2018-01-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så nappade Fria Tider. Mediekrigets glada nyheter kommer tidigt i år när Trump förklarar jaktsäsongen på rödingar inledd. Oj vad det kommer gnisslas marxisttänder om detta, inte minst lär gråten och ångesten sprida sig likt en löpeld över oceaner hela vägen till pk-bögeriets svänska högborgar.

http://www.friatider.se/trumps-invan...-vartenda-mord

Det är uppenbart fler än vi här som fått nog. Här finns också klara lärdomar att dra för svenska skribenter och dissidenter: anklaga! Anklaga dem som medskyldiga alla de som stödjer folkmordspolitiken! Anklaga dem som medskyldiga för varenda våldtäkt, varenda mord och varenda misshandel som deras import orsakar.

Det är just så dom tas. Inte med eftergifter och gulliga silkesvantar. Anklaga, anklaga, anklaga. Väljarna förtjänar samma budskap. Något jävla ansvarsutkrävande får det fan lov att vara även i det fullkomligt ansvarslösa landet Sverige, valrörelsen 2018.
Vi kanske inte är överens om slutmålet, du och jag, men i detta stöder jag dig till fullo. Sverige har nu som i ett trollslag blivit fullt av sanningssägare. Gott så. Nu måste någon/några ta det till nästa nivå. Det känns ju ironiskt att vi måste titta utomlands för att hitta förebilder. Hur jävla svårt kan det vara för svenska debattörer och politiker att tänka själva?
Citera
2018-01-22, 10:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Håller inte med i den slutsatsen. Mångkulturen är den ojämförligt största orsaken till bostadbristen i Sverige. Tänk bort den befolkningsökning som skett sedan början av 2000-talet så skulle vi vara åter i den situation då man rev gamla hus för att det fanns överskott av bostäder på många platser.

Men frågan är onekligen komplex. Man riskerar att inte se skogen för alla träd.

Bostadsrättifieringen i storstäderna och bristen på vettiga hyreslägenheter för yngre tror jag hade utvecklats ändå, till stor del.

Och folkökningen - visst kommer den av invandringen, men för många ekonomer (och därmed politiker) är det nästan självklart att ett land måste ha en hyfsad folkökning för att det ska bli stadig ekonomisk tillväxt. Man kan mena att det är naivt och att det vilar på en fetischisering av BNP, handelsvolymer osv, men det är så de flesta ekonomer tänker. Ett samhälle med riktigt låg befolkningstillväxt ses som stagnerande nästan utan diskussion.
Citera
2018-01-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bostadsrättifieringen i storstäderna och bristen på vettiga hyreslägenheter för yngre tror jag hade utvecklats ändå, till stor del.

Och folkökningen - visst kommer den av invandringen, men för många ekonomer (och därmed politiker) är det nästan självklart att ett land måste ha en hyfsad folkökning för att det ska bli stadig ekonomisk tillväxt. Man kan mena att det är naivt och att det vilar på en fetischisering av BNP, handelsvolymer osv, men det är så de flesta ekonomer tänker. Ett samhälle med riktigt låg befolkningstillväxt ses som stagnerande nästan utan diskussion.

Jag tror att det i grund och botten är tvärtom. Ekonomer vet naturligtvis att BNP kan öka utan invandring och de vet att bidragsförsörjning inte är en särskilt hälsosam BNP-ökning. De vet också att PK kräver att invandring är bra, för att vara relevanta måste de därför hylla invandring. Och då kommer BNP-argumentet in.
Citera
2018-01-22, 11:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag tror att det i grund och botten är tvärtom. Ekonomer vet naturligtvis att BNP kan öka utan invandring och de vet att bidragsförsörjning inte är en särskilt hälsosam BNP-ökning. De vet också att PK kräver att invandring är bra, för att vara relevanta måste de därför hylla invandring. Och då kommer BNP-argumentet in.

Invandring är en sak, men de flesta akademiskt utbildade ekonomer - det är dem, och särskilt de som forskar eller har haft någon slags karriär inom akademin, jag avser med ekonomer - kör nog på tanken att ett samhälle i tillväxt helst ska ha en viss folkökning, och då inte 0.05%. Folkökning och ekonomiska motorer ses som nära kopplade till varandra, och mycket riktigt brukar BNP brutto (alltså inte just per capita) stiga nästan av sig självt i ett hyfsat utvecklat land när befolkningen växer. helt enkelt därför att det är fler som köper mat och kläder, som reser, som måste ha nånstans att bo, lån och investeringar fortsätter osv.

