Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Jag såg bara de sista minuterna av klippet, men det gjorde mig inte särskilt imponerad. Jämförelsen med humrarna haltar i och med att serotonin inte är något specifikt för varken humrar eller människor, det finns även hos de djur som inte har klara hierarkiska strukturer. Men det var lite kul när han påpekade hennes lustiga hopp till humrarna med "well, that's quite a segue". Lite irriterande att de båda avbröt varandra hela tiden.
Han refererade till en studie som är gjord på humrar och depression. Detsamma gäller nog alla varelser med serotonin som lever i heiarkier. Sambandet till serotonin går förstås att spekulera i men det är trots allt forskning som han utgår från, han har inte kommit på den jämförelsen själv. Serotonin har även ett samband vid depressioner hos människor, och det stämmer att ju högre i den sociala heiarkin du befinner dig desto osannorlikare är det att drabbas av depression.
I studien påstods det att en hummer blev deprimerad om den förlorade en kamp mot alfahummern som exempel, och då sjönk i den sociala hierarkin. För att inte hummern skulle utsätta sig för mer fara och förödmjukelse så utvecklar denna en depression för att bli passiv istället för att utmana alfan.
Edit: tack för länken ts. Aldrig hört talas om honom innan. Jag tycker att han var riktigt vass då det är särskilt svårt att debattera med agenda-journalister. Men att vara professor i psykologi ger nog ett visst övertag