2018-01-29, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Alright, du förstår inte ens att det är samma kris.

Det är samma kris: en sorts crisis of positive identity som grundar sig i att många män (och en hel del kvinnor - han berättar att han till en början inte var "specifically aiming this message to young men") inte fått höra 1. uppmuntrande ord och 2. utsagor om hur viktigt det är att utveckla sig själva för att finna mening/betydelse som sedan kan bära dem i livet.

Denna avsaknad av upplysning/bekräftelse/pepp/jävlarannamma från familj/skola/samhälle, skapar unga människor i kris som saknar mening/mål, som inte förstår vilka positiva effekter mening/mål skulle få för dem, som blir bittra, fientliga, arga...deprimerade.

Att hon då frågar "What's in it for women, though...?" är...bortom respekt och sans. Det signalerar noll vördnad inför problemet eller de människor som lever i problemet - eller de människor (alla...) som påverkas av att dessa människor mår som de gör.

Nej när man pratar om crisis of identity, pratar man om identitetspolitik, i vart fall är det så jag tolkar det uttrycket.
manlighetskris...är något annat.

Fast om du lyssnar igen så kommer hennes "What's in it for women" långt efter detta resonemang i ett helt annat kontext.
Tror du missförstår vad hon frågar på helt enkelt.
Citera
2018-01-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Men snälla någon, det är väl ingen som har försökt antyda att 100 % av hans följarskara skulle vara konspirationsstinna obildade unga vita män. Vad som sägs är att Peterson är relativt ensam i att vara både en akademiker och medieprofil som uttrycker dessa åsikter, och att det är en viktig anledning till att han fått många följare ur den här gruppen.
?
Precis som inte alla feminister är korkade kvasiutbildade kvinnor som tror på "patriarkala" konspirationsteorier och uppmuntras att vara offer.

Säga vad man vill om Peterson men han uppmuntrar i alla fall, i rakt motsatsförhållande till feminism, att man skall växa upp, ta ansvar och sluta vara som ett barn.

Du är ju ett klassiskt exempel på offer. Du tror på fullast allvar att lika produktiva kvinnor får mindre betalt för samma arbete men när jag säger till dig att det enda du behöver göra är att starta ett arbetsintensivt företag och bara anställa kvinnor så hade du blivit mångmiljonär OCH tvingat alla andra företag att höja lönerna för kvinnorna som arbetar hos dem så de inte går till dig. Du bara: "öööh det är inte så lätt att starta företag.. öhhh det går ju inte.. öööhhh". Herregud vilket jävla offer.

Citat:
Ja, så hade jag också uppfattat det, eftersom det är så Peterson framställt situationen. Fast när du säger det så verkar det ju sannolikt att det bara är hans egna lilla tolkning av vad lagen skulle innebära. Du har ingen bra länk på lager?
Snillen spekulerar Prova att läsa på hans Wiki-sida till att börja med. Själva lagen i sig är inte så problematisk men det är "the new amendments paired with section 46.3 of the Ontario Human Rights Code would make it possible for employers and organizations to be subject to punishment under the code if any employee or associate says anything that can be construed "directly or indirectly" as offensive, "whether intentionally or unintentionally"." Vilket är det som är det stora problemet.
Citera
2018-01-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så du menar att kvinnor skall sluta arbete i media?
Citera
2018-01-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
[b]Snillen spekulerar Prova att läsa på hans Wiki-sida till att börja med. Själva lagen i sig är inte så problematisk men det är "the new amendments paired with section 46.3 of the Ontario Human Rights Code would make it possible for employers and organizations to be subject to punishment under the code if any employee or associate says anything that can be construed "directly or indirectly" as offensive, "whether intentionally or unintentionally"." Vilket är det som är det stora problemet.
Ja, det är Petersons tolkning av vad lagen skulle innebära, men Peterson är som bekant inte jurist och förmodligen inte särskilt mycket mer kompetent än någon annan att tolka lagtexter. Samtidigt har ett av landets största samfund för advokater explicit avfärdat Petersons tolkning, så jag kommer nog lita mer på dem i den här frågan.
Citera
2018-01-29, 12:12
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Nej när man pratar om crisis of identity, pratar man om identitetspolitik, i vart fall är det så jag tolkar det uttrycket.
manlighetskris...är något annat.

Fast om du lyssnar igen så kommer hennes "What's in it for women" långt efter detta resonemang i ett helt annat kontext.

Båda gångerna har jag skrivit "crisis of positive identity", båda gångerna har du läst fel. Du missar positive Merapi. Var det med avsikt?

