Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2018-02-24, 16:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesspalivet
Jag har fått reda på att jag äter helt galet och idag har jag varit å handlat ny mat och slängt det gamla.

Kom hem med en hel del nya grejer bla Brieost och apelsinjuice konc

Jag ville försöka undvika socker och mättat fett så mycket som möjligt men sen såg jag att nästan allt fett i brien är mättat (21g per 100g) och juicen innehåller hela 8% rena sockerarter.

Hur farligt är socker/mättat fett och kan dessa mängder påverka min träning negativt?

Jag vill verkligen inte få ölmage och BT för att jag äter för mycket skräp.

Det beror på hur ditt totala intag ser ut. Du går inte upp i vikt bara för det är mättat fett eller socker, du går upp i vikt av kaloriöverskott. Även om det givetvis finns bättre källor till fett och att minska på sockret är ingen nackdel. Men det beror på hur helheten ser ut, det går säkert utmärkt att inkludera båda livsmedlen i en kost som överlag är näringsrik. Du nämnde ingenting om mängden du äter så svårt att svara på.
Citera
2018-02-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror på hur ditt totala intag ser ut. Du går inte upp i vikt bara för det är mättat fett eller socker, du går upp i vikt av kaloriöverskott. Även om det givetvis finns bättre källor till fett och att minska på sockret är ingen nackdel. Men det beror på hur helheten ser ut, det går säkert utmärkt att inkludera båda livsmedlen i en kost som överlag är näringsrik. Du nämnde ingenting om mängden du äter så svårt att svara på.

Målet är att försöka få i mig runt 3000kcal per dag med störst vikt på p+k.

Jag vet inte hur viktigt fett är överlag men som jag förstått det så är det mindre viktigt.
Citera
2018-03-21, 07:43
Medlem
Finns det någon optimal mängd F/K/P för muskelbyggnad?
Tex 20/40/40 el liknande?

Om vi säger att jag väger 65-70kg och är 170cm lång och följer ett 5 dagars gympass, finns det någon tumregel för optimal balans eller är det så pass individuellt att jag måste ta kontakt med en dietist?
Citera
2018-03-21, 10:13
Medlem
Citat:

Om vi säger att jag väger 65-70kg och är 170cm lång och följer ett 5 dagars gympass, finns det någon tumregel för optimal balans eller är det så pass individuellt att jag måste ta kontakt med en dietist?

Spelar ingen roll hur du fördelar det egentligen. Inget individuellt alls förutom de enkla riktlinjerna som finns ang protein (1.5-2g kilo kroppsvikt) och fett (0.5-1g kroppsvikt).
Träningsupplägg är viktigt om du vill ha bra resultat. Att sålla bort alla skitupplägg som översvämmar nätet är inte lätt. Men riktlinje, en muskel behöver 2-3ggr i veckan för optimal tillväxt beroende på vilken muskel man tittar på.
Citera
2018-03-21, 10:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Spelar ingen roll hur du fördelar det egentligen. Inget individuellt alls förutom de enkla riktlinjerna som finns ang protein (1.5-2g kilo kroppsvikt) och fett (0.5-1g kroppsvikt).
Träningsupplägg är viktigt om du vill ha bra resultat. Att sålla bort alla skitupplägg som översvämmar nätet är inte lätt. Men riktlinje, en muskel behöver 2-3ggr i veckan för optimal tillväxt beroende på vilken muskel man tittar på.
+1.

Du har redan fått bra svar.

Fördelningen är individuell och får anpassas efter dina behov och vad som passar dig och din vardag. Det är inte bara kolhydrater/fett/protein som är viktigt dock, du måste även få i dig vitaminer/mineraler. Äter man en tillräcklig mängd och varierat så kommer man täcka dagsbehovet av detta per automatik, men vissa undantag finns givetvis, frukt och grönt bör ingå i ditt kostupplägg. Annars är det som ovan skrev, runt 1.5-2 g/kg protein, 0.5-1 g/kg fett och resterande kalorier från kolhydrat.
Citera
2018-03-21, 12:30
Medlem
Citat:
+1.

Du har redan fått bra svar.

Fördelningen är individuell och får anpassas efter dina behov och vad som passar dig och din vardag. Det är inte bara kolhydrater/fett/protein som är viktigt dock, du måste även få i dig vitaminer/mineraler. Äter man en tillräcklig mängd och varierat så kommer man täcka dagsbehovet av detta per automatik, men vissa undantag finns givetvis, frukt och grönt bör ingå i ditt kostupplägg. Annars är det som ovan skrev, runt 1.5-2 g/kg protein, 0.5-1 g/kg fett och resterande kalorier från kolhydrat.

