2018-01-20, 17:49
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det intressanta är att Sverige är ett av de få EU länder som kräver att man ska betala moms på importerade varor från första kronan, i resten av EU är det helt enligt reglerna att slippa moms på småkrafs:

https://ec.europa.eu/taxation_custom...ion-country_en

Så var det också förut, om jag inte kommer ihåg helt fel. Nu är det bara vissa trycksaker under 300:- som är momsfritt. Det finns i och för sig ett kryphål där varuprover inte behöver beskattas.

Försändelser av ringa värde
2018-01-22, 20:13
Medlem
Kuvalautas avatar
Jag kommer få ett DHL-paket levererat till dörren. Om det skulle vara så att jag personligen inte är hemma, kan en anhörig som bor i samma hushåll ta emot paketet åt mig?

SMSet jag fick från DHL säger att de levererar mellan 08-17 och kräver signatur. Jag kommer att vara hemma första halvan av dagen så det är lite 50/50 huruvida DHL kommer hinna leverera paketet innan jag har lämnat hemmet. Men jag har en anhörig som kommer vara hemma hela dagen.

Hur många försök till hemleverans gör de ifall de inte kan leverera varan första gången?
2018-01-23, 11:52
Medlem
PostNord behöver faktiskt alla pengar de kan komma åt med tanke på det danska
samarbetet. Klart de höjer så mycket de kan !
2018-01-23, 12:51
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvalauta
Jag kommer få ett DHL-paket levererat till dörren. Om det skulle vara så att jag personligen inte är hemma, kan en anhörig som bor i samma hushåll ta emot paketet åt mig?

SMSet jag fick från DHL säger att de levererar mellan 08-17 och kräver signatur. Jag kommer att vara hemma första halvan av dagen så det är lite 50/50 huruvida DHL kommer hinna leverera paketet innan jag har lämnat hemmet. Men jag har en anhörig som kommer vara hemma hela dagen.

Hur många försök till hemleverans gör de ifall de inte kan leverera varan första gången?

dom kollar ju inte Leg alls så dom gånger jag har tagit emot paket till mig själv så räcker det med att nån skriver på deras mobil o kvitterar som mest frågar dom bara efter namn o det brukar vara ok, dom gör nog 3 försök vill jag minnas typ innan det hamnar på nån terminal så man själv får hämta.
2018-01-23, 20:08
Medlem
Hej! Snabb fråga, hur breda/tjocka får dessa kuvert vara?

https://imgur.com/a/EjCW3

Måste jag lägga på frimärken ifall det är över 3cm brett (?skyrmmande)
2018-01-23, 20:12
Medlem
tigerrakets avatar
Nej, du kan fylla det jävla paketet. Så länge det inte väger mer än två kilo, så får Postnord vackert behandla det.
2018-01-23, 23:29
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

De brukar aldrig fråga efter legitimation, utan man signerar bara och så är saken ur världen. Är det adresserat till en Bengt och den som öppnar mer ser ut som en Amanda så kanske chauffören reagerar, men jag tvivlar på att han bryr sig om det så mycket att han inte lämnar ut paketet.

Jag har aldrig behövt visa leg när jag har fått paketet hemkörda av DHL och UPS. Posten har frågat ibland, men oftast inte.
2018-01-23, 23:30
Medlem
Kylskåp bortslarvat?
Citat:
Ursprungligen postat av seabiscuit893
Hur slarvar man bort paket, post och ett kylskåp såvida det inte är helt riskfritt. jag antar att man anställer muslimer, svartingar och andra kriminella för det är så synd om dem. inte konstigt att priserna skenar. någon måste ju stå för detta precis som när man ser muslimer gå in fyra och där två helt öppet stjäl det man anser de har rätt till. det är därför man kommer hit.
2018-01-26, 13:42
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag har ett paket som ska skickas med Postnord från en butik i Sverige. Under transporthändelser så står det bara "Bekräftad. Hämtningsdatum: 19 jan 2018" och efter det har den statusen inte uppdaterats något. Har paketet fastnat där eller kan det vara på väg ändå?
2018-01-26, 15:02
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag har ett paket som ska skickas med Postnord från en butik i Sverige. Under transporthändelser så står det bara "Bekräftad. Hämtningsdatum: 19 jan 2018" och efter det har den statusen inte uppdaterats något. Har paketet fastnat där eller kan det vara på väg ändå?

Jag har aldrig sett sådan spårning hos Postnord förut. För mig så brukar det stå, typ "Eletronisk förhandsinformation mottagen, uppdateras när försändelen har kommit till terminal."

Det kan vara så att paketet är kvar hos btuken och att de menar att lagerpersonen ska lämna äver till avgående order den 19 jan.

Om du har fått ett paket-id så kan du söka på Postnord.se

Ibland så skickas varor som brev eller varubrev istället för paket, de är inte spårbara utan kommer direkt till brevlådan.

Tips kan nog vara att höra med butiken.
2018-01-26, 15:07
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Vid hemleveranser så är det sällan id-koll alls, oavsett transportör. Utan vem som hellst på adressen kan skriva på.

Undantaget brukar vara om avsändaren skriver att endast mottagaren får hämta, men de gör de sällan. ID brukar även krävas om den som öppnar vill få faktura på ev. tull och moms.

ID krävs också vid leveranser av alkoholdrycker, men då kollas bara åldern på den som ska ta emot.
2018-01-26, 16:15
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Jag har aldrig sett sådan spårning hos Postnord förut. För mig så brukar det stå, typ "Eletronisk förhandsinformation mottagen, uppdateras när försändelen har kommit till terminal."

Det kan vara så att paketet är kvar hos btuken och att de menar att lagerpersonen ska lämna äver till avgående order den 19 jan.

Om du har fått ett paket-id så kan du söka på Postnord.se

Ibland så skickas varor som brev eller varubrev istället för paket, de är inte spårbara utan kommer direkt till brevlådan.

Tips kan nog vara att höra med butiken.

Ok tack ska göra det, den borde ju ha varit framme nu tycker man.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in