Det sitter i den vanliga liberala nationalekonomins DNA att folkökning och ekonomisk tillväxt (och därmed teknisk utveckling osv) hör ihop. En åldrande befolkning ses som pest. Om det inte finns någon tydlig naturlig folkökning så får man alltyså kompensera med invandring, det är kanske inte logiskt givet men en koppling som säkert tett sig svår att undgå i de flesta länder i Västeuropa.

Så att bilden av ett Sverige med långsam helvit folkökning som matchar välfärden, den kommer inte bara i konflikt med pk-vänstern utan också med ekonomerna - och de är en mycket tung intressegrupp, deras skiftande uppfattningar väger alltid tungt för t ex en regering här i landet.
Citera
2018-01-22, 11:57
Medlem
Citat:
Så att bilden av ett Sverige med långsam helvit folkökning som matchar välfärden, den kommer inte bara i konflikt med pk-vänstern utan också med ekonomerna - och de är en mycket tung intressegrupp, deras skiftande uppfattningar väger alltid tungt för t ex en regering här i landet.
Ekonomerna - åtminstone de som inte är samstämmiga med änglakören - står sig slätt om inte politikerna eller tongivande medier vill lyssna på det örat. Hur mycket gehör får t ex A Lindbeck, J Ekberg, J Tullberg och T Sanandaji? Inget genomslag i politiken iallafall. Oavsett hur rätt de har i sak.
Citera
2018-01-22, 12:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Porrsurfaren Lars Lindström har presterat ett pekoral fyllt av halmgubbar i Expressen. Jag noterar att antingen har Lindström svårare att förstå än Aftonbladets Lindberg eller så är han verkligen frälst. Han är oförmögen att lyssna på rationella argument.

Det är den gamla, vanliga frågan - kan ngn verkligen vara så torftig? När det gäller Lars Lindström, så är svaret JA.

Baserat på ett samtal med Lars Lindström IRL (för ngr år sedan), så kan undertecknad rapportera, att Lindström inte är den skarpaste kniven i lådan.

Anders Lindberg är betydligt mer intelligent, men intellektuellt totalt ohederlig - Lindberg *väljer* att inte förstå.
Citera
2018-01-22, 12:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ekonomerna - åtminstone de som inte är samstämmiga med änglakören - står sig slätt om inte politikerna eller tongivande medier vill lyssna på det örat. Hur mycket gehör får t ex A Lindbeck, J Ekberg, J Tullberg och T Sanandaji? Inget genomslag i politiken iallafall. Oavsett hur rätt de har i sak.

Politikerna - och då framför allt regeringarna - har svårt att övertyga t ex näringslivet eller bankerna om att de är att lita på om de inte har magstöd från ekonomerna. Så har det varit åtminstone sen 50-talet. Du kan förstås välja att betrakta det som hokuspokus och kräva att nästa regering ska köra över 90% av alla mainstream-ekonomer i landet, lägga ner ekonomiska fakulteter (eller delar av dem), upplösa Finanspolitiska rådet osv, men det skulle leda till en enorm och långvarig backlash från både näringsliv, fackförbund och media - och från EU, som kör på samma spår som dessa liberala ekonomer. INGEN regering här i landet sedan Erlanders tid har ansett sig kunna flatskratta åt den ekonomiska forskningen när man fattat beslut om ekonomisk politik.
Citera
2018-01-22, 12:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så nappade Fria Tider. Mediekrigets glada nyheter kommer tidigt i år när Trump förklarar jaktsäsongen på rödingar inledd. Oj vad det kommer gnisslas marxisttänder om detta, inte minst lär gråten och ångesten sprida sig likt en löpeld över oceaner hela vägen till pk-bögeriets svänska högborgar.

http://www.friatider.se/trumps-invan...-vartenda-mord

Det är uppenbart fler än vi här som fått nog. Här finns också klara lärdomar att dra för svenska skribenter och dissidenter: anklaga! Anklaga dem som medskyldiga alla de som stödjer folkmordspolitiken! Anklaga dem som medskyldiga för varenda våldtäkt, varenda mord och varenda misshandel som deras import orsakar.

Det är just så dom tas. Inte med eftergifter och gulliga silkesvantar. Anklaga, anklaga, anklaga. Väljarna förtjänar samma budskap. Något jävla ansvarsutkrävande får det fan lov att vara även i det fullkomligt ansvarslösa landet Sverige, valrörelsen 2018.

