2018-02-07, 22:16
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Du frågar vad jag menar med fäktar och detta inlägg är ett bra exempel på det.
Eller hade du någon poäng?

Jo, men jag hittade ingen i ditt inlägg som jag svarade på.
Citera
2018-02-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jo, men jag hittade ingen i ditt inlägg som jag svarade på.

Ingen poäng alltså och du väljer att fäkta vidare. Tycker du att du framställer dig själv som trovärdig?

Inväntar med spänning nästa "a de eru".
Citera
2018-02-07, 23:11
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Feminister lägger locus of control som det heter utanför sig själva istället för inom sig själva, de ser sig som offer för strukturer

Jo det här är intressant. Den här egenskapen som du limmar på feminister håller jag inte helt med om. Ja, det finns en betoning på strukturer, precis som inom många andra åskådningar. Men det handlar inte om skuldbeläggning eller offerroller.

Det handlar om att analysera samhällets uppbyggnad och se sammanhang, samband och, tja, strukturer för att kunna förstå samhället i syfte att (om man går vidare till en normativ hållning) bättre kunna förstå var problemen ligger för att kunna åtgärda dem.

Hierarkier, kulturer och ideologier är exempel på sådana strukturer. Utan att identifiera och förstå dem kan man heller inte angripa eventuella problem som de medför.

Citat:
Vad kvinnor heller inte förstår är hur hierarkier fungerar, medan män lärt sig att positionera sig i dessa sedan de var små. De växlar roller/possition beroende på vilket sammanhang de är i.

Så du säger att...nä jag menar...

Om det är på detta vis, så kan man ju se det som ett klart belägg t.ex för att det finns en form av patriarkat eller manligt anpassad hegemoni, på bekostnad av ett kvinnligt, mindre hierarkiskt betonat sätt att navigera och delta i samhällsbygget.
Detta om något innebär väl att kvinnor skulle vara offer för socialt skapade och upprätthållna maktstrukturer?
Och att om kvinnor ska eftersträva makt så ska de anamma manliga strategier för att ha en chans att komma in i en manlig hegemoni? Dvs klassikern "kvinnor måste bli som män".

Citat:
I en manlig hierarki så klättrar du beroende på kompetens.

Du har verkar ha en ganska idealistisk för att inte säga naiv syn på detta. I de flesta hierarkier (förutom t.ex de extremexempel jag nämnde med kastsystem och tronföljd), manliga eller inte, kan man klättra på en rad olika, inte alltid helt synliga och påtagliga sätt. Kompetens är en faktor bland många - och i ett sammanhang där kunskap och kunnande är avgörande så tvivlar jag inte på att kompetens värderas lika högt i kvinnliga som i manliga hierarkier.

Citat:
Avundsjuka kvinnor tror att jag har respekt här för att jag fjäskar/förför män, det är deras enda sociala redskap i umgänget med män. Men så är inte fallet, män respekterar den som presterar. Därför bemöts även feminister med respekt av antifeministerna om de presterar. Medan feminister som inte tar eget ansvar föraktas.

"Deras enda sociala redskap"? Jag vet inte exakt vilka kvinnor du talar om här, men jag känner inte många eller några kvinnor alls vars sociala förmåga i relation till män skulle vara begränsade till fjäsk och förförelse. Kan inte tänka mig att de skulle vara någon stor grupp i samhället som helhet i varje fall.

Citat:
I Sverige har vi inget kastsystem, och de som grinar för att de inte kan bli kungliga har jag svårt att ta på allvar.

Jag avsåg inte bara Sverige, utan antog att humrarna var tänkta att ha universell och global bäring. De här exemplen tog jag med bara för att de så tydligt är specifikt mänskliga sociala/kulturella produkter och i princip saknar möjlighet till att uppnå en högre status genom kompetens eller någon form av hjälp-dig-själv-metoder. En hummer skulle t.ex aldrig acceptera ärvda statuspositioner.
Citera
2018-02-07, 23:24
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ingen poäng alltså och du väljer att fäkta vidare. Tycker du att du framställer dig själv som trovärdig?

Du avfärdade min invändning om reduktionism utan stöd av något som helst resonemang, och påstår sedan att jag "fäktar" som "alla feminister på forumet".

