Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2018-01-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad du rör till det. Ju mer din kropp väger ju mer kalorier i timmen går åt för att driva den. Du kan enkelt testa. Skriv in dina stats i benedict ekvationen och sedan gör du samma sak men anger den vikten du vill testa med. Då ser du ju direkt skillnaden i kalorier som din kropp förbränner vid en vikt kontra en annan.

Inte använt benedict ekvationen? Appar osv använder den. Googla fram den och kolla. Du har rätt i att du har olika förbränning beroende på din aktuella vikt.

Jpettersson1991. Sorry om jag svarade. Sitter o tränar o behövde nått att göra

Du besvarade inte frågan utan snarare så påpekade du saker jag redan skrivit. Jag ville ha ett givande svar och inte ”vad du rör till det.” Känns ju väldigt konkret...
Citera
2018-01-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Efter avslutade deff hade jag nog personligen lagt mig på kaloribalans i kanske 1-2 veckor, därefter ökat intaget något. Dock inte med 500 kcal, utan runt 150 kcal kanske.

Allteftersom viktnedgången pågår kommer du få sänka intaget, vilket du redan nämnt.

Vilken makro skulle du skära ner på när man behöver skära ner ytterligare på kalorier?
Citera
2018-01-24, 12:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Vilken makro skulle du skära ner på när man behöver skära ner ytterligare på kalorier?

Det är individuellt. Personligen skulle jag dra ner på fett, men jag varken bulkar eller deffar. Vissa föredrar att dra ner på kolhydrater, så det är upp till dig, även vad och hur du tränar kan spela roll.
Citera
2018-01-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Du besvarade inte frågan utan snarare så påpekade du saker jag redan skrivit. Jag ville ha ett givande svar och inte ”vad du rör till det.” Känns ju väldigt konkret...
Okey. Du har nog rätt
Senast redigerad av MRZnr1 2018-01-24 kl. 13:12.
Citera
2018-02-03, 23:31
Medlem
Sport1s avatar
Kyckling shawarma

Kan inte riktigt bestämma mig ifall de hälsosamt eller inte att äta

Den innehåller pitabröd, kyckling och grönsaker

Den lagas i en kycklingrulle bland fett d.v.s. som en kebab

Den ska tydligen innehålla mycket protein

Vad tycker ni om den? Är den hälsosam att äta?
Senast redigerad av Sport1 2018-02-03 kl. 23:55.
Citera
2018-02-04, 10:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sport1
Kyckling shawarma

Kan inte riktigt bestämma mig ifall de hälsosamt eller inte att äta

Den innehåller pitabröd, kyckling och grönsaker

Den lagas i en kycklingrulle bland fett d.v.s. som en kebab

Den ska tydligen innehålla mycket protein

Vad tycker ni om den? Är den hälsosam att äta?

Kyckling är proteinrikt, ja. Du kan inkludera pizza, kebab, hamburgare och annan snabbmat om kosten överlag är näringsrik och du inte baserar hela din kost på den typen av mat. Bara för att något anses vara "onyttigt" så behöver det inte vara någon katastrof att inkludera det i sin kost då och då. Se över hur din kost i helhet ser ut.
Citera
2018-02-15, 09:13
Medlem
gurkmajjas avatar
Jag tror du ska öka proteinintaget och dra ned på fett och kolhydrater något. Vid kaloriunderskott ökar muskelnedbrytningen och det behöver motverkas genom ett större proteinintag. 2.5-3.0 gr protein per kg kroppsvikt I ditt fall alltså runt 250 gram/dag.
Citera
2018-02-15, 22:03
Medlem
mtsigalkos avatar
Hej,
Vad tycker ni om det här kostschemat, saknar ni något? Ta bort något? Vill gärna ha det så simpelt som möjligt och hålla mig över 3500 kcal.

