Citat:
Ursprungligen postat av
ENTP
Jag har pluggat på journalisthögskolan, om du inte läser Adorno och Habermas som Guds utvalda profeter så kan du inte bli godkänd i princip. Frankfrutskolans inverkan är monumental. Alla svenskar med examen från någon journalistlinje har blivit grundligt skolade att foga sig i Frankfurtskolans och därmed postmodernismens idéfundament.
Å andra sidan så vet alla som vet vad Frankfurtskolan är om det. Varenda en vet hur den fungerar som underlag för i princip hela det moderna samhällsbygget, åtminstone i sverige. Så varför blåljuger du? "Det är teorin om innehållet och vilken typ av inflytande som skolan har haft, om något, som är en konspirationsteori." Teorin om innehållet? Det är inga teorier, vi har tillgång till originaltexterna.
Glöm aldrig att vi har avlönade opinionsbildare här på forumet och att Vinnova har i uppdrag att bekämpa "falska nyheter i sociala medier". Sir Dwain har väl varit här sedan strax efter det beslutet klubbades? Dra era egna slutsatser, läs vad som skrivs av det kontot och vad för svar det får, kan det verkligen vara på riktigt? Kan en vanlig svensson verkligen vara såhär faktaresistent?
Kritisk teori är väl lämpligt för journalister kan man tycka.
Nåväl, ska man vara petig så finns det något som heter kulturmarxism, det är kritik mot industriell profitdriven kultur. Vad man än må tycka om den saken så är det inte det som brukar avses med kulturmarxism idag utan idag när man pratar om detta utanför specifika akademiska kretsar så syftar man på teorin att frankfurtskolan är en pågående rörelse för att ta över och förstöra det västerländska samhället. Det är det som är konspirationsteorin.
Om Jordan tror på detta eller ej är lite oklart, men han uttrycker sig på ett sätt som får många att tro detta vilket ger honom större populäritet och jag har svårt att se att det här skulle vara oavsiktligt.
Det är en dog whistle, en vanligt förekommande strategi för vissa grupper.
Du har mig, jag är en del av Vinnova, de värvade mig 2003 när jag gick i gymnasiet.
Jag tror du underskattar våra myndigheter om du tror att jag är en del av något som på sätt och vis är en pr-kampanj, men jag är smickrad. Tack.