2018-01-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Första vet jag inte vad en ska säga, om Nozicks försäljningssiffror påpekats skulle argumentet att "Nozick och Läckberg är stora tänkare" varit validt? Det är ju unikt att få dom siffrorna med tanke på innehållet.

Sen är Peterson inte bara en sammanfattate, han bygger ju sin argumentation på andra tänkare (både gamla och samtida) blandat med egen vetenskap och ideer. Vilket alla före honom också gjort, vad vore Foucault utan Marx, vad vore Platon utan Sokrates ad infitium?
Ja, om någon försökt hävda att Nozick vore intellektuell enbart med anledning av dennes försäljningssiffror så hade argumentet varit giltligt. Att vara top 10 trending på Youtube någonstans bakom en tjej som skriver matteproblem till rytmen av "The Cantina Theme" säger liksom ingenting om vem som kommer att betraktas som intellektuell om fem år, och det borde du rimligtvis förstå.

För att avgöra om han är en stor tänkare måste man rimligtvis titta på innehållet, och då frågar jag mig om Peterson egentligen presterat något originellt, eller om han mest kombinerar självhjälpstips som lika gärna kunde ha plockats ur "The Secret" (som för övrigt också sålt fler ex än Petersons bok) med lite filosoficitat, några högerpopulistiska käpphästar och toppar av allt med lite Jungiansk psykologi? Du kanske har något exempel på någon unik idé som Peterson bidragit med till dagens diskurs du skulle vilja nämna?
Citera
2018-01-20, 21:25
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Överskattar du inte dina egna förmågor här? Att du kan bedöma vetenskapligheten i hans argumentation förutsätter ju att du har en god översikt över forskningsläget. Som vanligt är vi lekmän hänvisade till att utgå från att det som en expert till synes oemotsagt säger om forskningsläget stämmer, och visar det sig finnas oenigheter om det är vi till stor del hänvisade till vårt egna önsketänkande...
Mycket av det han säger är ju inte svårt på något sätt. Om du känner till A, och du känner till B så förstår du varför hans förklaring om C stämmer, oavsett vad du känner till om C sedan tidigare. När han sedan lärt dig C så förklarar han D utifrån det.

Jag håller med om att det är friskt att vara lagom skeptiskt mot allt. Men i situationen ovanför så behöver man ju inte tvivla mycket om man förstått förklaringarna.
Citera
2018-01-20, 21:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Var tvungen att pausa videon flera gånger för att bara stanna upp och fascineras över den sanslösa dumhet som intervjuaren uppvisar. Hur är det möjligt att misstolka det han säger så grovt precis hela tiden? Det är endast extremt korkade personer och sektmedlemmar som är kapabla till det och många feminister tillhör ju båda de kategorierna så man bör kanske inte förvånas egentligen.
Citera
2018-01-20, 21:36
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Det finns ingen frågeställning i ts, så jag undrar vad underlaget för diskussion är?

Vadå underlag för diskussion? Detta är ett forum, inte en debatt på agenda. Klippet har stor relevans för att visa din sort.
Citera
2018-01-20, 21:39
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag håller med om påståendet att sociala hierarkier troligen är evolutionsbetingade och således inte en sociokulturell konstruktion, men jag tycker inte att serotonin/hummerliknelsen är ett bra bevis för det. Serotonin påverkar/påverkas av ens humör och emotioner, varför det är naturligt att ens sociala status skulle inverka på serotoninnivåer. Men det skulle påverkas lika mycket även om hierarkierna vore ett sociokulturellt påfund.

Jag har fortfarande inte hunnit kolla igenom hela klippet, men så irriterande det är att hon konstant feltolkar honom: "so you're saying that we should organize our society along the lines of the lobsters?". Nej, det var absolut inte det han sade.

