2018-02-08, 22:03
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Vi lever inte i en värld med 7,5 miljarder individer helt frikopplade från varandra med 100% makt att bestämma över sina livsvillkor. Utan att beakta strukturer - ideologier, religioner, sociala samband etc - är det svårt att överhuvudtaget analysera eller förstå samhället.
NEJ Frikopplade individer är medvetet atomiserade för att de är lättare att manipulera och styra. Ingen har 100% makt att bestämma över sina livsvillkor, inte ens eliten och att då hävda 100% har självbestämmande är bara löjligt, om man inte definierar självmord som bestämmande. En massiv majoritet av den globala befolkningen är massivt hjärntvättad. Att hävda man har frihet för att man kan bestämma bredden i tunneln man rusar genom är ingen frihet.

Frihet är att förstå tunneln inte finns.
Citera
2018-02-08, 22:56
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ditt "argument" var baserat på en halmdocka, där JBP tydligen använt humrar för att förklara bland annat människors kultur och samhällsbygge. Du drog en "so you're saying" med andra ord.

Jag hade givetvis ett resonemang.

https://www.flashback.org/sp63153738

Vad humrar kan eller inte kan förklara lämnar jag till marina experter som dig.
Jag reagerade på hur du försökte använda dina fantasier om vad JBP sagt om humrar som något sorts argument.

Försök förhålla dig till vad JBP faktiskt sagt, inte vad du önskar att han sagt. Du får gärna expandera det förhållningssättet till oss andra så slipper vi debattera feministers fantasier då det börjar bli tradigt.

Fine, låt oss snabbt titta på vad han faktiskt säger i intervjun så ska jag kommentera det. Citatkälla: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2018/01/putting-monsterpaint-onjordan-peterson/550859/

Citat:
There’s this idea that hierarchical structures are a sociological construct of the Western patriarchy. And that is so untrue that it’s almost unbelievable. I use the lobster as an example: We diverged from lobsters evolutionarily history about 350 million years ago. And lobsters exist in hierarchies.

Självklart är det "untrue", och jag vill påstå att det inte existerar någon person som tror att konceptet "hierarkiska strukturer" är en patriarkal social konstruktion. Det finns heller knappast någon normalbegåvad person äldre än sju år som inte känner till att det stora flertalet djur lever i hierarkiska strukturer. Här kan vi börja tala om halmgubbar.

Det enda som är intressant är vilka slags hierarkiska strukturer och system det gäller. Det finns otaliga och de allra flesta är socialt konstruerade.

Citat:
They have a nervous system attuned to the hierarchy. And that nervous system runs on serotonin just like ours. The nervous system of the lobster and the human being is so similar that anti-depressants work on lobsters.

Det är ett tag sen jag gick i skolan, men jag föreställer mig att de flesta som gått ut typ fyran känner till att djur och människor rent fysiologiskt fungerar på ungefär samma sätt. Manipulerar man signalsubstanser är det rätt givet att t.o.m humrar reagerar på något sätt. Vad bevisar detta?

Citat:
And it’s part of my attempt to demonstrate that the idea of hierarchy has absolutely nothing to do with sociocultural construction, which it doesn’t

Nä, som sagt...
Man hade kunnat tro att han uttryckte sig klumpigt inledningsvis och inte avsåg hierarkier som idé/koncept, utan någon specifik form av hierarki. Men han säger det två gånger, så då får man utgå ifrån att han faktiskt menar det.

Citat:
I’m saying it is inevitable that there will be continuities in the way that animals and human beings organize their structures. It’s absolutely inevitable, and there is one-third of a billion years of evolutionary history behind that … It’s a long time. You have a mechanism in your brain that runs on serotonin that’s similar to the lobster mechanism that tracks your status—and the higher your status, the better your emotions are regulated. So as your serotonin levels increase you feel more positive emotion and less negative emotion.

Här kommer vi till något av reduktionismens kärna och dessutom en klassiker i genren: det mänskliga samhällets komplexitet förklarat i ljuset av en neurobiologisk process.
Vad förklarar detta resonemang förutom att vi blir lyckligare av högre status? Vad försöker han få sagt med detta?
Det implicita syftet låter jag bli att spekulera vidare i. Det explicita syftet angav han själv inledningsvis: han försöker belägga att konceptet hierarkisk struktur inte är en social, västlig, patriarkal konstruktion - precis som om någon skulle ha påstått det.
Citera
2018-02-08, 23:11
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Citat:
I’m saying it is inevitable that there will be continuities in the way that animals and human beings organize their structures. It’s absolutely inevitable, and there is one-third of a billion years of evolutionary history behind that … It’s a long time. You have a mechanism in your brain that runs on serotonin that’s similar to the lobster mechanism that tracks your status—and the higher your status, the better your emotions are regulated. So as your serotonin levels increase you feel more positive emotion and less negative emotion.