Instämmer. Självklart är svenska politiker i den sjuhövdade, politiska invandringskartellen politiskt ansvariga för konsekvenserna av sin världsunika invandringspolitik t.ex. ansvariga för den groteska brottslighet, som de har importerat.

Media (och invandringskartellen) anser som bekant, att svenska politiker är ansvariga för att migranter far illa eller omkommer på sin färd till Sverige (Aylan Kurdi) - *samtidigt* som de anser, att svenska politiker INTE ALLS kan hållas ansvariga för alla svenskar som far illa pga. det (i genomsnitt mycket) negativa urval av migranter (inkl. illegala migranter), som svenska politiker importerar.
Citera
2018-01-22, 12:30
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vi kanske inte är överens om slutmålet, du och jag, men i detta stöder jag dig till fullo. Sverige har nu som i ett trollslag blivit fullt av sanningssägare. Gott så. Nu måste någon/några ta det till nästa nivå. Det känns ju ironiskt att vi måste titta utomlands för att hitta förebilder. Hur jävla svårt kan det vara för svenska debattörer och politiker att tänka själva?
Verkligen. Och hur jävla svårt ska det vara att utkräva ansvar? Nog för att systemet är ansvarslöst och utvecklat för att förhindra ansvarsutkrävande, men det är inget hinder mot att använda sunt förnuft och säga som det är. De är ansvariga både de som driver igenom politiken och de som röstar för den. Det handlar förstås inte om att anklaga dem likvärdigt, utan att tydliggöra för väljarna att deras handlingar får konsekvenser.

För att ta ett exempel som inte handlar om gruppvåldtäkter, så rapporterar Samhällsnytt om den glada nyheten att nya multiresistenta stammar av TBC har upptäckts i de flyktingströmmar som välkomnats av öppenhjärtliga kräk.

Citat:
Forskaren Peter Keller, som arbetar som forskare vid Nationellt Referenscenter för mykobakterier, NZM, berättar att den upptäckta varianten av sjukdomen är en ”ny kombination av resistens mot fyra olika sorters antibiotika, som dessförinnan inte finns beskriven i den medicinska forskningen”. En liknande, men inte identisk, stam av TBC har också påträffats i Borstel i Tyskland.
https://samnytt.se/forskare-har-hitt...nd-asylsokare/

Utöver TBC har vi förstås mässling, HIV, och så vidare. Men för att stanna vid tuberkulos så ser verkligheten nu ut på följande sätt. Här en kvinna som skrivit till Katerina Janouch för att berätta om sin upplevelse,

Citat:
I oktober 2016 fick jag ett brev hem där det stod att jag och min dotter blivit exponerade för en person med smittsam tuberkulos och var därför kallade till smittspårning.
Jag ringde genast upp infektionsmottagningen för att få svar på vad detta handlade om.
Sköterskan jag pratade med lät nervös och efter att jag krävt svar varifrån smittan kom så fick jag reda på att det var sjukvårdspersonal på förlossningen, eller på BB, som har spridit smittan. Hon vägrade dock uppge exakt på vilken avdelning den smittade personalen arbetat på.
http://katerinamagasin.se/jag-blev-s...dde-mitt-barn/

Du sköna nya land! Katerina Janouch har i likhet med Nordfront före henne intervjuat tysken Roland Finser, som smittades av TBC på sin arbetsplats då han jobbade på ett HVB-hem. För den som vill fördjupa sig är det en historia värd att läsas i sin helhet.