Just det exemplet är snarare för att visa ett tidigt stadie, som man ser att det fortsatt bland andra arter som har samma utgångspunkt. Serotonin nämns bara för att förtydliga det aktiva ämnet.
Citera
2018-01-20, 21:40
Medlem
sherms avatar
Intervjun är helt i klass med denna,

https://www.youtube.com/watch?v=qxlVp8Ri4vg

Dessa stjärnor på den feministiska himmelen alltså
Senast redigerad av sherm 2018-01-20 kl. 21:44.
Citera
2018-01-20, 21:45
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Det är dock viktigt att komma ihåg att människor lyssnar till vad de vill höra av Jordan Peterson och ignorerar resten som säger emot deras uppfattningar.

Jag menar, en stor del av de som skriver i denna tråd - och kommenterar i videon - och är otrevlig mot kvinnan i videon, har en arrogant ton, och uppvisar tydliga tendenser på att vara jävligt obildade. Dessa människor lyssnar blint till Jordan och antar det omedelbart som en sanning med stort S utan att resonera kring saken. Sedan tror de att de sitter på en hög häst och är bildade. Snacka om Dunning Kruger-effekten. Men De saknar förmågan till kritiskt tänkande. De förstår inte vetenskapsteori och de logiska regler som finns i argumentation, alltså en del av det Jordan bemästrar, vilket gör det möjligt för honom att härleda solida, hållbara argument. Information är ingenting värt om du inte vet hur du skall härleda den.

Faktum är, att de flesta som sitter här och kommenterar, liksom i videon, skulle göra tusen gånger sämre ifrån sig än kvinnan i videon. De skulle inte klara av att leverera några kritiska argument eller några insiktsfulla frågor eftersom dessa inte finns i deras värld: många köper Jordans slutsatser rakt av utan att de premisser som leder fram till Jordans slutsatser.

Jag gillar Jordan men många av hans följare är inget mer än bildade drumlar som tror att de är något. Det är smärtsamt att läsa både kommentarer här och på Youtube. Stackars Jordan som måste utstå att vara idoliserad av de obildade och sinnessvaga.
Det enda hennes agenda var att få Jordan att stå till svars för allt "ont" män gjort enligt henne och andra feminister, SJWs och snöflingor. Det blir ofta såhär. Som exempel: vad i helvete har Jordan med att kvinnor som hon får mindre betalt av BBC? Vad fan är en "hatsvans" som äckelnäsan Disciplina dummar sig om och även om där skulle vara en: Och? Det gör inget. Man är bra dum i huvudet om man tror allting handlar om hat/kärlek eller jämnt går det hållet.

Det började lugnt och sansat och urartar till skräp som vanligt senare.

Sedan har du ingen aning om dessa användare köper precis allt Jordan säger. Sedan gillar du inte Jordan vilket är fine men skriv inte det som om det skulle vara okej för dig att försöka tramsa sönder något. Loooool!
Citera
2018-01-20, 21:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Personligen tycker jag att det är mer intressant att i princip alla djur har sociala hierarkier, så varför skulle människan inte ha det?
Så tolkade jag honom, han menade att vi alla härstammar från Hummern så klart att det följer med.

Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Det är iofs en högst standardiserad journalistisk teknik. Missuppfattas ofta på detta forum när t ex Camilla Kvartoft brukar den på Leif GW.
Vilket hade kunnat gälla om kvinnan inte var i uppenbar affekt. Dessutom kränkande, vilket hon fick en reprimand om och den hit home så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Jag har inte hört ett enda argument från den mannen som inte har varit grundat på vetenskap och sunt förnuft. Prof. Peterson för en debatt som är oerhört viktig att ha. Han slår mot det som är kärnan i varje diskussion.

Om fler var lika upplysta och välbalanserade som honom så skulle inte marxisterna ha lyckats infiltrera och förändra vårt samhälle som de har gjort. Att inte fler har vågat föra samma diskussion tidigare är i sig ett tecken på människans svaghet att stå emot grupptryck, må så vara att gruppen är liten.