Här kommer vi till något av reduktionismens kärna och dessutom en klassiker i genren: det mänskliga samhällets komplexitet förklarat i ljuset av en neurobiologisk process.
Vad förklarar detta resonemang förutom att vi blir lyckligare av högre status? Vad försöker han få sagt med detta?
Det implicita syftet låter jag bli att spekulera vidare i. Det explicita syftet angav han själv inledningsvis: han försöker belägga att konceptet hierarkisk struktur inte är en social, västlig, patriarkal konstruktion - precis som om någon skulle ha påstått det.

Du tolkar som du har förstånd till. Jag förstår inte varför du är så säker på att en professor inte har något att lära dig, varför är du inte öppen för möjligheten att du faktiskt inte förstår vad han pratar om?

Jag vet inte sammanhanget här, men jag har koncentrerat mig och minns att de som uppfattas som högstatus är de som kan reglera sina emotioner. Balanserade människor alltså.
Balanserade människor är självsäkra på ett lugnt sätt och vi dras till sådana på grund av spegelneuroner. De utstrålar trygghet och harmoni, och det är så vi vill känna oss själva. (här har jag förklarat Jordans dragningskraft)

Jag har diskuterat det med någon, och skrivit något liknande själv till dig ganska nyligen när vi pratade status. Jag talade om att sunda hierarkier inte handlar om dominans utan om att mindre trygga individer söker sig till människor som är starkare och tryggare än dem själva. Kvinnor dras också till dessa män.

Jag ser det som att han drar sitt resonemang både framlänges och baklänges och det håller.

Saken är ju den att det är en växelverkan. Du kan ju ta dig ur en depression genom att fokusera på beteende och inte på mående. Det är samma sak som om du ler, så händer det saker hormonellt. Han lyckas ju faktiskt med det han säger få folk att klättra upp ur den djupaste grop genom att ändra sitt beteende. De tillförs inte serotonin utifrån, de beter sig på ett sätt som högstatusmänniskor gör.
Jag är inte insatt i detaljerna, men det är en mer avancerad variant på fake it till you make it som jag tolkar det.
Bäringen det har på feminismen är att det inte funkar att sitta på botten av hummerkorgen och dra ned de som klättrar uppåt. Och sedan skylla på att patriarkala hierarkier hindrar en.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-08 kl. 23:24.
Citera
2018-02-08, 23:23
Medlem
Citat:
Fine, låt oss snabbt titta på vad han faktiskt säger i intervjun så ska jag kommentera det. Citatkälla: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2018/01/putting-monsterpaint-onjordan-peterson/550859/

Självklart är det "untrue", och jag vill påstå att det inte existerar någon person som tror att konceptet "hierarkiska strukturer" är en patriarkal social konstruktion. Det finns heller knappast någon normalbegåvad person äldre än sju år som inte känner till att det stora flertalet djur lever i hierarkiska strukturer. Här kan vi börja tala om halmgubbar.

Det enda som är intressant är vilka slags hierarkiska strukturer och system det gäller. Det finns otaliga och de allra flesta är socialt konstruerade.

Jag har inte sagt bu eller bä om JBP använder sig av halmgubbar eller inte men jag tycker inte det är orimligt att påstå att det finns en föreställning om att hierarkiska strukturer är en social konstruktion när det finns mängder med feminister som tror att kön är en social konstruktion, och du påstår själv i samma inlägg att de flesta hierarkiska strukturer är socialt konstruerade.

JBP håller uppenbarligen inte med dig.

Citat:
Det är ett tag sen jag gick i skolan, men jag föreställer mig att de flesta som gått ut typ fyran känner till att djur och människor rent fysiologiskt fungerar på ungefär samma sätt. Manipulerar man signalsubstanser är det rätt givet att t.o.m humrar reagerar på något sätt. Vad bevisar detta?

Det du skriver här var inte en uttalad premiss i diskussionen JBP och Cathy förde, är det inte den diskussionen vi diskuterar eller har vi en egen diskussion om vilka beteenden hos människor som är biologiskt baserade och vilka som inte är det?

Jag vet inte, men jag tror att vi står mycket närmare djur än vi vågar erkänna, Tyvärr.

