2018-01-28, 23:29
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Att skriva att "FRÄMST" och "hittat en stor publik" är att hävda en majoritet, eller ska du påstå annat?
Nej, "hitta en stor publik" är en fras som förmodligen bara antyder en majortiet i öronen hos någon som önskar höra det. Främst är ett ord som jag introducerade först efter att du började insistera på att jag skulle bevisa en massa saker om publikens exakta demografi.

Citat:
Och att hävda att den majoriteten av de som gillar en akademiker som du uppenbarligen inte håller med är obildade vita män är provocerande, fattar du inte det?
Okej, så du är inte kränkt utan bara provocerad. En viktig distinktion antar jag. Jag förstår dock inte varför du provoceras av konstateranden om Petersons publiks demografiska sammansättning.

Citat:
Jag har reagerat på sättet du uttrycker dig, inte om åsikterna i sig.
Du framför dina åsikter på ett riktigt nedlåtande sätt som endast provocerar människor.
Men eftersom du förmodligen bara diskuterar sådant här på internet så ska jag sluta bemöda mig mer för det börjar bli patetiskt.
Du kan absolut vara upprörd över hur dessa fakta förs fram, fraseologin är medvetet provokativ, men när du väljer angreppsvinkeln "kan du bevisa att alla Petersons följare är outbildade vita män" framstår det som att det är faktumet i sig som provocerar dig.

Citat:
Eller så lägger jag mig på din nivå och påstår att alla som har läst "Kommunistiska Manifestet" av Karl Marx och tyckt sig "förstå" är blåögda små vita brudar som har haft det för bra i livet.
Fast att Petersons publik ser ut som jag beskriver den medger han ju rentav själv till stor del, medan den som faktiskt umgåtts i vänsterkretsar någon enstaka gång skulle ju tala om att du har fel här.

Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Du simmar nära klassförakt på sättet som du uttrycker dig som om "lågutbildade", något som din vän Karl inte skulle vilja röra med en 50 meters tång.
Det finns lågutbildade personer i denna värld som är genialiska och det finns många självlärda.
Som sagt så jag har kritiserat hur du uttrycker dig så jag kan ha fel, men det är så det låter i mina öron.
Jag står verkligen inte Marx nära. Det finns förvisso en poäng med att icke-akademiker ska kunna kritisera forskningsvärlden men det är en komplicerad fråga jag inte orkar gå in på här. Hursomhelst tror jag att vi kan enas om att Peterson i egenskap av professor upplevs ha en viss experstatus som de flesta av hans följare saknar?

Citat:
Ursprungligen postat av Pille.de.Snopp
Några frågor på detta.

Av vem/vilka har han fått det öknamnet? Genus"vetenskapliga" institutionen? Kanske inte så seriöst att dra stora växlar på den typen av argumentation.

Hur har du kommit fram till att det få sådana personer som uttrycker de här åsikterna? Har du räknat eller bara din känsla?
Tidigare efterforskningar visade ju att frasen använts i några kanadensiska medier, se mina tidigare inlägg för länk. Själv hörde jag det från en polare i England i samband med att vi diskuterade en föreläsning denne hade bevistat.

Jag mystifieras ärligt talat av er besatthet kring frågan "vem var det som sa det?"
__________________
Senast redigerad av Disciplina 2018-01-28 kl. 23:35.
Citera
2018-01-28, 23:39
  #890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, "hitta en stor publik" är en fras som förmodligen bara antyder en majortiet i öronen hos någon som önskar höra det. Främst är ett ord som jag introducerade först efter att


Okej, så du är inte kränkt utan bara provocerad. En viktig distinktion antar jag. Jag förstår dock inte varför du provoceras av konstateranden om Petersons publiks demografiska sammansättning.


Du kan absolut vara upprörd över hur dessa fakta förs fram, fraseologin är medvetet provokativ, men när du väljer angreppsvinkeln "kan du bevisa att alla Petersons följare är outbildade vita män" framstår det som att det är faktumet i sig som provocerar dig.


Fast att Petersons publik ser ut som jag beskriver den medger han ju rentav själv till stor del, medan den som faktiskt umgåtts i vänsterkretsar någon enstaka gång skulle ju tala om att du har fel här.


Tidigare efterforskningar visade ju att frasen använts i några kanadensiska medier, se mina tidigare inlägg för länk. Själv hörde jag det från en polare i England i samband med att vi diskuterade en föreläsning denne hade bevistat.

Jag mystifieras ärligt talat av er besatthet kring frågan "vem var det som sa det?"