De som för debatten framåt kommer ofta från psykologin. Psykologin har oförtjänt dåligt rykte, jag har hört många säga att det är skit. Men psykologin har idag mer kunskap än sociologin och ett bättre redskap för att förstå vad som händer runt oss. Folk är för reaktionära och för rädda för vetenskapen psykologi, samtidigt så tycker de Jordan är jättebra. Och Sam Harris. Sällan jag använder denna men den är på sin plats här.

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson.
Är du kommunist?

Citat:
Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.
Här har vi en empathizer till ser jag.
Jesus är inte personligt ansvarig för sina följare....
Bara för det han uppmanat dem att göra.
Vad Jordan uppmanat män till är att bädda sängen, sträcka på sig och kamma till sig.

Du tänker inte här - du känner. Att han skall stå på de dina sida.
Människor som kan tänka, står på sanningens sida. Inte känslornas

Citat:
Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra.

Ah här igen, krav på konsensus, krav på att empathizing, rätta in er i kvinnoledet.

Citat:
Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".
Jag håller med dig om att Jordan är i särklass, men du visar bara på din okunnighet när du recenserar Jordan.
Bard säger att män har en kuk mellan benen och en i huvudet. Nu är Bard psykoanalytiker och det är bara så vansinnigt. Psykologin har gått ifrån Freud och de där teorierna. Men basically så säger de samma sak. Kuk i huvudet är att vara assertive.
Sedan är bard dum i huvudet men det är en annan diskussion. Men det sätt som han är dum i huvudet på är att han är okunnig, han ligger flera hundra år efter. Han snor Jordans ord, men han är okunnig i psykologi. Och en pajas.
Citera
2018-01-20, 22:18
Medlem
Stockmokks avatar
I en halvtimma misslyckas feministen med att kasta halmdocka efter halmdocka för att bränna honom som kvinnohatare, detta då han håller sig till ämnet och svarar sakligt. Får henne bara se korkad ut.

Det intressanta i videon är två saker. Det ena hur samstämmigt feministkverulerandet är i hela västvärlden. Som exempel frågan om lönegapet pga kön. I hela Sverige gör feminister sig till pajasar med att påstå detta (utan att veta vad de snackar om). Visar att könshaterskorna planerat sin agenda internationellt.

Det andra är Jordan Petersons svar att lönegapet pga könen är ett påstått fenomen som inte existerar. Snarare beror lönegapet mellan könen på 18-20 faktorer däribland ålder yrke och personlighet. Eftersom dessa könshaterskor valt att vara så synkroniserade är Jordan Petersons svar lika giltigt här i Sverige.

Kvinnor får inte mindre betalt än män för att de är kvinnor. Punkt slut.
Citera
2018-01-20, 22:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Jag skulle påstå att JBP kan utgöra en person i modern idehistoria som kan få en position likt Sartre, Foucault eller Derrida. Men som en direkt motpol. Han sticker ut som Robert Nozick i en diskurs som utmanar vänsterns hegemoni inom akademin.
Helt klart är Jordan Peterson en av de starkare rösterna i paradigmskiftet, men det finns flera. Men visst kommer han skriva in sig i historien.

Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Återigen, vad har han nämnt som gör honom ansvarig för andras tolkningar och handlingar?

Bör Darwin skuldbeläggas om ateister begår hatbrott mot religiösa, om hans teorier samtidigt har bäring för dem?

Den stora massan är inte kapabel till att förstå avancerat tänkande. De flesta har missförstått både Darwins/Spencers survival of the fitest, till att tro att det handlar om den starkares rätt. Liksom man totalt har missförstått Nietsches övermänniska. Som jag redan påpekat så har en sådan som Jesus använts för att rättfärdiga allt möjligt.
Argumentet är löjligt, tänkte jag skriva, men det finns inget argument bara en åsikt baserat på känsla.
Badum Tiss

Citat:
Om Darwin under sin livstid hade sett en grupp ateister som följde hans verksamhet begå hatbrott mot vissa individer som han själv hade kritiserat tidigare hade det varit rimligt att förvänta sig att han tog avstånd ifrån detta. Om Darwin hade sett detta och försökt avfärda det som "not a concern" hade det varit problematiskt.
Du får börja med att definiera hatbrott, sedan får du vara vänlig att visa på ett kausalt samband. Emotionella associationer räcker inte.
Problematiskt för vem?
För dig ja, men vi andra är vuxna och kan skilja på sak och person.

