Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Det kommer inte att bli ett kort svar, men jag ska göra mitt bästa.
Jag placerar mig inte i något fack eller under en viss etikett. Jag ser vettiga resonemang inom olika teoribildningar och försöker bilda en egen uppfattning utgående från detta.
"Patriarkat" anser jag är ett ganska trist begrepp med passerat bäst före-datum. Jag undviker att använda det så långt som möjligt.
Nja du försöker bara dribbla bort korten, lite senare i texten talar du ju om män som är i toppen av hierarkin - det är ju det som patriarkat avser.
Citat:
Jag menar att de flesta hierarkier (alltså typer av hierarkier, inte konceptet hierarki som Peterson humrar om) i våra samhällen är sociokulturellt skapade.
Du väljer att se det från enbart ett håll och avfärdar de andra faktorerna i mänsklig utveckling, till och med de anatomiska fysiologiska och psykologiska.
Att man gör associationer till de postmodernistiska filosoferna som förkastar både logik och kunskap är inte så konstigt.
Det finns biologiska faktorer som man kan ta till sig utan att tro att det skulle medföra determinism (som du använde helt fel tidigare) eller handla om ensidig biologism eller reduktionism. Som du också pratar om. Det verkar som du projicerar ditt eget svart/vita tänkande på andra.
Det har tidigare efterfrågats förmåga till multivariabel analys.
Vi andra som inte sitter fast i svart/vitt tänkande ser att flera variabler påverkar hierarkier. Givetvis är sociokulturella normer en av dessa, men inte den enda. Nedan kommer en annan variabel.
Citat:
Jag har redan gett några väldigt simpla och extrema exempel, som kastväsende och hederskulturer.
Båda dessa hierarkier bygger på klankulturens skam/hederstänk. Det vill säga ett sätt att organisera ett samhälle som ligger före förmågan att utforma en rättsstat. Vi talar om barbarer som inte följt grekernas och västerlandets vandring mot demokrati
Problemet här är inte att man hittat på en dålig hierarki, eller att det är en manlig maktstruktur. Manliga maktstrukturer lyckades leda västvärlden mot demokrati. Det gemensamma i dina två exempel är att människorna i den är kulturen är psykologiskt underutvecklade.
Båda exemplen du tar upp är klankulturer där det råder skamkultur. Båda dessa kulturer är besatta av ägande, och ser kvinnor som ännu en av deras tillgångar. Det här är ett narcissistiskt förhållningssätt till omvärlden där the top dog ser andra människor som redskap för sina egna mål
Du kan se samma fenomen på en skolgård, men då är den aggressivt dominanta tjejen the queen bee som ser de andra som redskap för att behålla sin maktposition.
Det handlar alltså inte om vad respektive kön värderar för egenskaper. Det handlar om metod för att komma högst i hierarkin. I båda fallen är det förmågan att trycka ned andra. I dina exempel handlar det om våldskapital, på skolgården när den elakaste bruden bestämmer över andra, så handlar det om verbalt våld och mobbing.
Båda är osunda hierarkier.
Citat:
Ett intressantare exempel är det vi varit inne på med Gertrud1.
Män har under hela historiens gång varit i toppen av de flesta hierarkier. Män har byggt de flesta maktbärande strukturerna på samhällsnivå.
Vilket har sin naturliga förklaring i och med att kvinnor inte haft tid. Deras uppgift har varit en annan.
Citat:
Det innebär att strukturerna är byggda enligt manliga normer och premierar manliga egenskaper när det gäller t.ex avancemang inom dessa strukturers hierarkier. Visst, man kan påstå att det enda som premieras är kompetens, men det hjälper inte mycket om manliga normer definierat vad som ska betraktas som kompetens.
Jag tror inte du förstår vad som menas med kompetens?
Varje organisation har ett mål vad som räknas som kompetens är de egenskaper som hjälper en att nå målet. I et sunt företag så tillvaratas alla kompetenser som hjälper till att nå målet.
För det behövs både manliga och kvinnliga egenskaper. Det behövs driv och konkurrens men det behövs samarbete och ledarskap och personalvård. Bra personalpolitik ger glada arbetare som presterar bättre.
Det behövs dådkraft och smidighet. I olika proportioner beroende på vad organisationens mål är.
För att avancera krävs att du rör dig framåt, eftersom hierarkier är pyramider så kommer du att vara i konkurrens med andra som vill avancera. Det är bara på dagis som alla kan vara chef och alla kan vara prinsessor, i verkliga världen så tävlar alla om första plats.
Så är det överallt i naturen, det vi människor kan göra är att sätta upp regler för att det ska ske sportsmannamässigt efter våra gemensamma normer och vår moral.
Killar är tränade sedan barnsben att konkurrera och inte känna efter. Det sitter också i biologin killar är mer konkurrensinriktade. De mäter hela tiden sin förmåga mot andra, de slåss de brottas, de leker krig, de lär sig att inte grina att suck it up och gå vidare.
Skall man göra kvinnor konkurrenskraftiga så bör man kanske ta efter dessa egenskaper eftersom det är de som leder till framgång oavsett om de sitter i en man eller i en kvinna.
Istället gnäller de tjejer som blir utkonkurrerade om manliga normer. Det verkar inte som man vill anpassa sig till verkligheten.
Säg att du har en matranson för en person som räcker 1 år. Men du har tio personer där. Om man delar rättvist så får alla en tiondels mat och samtliga har svultit ihjäl om ett halvår.
Om alla slåss tills bara en återstår så överlever denne ett år, men har ingen att umgås med eller reproducera sig med.
Om en man och en kvinna är smarta så snackar de ihop sig och konkurrerar ut de andra som inte fixar att samarbeta och både överlever och har säkrat genernas överlevnad. Vilket vi är här för.
verkligheten är att det är en ständig kamp om tillgångarna, alla försök att dela dessa rättvist har resulterat i matbrist då man tagit ifrån människorna incitamentet som konkurrens innebär.
Det har stått kvinnor fritt att starta firmor organisationer whatevs och göra sin grej i minst hundra år i det här landet, men det blir inget resultat eftersom man inte klarar av att inordna sig i en hierarki med andra kvinnor utan lägger tiden på tjaffs och motarbetar varandra.
Kör det ett varv till.
Citat:
Det innebär att strukturerna är byggda enligt manliga normer och premierar manliga egenskaper när det gäller t.ex avancemang inom dessa strukturers hierarkier. Visst, man kan påstå att det enda som premieras är kompetens, men det hjälper inte mycket om manliga normer definierat vad som ska betraktas som kompetens.
Menar du att nå målet är en manlig norm?
Menar du att manliga organisationer är helt avskalade från kvinnliga värderingar?
Förstår du inte att båda behövs - och att den bäst fungerande organisationer ser till helheten.
Att den organisation fungerar bäst som har både höjd och bredd.
forts