Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2018-01-20, 15:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Kan man fråga om macros här med? Folk säger olika om hur mycket protein man behöver. Hur gör ni om detta? Själv jag har runt 100-120 protein, och undrar om det blir någon skillnad om jag höjer. Dricker redan 1 protein shake om dagen (och vill ha dricka mer än så; får runt 48g protein där).

Det beror på, för gemene man som inte styrketränar ligger behovet på ca 0.8 g/kg. För den som styrketränar kan denna siffra med fördel vara högre, ca 2-2.5 g/kg rekommenderas generellt. Styrketränar du? Vad väger du?
Citera
2018-01-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror på, för gemene man som inte styrketränar ligger behovet på ca 0.8 g/kg. För den som styrketränar kan denna siffra med fördel vara högre, ca 2-2.5 g/kg rekommenderas generellt. Styrketränar du? Vad väger du?

Okej tack. Ja, jag lyfter 2-3ggr i veckan. Runt 70kg.
Citera
2018-01-20, 15:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej tack. Ja, jag lyfter 2-3ggr i veckan. Runt 70kg.

Okej. Man får fortfarande resultat av träningen även om siffran är lägre än 2 g/kg också givetvis, men har du möjlighet så finns det ingen nackdel att öka det. Sen är det ju inga dramatiska skillnader på om du äter 120 gram protein jämfört med 140 gram, förutsatt att det du äter är fullvärdigt. Men visst, lägga till en proteinshake kan vara ett alternativ, även om det inte just behöver vara tillskott. Vad har du för proteinkällor i kosten?
Citera
2018-01-20, 15:37
Medlem
Citat:
Okej. Man får fortfarande resultat av träningen även om siffran är lägre än 2 g/kg också givetvis, men har du möjlighet så finns det ingen nackdel att öka det. Sen är det ju inga dramatiska skillnader på om du äter 120 gram protein jämfört med 140 gram, förutsatt att det du äter är fullvärdigt. Men visst, lägga till en proteinshake kan vara ett alternativ, även om det inte just behöver vara tillskott. Vad har du för proteinkällor i kosten?

Ätit mycket skräpmat, som jag försöker äta mindre av. Får protein från kött, och mitt protein pulver för det mesta.
Citera
2018-01-20, 15:46
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ätit mycket skräpmat, som jag försöker äta mindre av. Får protein från kött, och mitt protein pulver för det mesta.

Det är ju bra att du försöker äta mer näringsrikt och minskar på skräpmaten, se till att få i dig frukt och grönt också. Det finns även andra källor till protein än kött, som ägg, kvarg,kyckling, lax, torsk m.m. Anledningen att jag säger det är för rekommendationen när det gäller rött kött är 500 gram i veckan, man har sett en koppling mellan rött kött och bland annat tjocktarmscancer, även om den exakta orsaken är oklar.

Det är som sagt en koppling och det innebär inte per automatik att man får det, men har man möjligheten bör man gärna äta en varierad kost.
Citera
2018-01-23, 11:03
Medlem
Citat:
Håller med MRZnr1.

I början av en viktnedgång så är det till stor del vätska som förloras, och på två veckor är det ingen dramatisk nedgång. Håll kvar vid samma kaloriintag och utvärdera igen om en vecka. Vikten kan fluktuera något enstaka kilo från dag till dag, ha tålamod och ändra inget i "onödan".

Stort tack till dig och MRZnr1! Vikten har börjat lugna sig något nu! Jag ger det någon vecka till innan jag känner att jag kan lita på vågen!

Återigen, tack!
Citera
2018-01-23, 11:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Stort tack till dig och MRZnr1! Vikten har börjat lugna sig något nu! Jag ger det någon vecka till innan jag känner att jag kan lita på vågen!

Återigen, tack!
Låter bra det!
Citera
2018-01-24, 09:58
Medlem
Då har jag en ”förebyggande fråga.” Under min deffning så borde väl kroppen vänja sig vid 2700kcal (vilket blir mindre allteftersom jag går ner i vikt), och på så sätt påverka mitt BMR och TDEE? Antag att jag i slutet av deffen ligger på 2400 kcal, borde inte bulkningen då vara 2400 + 500 kcal, eller liknande? Eller lägger jag på 500 för att behålla vikten och yterliggare 500 för ett överskott, alltså 2400+1000?

Tack på förhand!
Senast redigerad av ferhatinho1 2018-01-24 kl. 10:01.
Citera
2018-01-24, 11:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Då har jag en ”förebyggande fråga.” Under min deffning så borde väl kroppen vänja sig vid 2700kcal (vilket blir mindre allteftersom jag går ner i vikt), och på så sätt påverka mitt BMR och TDEE? Antag att jag i slutet av deffen ligger på 2400 kcal, borde inte bulkningen då vara 2400 + 500 kcal, eller liknande? Eller lägger jag på 500 för att behålla vikten och yterliggare 500 för ett överskott, alltså 2400+1000?

Tack på förhand!

Vad menar du mer exakt? Ligger du viktstabil på 2700 kcal? Sen är det ju inget måste med att siffran ska vara just 500 kcal. För vissa kan 500 kcal + vara alldeles för mycket, om man nu inte har som mål att gå upp "onödigt" mycket i fettmassa.
Citera
2018-01-24, 12:02
Medlem
Citat:
Vad menar du mer exakt? Ligger du viktstabil på 2700 kcal? Sen är det ju inget måste med att siffran ska vara just 500 kcal. För vissa kan 500 kcal + vara alldeles för mycket, om man nu inte har som mål att gå upp "onödigt" mycket i fettmassa.

2700 är ett underskott på 500kcal. Men jag tänkte på övergången från deffning till bulkning. Är det 500 + önskat överskott som gäller då? Eller ska man successivt vänja kroppen vid bulkning?
Citera
2018-01-24, 12:14
Medlem
Citat:
6
Citat:
2700 är ett underskott på 500kcal. Men jag tänkte på övergången från deffning till bulkning. Är det 500 + önskat överskott som gäller då? Eller ska man successivt vänja kroppen vid bulkning?

Vad du rör till det. Ju mer din kropp väger ju mer kalorier i timmen går åt för att driva den. Du kan enkelt testa. Skriv in dina stats i benedict ekvationen och sedan gör du samma sak men anger den vikten du vill testa med. Då ser du ju direkt skillnaden i kalorier som din kropp förbränner vid en vikt kontra en annan.

Inte använt benedict ekvationen? Appar osv använder den. Googla fram den och kolla. Du har rätt i att du har olika förbränning beroende på din aktuella vikt.

Jpettersson1991. Sorry om jag svarade. Sitter o tränar o behövde nått att göra
Citera
2018-01-24, 12:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Efter avslutade deff hade jag nog personligen lagt mig på kaloribalans i kanske 1-2 veckor, därefter ökat intaget något. Dock inte med 500 kcal, utan runt 150 kcal kanske.

Allteftersom viktnedgången pågår kommer du få sänka intaget, vilket du redan nämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in