Förstår du att det handlar om en avsaknad för många människor (män, men även kvinnor som Peterson säger) av en positiv identitet? För män mynnar denna typ av kris ut i något som Peterson nu avhandlar som en "crisis of masculinity".

Citat:

Det är samma kontext.

Cathy: "What's in it for the women, though?"
Peterson: "Well what sort of partner do you want? Do you want an overgrown child? Or do you want someone to contend with that's going to help you?"
Cathy: "So you're saying, women have some kind of duty to sort of fix the crisis of masculinity?"

Eftersom du inte förstår hur delarna är sammankopplade, undvik att göra onödiga och felaktiga poänger? Och om du inte kan läsa inlägg utan att missa vissa ord (positive), undvik att berätta för mig vad jag menar och härleda till något helt annat - identitetspolitik (...?!?). Det blir så låg nivå.

Jag hoppas att du får en positiv dag där du är lugn, trygg och inte känner behov av att hävda dig.
Senast redigerad av kanelkaka 2018-01-29 kl. 12:23.
Citera
2018-01-29, 15:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja, det är Petersons tolkning av vad lagen skulle innebära, men Peterson är som bekant inte jurist och förmodligen inte särskilt mycket mer kompetent än någon annan att tolka lagtexter. Samtidigt har ett av landets största samfund för advokater explicit avfärdat Petersons tolkning, så jag kommer nog lita mer på dem i den här frågan.
Då säger jag Lindsay Shepherd!
Landets advokater hade fel.
Citera
2018-01-29, 18:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Jag tror vi är oense här Gertrud. Näthat är ett relativt stort problem som borde tas på större allvar än vad det görs idag. Jag tycker att det är ett steg bakåt när en så pass inflytelserik person som Peterson uttalar sig med skepsis i frågan. Näthatsfrågan behöver knappast fler skeptiker på toppen, tvärtom så behövs det fler inflytelserika som solidariskt markerar kraftigt när deras följarskara näthatar på meningsmotståndare.

Det skulle kunna vara sant, om det inte är så att det är något mycket större i görningen här.
Sedan så undrar jag hur avgör man vilka som är följarskara, är det något slags medlemsskap i en klubb? Tyvärr finns det människor som gillar att skada och skrämma andra. De har livets glada dagar på internet under anonymitet. De skiter i vad både Jordan och Cathy säger, de dras till konflikter helt enkelt. Att lasta Jordan för att det existerar antisociala troll är bara okunnigt.
Har jag ansvar för vad någon som läst mina inlägg gör?
Har du ansvar för vad jag gör när jag har läst ditt inlägg?

Jag tycker det är ett värre problem med de attacker som Petersson och Yiannopoulus utsätts för som gör att deras framträdande hindras. Vi upplevde civilisationen men har ramlat tillbaka i barbariet.
Har du sett hur vänstern och SJW beter sig vid deras event? I den senare filmen så hotas Milo med våld.
https://www.youtube.com/watch?v=1mzqtB1Dl1g
https://www.youtube.com/watch?v=IawEMxTroBk

Har du en aning om vilka upplopp vänstern startar vid colleges? Jag har en väninna som är studievägledare, hon är rädd, så rädd att hon bytte jobb. BLM har fått så mycket luft under vingarna att de slutar lyssna på auktoriteter, och är hotfulla. Min väninnan är ingen vekling men enough var enough..
Civilisationen är på väg att upphöra. Och sådana som du pratar om näthatet.

Citat:
Jag har förståelse för att Peterson försöker delvis som en exercis i skepticism och rationellt tänkande poängtera viktiga men subtila skillnader i vad som faktiskt är en rationell hållning.

Någon måste stå upp för förnuftet i en civilisation som rämnar
Citat:
Problemet med den här strategin i just den här situationen är att detta är inte en rättssal där vi väger och tilldelar uttalanden precisa sannolikheter, och inte heller kan man göra antagandet att den stora massan kommer göra en korrekt tolkning av Peterson. De flesta ser det snarare som ett bevis på att Channel 4 och Newman har fabricerat mordhoten eller åtminstone kraftigt överdrivit dem. Min poäng är att det är mer effektivt att helt enkelt ta kraftigt avstånd mot alla som näthatar och sedan låta det vara där.
Lite naiv och oinsatt tolkning. Om fler genomskådar taktiken så är det bra dock. Det är stora krafter i rörelse nu, farliga krafter, det handlar om att manipulera massan, du låter dig manipuleras, och grodan kokas långsamt.