Då säger vi så!
Stor publik = bara ett fåtal ELLER reserverat för omdefinition av Disciplina
Främst = Inte majoritet

Jag ska nu gå och vakna för det börjar bli tidigt! God morgon och sov dåligt
Citera
2018-01-28, 23:47
  #891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina

Jag mystifieras ärligt talat av er besatthet kring frågan "vem var det som sa det?"

Ja du, den frågan anses viktig utanför genus"vetenskapliga" och feministiska kretsar åtminstone.
Citera
2018-01-29, 00:08
  #892
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det gynnar inte honom, men det gynnar världens psykiska hälsa att påvisa hur hon fortsätter att manipulera. Det handlar om en maktkamp. Inte mellan Jordan och Cathy.

Det handlar om makten över tillgångarna. Ska feminister få manipulera sig till mer makt i samhället, eller skall samhället behålla det lilla förnuft det har kvar? Ytterst så handlar det om yttrandefrihet.

Man försöker tysta meningsmotståndare med alla till buds stående medel, manipulation är bara ett av det. Han call her out. Helt rätt.
Han håller förnuftet på rätt spår eftersom folk inte kan tänka.

Jag tror vi är oense här Gertrud. Näthat är ett relativt stort problem som borde tas på större allvar än vad det görs idag. Jag tycker att det är ett steg bakåt när en så pass inflytelserik person som Peterson uttalar sig med skepsis i frågan. Näthatsfrågan behöver knappast fler skeptiker på toppen, tvärtom så behövs det fler inflytelserika som solidariskt markerar kraftigt när deras följarskara näthatar på meningsmotståndare.

Jag har förståelse för att Peterson försöker delvis som en exercis i skepticism och rationellt tänkande poängtera viktiga men subtila skillnader i vad som faktiskt är en rationell hållning. Problemet med den här strategin i just den här situationen är att detta är inte en rättssal där vi väger och tilldelar uttalanden precisa sannolikheter, och inte heller kan man göra antagandet att den stora massan kommer göra en korrekt tolkning av Peterson. De flesta ser det snarare som ett bevis på att Channel 4 och Newman har fabricerat mordhoten eller åtminstone kraftigt överdrivit dem. Min poäng är att det är mer effektivt att helt enkelt ta kraftigt avstånd mot alla som näthatar och sedan låta det vara där.

Citat:
Det ÄR viktigt med orden, de säger att de har kallat in experter för att bedömma hur hotad hon är - folk associerar och tar för givet att hon är hotat, genom associering så kommer de lägga skuld på Jordan. Folk är idioter.

Hitler: I use emotion for the masses....

Detta är alltså min poäng ovan, Petersons följarskara kommer alltså göra precis samma misstag och anta att hon inte är hotad när han är öppet skeptisk.

Citat:
Alltså jag har alltid hållit dig högt, jag blir fundersam här.

Jag skulle gissa på att våra åsikter mappar mindre mot varandra än vad du kanske antagit.
Citera
2018-01-29, 00:40
  #893
Medlem
Ok nu har jag lyssnat genom hela denna 30 minuter intervju, för de som nu ville att jag skulle göra det och ge min åsikt.

Jag står fast vid vad jag tidigare protesterat mot, åsikten att denna journalist gör bort sig, blir "avklädd" etc. Tycker jag inte. Jag tycker båda gör ett rätt bra jobb, även om jag själv hade föredragit lite andra frågeställningar här och var, så gillar jag att hon inte ger sig och käftar emot. Finns också en rätt roande stråk av att båda faktiskt verkar tycka det är rätt kul debattera med just varandra, vet inte om någon annan läser det så, men jag uppfattar faktiskt en slags ömsesidig professionell respekt, vilket också på sitt sätt yttras av honom i vart fall.

Innehållsmässigt/ vilka åsikter som vidareförmedlas...så får jag väl bara säga att jag tycka hans är ganska patetiska, om än då retoriskt snyggt formulerat, så är det ändå samma gamla dravel av bortförklaringar...renons för verklighet...och-kvinnor-måste-anpassa-sig-för-så-här-är-det-bara-män styr...som är rätt tjatigt.
Men jag förstår ju att många på detta forum älskar höra detta.
Citera
2018-01-29, 00:45
  #894
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ok nu har jag lyssnat genom hela denna 30 minuter intervju, för de som nu ville att jag skulle göra det och ge min åsikt.

Jag står fast vid vad jag tidigare protesterat mot, åsikten att denna journalist gör bort sig, blir "avklädd" etc. Tycker jag inte. Jag tycker båda gör ett rätt bra jobb, även om jag själv hade föredragit lite andra frågeställningar här och var, så gillar jag att hon inte ger sig och käftar emot. Finns också en rätt roande stråk av att båda faktiskt verkar tycka det är rätt kul debattera med just varandra, vet inte om någon annan läser det så, men jag uppfattar faktiskt en slags ömsesidig professionell respekt, vilket också på sitt sätt yttras av honom i vart fall.