Jag åt bara ägg och kesella i 4 dagar. Fick torra läppar som följd tror jag. Ändrade kosten och tror det försvann snabbt. Du som är så insatt. Någon koll på vad jag kan ha fått brist på eller kanske bara en följd av kallt väder (jobbade ute kväll)?
Citera
2018-03-21, 13:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag åt bara ägg och kesella i 4 dagar. Fick torra läppar som följd tror jag. Ändrade kosten och tror det försvann snabbt. Du som är så insatt. Någon koll på vad jag kan ha fått brist på eller kanske bara en följd av kallt väder (jobbade ute kväll)?
Det var nog bara det kalla vädret skulle jag tro. Ägg är ju näringsrikt och bra livsmedel. Vad jag läst så kan t.ex brist på B-vitamin leda till torra läppar/hud, men detta finns det i ägg och den vitamin som saknas är C-vitamin. Det tar oftast tid innan någon form av brist visar sig. Har även läst att man teoretiskt sett skulle kunna leva på enbart ägg och potatis, sen hur livskvalitén är med den typen av upplägg går ju att diskutera.
Citera
2018-03-21, 16:40
Medlem
Citat:
Det var nog bara det kalla vädret skulle jag tro. Ägg är ju näringsrikt och bra livsmedel. Vad jag läst så kan t.ex brist på B-vitamin leda till torra läppar/hud, men detta finns det i ägg och den vitamin som saknas är C-vitamin. Det tar oftast tid innan någon form av brist visar sig. Har även läst att man teoretiskt sett skulle kunna leva på enbart ägg och potatis, sen hur livskvalitén är med den typen av upplägg går ju att diskutera.

Tack, jag misstänkte det. Men man vet aldrig. Någon diet på ägg och potatis kommer det aldrig bli. Men det är bra att känna till att ägg alltid fungerar. Just när jag deffar försöker jag iaf äta ett ägg om dagen de dagar jag inte äter fler ägg. Just för att jag ibland slarvar med grönsakerna.
Citera
2018-03-22, 13:57
Medlem
Idealisten.s avatar
Nu kanske jag bryter mot regler här då jag ej är ute efter något schema utan allmänna tips angående viktökning.

Jag skulle hemskt gärna ta emot tips, om inte här så isf via PM om väldigt kaloririka mellanmålsprodukter. Jag planerar redan att köpa nötter och torkade frukter men vad finns annars som inte är allt för dyrt, kanske något pålägg till mackorna jag inte tänkt på eller något inte allt för onyttigt at tugga på medan man sitter och pluggar osv.

Tackar så mycket på förhand om någon svarar här i tråden!
Citera
2018-03-22, 14:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Nu kanske jag bryter mot regler här då jag ej är ute efter något schema utan allmänna tips angående viktökning.

Jag skulle hemskt gärna ta emot tips, om inte här så isf via PM om väldigt kaloririka mellanmålsprodukter. Jag planerar redan att köpa nötter och torkade frukter men vad finns annars som inte är allt för dyrt, kanske något pålägg till mackorna jag inte tänkt på eller något inte allt för onyttigt at tugga på medan man sitter och pluggar osv.

Tackar så mycket på förhand om någon svarar här i tråden!

Nötter och torkad frukt är en bra början, det är rikt på energi i förhållande till volym. Ägg, kokt eller stekt, är ju smidigt. Går även att ha det på mackan om man vill det. Sen när du väl äter måltider behöver du ju inte undvika såser t.ex om viktökning är ditt mål, dricka mjölk till någon/några av måltiderna kan också vara ett sätt att få upp kalorierna.
Citera
2018-03-22, 23:54
Medlem
Tack för svar, jag vet att vitamin-B är viktigt likaså mineraler som järn, zink, magnesium och vitamin-c, dricker B-brus och käkar ZMA i form av kapslar. Får även i mig omega-6 och omega-3 genom olja och äter en stadig mängd gröna grönsaker som sockerärtor och broccoli för järn som del av kosten och som tilltugg.

Är det något jag har missat tro?

Det blir en hel del kykling som enda kött, mycket mejeriprodukter som kvarg och keso och minst 24 ägg per vecka utöver Starnutritions protein shakear och deras malto och kreatin.

Jag bulkar just nu och mitt träningschema är detta:
https://www.svensktkosttillskott.se/traningsupplagg-5-dagar-i-veckan

EDIT
Jag glömde apelsinjuicen och grovbrödet med jordnötssmör
Citera
2018-03-23, 10:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för svar, jag vet att vitamin-B är viktigt likaså mineraler som järn, zink, magnesium och vitamin-c, dricker B-brus och käkar ZMA i form av kapslar. Får även i mig omega-6 och omega-3 genom olja och äter en stadig mängd gröna grönsaker som sockerärtor och broccoli för järn som del av kosten och som tilltugg.

Är det något jag har missat tro?

Det blir en hel del kykling som enda kött, mycket mejeriprodukter som kvarg och keso och minst 24 ägg per vecka utöver Starnutritions protein shakear och deras malto och kreatin.

Jag bulkar just nu och mitt träningschema är detta:
https://www.svensktkosttillskott.se/traningsupplagg-5-dagar-i-veckan

EDIT
Jag glömde apelsinjuicen och grovbrödet med jordnötssmör
Vet du ungefär ditt kaloriintag? Hur lång är du och vad väger du? När det gäller B och C-vitamin så får du säkert redan i dig fullt tillräckligt från kosten, så att dricka B-vitamin kanske inte är nödvändigt. Se till att kaloriöverskottet inte blir för stort bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in