På samma sätt som det är viktigt att för den enskilda individen visa på vilka mekanismer som är i görningen när det är frågan om narcissisisk manipulation, så är det viktigt att visa på det när det sker på samhällelig nivå. Att utropa sig som offer är en typisk narcissistisk metod för att skifta fokus.
Och du bara sväljer det. Det har ju redan redovisats att shitstormen på twitter riktades mot Jordan och inte mot Cathy. Det finns flera studier som visar att kvinnor står för det verkliga näthatet, men samtidigt skriker att de är offer. Och vissa tänker inte. De känner. Jag ska påpeka då att jag personligen tycker att Milo gick över en gräns på twitter, men kvinnan ropade offer, trots att hennes egen twitter var full av hat mot vita. Milo attackerade henne inte heller på grund av hennes ras, utan sade att hon var ful (vilket jag då inte sanktionerar) men rätt skall vara rätt, men det var det inte på twitter.

Här förklarar MILO det försåtliga i att ta på sig ansvar för vad helt främmande människor gör. 3.32
Vad som händer efteråt är mer avslöjande.
*Man framställer den kritik och det faktum att Cathy blir skrattad åt som illasinnat kvinnofientligt trakasserier.
Man förvränger verkligheten för att smutskasta Jordan så att han inte får mer tid i etern.
Roadmap
Citat:
Det feministiska narrativet har blivit smulats sönder. De är så klart inte glada åt det och ska se till att det inte upprepas
Steg 1, förflytta fokus från nederlaget till en elakartad förföljelse av Cathy orsakad av debatten. Därför gör man stor show av det hela, men helt utan bevis på hot.
Man tillåter media att framställa och sätta dit Jordan som hatisk och transfobisk, han associeras med alt-right och hålls ansvarig för det värsta som sker. Guilt by association med andra ord.
Det här flyttar publiken från själva videon och kontrollerar vad Jordan "anser" (Med andra ord det hon misslyckades med face to face försöker man nu med bakvägen. min anmärkning)
Steg 2, Petersom kommer att avkrävas att förkasta sina följare (som du kräver nu, och andra före dig) och han kommer att bli sammankopplad med allt verkligt eller påstådda angrepp kvinnor mottar på nätet. Hans vägran att vika ner sig inför detta kommer att användas för försöka sätta dit honom för att legitimera trakasserier. (du jobbar bra)
Den mer agendasättande journalistiken kommer att leverera ändlösa attacker.
Man kan jämföra här att Milo var utsatt för sexuelle övergrepp som ung, man lyckas vrida det till att han själv är pedofil, han fick gå från Breitbart.
Att ha med Jordan i en show, eller på ett event kommer att framställas som ett hot mot kvinnor, och att legitimera en förövare, och han kommer bli bannad från event och intervjuer. Event kommer att ställas in med hänvisning till säkerhet (Det här har hänt i Sverige med Jimmie Åkesson. Och det har hänt Med Milo. Förstår du att vänstern försöker kontrollera vem som får tala? Förstår du varför Jordan opponerar sig mot lagar om vad som får sägas? Först tog de kommunisterna osv osv)
Steg 4. Petersson blotta närvaro på twitter och tuben kommer att ifrågasättas (han har blivit avstängd från tuben en gång, och tror jag det var nåt med patreon också. Observera att det här händer en seriös forskare, utan annan politisk agenda än att bevara demokratin)
Krav kommer att ställas på att hans påhittade hatfyllda retorik och gödande av trakasserier på nätet skall bannas från internet ( Återigen det här är en seriös saklig professor)
Marxistiska transaktivister gör redan detta, men andra media kommer att följa efter
Samma gamla extremvänstertaktik, om du förlorar en debatt, förvanska motståndarens argument, och trakassera, smutskasta och banna dem som yttrade dem. (du ser det hela tiden idag, springare, Janoush, Heberlien, Sanandaji, Lamotte. Sjunneson kan idag inte få ett jobb till exempel)
The belfast telegraph: " Korsriddaren mot snöflingorna är för sina fans rationalitetens hjälte, för sina kritiker är han transfobisk extremhöger (tyvärr blir det så om man känner och associerar istället för tänker). I artikeln ges inget bevis på att etiketten skulle vara giltig. (Folk känner, de tänker inte. Etiketten låter inte bra, raskt blir Jordan sorterad bland the bad guys)
Rubriken har gjort sitt jobb. (påminner om Hitlers - I use emotions for the masses)

Media täcker numera de påstådda trakasserierna vilket cementerar bilden av kvinnor som offer, för att dölja att Jordan har vetenskapliga fakta som motstrider narrativet, viket har skämt ut dem bortom räddning. (hos de som tänker istället för låter sig manipuleras av känslor)

Det här är en taktik för att avleda uppmärksamhet, tyyyyypisk för narcissister och andra dårar.
Vi diskuterar inte längre vad som sades, utan fokus ligger på att diskutera Jordan.