Hur skulle jag kunna tacka nej till den inbjudan till ett ironiskt reduktionistiskt svar? Min enda seriösa förhoppning var att du skulle se den absurda aspekten av att humrar och serotonin kunde förklara något som helst väsentligt när det gäller mänskliga sociala interaktioner som försiggår t.ex här på forumet.
Citera
2018-02-07, 23:45
Medlem
Citat:
Du avfärdade min invändning om reduktionism utan stöd av något som helst resonemang, och påstår sedan att jag "fäktar" som "alla feminister på forumet".

Ditt "argument" var baserat på en halmdocka, där JBP tydligen använt humrar för att förklara bland annat människors kultur och samhällsbygge. Du drog en "so you're saying" med andra ord.

Jag hade givetvis ett resonemang.

https://www.flashback.org/sp63153738

Citat:
Hur skulle jag kunna tacka nej till den inbjudan till ett ironiskt reduktionistiskt svar? Min enda seriösa förhoppning var att du skulle se den absurda aspekten av att humrar och serotonin kunde förklara något som helst väsentligt när det gäller mänskliga sociala interaktioner som försiggår t.ex här på forumet.

Vad humrar kan eller inte kan förklara lämnar jag till marina experter som dig.
Jag reagerade på hur du försökte använda dina fantasier om vad JBP sagt om humrar som något sorts argument.

Försök förhålla dig till vad JBP faktiskt sagt, inte vad du önskar att han sagt. Du får gärna expandera det förhållningssättet till oss andra så slipper vi debattera feministers fantasier då det börjar bli tradigt.
Senast redigerad av oLf 2018-02-07 kl. 23:55.
Citera
2018-02-08, 00:06
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jo det här är intressant. Den här egenskapen som du limmar på feminister håller jag inte helt med om.
Det spelar ingen roll vad du håller med om, det är den korrekta termen för den som anser, eller nej jag har redan förklarat termen, men gör det igen. Wiki
Citat:
Kontrollfokus eller kontroll-lokus är en psykologisk term för uppfattningen om var kontrollen över en viss situation är lokaliserad,[1] uppfattningen om huruvida man själv har kontrollen över utgången eller om kontrollen finns utanför ens egen makt.
Strukturer är att lokalisera kontrollen utanför en själv.

Bekvämt men idiotiskt att avfärda allt som inte stämmer med dogmerna.
Citat:
Ja, det finns en betoning på strukturer, precis som inom många andra åskådningar. Men det handlar inte om skuldbeläggning eller offerroller.
Lokus of kontroll säger ingenting om offer, det talar bara om var man tror att kontrollen ligger. Om det är jag själv som har kontrollen över det som sker, eller om man inte kan påverka eftersom någon annan har kontrollen.

Citat:
Det handlar om att analysera samhällets uppbyggnad och se sammanhang, samband och, tja, strukturer för att kunna förstå samhället i syfte att (om man går vidare till en normativ hållning) bättre kunna förstå var problemen ligger för att kunna åtgärda dem.
Ja precis, istället för att ändra på sig själv så hittar man på att orsaken ligger utanför en själv och kräver att andra skall ändra på sig. Kratta manegen för en.

Citat:
Hierarkier, kulturer och ideologier är exempel på sådana strukturer. Utan att identifiera och förstå dem kan man heller inte angripa eventuella problem som de medför.
Vem avgör vad som skall angripas? Vem identifierar problemen? Vem ska ha tolkningsföreträde?
Vem avgör vad som är struktur och vad som är biologi?

Citat:
Om det är på detta vis, så kan man ju se det som ett klart belägg t.ex för att det finns en form av patriarkat eller manligt anpassad hegemoni, på bekostnad av ett kvinnligt, mindre hierarkiskt betonat sätt att navigera och delta i samhällsbygget.
Det är vad du vill se eftersom du utgår från den felaktiga premissen (basic assumption) att det kvinnliga sättet är sunt, och att det är under manligt förtryck. Samt att manliga hierarkier är av ondo.

Jordan förklarar i en intervju att vara en patriark är en roll ja men inte kopplad till kön. Det är dessutom som alla fenomen ett mynt med två sidor, du har dels den angripande sidan, men du har också den värnande beskyddande sidan i den manliga arketypen. Återigen du/ni har bestämt att manlighet är toxiskt. Ni bygger hela ert resonemang på felaktiga grundantaganden.
Den patriarkala arketypen behövs för att värna och skydda gruppen och avkomman, det ser nästan likadant ut hos alla djurarter. Men mänskliga hanar får inte vara hanar och bete sig som hanar, och definitivt inte som alfahanar som värnar och tar ansvar för hela gruppen.