Frukost: 500 g kvarg, 100 g nöt/russin/torkad frukt, 80 g havregryn
Lunch: 100 g glutenfri pasta, 200 g kyckling
Middag: 150 g glutenfri pasta, 200 g kyckling, 1 liter lättmjölk
Kvällsmål: 500 g kvarg, 100 g nöt/russin/torkad frukt, 80 g havregryn

Totalt = 3643 kcal, 86 g fett, 416 g kolhydrater, 293 g protein

Med lax(125 g + 125 g) som jag också brukar äta istället för kyckling blir det:
3703 kcal, 104 g fett, 416 g kolhydrater, 253 g protein

Mina stats:
Ålder - 27 år
Längd - 175 cm
Vikt - 85 kg
Mål - 95 kg

Är hyfsat stillasittande och styrketränar 5 gånger i veckan. Styrketränar innan frukost. Kosttillskott är multivitamintablett, omega 3 och kreatin.
Senast redigerad av mtsigalko 2018-02-15 kl. 22:08.
Citera
2018-02-15, 22:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtsigalko
Hej,
Vad tycker ni om det här kostschemat, saknar ni något? Ta bort något? Vill gärna ha det så simpelt som möjligt.

Frukost: 500 g kvarg, 100 g nöt/russin/torkad frukt, 80 g havregryn
Lunch: 100 g glutenfri pasta, 200 g kyckling
Middag: 150 g glutenfri pasta, 200 g kyckling, 1 liter lättmjölk
Kvällsmål: 500 g kvarg, 100 g nöt/russin/torkad frukt, 80 g havregryn

Totalt = 3643 kcal, 86 g fett, 416 g kolhydrater, 293 g protein

Med lax(125 g + 125 g) som jag också brukar äta istället för kyckling blir det:
3703 kcal, 104 g fett, 416 g kolhydrater, 253 g protein

Mina stats:
Ålder - 27 år
Längd - 175 cm
Vikt - 85 kg
Mål - 95 kg

Är hyfsat stillasittande och styrketränar 5 gånger i veckan. Styrketränar innan frukost. Kosttillskott är multivitamintablett, omega 3 och kreatin.

Är väl inget fel på det upplägget, möjligtvis att du skulle kunna lägga till mer grönsaker. Sen är 1 kg kvarg + 1 liter lättmjölk ett rätt högt intag av kalcium, om man nu oroar sig för detta, det är över rekommenderat intag. Tycker även siffran för protein, ca 3 g/kg, är onödigt hög, framförallt eftersom du ligger på ett kaloriöverskott. Den siffran skulle jag sänka och öka kolhydrat/fett.
Citera
2018-02-15, 22:34
Medlem
mtsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är väl inget fel på det upplägget, möjligtvis att du skulle kunna lägga till mer grönsaker. Sen är 1 kg kvarg + 1 liter lättmjölk ett rätt högt intag av kalcium, om man nu oroar sig för detta, det är över rekommenderat intag. Tycker även siffran för protein, ca 3 g/kg, är onödigt hög, framförallt eftersom du ligger på ett kaloriöverskott. Den siffran skulle jag sänka och öka kolhydrat/fett.

Tack för input! Har läst att övre kalciumgräns per dag ska vara 2500 mg, som jag faktiskt kommer väldigt nära. 1 liter mjölk innehåller 1100 mg så kanske bör skippa den... Tips på god dryck som jag kan ersätta mjölken med? Angående proteinintag är jag nöjd med ett högt intag. Ligger gärna på +250 g.
Citera
2018-02-15, 22:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtsigalko
Tack för input! Har läst att övre kalciumgräns per dag ska vara 2500 mg, som jag faktiskt kommer väldigt nära. 1 liter mjölk innehåller 1100 mg så kanske bör skippa den... Tips på god dryck som jag kan ersätta mjölken med? Angående proteinintag är jag nöjd med ett högt intag. Ligger gärna på +250 g.

Light läsk/saft eller vatten, kanske. Ja, det var mer en personlig åsikt då man hellre brukar vilja äta mer av kolhydrater eller fett och ett såpass högt intag av protein förmodligen är onödigt, om man ska använda det uttrycket, men detta är givetvis upp till dig.
Citera
2018-02-24, 16:39
Medlem
Jag har fått reda på att jag äter helt galet och idag har jag varit å handlat ny mat och slängt det gamla.

Kom hem med en hel del nya grejer bla Brieost och apelsinjuice konc

Jag ville försöka undvika socker och mättat fett så mycket som möjligt men sen såg jag att nästan allt fett i brien är mättat (21g per 100g) och juicen innehåller hela 8% rena sockerarter.

Hur farligt är socker/mättat fett och kan dessa mängder påverka min träning negativt?

Jag vill verkligen inte få ölmage och BT för att jag äter för mycket skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in