Citat:
Nä, som sagt...
Man hade kunnat tro att han uttryckte sig klumpigt inledningsvis och inte avsåg hierarkier som idé/koncept, utan någon specifik form av hierarki. Men han säger det två gånger, så då får man utgå ifrån att han faktiskt menar det.

Vi verkar inte vara överens om vad han menade, jag tror han menar vad han sa, varken mer eller mindre.

Citat:

Jag tycker inte att detta är reduktionism, det är i varje fall långt mindre reduktionistiskt än feministiska teorier där man menar att "manlighets normer" eller att män är undermänniskor rent generellt är förklaringen till vidskepliga teorier om patriarkala strukturer och våldtäktskulturer.
Det finns logik i JBP's resonemang, rasism/sexism och vidskeplighet i feministers.
Citera
2018-02-08, 23:27
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du tolkar som du har förstånd till. Jag förstår inte varför du är så säker på att en professor inte har något att lära dig, varför är du inte öppen för möjligheten att du faktiskt inte förstår vad han pratar om?

Jag har lärt mig massor av olika professorer, men jag sväljer inte okritiskt vad en sådan säger bara för att hen är professor. Jag kanske skulle ta och slänga tillbaka påståendet om auktoritetstro..? Men jag medger att jag lärde mig en del om humrar.

Jag kunde faktiskt ha sagt att jag inte har den blekaste aning om vad han pratar om. Men han säger två gånger på ett otvetydigt sätt vad det är han argumenterar mot med detta resonemang, så man får väl lov att tro på det. Han argumenterar mot en idé som ingen har, och vad värre är - han är sannolikt medveten om detta.
Citera
2018-02-08, 23:45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Se gärna hela, mycket sevärt ända till slutet, kanske än bättre i senare del än början.
Alla masspsykotiska feminister borde se detta, sätta sig ner och ta sig en funderare över vad de egentligen håller på med.
Men som du skrev tidigare, förmodligen fattar de ändå inte.

Citat:
Jag har lärt mig massor av olika professorer, men jag sväljer inte okritiskt vad en sådan säger bara för att hen är professor. Jag kanske skulle ta och slänga tillbaka påståendet om auktoritetstro..? Men jag medger att jag lärde mig en del om humrar.

Jag kunde faktiskt ha sagt att jag inte har den blekaste aning om vad han pratar om. Men han säger två gånger på ett otvetydigt sätt vad det är han argumenterar mot med detta resonemang, så man får väl lov att tro på det. Han argumenterar mot en idé som ingen har, och vad värre är - han är sannolikt medveten om detta.
Då föreslår jag att du preciserar den idé man har för att undvika missförstånd. Patrirkala strukturer hur ser de ut? På vilket sätt ska de angripas? Med vad ska de ersättas?
Citera
2018-02-09, 03:06
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad är det jag ska ta till mig? Att män känner sig som offer för att de har jobb och tjänar pengar? Det är deras problem. Inte mitt.

Jag skulle säga att ditt största problem grundar sig i att du inte ens vet varför du säger sånt där.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Och här trodde man att även de mest korkade och inskränkta feministerna skulle ha lärt sig av Cathy Newmans magplask i intervjun, att inte "göra en Cathy" om de inte själva vill framstå som idioter. Men här har vi ändå en "full Cathy", där (det inte så smarta) knepet är att konstruera en halmgubbe där feministen ger en beskrivning av vad någon annan tycker som är helt gripen ur luften och totalt vansinnig och sedan svarar som om någon påstått det idiotiska.
– So you're saying men feel they're victims because they have jobs and earn money?
– No, I'm not saying that at all!
Kan verkligen feminister inte bättre än så här? Kan de inte höja sig över billig smutskastning? Är det helt omöjligt för dem att lära sig hur man inte ska debattera?

Gjorde en meme av din "Cathy impersonation" för att hjälpa dig förstå: http://oi67.tinypic.com/33lfja1.jpg

De förstår inte ens att det är illa, så nej - de kan inte bättre. Förståeligt och på samma gång ofattbart.

Skrattar åt meme:et...!
Citera
2018-02-09, 09:00
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Då föreslår jag att du preciserar den idé man har för att undvika missförstånd. Patrirkala strukturer hur ser de ut? På vilket sätt ska de angripas? Med vad ska de ersättas?

Peterson säger inget om vilka slags hierarkiska strukturer han avser, och han har heller inte talat om vem som har denna "idé" som han låtsas att finns.