(jag är ingen översättare, men folk kollar ju aldrig källor så slängde ihop nåt) Källan
https://www.youtube.com/watch?v=y8YSRBVq5K4

Citat:
Detta är alltså min poäng ovan, Petersons följarskara kommer alltså göra precis samma misstag och anta att hon inte är hotad när han är öppet skeptisk.
Även du ser ned på människor, the deplorables hey? Vad får dig att tro att andra människor inte kan tänka själva utan behöver skyddas eller styras. Det låter farligt kommunistiskt.
Hon är säkert hotad, men inte mer hotad än någon annan, inte mer hotad än mig till exempel. Men vem skall jag skylla det som händer mig? Skall jag säga att det är dina följare och att du måste hålla reda på dem. Du drar förhastade slutsatser. Det är känslomässiga associationer inte grundade på något förnuft.

Och här med:
Citat:
Jag skulle gissa på att våra åsikter mappar mindre mot varandra än vad du kanske antagit.

Nu har jag inte den stilen att jag söker medhåll, jag vet inte ens vad du har för åsikter, det handlade om att jag hade högre tankar om dina kognitiva förmågor.
Citera
2018-01-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ja, vi får verkligen hoppas men det har inte börjat bra: Länk. Får hoppas de lärt sig av detta för det är helt sjukt.
Citera
2018-01-29, 18:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ok nu har jag lyssnat genom hela denna 30 minuter intervju, för de som nu ville att jag skulle göra det och ge min åsikt.

Jag står fast vid vad jag tidigare protesterat mot, åsikten att denna journalist gör bort sig, blir "avklädd" etc. Tycker jag inte. Jag tycker båda gör ett rätt bra jobb, även om jag själv hade föredragit lite andra frågeställningar här och var, så gillar jag att hon inte ger sig och käftar emot. Finns också en rätt roande stråk av att båda faktiskt verkar tycka det är rätt kul debattera med just varandra, vet inte om någon annan läser det så, men jag uppfattar faktiskt en slags ömsesidig professionell respekt, vilket också på sitt sätt yttras av honom i vart fall.
Ja han uppträder proffessionellt, men resten är skrämmande. Har du så svårt att läsa av ansiktsuttryck?

Citat:
Innehållsmässigt/ vilka åsikter som vidareförmedlas...så får jag väl bara säga att jag tycka hans är ganska patetiska, om än då retoriskt snyggt formulerat, så är det ändå samma gamla dravel av bortförklaringar...renons för verklighet...och-kvinnor-måste-anpassa-sig-för-så-här-är-det-bara-män styr...som är rätt tjatigt.
Men jag förstår ju att många på detta forum älskar höra detta.
Att du inte hänger med kognitivt vet vi ju, Han framför inga åsikter.

Citat:
Jag uppfattar bara att hon får ett stråk av emotionell laddning och det är runt frågan att han jämför queer samfundet med "Mao". Annars inte alls, förstår inte vad ni läser in detta, i sånt fall är ju han minst lika mycket "emotionell".
Det verkar som du blandar ihop dina emotioner med andras.

Citat:
Annars..saklig ja absolut hon går på honom med vad jag antar vara adekvata frågeställningar utefter vad han tidigare sagt/ skrivit/ påstått, och hon läser högt kvoteringar av honom själv. så "sakligt"? ja absolut.
Nej det är inte citat hon läser upp. Det är vad redaktionen påstår att han sagt och menar, och han dementerar.

Citat:
??? Var exakt gör hon ett nederlag?
Nej jag fattar verkligen inte detta...hon käftar..han käftar....ingen gör något "nederlag".
Hon misslyckas med att tillskriva honom etiketter. Hon vill frame honom, placera in honom i en ram, få honom att framstå i dålig dager, det gör han inte för det stora flertalet, som går på vad han faktiskt säger och inte hörsägen. Man måste ha lite systemizing förmåga för att klara av att hänga med.

Citat:
men du kan ju tala om för mig exakt var....hon "förlorar" debatten.
Hon förlorar eftersom hon inte kontrollerar narrativet att kvinnor är offer. Hon är ju själv förövaren, det är ju när hon inser det som hon tappar koncepterna. Man kan säga att hon föll på eget grepp, men det var inte Jordans avsikt. Han var där för att promota sin bok - hon hade tagit dit honom för att smutskasta honom. Men hon lyckades inte.