Innehållsmässigt/ vilka åsikter som vidareförmedlas...så får jag väl bara säga att jag tycka hans är ganska patetiska, om än då retoriskt snyggt formulerat, så är det ändå samma gamla dravel av bortförklaringar...renons för verklighet...och-kvinnor-måste-anpassa-sig-för-så-här-är-det-bara-män styr...som är rätt tjatigt.
Men jag förstår ju att många på detta forum älskar höra detta.
Jag gillar henne, hon är rätt giftig och skarp, men inte desto mindre lider hon ett nederlag. Du måste kunna se och erkänna detta. Ladda om.
Citera
2018-01-29, 00:52
  #895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Jag har svårt att tänka mig att det här är bra journalism, du anser att det här bra saklig journalism? Hon är så emotionellt investerad i ämnet att hon inte ens kan skilja mellan hennes egna känslor och ämnet hon behandlar, totalt kaos i pallet är vad jag ser.

Jag uppfattar bara att hon får ett stråk av emotionell laddning och det är runt frågan att han jämför queer samfundet med "Mao". Annars inte alls, förstår inte vad ni läser in detta, i sånt fall är ju han minst lika mycket "emotionell".

Annars..saklig ja absolut hon går på honom med vad jag antar vara adekvata frågeställningar utefter vad han tidigare sagt/ skrivit/ påstått, och hon läser högt kvoteringar av honom själv. så "sakligt"? ja absolut.

bra journalism? ja om man nu gillar lite upphettade debatter, där folk i bland faller i mun på varandra så visst. Jag tycker den var rätt underhållande.




Citat:
Rubriken är satt av ngn som fallit offer för sina egna känslor. Lägger inte alltför stor vikt i detta, men om du anser att detta är oroande borde du slänga en blick på media, det är ett konstant vridande av fakta för att få det att passa in i en större agenda av idealism och politik. Så en gnutta distans är nog hälsosamt. Du är fortfarande en fri och tänkande individ iaf en stund till förhoppningsvis.

Rubriken på denna TS är trams, ja. Det har jag redan gått igenom varför.
Och nej denna typ av "vridning" har jag inte sett i offentlig media i Sverige i vart fall...kanske numera i USA men annan femma.

Citat:
1. Ja det är ju helt klart mer en "fri tolkning" av trådstartaren. Inte det mest sakliga kanske?

2. Med en yrkesroll ställs även ett visst krav på omdöme och ansvar i rollen. Det är inte direkt sakligt att slänga alla fördömande idéer man kan komma på "out of the blue" och trycka på sänd knappen det kan ju vilken apa som helst göra. Den enda person som försöker hålla ihop intervjun är ju JBP, och det borde inte vara hans jobb. Eller var det han som var journalisten och hon Professor i Psykologi?

3. Hela intervjun leder till ett antklimax/klimax (beroende på var man nu står i frågan) var JBP fullständigt demonterar hennes bild av intervjun, var hon måste samla sig och tänka om vart hon egentligen själv är påväg med allt, därav uttrycket "Gotcha!" av JBP. Har ju en risk att gå ner i historien som ett ganska tydligt exempel på att man som journalist iaf. måste försöka föra en öppen dialog utan att total fördöma/demonisera vem man intervjuar.

4. Ämnet bestämmer väl detta eller? För mig är det ganska tydligt vad hon försöker indikera och vart hon vill styra det hela. Du menar att du inte förstår att detta gäller ämnet patriarkala strukturer och feminism? Eller missförstår jag dig?

Dessa trådstarter beror troligtvis på upprörda människor mycket friktion för tillfälligt pga. av att normen har förflyttats. Sen om du är trött på detta är det ju egentligen inget du kan göra åt den biten annat än uttrycka ett missnöje.

2. Vadå "fördömande idéer"? Hon tar upp adekvat kritik, av sådan sort som förmodligen redan uttryckts i debatten som förekommit innan, förmodligen av betydligt hårdare sort eftersom han åsikter är rejält provocerande för stora grupper. Och det är exakt hennes jobb att göra.

3. haha nej han "demonterar inte henne" någonstans. Han tom erkänner att hon sätter åt honom hårt och att hon är en skicklig reporter och gör sitt jobb. Hon demonterar heller inte honom...de har en hård debatt, men som jag skrev innan klarar sig rätt snyggt båda två.
Gotcha! uttryckt lite retsamt från honom för att han lyckades glida bakom hennes professionella journalistroll, vilket hon också erkänner, men det är inte att "demontera" och hon sköter det snyggt.

