Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Jo det här är intressant. Den här egenskapen som du limmar på feminister håller jag inte helt med om.
Det spelar ingen roll vad du håller med om, det är den korrekta termen för den som anser, eller nej jag har redan förklarat termen, men gör det igen. Wiki
Citat:
Kontrollfokus eller kontroll-lokus är en psykologisk term för uppfattningen om var kontrollen över en viss situation är lokaliserad,[1] uppfattningen om huruvida man själv har kontrollen över utgången eller om kontrollen finns utanför ens egen makt.
Strukturer är att lokalisera kontrollen utanför en själv.
Bekvämt men idiotiskt att avfärda allt som inte stämmer med dogmerna.
Citat:
Ja, det finns en betoning på strukturer, precis som inom många andra åskådningar. Men det handlar inte om skuldbeläggning eller offerroller.
Lokus of kontroll säger ingenting om offer, det talar bara om var man tror att kontrollen ligger. Om det är jag själv som har kontrollen över det som sker, eller om man inte kan påverka eftersom någon annan har kontrollen.
Citat:
Det handlar om att analysera samhällets uppbyggnad och se sammanhang, samband och, tja, strukturer för att kunna förstå samhället i syfte att (om man går vidare till en normativ hållning) bättre kunna förstå var problemen ligger för att kunna åtgärda dem.
Ja precis, istället för att ändra på sig själv så hittar man på att orsaken ligger utanför en själv och kräver att andra skall ändra på sig. Kratta manegen för en.
Citat:
Hierarkier, kulturer och ideologier är exempel på sådana strukturer. Utan att identifiera och förstå dem kan man heller inte angripa eventuella problem som de medför.
Vem avgör vad som skall angripas? Vem identifierar problemen? Vem ska ha tolkningsföreträde?
Vem avgör vad som är struktur och vad som är biologi?
Citat:
Om det är på detta vis, så kan man ju se det som ett klart belägg t.ex för att det finns en form av patriarkat eller manligt anpassad hegemoni, på bekostnad av ett kvinnligt, mindre hierarkiskt betonat sätt att navigera och delta i samhällsbygget.
Det är vad du vill se eftersom du utgår från den felaktiga premissen (basic assumption) att det kvinnliga sättet är sunt, och att det är under manligt förtryck. Samt att manliga hierarkier är av ondo.
Jordan förklarar i en intervju att vara en patriark är en roll ja men inte kopplad till kön. Det är dessutom som alla fenomen ett mynt med två sidor, du har dels den angripande sidan, men du har också den värnande beskyddande sidan i den manliga arketypen. Återigen du/ni har bestämt att manlighet är toxiskt. Ni bygger hela ert resonemang på felaktiga grundantaganden.
Den patriarkala arketypen behövs för att värna och skydda gruppen och avkomman, det ser nästan likadant ut hos alla djurarter. Men mänskliga hanar får inte vara hanar och bete sig som hanar, och definitivt inte som alfahanar som värnar och tar ansvar för hela gruppen.
Personligen tycker jag inte makt skall ligga hos någon annan än den som besitter dessa manliga egenskaper. Hamnar makten hos kvinnokollektivet som inte tolererar makthierarki så tenderar det att bli kaos, eftersom kvinnor rent generellt inte kan underordna sig andra kvinnor. Det sitter inte i biologin utan i bristande jag-strategier beroende på att de är bortskämda.
Citat:
Detta om något innebär väl att kvinnor skulle vara offer för socialt skapade och upprätthållna maktstrukturer?
Inte alls.
Vissa kvinnor väljer at se sig själva som offer, för att de inte är vuxna nog att ta ansvar.
Jordan gör vuxna män av omogna män som ser sig som offer, och det förändrar hela deras liv.
Kvinnor vägrar ansvar. Det finns inget annat land där kvinnor ser sig som offer i så hög grad som Sverige, där de faktiskt är minst offer jämfört med andra länder.
Kvinnor i Danmark undrar vad det är för fel på er?
Varför inte ta kontrollen över era liv Varför se er som barn. (förutom den uppenbara anledningen)
vad är det för lömsk makt du pratar om som skulle hindra dig?
Citat:
Och att om kvinnor ska eftersträva makt så ska de anamma manliga strategier för att ha en chans att komma in i en manlig hegemoni? Dvs klassikern "kvinnor måste bli som män".
Så du säger att kompetens är en manlig strategi, och manipulation en kvinnlig?
Så misogynistisk är inte jag, jag säger att kompetens är en sund strategi om man söker makt, och manipulation är osunt, och det är inte könsbundet även om kvinnor är överrepresenterade som manipulatörer eftersom de oftare kommer undan med det. Det ställs för lite krav på kvinnor.
Citat:
Du har verkar ha en ganska idealistisk för att inte säga naiv syn på detta. I de flesta hierarkier (förutom t.ex de extremexempel jag nämnde med kastsystem och tronföljd), manliga eller inte, kan man klättra på en rad olika, inte alltid helt synliga och påtagliga sätt. Kompetens är en faktor bland många - och i ett sammanhang där kunskap och kunnande är avgörande så tvivlar jag inte på att kompetens värderas lika högt i kvinnliga som i manliga hierarkier.
Först, hur ska vi ha det nu, finns det kvinnliga hierarkier eller inte?
Kompetenshierarkier är inte könsbundna, de släpper fram kompetens, oavsett kön.
Hierarkier kan innehålla nepotism med mera men det är heller inte könsbundet.
Jag har talat om status, du vill gärna ha en förenklad förklaringsmodell som går ut på att kvinnor är offer, medan psykologi mäter en egenskap i taget och klyddar inte till allting
Citat:
"Deras enda sociala redskap"? Jag vet inte exakt vilka kvinnor du talar om här, men jag känner inte många eller några kvinnor alls vars sociala förmåga i relation till män skulle vara begränsade till fjäsk och förförelse. Kan inte tänka mig att de skulle vara någon stor grupp i samhället som helhet i varje fall.
Jag talar om de kvinnor som projicerar denna egenskap på mig. De verkar inte ha erfarenhet av att arbeta i team med män, utan ser män som fiender eller något de kan ha användning av.
Citat:
Jag avsåg inte bara Sverige, utan antog att humrarna var tänkta att ha universell och global bäring. De här exemplen tog jag med bara för att de så tydligt är specifikt mänskliga sociala/kulturella produkter och i princip saknar möjlighet till att uppnå en högre status genom kompetens eller någon form av hjälp-dig-själv-metoder. En hummer skulle t.ex aldrig acceptera ärvda statuspositioner.
Du kan ju fortfarande öka din status inom gruppen.
Ingen ärver sin statusposition, ens status blir ständigt utvärderad av gruppen, du måste upprätthålla din status. Om du är vänstertomte och tror att människor med pengar har högre status så är inte det en gemensam norm för riket. Särskilt inte från vänstertomtar.
Jag vill veta vilka strukturer som hindrar kvinnor till att göra vad de vill?