Citat:
-Så är det....
-Varför ÄR det så?
-För att det är så...
-Ge exempel på varför det är så
Jag har gjort det, sedan få vi se om kan förstå det. Men jag tror inte det då ni lever i en alternativ verklighet.
Citera
2018-01-29, 19:32
Medlem
Citat:
Båda gångerna har jag skrivit "crisis of positive identity", båda gångerna har du läst fel. Du missar positive Merapi. Var det med avsikt?

Förstår du att det handlar om en avsaknad för många människor (män, men även kvinnor som Peterson säger) av en positiv identitet? För män mynnar denna typ av kris ut i något som Peterson nu avhandlar som en "crisis of masculinity".

Det är samma kontext.

Cathy: "What's in it for the women, though?"
Peterson: "Well what sort of partner do you want? Do you want an overgrown child? Or do you want someone to contend with that's going to help you?"
Cathy: "So you're saying, women have some kind of duty to sort of fix the crisis of masculinity?"

Eftersom du inte förstår hur delarna är sammankopplade, undvik att göra onödiga och felaktiga poänger? Och om du inte kan läsa inlägg utan att missa vissa ord (positive), undvik att berätta för mig vad jag menar och härleda till något helt annat - identitetspolitik (...?!?). Det blir så låg nivå.

Jag hoppas att du får en positiv dag där du är lugn, trygg och inte känner behov av att hävda dig.

Nej det är inte samma kontext...
De är just då inne på ämnet varför har han så många fler manliga följare än kvinnor.
Hennes fråga innan var: besvärar det dig att du har så många fler manliga följare än kvinnliga...( typ så)
där han lägger ut texten kring manliga/ kivnnliga följare på youtube/ tumblr och sina föredrag/ böcker etc.
SEN! kommer hennes -Whats in it for women...alltså i meningen vad finns det för kvinnor att hämta i dina föredrag/ böcker, youtube klipp?.....etc.
Är inte ett smack ignorant över unga mäns problematik eller manlighetskriser som du la upp det utan en rätt självklar fråga.

Du missuppfattar helt enkelt. Är det medvetet?

Sen hittar jag inget: "crisis in positive identity"....var exakt kommer det?

jag hittar "cirisis of masculinity".
Senast redigerad av Merapi 2018-01-29 kl. 20:05.
Citera
2018-01-29, 19:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Antagligen vid yttrandet "What's in it for the women, though?", när hon själv precis har tillstått att det föreligger en sorts crisis of positive identity som omfattar halva den amerikanska populationen.

Den frågan blottlägger en häpnadsväckande stor avsaknad av medkänsla.
Japp narcissister har inte medkänsla

Citat:
Fast de tär väl knappast att betrakta som ett nederlag?
vad kräver du av stackars journalister att deras "offer" ska börja gråta och gå ut med offentliga ursäkter?
och djup ånger...

Han klarar sig fint...och det gör hon också. en debatt har inget sådant krav att någon ska nedgöra någon annan för att inte själv vara nedgjord.
Nej en debatt kräver att det är två personer som lyssnar på varandra och har intellektuell hederlighet.
Ett gott samtal drivs av bådas strävan efter att öka sin kunskap. Men Cathy försökte dominera Jordan eftersom hon anser att han har fel från ett ideologiskt perspektiv.
Det är agendasättande journalistik, du gillar det för du har också missförstått Jordan och tycker hon gör rätt om hon försöker sätta dit honom.

Citat:
Ehh? var pratar hon om "crisis of identity"?
jag minns det som att de pratar om maskulinitets kris?

Han pratar om unga mäns behov av bekräftelse för att "växa upp"
är det den debatten du syftar på?

Det här har du fått helt om bakfoten, man pratar om en manlighet i kris, den krisen handlar om att de känner att de inte behövs, inte har något syfte. Ingen roll, eftersom feminismen demoniserat mansrollen som varande toxisk.

Citat:
Och henne what's in it for women är väl mer en fråga riktad till hans teorier...vad är det i dina teorier som kvinnor skulle tjäna på?
men min tolkning...
Ja din mupptolkning.

Det är inte hans teorier - det är vetenskap. Han pratar om att stärka män, och hon pratar om men kvinnor då. Han har inte män som målgrupp, men det är mest män som är villiga att jobba på sig själva. Kvinnor skulle också ha nytta av att kamma till sig, växa upp, sluta skylla ifrån sig och ta ansvar.

Citat:
var kollar du "efterspelet"?
eller menar du slutet av intervjun?
jag har redovisat det i mitt svar till Laertes.
Citera
2018-01-29, 19:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
manlighetskris...är något annat

Men nu är det här psykolog, och det handlar om en manlig könsidentitet, en positiv självbild, självkänsla om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in