http://katerinamagasin.se/roland-ble...massa-problem/

https://www.nordfront.se/visselblasa...issefjarda.smr

Är det i dessa tider svårt att stämpla folk som medskyldiga? Nej, verkligen inte. Det går att göra på så många plan och så många sätt, och det borde manglas in i debatten tills att det inte råder något som helst tvivel om saken.
Senast redigerad av sherm 2018-01-22 kl. 12:35.
Citera
2018-01-22, 12:37
Medlem
Citat:
Dessa ekonomer har i grunden ingen avvikande uppfattning om den rådande nyliberala ekonomiska ”ideologin”. Det de avvikit i är att de kritiserat att rådande invandringsmodell skulle vara lönsam.
Lindbeck har sen 70-talet varit en extrem maktfaktor inom den svenska akademiska ekonomkåren. Han har rensat ut avvikare och pluralism inom ekonomiforskningen, gjorde Lindbeck tummen ner kunde du glömma forskningsanslag.
Jan Tullberg är företagsekonom och inte NE. Det är en viss skillnad, dessa har om ens någon så ganska rudimentär och ofta felaktig bild av NE. Folkhushållets/nationens ekonomi är inte som ett företags eller hushåll. Men konstigt nog räcker det med ekonomtitel för att kunna uttala sig om NE, oavsett om de är NationalEkonomer eller inte.
Citera
2018-01-22, 13:20
Medlem
Citat:
Politikerna - och då framför allt regeringarna - har svårt att övertyga t ex näringslivet eller bankerna om att de är att lita på om de inte har magstöd från ekonomerna. Så har det varit åtminstone sen 50-talet. Du kan förstås välja att betrakta det som hokuspokus och kräva att nästa regering ska köra över 90% av alla mainstream-ekonomer i landet, lägga ner ekonomiska fakulteter (eller delar av dem), upplösa Finanspolitiska rådet osv, men det skulle leda till en enorm och långvarig backlash från både näringsliv, fackförbund och media - och från EU, som kör på samma spår som dessa liberala ekonomer. INGEN regering här i landet sedan Erlanders tid har ansett sig kunna flatskratta åt den ekonomiska forskningen när man fattat beslut om ekonomisk politik.
Gunnar Myrdal (S) hade en begåvning långt över det genomsnittliga. Politiker använder det urval av rätt eller felaktigt tolkat argument som ger stöd åt deras tankebygge. Även om argument ibland uteblir, istället finns inbäddat i uppfordrande "moralargument" - Den humanitära stormaktens ansvarskännande. Gunnar Myrdal såg inte på långa vägar realiserande av ett svenskt smörgåsbord öppet för alla.

Gunnar Myrdal (ursprungligen på engelska 1956, i svensk utgåva 1969: Ekonomisk teori och underutvecklade regioner):

Citat:
Den ekonomiska teorin är bara en del av hela kulturen. Den formas för att tjäna en opportunistisk efterrationalisering. För att människorna i dessa länder skall ha kunnat leva drägligt med denna moraliska konflikt i sina hjärtan, har de behövt en ekonomisk teori som är så inställd, att den avvänder uppmärksamheten så mycket som möjligt från den moraliska dissonansen.
[...]
Teorier är nödvändiga för att ordna forskningsresultaten så att de blir meningsfulla men också, och detta är fundamentalt, för att avgöra vilka frågor vi skall ställa.
[...]
Faran med att teorin förblir outtalad - såsom icke uttalade skäl för att vi ställer just de frågorna och ordnar resultaten på det sätt som faktiskt sker - ligger naturligtvis i att den då undandrar sig kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Dessa ekonomer har i grunden ingen avvikande uppfattning om den rådande nyliberala ekonomiska ”ideologin”. Det de avvikit i är att de kritiserat att rådande invandringsmodell skulle vara lönsam.
Lindbeck har sen 70-talet varit en extrem maktfaktor inom den svenska akademiska ekonomkåren. Han har rensat ut avvikare och pluralism inom ekonomiforskningen, gjorde Lindbeck tummen ner kunde du glömma forskningsanslag.
Jan Tullberg är företagsekonom och inte NE. Det är en viss skillnad, dessa har om ens någon så ganska rudimentär och ofta felaktig bild av NE. Folkhushållets/nationens ekonomi är inte som ett företags eller hushåll. Men konstigt nog räcker det med ekonomtitel för att kunna uttala sig om NE, oavsett om de är NationalEkonomer eller inte.
Kan inte mycket föreställningar punkteras redan genom en genomsnittlig begåvning? Med åtminstone relevanta motfrågor: Hur kan det vara lönsamt med massinvandring av lågutbildade, med en median etableringstid på 8-15 år och en låg grad av egenförsörjning? Medför inte detta både kostnader genom offentlig konsumtion, slitage och undanträngningseffekter i välfärden? Vilka långsiktiga effekter, ekonomiska och sociala, innebär det att öka befolkningen med någon procentenhet varje år, genom massinvandringen från kulturfrämmande länder? BNP ökar säger ni, men vad händer med BNP per capita, och finns det andra relevanta ekonomiska mått av intresse för svenskarna och staten? Vilka tjänar ni, egentligen? Osv.

---

Patrik Engellau ger kontrast åt en elementär iakttagelse och insikt:

Citat:
Nyligen slog det mig att alla de som förfäktar åsikter som jag ogillar är statsfinansierade medan knappt någon av dem som har samma uppfattningar som jag får en spänn av det offentliga.

