:11
  #1344
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Då föreslår jag att du preciserar den idé man har för att undvika missförstånd. Patrirkala strukturer hur ser de ut? På vilket sätt ska de angripas? Med vad ska de ersättas?

Det här är en relevant fråga som jag inte hittar att du svarat på.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Peterson säger inget om vilka slags hierarkiska strukturer han avser, och han har heller inte talat om vem som har denna "idé" som han låtsas att finns.
Jo han har citerat den vetenskapliga institutionens hemsida. Jag tror jag har citerat honom.

Det har den här mannen också gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=f6iTWDh6RFc&list=LLz2pkkdjnJnxAz1uIKBXItQ
Det är rätt rimligt att man får sin bild av vad "feminismen" och genusvetenskapen har för föreställningar från Universitetens hemsida. Vem skulle annars veta?
Videon är från 2015.

Stockholms och Uppsalas hemsidor var bara luddiga, men här Södertörn:
"Ämnet utgår från att genus och sexualitet är sociala och kulturella konstruktioner.
Fokus ligger på att undersöka hur kön genus och sexualitet i samspel med andra maktordningar som klass, etnicitet, och funktionalitet fylls med form och innehåll och ges betydelse i olika historiska, geografiska, politiska och sociala sammanhang"

Såhär på rak arm så verkar ju feministerna vara ganska besatta på att fylla med form och innehåll utifrån ett ideologiskt perspektiv. Medan vi andra är rätt ointresserade av både kön, etnicitet klass, och mer intresserade av funktionalitet.

Citat:
Lika lite vet jag vem och vad du avser med "man" och "den idé man har".
Det finns säkert hundratals varianter och uppfattningar kring hur patriarkala strukturer ser ut, beroende på vem "man" är som har dessa "idéer" och var man finns i världen. Det är nog enklast att googla för den som är nyfiken.
Jag orkade nu inte med att googla men jag tog fram filmen.

Citat:
Det finns de som anser att ideologisk påverkan (t.ex hur kvinnor och män framställs i media, reklam m.m.) är en patriarkal struktur, och spannet är stort mellan den typen av mer abstrakta definitioner till andra ändan av spektrat med explicita strukturer som t.ex patriarkala hederskulturer där fysiskt och dödligt våld ingår.
Dekonstruktiv kritik går ju ut på ett läsa in bias i det som presenteras som kunskap.
Vetenskap i dag är exakt motsatsen till bias som jag hoppas du förstår av filmen.

Genusvetenskap är däremot biasdriven då man letar efter det som bekräftar ens världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in