Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Jag har inte sagt bu eller bä om JBP använder sig av halmgubbar eller inte men jag tycker inte det är orimligt att påstå att det finns en föreställning om att hierarkiska strukturer är en social konstruktion när det finns mängder med feminister som tror att kön är en social konstruktion, och du påstår själv i samma inlägg att de flesta hierarkiska strukturer är socialt konstruerade.
JBP håller uppenbarligen inte med dig.
Det sistnämnda vet vi inte eftersom han inte säger något om det. Han påstår endast att det finns en idé om att hela konceptet "hierarkiska strukturer" skulle vara västliga, patriarkala sociala konstruktioner.
Citat:
Det du skriver här var inte en uttalad premiss i diskussionen JBP och Cathy förde, är det inte den diskussionen vi diskuterar eller har vi en egen diskussion om vilka beteenden hos människor som är biologiskt baserade och vilka som inte är det?
Premiss eller inte, det var vad han pratade om i diskussionen och det gjorde han av någon orsak, förmodar jag.
Citat:
Jag vet inte, men jag tror att vi står mycket närmare djur än vi vågar erkänna, Tyvärr.
Att det finns bevisliga fysiologiska likheter betyder inte att man automatiskt måste hemfalla åt biologisk determinism.
Citat:
Vi verkar inte vara överens om vad han menade, jag tror han menar vad han sa, varken mer eller mindre.
Ja jag skrev ju att han måste ha menat vad han sa eftersom han dessutom sa det två gånger, så jag förstår inte riktigt vad vi är oöverens om. Vad menar
du att han egentligen sa?
Citat:
Jag tycker inte att detta är reduktionism, det är i varje fall långt mindre reduktionistiskt än feministiska teorier där man menar att "manlighets normer" eller att män är undermänniskor rent generellt är förklaringen till vidskepliga teorier om patriarkala strukturer och våldtäktskulturer.
Det finns logik i JBP's resonemang, rasism/sexism och vidskeplighet i feministers.
Jo det är knepigt detta.
Om Peterson säger "det finns en idé om att hierarkiska strukturer är skapade av patriarkat i västvärlden, men till och med humrar..." så låter det vid en första anblick som ett logiskt resonemang.
Att sätta sig in i feministiska, sociologiska eller etnologiska teoribildningar är komplicerat, och då är det enklast att måla en nidbild av dem och kalla dem sexistiska och vidskepliga.
Jag menar ju att om man ser på vad Peterson faktiskt säger här och tar det at face value så att säga, så är det en ren halmgubbe. Han målar upp en falsk premiss ("det finns en idé om att hiearkiska strukturer...) som han sedan kan torpedera med humrarna.
Det enda som egentligen skiljer hans argumentation - i just detta exempel - från Cathys retorik är att hon säger "you are saying..." medan han säger "they are saying..." (eg. "there's this idea...") utan att vi ens får veta vem det är som påstås säga detta.