Personligen tycker jag inte makt skall ligga hos någon annan än den som besitter dessa manliga egenskaper. Hamnar makten hos kvinnokollektivet som inte tolererar makthierarki så tenderar det att bli kaos, eftersom kvinnor rent generellt inte kan underordna sig andra kvinnor. Det sitter inte i biologin utan i bristande jag-strategier beroende på att de är bortskämda.

Citat:
Detta om något innebär väl att kvinnor skulle vara offer för socialt skapade och upprätthållna maktstrukturer?
Inte alls.
Vissa kvinnor väljer at se sig själva som offer, för att de inte är vuxna nog att ta ansvar.
Jordan gör vuxna män av omogna män som ser sig som offer, och det förändrar hela deras liv.
Kvinnor vägrar ansvar. Det finns inget annat land där kvinnor ser sig som offer i så hög grad som Sverige, där de faktiskt är minst offer jämfört med andra länder.
Kvinnor i Danmark undrar vad det är för fel på er?

Varför inte ta kontrollen över era liv Varför se er som barn. (förutom den uppenbara anledningen)

vad är det för lömsk makt du pratar om som skulle hindra dig?

Citat:
Och att om kvinnor ska eftersträva makt så ska de anamma manliga strategier för att ha en chans att komma in i en manlig hegemoni? Dvs klassikern "kvinnor måste bli som män".
Så du säger att kompetens är en manlig strategi, och manipulation en kvinnlig?
Så misogynistisk är inte jag, jag säger att kompetens är en sund strategi om man söker makt, och manipulation är osunt, och det är inte könsbundet även om kvinnor är överrepresenterade som manipulatörer eftersom de oftare kommer undan med det. Det ställs för lite krav på kvinnor.

Citat:
Du har verkar ha en ganska idealistisk för att inte säga naiv syn på detta. I de flesta hierarkier (förutom t.ex de extremexempel jag nämnde med kastsystem och tronföljd), manliga eller inte, kan man klättra på en rad olika, inte alltid helt synliga och påtagliga sätt. Kompetens är en faktor bland många - och i ett sammanhang där kunskap och kunnande är avgörande så tvivlar jag inte på att kompetens värderas lika högt i kvinnliga som i manliga hierarkier.
Först, hur ska vi ha det nu, finns det kvinnliga hierarkier eller inte?
Kompetenshierarkier är inte könsbundna, de släpper fram kompetens, oavsett kön.
Hierarkier kan innehålla nepotism med mera men det är heller inte könsbundet.
Jag har talat om status, du vill gärna ha en förenklad förklaringsmodell som går ut på att kvinnor är offer, medan psykologi mäter en egenskap i taget och klyddar inte till allting

Citat:
"Deras enda sociala redskap"? Jag vet inte exakt vilka kvinnor du talar om här, men jag känner inte många eller några kvinnor alls vars sociala förmåga i relation till män skulle vara begränsade till fjäsk och förförelse. Kan inte tänka mig att de skulle vara någon stor grupp i samhället som helhet i varje fall.
Jag talar om de kvinnor som projicerar denna egenskap på mig. De verkar inte ha erfarenhet av att arbeta i team med män, utan ser män som fiender eller något de kan ha användning av.

Citat:
Jag avsåg inte bara Sverige, utan antog att humrarna var tänkta att ha universell och global bäring. De här exemplen tog jag med bara för att de så tydligt är specifikt mänskliga sociala/kulturella produkter och i princip saknar möjlighet till att uppnå en högre status genom kompetens eller någon form av hjälp-dig-själv-metoder. En hummer skulle t.ex aldrig acceptera ärvda statuspositioner.
Du kan ju fortfarande öka din status inom gruppen.
Ingen ärver sin statusposition, ens status blir ständigt utvärderad av gruppen, du måste upprätthålla din status. Om du är vänstertomte och tror att människor med pengar har högre status så är inte det en gemensam norm för riket. Särskilt inte från vänstertomtar.