Citat:
För att beskriva måste jag påminna om laguppställningen i den pågående matchen om Sverige. På ena sidan står det regerande laget som består av politikerväldet och det välfärdsindustriella komplexet plus deras klienter. På andra sidan står mitt gäng, som är den nettoskattebetalande oppositionen av medelklassare.

Det som stör analysen är förekomsten av ett antal medelklassare, i huvudsak unga kvinnor, som borde fatta att de tillhör oppositionen men ändå hejar på det regerande laget. Dessa är vad Lenin kallade ”nyttiga idioter”, således personer som inte fattar vad som är bra för dem själva och därför aningslöst hjälper sina motståndare. Här finns svenska fjortisar som älskar isbjörnar och ensamkommande flyktingbarn och därför går med i Greenpeace och Refugees Welcome och sedan blir antastade i skolan, dock ej av isbjörnar, nota bene.

Citat:
Det finns också en stor grupp, de munkavlebelagda dissidenterna, som jobbar inom eller i närheten av det välfärdsindustriella komplexet men tycker som jag. Dem beklagar jag. De törs inte säga vad de tycker av rädsla för att förlora avancemangsmöjligheter, lugnet på arbetsplatsen och kanske till och med jobbet. Ibland är de till och med rädda för sina
egna fjortisdöttrar. De är många. De är viktiga. Om dessa vågade ta bladet från munnen skulle Sverige vända. De är ungefär som alla förnuftiga och rättänkande men tysta människor i Sovjetunionen eller DDR.

Min tes är alltså att de som förfäktar PK-idéer på det hela taget får sitt uppehälle av staten – utom då fjortisarna och Dagens Nyheter – medan de som opponerar får betala ur egen ficka samt med gratisarbete.

Citat:
Det finns i Sverige ingen seriös, genomtänkt och välorganiserad medborgaropposition mot politikerväldet och det välfärdsindustriella komplexet. Tidigare fanns det svenska näringslivet som balanserande och återhållande kraft. Men se vad som hände med Leif Östling. Jag tjatar om den händelsen ty jag tror den har stor betydelse för svensk självförståelse. Medborgarna fick en åthutning av innebörd ”stick inte upp mot staten”.

https://detgodasamhallet.com/2018/01...se/#more-11105
Citera
2018-01-22, 13:35
Medlem
Citat:
Gunnar Myrdal (S) hade en begåvning långt över det genomsnittliga. Politiker använder det urval av rätt eller felaktigt tolkat argument som ger stöd åt deras tankebygge. Även om argument ibland uteblir, istället finns inbäddat i uppfordrande "moralargument" - Den humanitära stormaktens ansvarskännande. Gunnar Myrdal såg inte på långa vägar realiserande av ett svenskt smörgåsbord öppet för alla.

Gunnar Myrdal (ursprungligen på engelska 1956, i svensk utgåva 1969: Ekonomisk teori och underutvecklade regioner):

Kan inte mycket föreställningar punkteras redan genom en genomsnittlig begåvning? Med åtminstone relevanta motfrågor: Hur kan det vara lönsamt med massinvandring av lågutbildade, med en median etableringstid på 8-15 år och en låg grad av egenförsörjning? Medför inte detta både kostnader genom offentlig konsumtion, slitage och undanträngningseffekter i välfärden? Vilka långsiktiga effekter, ekonomiska och sociala, innebär det att öka befolkningen med någon procentenhet varje år, genom massinvandringen från kulturfrämmande länder? BNP ökar säger ni, men vad händer med BNP per capita, och finns det andra relevanta ekonomiska mått av intresse för svenskarna och staten? Vilka tjänar ni, egentligen? Osv.

---

Patrik Engellau ger kontrast åt en elementär iakttagelse och insikt:

https://detgodasamhallet.com/2018/01...se/#more-11105

Mycket bra inlägg. Det Engelau tar upp med den tysta majoriteten (nåja) och jämförelsen med Östblocket relevant. Problemet, som jag ser det, är att de slagkraftiga argumenten saknas i offentligheten. Dessa famlas det kring i "mediakriget" här och var -- i bästa fall.

Med all respekt för sherm så kommer något användbart aldrig komma från begåvningsreserven på Nordfrost och ej heller från barnen på internet. Däremot så har sherm rätt i att ansvarsutkrävning måste förekomma, men det ska då göras på rätt sätt. På ett oantastligt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in