Eller menar du att Napoleon skall ta ansvar för alla schizofrena som tror sig vara just Napoleon.

Hur tänker du - kan du redovisa det?

Citat:
De enda som inte klarar av att erkänna detta är rimligtvis de som försöker rättfärdiga sitt eget näthatande.
och det kom från - näthatets drottning. Hur rättfärdigar du ditt eget näthat- jo juste du kallar alla som inte tycker som du idioter.

Vi kan ju även här börja med att definiera näthat. Skall vi hålla Gudrun Schyman ansvarig för ditt näthatande? Eller Merapis?

Har du något förslag till vart vi skall dra linjerna- men som sagt börja med en klar definition av begreppet.

Citat:
Men Jordan B Peterson har ju just valt att ta ett mindre konspiratoriskt och mer informerat angreppssätt. Han är ju på många sätt antitesen till lösryckta teorier, han står ju på en djup grund han utvecklat i över 20 år. Budskapet står i bjärt kontrast mot chockbudskap och konspirationsteorier.
Han står ju också på grunden vetenskap och miljoner studier som söker svaren, istället för att ha svaren som feministerna.
Citera
2018-01-20, 22:59
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Hoppas han kommer till Stockholm

Jag med.

Arpi har intervjuat honom via länk.

Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Nja, rimligtvis förstår en intelligent person att så fort man tar på sig eventuella följares gärningar får man inte göra annat än be om ursäkt för något man inte kan påverka. Det blir proxydebatt där huvudpersonen enbart fungerar som ofrivillig plattform för det anonyma tjattret istället för sina egna frågor. Media brukar ha svårt för att knäcka personer som Jordan, därför letar de gärna upp någon banjolirare som får agera ”den riktiga Jordan” och attackerar denne istället.

Det här är så utstuderat att det är löjligt att ens diskutera frågan. Vän av rationellt tänk förstår också att så fort man kan fästa en person på det anonyma tjattret kan man också anonymt regissera vilka påståenden han ”måste” ta ansvar för.

Det här är ju också ett manipulativt sätt att flytta fokus från sakfrågan som man inte behärskar, till något man behärskar vilket är känslor.

Edit.

Vet inte hur Disciplina tänker dra gränserna angående näthat, men det finns risk att hon precis näthatat mig via pm Vem kunde ana detta
Senast redigerad av Gertrud1 2018-01-20 kl. 23:06.
Citera
2018-01-20, 23:20
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ja, om någon försökt hävda att Nozick vore intellektuell enbart med anledning av dennes försäljningssiffror så hade argumentet varit giltligt. Att vara top 10 trending på Youtube någonstans bakom en tjej som skriver matteproblem till rytmen av "The Cantina Theme" säger liksom ingenting om vem som kommer att betraktas som intellektuell om fem år, och det borde du rimligtvis förstå.

För att avgöra om han är en stor tänkare måste man rimligtvis titta på innehållet, och då frågar jag mig om Peterson egentligen presterat något originellt, eller om han mest kombinerar självhjälpstips som lika gärna kunde ha plockats ur "The Secret" (som för övrigt också sålt fler ex än Petersons bok) med lite filosoficitat, några högerpopulistiska käpphästar och toppar av allt med lite Jungiansk psykologi? Du kanske har något exempel på någon unik idé som Peterson bidragit med till dagens diskurs du skulle vilja nämna?

Mannen är professor inom sitt område. Det borde räcka mer än väl för att hålla dig på mattan.

Vad har du själv bidragit med som är så originellt att du har mandat att ifrågasätta honom? Att ha en åsikt är knappast att likställa med vare sig kompetens eller originalitet.
Senast redigerad av midvintermorker 2018-01-20 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in