Lika lite vet jag vem och vad du avser med "man" och "den idé man har".
Det finns säkert hundratals varianter och uppfattningar kring hur patriarkala strukturer ser ut, beroende på vem "man" är som har dessa "idéer" och var man finns i världen. Det är nog enklast att googla för den som är nyfiken.

Det finns de som anser att ideologisk påverkan (t.ex hur kvinnor och män framställs i media, reklam m.m.) är en patriarkal struktur, och spannet är stort mellan den typen av mer abstrakta definitioner till andra ändan av spektrat med explicita strukturer som t.ex patriarkala hederskulturer där fysiskt och dödligt våld ingår.
Citera
2018-02-09, 09:57
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Jag har inte sagt bu eller bä om JBP använder sig av halmgubbar eller inte men jag tycker inte det är orimligt att påstå att det finns en föreställning om att hierarkiska strukturer är en social konstruktion när det finns mängder med feminister som tror att kön är en social konstruktion, och du påstår själv i samma inlägg att de flesta hierarkiska strukturer är socialt konstruerade.

JBP håller uppenbarligen inte med dig.

Det sistnämnda vet vi inte eftersom han inte säger något om det. Han påstår endast att det finns en idé om att hela konceptet "hierarkiska strukturer" skulle vara västliga, patriarkala sociala konstruktioner.

Citat:
Det du skriver här var inte en uttalad premiss i diskussionen JBP och Cathy förde, är det inte den diskussionen vi diskuterar eller har vi en egen diskussion om vilka beteenden hos människor som är biologiskt baserade och vilka som inte är det?

Premiss eller inte, det var vad han pratade om i diskussionen och det gjorde han av någon orsak, förmodar jag.

Citat:
Jag vet inte, men jag tror att vi står mycket närmare djur än vi vågar erkänna, Tyvärr.
Att det finns bevisliga fysiologiska likheter betyder inte att man automatiskt måste hemfalla åt biologisk determinism.

Citat:
Vi verkar inte vara överens om vad han menade, jag tror han menar vad han sa, varken mer eller mindre.

Ja jag skrev ju att han måste ha menat vad han sa eftersom han dessutom sa det två gånger, så jag förstår inte riktigt vad vi är oöverens om. Vad menar du att han egentligen sa?

Citat:
Jag tycker inte att detta är reduktionism, det är i varje fall långt mindre reduktionistiskt än feministiska teorier där man menar att "manlighets normer" eller att män är undermänniskor rent generellt är förklaringen till vidskepliga teorier om patriarkala strukturer och våldtäktskulturer.
Det finns logik i JBP's resonemang, rasism/sexism och vidskeplighet i feministers.

Jo det är knepigt detta.
Om Peterson säger "det finns en idé om att hierarkiska strukturer är skapade av patriarkat i västvärlden, men till och med humrar..." så låter det vid en första anblick som ett logiskt resonemang.
Att sätta sig in i feministiska, sociologiska eller etnologiska teoribildningar är komplicerat, och då är det enklast att måla en nidbild av dem och kalla dem sexistiska och vidskepliga.

Jag menar ju att om man ser på vad Peterson faktiskt säger här och tar det at face value så att säga, så är det en ren halmgubbe. Han målar upp en falsk premiss ("det finns en idé om att hiearkiska strukturer...) som han sedan kan torpedera med humrarna.

Det enda som egentligen skiljer hans argumentation - i just detta exempel - från Cathys retorik är att hon säger "you are saying..." medan han säger "they are saying..." (eg. "there's this idea...") utan att vi ens får veta vem det är som påstås säga detta.
Citera
2018-02-09, 10:28
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Visst blir det lite av ett moment 22 när man lever i ett matriarkat och vill angripa de patriarkala strukturerna?
Citera
2018-02-09, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Han snackar om saker man själv räknat ut genom att studera ett akvarium.
Hur många kurser behövde han läsa för att komma fram till detsamma kan man undra.

Ehh, han är professor. Han GER kurser. Han GAV kurser även på Harvard. Om du nu känner att du kan matcha honom varför inte själv ge ut lite kurser i akvariumtittande. Blir säker en succe.
Citera
2018-02-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ehh, han är professor. Han GER kurser. Han GAV kurser även på Harvard. Om du nu känner att du kan matcha honom varför inte själv ge ut lite kurser i akvariumtittande. Blir säker en succe.

Det har du rätt i. Vilket gör att det är dem som går på kurserna som är idioter.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2018-02-09 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in