Jag vill veta vilka strukturer som hindrar kvinnor till att göra vad de vill?
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-08 kl. 01:05.
Citera
2018-02-08, 01:28
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det här är faktiskt rätt kul. Någon vänsterextrem mediakanal som heter Mic försöker ge en beskrivning av JP med anledning av all uppståndelse kring honom efter intervjun med Cathy Newman. Men någon journalistisk heder – eller kompetens – har de förstås inte, utan blir bara smutskastning med förvrängningar av vad han sagt och försök att smeta alt right på honom. Det blir omedelbart farsartat, men när Jack Smith IV säger:
One thing he's obsessed with, for example, is lobsters.
blir det så parodiskt att man undrar om det inte är en ren drift med extremvänstern och hur dess rädsla för hans intellekt framkallar alltmer desperata försök till smutskastning, där Cathy Newman snart i sin enögdhet framstår som drottning i de blindas rike.
https://www.facebook.com/MicMedia/videos/vl.437739276627126/1804940356195413/?type=1

Och så kan man läsa hur idioten blir totalt slaktad i kommentarerna.
Man kan liksom inte ens bli arg på den här snubben för att han uppenbart försöker sänka en motståndare som är honom övermäktig, när han gör det så uselt att han bara ger JP mer positiv uppmärksamhet och fler följare, och oss andra ett gott skratt.

Via JP:s egen twitter: https://twitter.com/jordanbpeterson/status/960973512792948736

Omg. Nej det går verkligen inte att bli arg på honom. Det är synd om honom. Jag sätter liksom skrattet i halsen... Han försöker förminska Peterson men lyckas bara förminska sig själv.

( + Jag får verkligen en stark misstanke om att denne Jack Smith IV är en s.k. "fatherless son", en son som inte fick gå in i sin executivefarsas arbetsrum - "Jr., inte störa Sr. när han arbetar.". Det förefaller nämligen ligga en hund begraven när någon (i detta fall en man) reagerar nedlåtande inför att en annan man tar de sargade männens parti + uppvisar känslofullhet kring detta. Jack Smith IV stör sig verkligen. Intressant...)
Citera
2018-02-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -a-l-e-x-i-a-
Omg. Nej det går verkligen inte att bli arg på honom. Det är synd om honom. Jag sätter liksom skrattet i halsen... Han försöker förminska Peterson men lyckas bara förminska sig själv.

( + Jag får verkligen en stark misstanke om att denne Jack Smith IV är en s.k. "fatherless son", en son som inte fick gå in i sin executivefarsas arbetsrum - "Jr., inte störa Sr. när han arbetar.". Det förefaller nämligen ligga en hund begraven när någon (i detta fall en man) reagerar nedlåtande inför att en annan man tar de sargade männens parti + uppvisar känslofullhet kring detta. Jack Smith IV stör sig verkligen. Intressant...)

Äh, han vägrar bara se sig själv och andra män som offer ju.
Citera
2018-02-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Äh, han vägrar bara se sig själv och andra män som offer ju.
Ta en titt på detta, se hela det kan vara upplysande för en solstråle som du, tja om du förstår engelska.
Tja alla bör titta på detta, men speciellt du
https://www.youtube.com/watch?v=0VwG6oaFxJs
Citera
2018-02-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Ta en titt på detta, se hela det kan vara upplysande för en solstråle som du, tja om du förstår engelska.

Fan vad han pladdrar. Räckte med att höra det första stycket om drakar och byar för att avfärda det som nonsens.

Tro fan att han dricker så mycket vatten så som han tjattrar.

Är det för att han kan trycka ur sig så mycket ordbajs som gör att folk ser honom som intelligent?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2018-02-08 kl. 11:51.
Citera
2018-02-08, 12:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Fan vad han pladdrar. Räckte med att höra det första stycket om drakar och byar för att avfärda det som nonsens.

Tro fan att han dricker så mycket vatten så som han tjattrar.

Är det för att han kan trycka ur sig så mycket ordbajs som gör att folk ser honom som intelligent?
Det är snarare du som är för ointelligent för att förstå innebörden i det han säger. Ni som inte förstår honom, sluta skämma ut er, bättre att ni håller tyst.
Citera
2018-02-08, 12:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Har bara sett inledningen. Måste gå, men jag undrar hur många feminister som förstår exakt vad de håller på med?

Jag tror att de tror att de knuffar bort de i toppen av pyramiden. När de i själva verket ger sig på bjälklaget i samhällsbygget. Utan det så rasar huset.
Well jag har en idé säger islamisterna. Liksom Hitler gjorde.

Vad får dem att tro att andra konkurrenter kommer att sitta och rulla tummarna medan de tjafsar om vad som ska göras. Det finns ingen handlingskraft, bara förstörelselusta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in