4. Nja ibland kanske....men finns ju alla sorter former av debatter, sådana som tar en halv dag, och sådan som ska TV sändas, ha vissa krav att få publiken att stanna, sådan som kortas ner, sådana som får finnas i sin helhet etc etc....bara välja vad man själv helt önskar få sin information.

Som sagt hon gör sin journalistroll och tar på sig att representera motståndet mot honom från flera grupper verkar det som...och jag ser inga större fel i hur hon sköter detta.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-01-29 kl. 00:56.
Citera
2018-01-29, 00:58
  #896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag gillar henne, hon är rätt giftig och skarp, men inte desto mindre lider hon ett nederlag. Du måste kunna se och erkänna detta. Ladda om.


??? Var exakt gör hon ett nederlag?
Nej jag fattar verkligen inte detta...hon käftar..han käftar....ingen gör något "nederlag".

nederlag gör en journalist om denne blir helt bortkollrad...inte får personen i fråga att svara på sina frågor, eller inte klarar hålla debatten i sin "riktning".

En som i Sverige klarar att göra slarvsylta av journalister är ex. Carl Bildt.
Men, nej inte Peterson, sorry.
Citera
2018-01-29, 01:02
  #897
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
??? Var exakt gör hon ett nederlag?
Nej jag fattar verkligen inte detta...hon käftar..han käftar....ingen gör något "nederlag".

nederlag gör en journalist om denne blir helt bortkollrad...inte får personen i fråga att svara på sina frågor, eller inte klarar hålla debatten i sin "riktning".

En som i Sverige klarar att göra slarvsylta av journalister är ex. Carl Bildt.
Men, nej inte Peterson, sorry.
Sätt dig ned med papper och penna och nagelfar konversationen; pros an cons. Bättre råd kan jag inte ge.
Citera
2018-01-29, 01:03
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Jag tror vi är oense här Gertrud. Näthat är ett relativt stort problem som borde tas på större allvar än vad det görs idag. Jag tycker att det är ett steg bakåt när en så pass inflytelserik person som Peterson uttalar sig med skepsis i frågan. Näthatsfrågan behöver knappast fler skeptiker på toppen, tvärtom så behövs det fler inflytelserika som solidariskt markerar kraftigt när deras följarskara näthatar på meningsmotståndare.

Jag har förståelse för att Peterson försöker delvis som en exercis i skepticism och rationellt tänkande poängtera viktiga men subtila skillnader i vad som faktiskt är en rationell hållning. Problemet med den här strategin i just den här situationen är att detta är inte en rättssal där vi väger och tilldelar uttalanden precisa sannolikheter, och inte heller kan man göra antagandet att den stora massan kommer göra en korrekt tolkning av Peterson. De flesta ser det snarare som ett bevis på att Channel 4 och Newman har fabricerat mordhoten eller åtminstone kraftigt överdrivit dem. Min poäng är att det är mer effektivt att helt enkelt ta kraftigt avstånd mot alla som näthatar och sedan låta det vara där.



Detta är alltså min poäng ovan, Petersons följarskara kommer alltså göra precis samma misstag och anta att hon inte är hotad när han är öppet skeptisk.



Jag skulle gissa på att våra åsikter mappar mindre mot varandra än vad du kanske antagit.

Problemet med begreppet näthat är att vänstern tagit patent på uttrycket och framställt det som om att det är något som arga vita högermän sysslar med när det i verkliga fall är vänstern själva som hatar mest av alla. I många fall har det även framkommit att framstående feminister skapat trollkonton och näthatat sig själva för att främja sin och sina följares ideologiska intressen.

Se bara på det påstådda näthatet som Channel 4's proffsofferankare grinat om, det var som vanligt vänstern som hotade och hatade alla som kritiserade henne för intervjun.

Näthat är ett bogusbegrepp som används för att inte bara avfärda kritik men även för att brunmåla alla som vågar yttra sig kritiskt mot feminism.
Citera
2018-01-29, 01:11
  #899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Sätt dig ned med papper och penna och nagelfar konversationen; pros an cons. Bättre råd kan jag inte ge.
nej inte värt besväret, jag har lyssnat igenom 2 ggr det får räcka...

men du kan ju tala om för mig exakt var....hon "förlorar" debatten.
är ju du som påstår detta.
Citera
2018-01-29, 01:15
  #900
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej inte värt besväret, jag har lyssnat igenom 2 ggr det får räcka...

men du kan ju tala om för mig exakt var....hon "förlorar" debatten.
är ju du som påstår detta.
Sorry, om du inte kan släppa agendan och lyssna förutsättningslöst en stund finns det inget jag kan göra. Det är upp till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in