2018-02-07, 07:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Med dessa invändningar bevisar du att du inte vill eller kan förstå vad en likartat intelligent majoritet av mänskligheten finner för gott. Det praktiska beviset för den intelligenta påverkan som övergår allt förstånd men ändå skapar samförstånd kring något vi tror på hos oss med levande intellekt är just så som praktisk filosofi skiljer sig från ickelevande teoretisk filosofi och kunskap. Det du falsifierar med stendöda begrepp blir således en allmängiltig objektiv sanning för oss som vill leva i samförstånd.

Visst, folk levde länge i samförstånd att jorden var universums medelpunkt. Du har tydligen inte fattat att ett samförstånd inte nödvändigtvis innebär att det som man enats om faktiskt är sant eller ens är i närheten av att ha någon som helst förankring i verkligheten.

Det spelar ingen roll vad du och dina gelikar ser som objektiv sanning så länge som den inte stämmer överens med verkligheten. Är det så svårt att förstå?

Så, vilket är det praktiska beviset för en intelligent påverkan som du talade om?
Alltså, ett bevis som utesluter alla andra tänkbara möjligheter.

Att en snöflinga t.ex. ser perfekt symmetrisk ut kan vissa påstå vara ett tecken på att det finns en intelligent design bakom, utan att för den skull ens reflektera över att det även om det skulle vara på det viset inte är något som helst bevis på att denna påstådda bakomliggande intelligens skulle vara just gud (så som vi talar om gud).

Bara för skoj skull ska jag göra en jämförelse:
När jag påpekade att det finns fossil som är betydligt äldre än 6000 år för en bokstavstroende så påstod han att det var djävulen som lagt ut alla dessa fossil för att vilseleda människan att tro att jorden är äldre än vad bibeln säger så att folk inte ska tro på bibeln längre, men när jag då påpekade att det ju i så fall lika gärna skulle kunna ha varit djävulen som skrev bibeln för att få folk att tro på fel gud istället för den verkliga skaparen och att djävulen gjort det så listigt flera gånger att många har nappat, till exempel genom muslimernas Koran och mormonernas Mormons bok, så varför då inte även Nya testamentet, eller ...

Han gick utan att säga ett ord innan jag hunnit tala till punkt.
Citera
2018-02-07, 18:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men kan vi hålle oss till bevis av allmängiltig/objektiv natur?

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Med dessa invändningar bevisar du att du inte vill eller kan förstå vad en likartat intelligent majoritet av mänskligheten finner för gott.

JAG är medvetande om skillnaden mellan "bevis av allmängiltig/objektiv natur" och "argumentum ad populum".

Är DU?
Citera
2018-02-08, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Re pk2:

Och när kommer dina BEVIS?
Citera
2018-02-08, 18:57
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
JAG är medvetande om skillnaden mellan "bevis av allmängiltig/objektiv natur" och "argumentum ad populum".
Är DU?
Varför envisas du med krav på teoretiskt bevis när du säkert vet att ingen motsvarighet till sådana begrepp kan beröra en levande verklighet? I teorin är inget liv eller skapande möjligt likväl vill vi tro att livet här är verkligt. Människans natur är att med tro och kärlek ha hopp om livet och så snart hon fått bevisen klara i praktiken lika gärna kan kila vidare till en annan värld där hennes ideala avbild Gud eller Mammon gärna kan få omskapa världen på nytt.
Citera
2018-02-08, 19:43
Medlem
Bogomils avatar
Re: Ove Mollvik

Kan vi komme till BEVIS-delen?
Citera
2018-02-08, 19:55
Medlem
Citat:
Re: Ove Mollvik

Kan vi komme till BEVIS-delen?

Det finns mjuka och hårda bevis. Mjuka bevis i form av vittnesmål om vad Gud gjort i
människors liv. Hårda bevis finns en del. Men jag kan nämna de numera ganska välkända
Fatima-uppenbarelserna från Portugal, tidigt 1900-tal. Jag menar, det var mängder
med folk som såg mirakel.
Senast redigerad av pk2 2018-02-08 kl. 19:59.
Citera
2018-02-08, 20:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det finns mjuka och hårda bevis. Mjuka bevis i form av vittnesmål om vad Gud gjort i
människors liv. Hårda bevis finns en del. Men jag kan nämna de numera ganska välkända
Fatima-uppenbarelserna från Portugal, tidigt 1900-tal. Jag menar, det var mängder
med folk som såg mirakel.

Och "mirakel" bevisar 'gud'?
Citera
2018-02-08, 20:23
Medlem
Citat:
Och "mirakel" bevisar 'gud'?

Vill man ha chans till att vara med om lite utöver det vanliga, ska man bli kristen.
Jag har hört om en del saker som borde vara omöjligt, om världen vore statiskt
ospännande som ateister hävdar att den är. Mirakel är något utöver det vanliga.

Om mirakel inte är bevis för Gud, vad är de bevis för då?
Citera
2018-02-08, 20:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att ett mirakel har skett.
Citera
2018-02-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att ett mirakel har skett.

Och det finns ingen vidare förklaring?
Citera
2018-02-08, 21:40
Medlem
Citat:
Vill man ha chans till att vara med om lite utöver det vanliga, ska man bli kristen.
Jag har hört om en del saker som borde vara omöjligt, om världen vore statiskt
ospännande som ateister hävdar att den är. Mirakel är något utöver det vanliga.

Det finns lika spännande saker inom andra religioner.
Det finns de som utför mirakel a la Jesus på vissa ställen i världen (har jag hört).
Så det är inte bara kristna som är med om saker utöver det vanliga.
Citera
2018-02-08, 21:41
Medlem
Citat:
Och det finns ingen vidare förklaring?
Nej, och det finns inte ens bra förklaringar till vad ett mirakel är, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in