2018-01-19, 23:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaiwan
Varför skulle du få det?
Ingen kan säga att det är DU som beställt prylen/prylarna.
-So No way

Du kan bestrida fakturan, men vette fasen om posten kommer backa i första taget.
2018-01-20, 02:40
Medlem
Citat:
Den 1 maj 2018 justeras Varubrevets maxmått för att stämma med standardstorleken på fastighetsboxar. De nya maxmåtten blir längd 34 cm, bredd 24 cm och höjd 7 cm.

Källa: https://www.postnord.se/foretag/skic.../brev/varubrev

Snart kommer det alltså inte gå för företag att skicka Varubrev till något utlämningsställe endast direkt till brevlåda med maxmått L= 34cm B= 24cm H=7cm för att anpassa sig till dagens fastighetsboxar??
Jämfört med tidigare maxmått L= max 60cm B=15cm H=15cm (totalt 90cm) som delades ut till utlämningsställe ifall de var skrymmande annars brevlådan.
Totalt 65 cm vs 90 cm???
Och de tar dem nog samma pris för som tidigare att skicka kan jag lova. Resultatet blir dock en frakthöjning för e-handlare som handlar t.ex mindre varor online eftersom att många Företag blir tvungna att gå över till dyrare pakettjänst.

Katastrof säger jag. Känns som att utvecklingen går bakåt. Varför inte satsa på större fastighetsboxar som man kan hyra samt fler och större utlämningsställen med utbildad postpersonal istället för turkidioter i tobaksaffärer som inte ens fattar svenska och dem ska man lita på att de gör rätt för sig? Kuksugeri det här samt det med Kina skatten! Bara nedskärningar? Tjänar de inte tillräckligt eller vadå? Deras tjänster är ju inte de billigaste eller bästa så att säga. Varför ska de ha ännu mer betalt? Dock är det statligt ägt.. säger väl sig självt nu varför det blivit så här...

*rant*
Nedskärningar och skattehöjningar hela tiden inget satsande på utveckling och hållbarhet. Nejdå, Politiker har ju fullt upp, långfika och långlunch sedan ta emot mutor för att gå på skaldjursplatå sen ut på gatan och suga afghan"pojkars" kuk kanske någon som "bjuder" på weekendresa till helgen också? Detta tar tyvärr upp för mycket av våra ledares tid och energi att utnyttja hjärnkapaciteten vad den är till för. Gott folk denna utvecklingen betalar vi högre skatt för 2018...

Bojkott?
Senast redigerad av trifecta 2018-01-20 kl. 03:40.
2018-01-20, 08:19
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du får ju fortfarande hem en faktura på momsen och deras avgifter som ska betalas annars gå den till kronolle.

Det tror jag inte. Man betalar ju när man hämtar ut försändelsen, men hämtar man inte ut den så går den väl åter till avsändaren bara.
2018-01-20, 11:42
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Många "nyanlända" till Sverige fick jobb på paketterminalerna de föregående två åren. Nu kommer räkningen.
2018-01-20, 12:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det tror jag inte. Man betalar ju när man hämtar ut försändelsen, men hämtar man inte ut den så går den väl åter till avsändaren bara.

Hmm, jag fick fakura på det sist jag hade ett paket som dom tyckte jag skulle betala för.
2018-01-20, 13:12
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Hmm, jag fick fakura på det sist jag hade ett paket som dom tyckte jag skulle betala för.

Det låter konstigt. Man brukar väl inte få ut paketet om man inte betalar direkt, antingen till ombudet (om man hämtar det), eller till chauffören (om man får det levererat). Så har det alltid fungerat för mig när jag har fått försändelser som det skall betalas tull och/eller moms på.

Du har alltså fått fakturor på den typen av avgifter, från Posten/Postnord?

Börjar de avgiftsbelägga även brevförsändelser så antar jag att man kommer att få hämta ut dessa hos ombud, och det kan väl strunta i. Vad skall de göra åt det? Går försändelsen i retur till utlandet så finns det ju dessutom inte längre någon tull eller moms att betala...
2018-01-20, 13:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det låter konstigt. Man brukar väl inte få ut paketet om man inte betalar direkt, antingen till ombudet (om man hämtar det), eller till chauffören (om man får det levererat). Så har det alltid fungerat för mig när jag har fått försändelser som det skall betalas tull och/eller moms på.

Du har alltså fått fakturor på den typen av avgifter, från Posten/Postnord?

Börjar de avgiftsbelägga även brevförsändelser så antar jag att man kommer att få hämta ut dessa hos ombud, och det kan väl strunta i. Vad skall de göra åt det? Går försändelsen i retur till utlandet så finns det ju dessutom inte längre någon tull eller moms att betala...

Hmm, är möjligt att det kan ha varit DHL, var ganska länge sedan...
2018-01-20, 15:51
Medlem
Citat:
Pga det extremt förmånliga U-landsavtal som Kina har haft gällande internationell post så tjänar posten inga pengar på Kina-grejjena, tvärt om, så dom hamnar längst ner i prioriteringen.

Jag har tänkt på det. Att ens posten har gjort detta gratis så här länge. Det var ju bara en tidsfråga om den här avgiften som kommer snart!
2018-01-20, 16:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag har tänkt på det. Att ens posten har gjort detta gratis så här länge. Det var ju bara en tidsfråga om den här avgiften som kommer snart!

Två olika saker.

Denna "nya" avgiften är inte ny, paket från Kina har alltid varit momspliktiga, men Posten har struntat i att momsdeklarera lågvärdeförsändelser för att spara resurser.

125kr är postens standardavgift för att momsdeklarera en försändelse (Det har dock nömts att den troligtvos kommer ändras/omarbetas i ett system för hanteringen av momsdeklaration av lågvärdeförsämdelser från kina då det blir lite konstigt att lägga 125kr i avgift på en försändelse värd 10kr + 2.50 i moms.
2018-01-20, 16:11
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Många "nyanlända" till Sverige fick jobb på paketterminalerna de föregående två åren. Nu kommer räkningen.
Jag själv har blivit av med flera försändelser inrikes nu det senaste året och det är saker jag betalt i förskott inklusive frakten och det är små brevförsändelse som går in i postboxen men även att dom är små så blir det en förlust för mig då en gängtapp eller ett svarvsål kan kosta flera hundra kronor pluss då frakten.

Och det är meningslöst att ringa postnord för man hamnar bara i en automatisk telefonsvarare där dom med vilje fördröjer samtalet så att dom slipper ta sitt ansvar för sitt jävla blattepack dom anställt.
2018-01-20, 16:18
Medlem
swebarbs avatar
Det intressanta är att Sverige är ett av de få EU länder som kräver att man ska betala moms på importerade varor från första kronan, i resten av EU är det helt enligt reglerna att slippa moms på småkrafs:

https://ec.europa.eu/taxation_custom...ion-country_en
2018-01-20, 16:27
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det intressanta är att Sverige är ett av de få EU länder som kräver att man ska betala moms på importerade varor från första kronan, i resten av EU är det helt enligt reglerna att slippa moms på småkrafs:

https://ec.europa.eu/taxation_custom...ion-country_en

Officiellt ska det betalas moms från första kronan men de har arbetat utifrån en inofficiell gräns på under 200-300kr där det inte är lönt att avgiftsbelägga.

Denna nya avgiftskampanj handlar ju inte om att fånga moms-smitare, utan att folk ska sluta beställa 10 paket i månaden från Kina eftersom fattiga PostNord inte har råd att ha tillräckligt med personal för sin verksamhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in