Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Då föreslår jag att du preciserar den idé man har för att undvika missförstånd. Patrirkala strukturer hur ser de ut? På vilket sätt ska de angripas? Med vad ska de ersättas?
Det här är en relevant fråga som jag inte hittar att du svarat på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Peterson säger inget om vilka slags hierarkiska strukturer han avser, och han har heller inte talat om vem som har denna "idé" som han låtsas att finns.
Jo han har citerat den vetenskapliga institutionens hemsida. Jag tror jag har citerat honom.
Det har den här mannen också gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=f6iTWDh6RFc&list=LLz2pkkdjnJnxAz1uIKBXItQ
Det är rätt rimligt att man får sin bild av vad "feminismen" och genusvetenskapen har för föreställningar från Universitetens hemsida. Vem skulle annars veta?
Videon är från 2015.
Stockholms och Uppsalas hemsidor var bara luddiga, men här Södertörn:
"Ämnet utgår från att genus och sexualitet är sociala och kulturella konstruktioner.
Fokus ligger på att undersöka hur kön genus och sexualitet i samspel med andra maktordningar som klass, etnicitet, och funktionalitet fylls med form och innehåll och ges betydelse i olika historiska, geografiska, politiska och sociala sammanhang"
Såhär på rak arm så verkar ju feministerna vara ganska besatta på att fylla med form och innehåll utifrån ett ideologiskt perspektiv. Medan vi andra är rätt ointresserade av både kön, etnicitet klass, och mer intresserade av funktionalitet.
Citat:
Lika lite vet jag vem och vad du avser med "man" och "den idé man har".
Det finns säkert hundratals varianter och uppfattningar kring hur patriarkala strukturer ser ut, beroende på vem "man" är som har dessa "idéer" och var man finns i världen. Det är nog enklast att googla för den som är nyfiken.
Jag orkade nu inte med att googla men jag tog fram filmen.
Citat:
Det finns de som anser att ideologisk påverkan (t.ex hur kvinnor och män framställs i media, reklam m.m.) är en patriarkal struktur, och spannet är stort mellan den typen av mer abstrakta definitioner till andra ändan av spektrat med explicita strukturer som t.ex patriarkala hederskulturer där fysiskt och dödligt våld ingår.
Dekonstruktiv kritik går ju ut på ett läsa in bias i det som presenteras som kunskap.
Vetenskap i dag är exakt motsatsen till bias som jag hoppas du förstår av filmen.
Genusvetenskap är däremot biasdriven då man letar efter det som bekräftar ens världsbild.