2018-01-19, 10:14
Medlem
folkgemenskaps avatar
Jordan har dock fel när säger att kvinnor har samma intelligens som män.

"Women also score lower on tests of general intelligence (by 3.75 on average) – although they perform better on memory tests"

http://metro.co.uk/2017/05/08/men-have-bigger-brains-than-women-and-thats-why-men-have-higher-iqs-6622111/

Men han är extremt begåvad och har ett fantastiskt ordförråd, kanske bland dom absolut bästa i världen?
Citera
2018-01-19, 10:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Gick ju knappt att titta på. Drogs ner på en gymnasial nivå av den skrikiga tanten. Halva programtiden togs upp av utbytet: 1. JP säger något. 2. Intervjuaren: "Så du säger att... *felaktig sammanfattning/konklusion* 3. JP "Nej, det har jag aldrig sagt/menat *repeterar sin ståndpunkt*. Ibland följt av ytterligare en omgång eller två av missförstånd->klargörande.

Jag har fått ta en paus nu vid 11:08 för att inte få en hjärnblödning, när intervjuaren kommer med en fullkomligt halsbrytande invändning mot att JP "uttalar sig generellt om kvinnor" vilket tydligen inte går eftersom "alla kvinnor är unika". Fattar hon inte vad hon säger!?* Om man inte får generalisera, då kan de ju lika gärna avbryta intervjun på en gång och gå hem. Samhällsdebatter blir omöjliga att genomföra med en sådan idiotisk restriktion.

*Jag raljerar lite, hon har problem med att JP generaliserar, själv har hon inga problem att generalisera om vare sig kvinnor eller män.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2018-01-19 kl. 10:21.
Citera
2018-01-19, 10:15
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Fast poängen var väl inte att serotonin betyder att det finns klara hierarkiska strukturer utan att serotoninnivåerna i både människor och humrar påverkas av var i de sociala strukturerna de befinner sig.
Detta skulle då vara ett exempel på en indikator som visar att sociala hierarkier med största sannolikhet är biologiska ting och inte någon tillfällig social struktur skapad av "patriarkatet".
Jag håller med om påståendet att sociala hierarkier troligen är evolutionsbetingade och således inte en sociokulturell konstruktion, men jag tycker inte att serotonin/hummerliknelsen är ett bra bevis för det. Serotonin påverkar/påverkas av ens humör och emotioner, varför det är naturligt att ens sociala status skulle inverka på serotoninnivåer. Men det skulle påverkas lika mycket även om hierarkierna vore ett sociokulturellt påfund.

Jag har fortfarande inte hunnit kolla igenom hela klippet, men så irriterande det är att hon konstant feltolkar honom: "so you're saying that we should organize our society along the lines of the lobsters?". Nej, det var absolut inte det han sade.
Citera
2018-01-19, 10:19
Medlem
thebandit777s avatar
Jordan Peterson är extremt påläst och vältalig.
Fakta och logik.
Wow. Älskar't!
Citera
2018-01-19, 10:34
Medlem
Hur kan detta vara så svårfattade koncept för en vissa feminister? Jag fattar inte det. Väldigt logiskt och enkelt, ändå slår det slag i vissa feministers huvuden och så tror dem att t.ex. lönskillnader mellan könen enbart beror på kön? Varför inte dyka djupare än så för att verkligen komma fram till något? Tror man blint på att könet är det enda som spelar roll så har man lätt att tro på att det finns ett utbrett kvinnohat, vilket inte stämmer :S.
Citera
2018-01-19, 10:42
Medlem
Eller att det finns fler manliga VD:ar än kvinnliga. Där finns det också väldigt enkla förklaringar som feminister bara väljer att blunda för. Hämtat från annat forum:

"Anledningen till att kvinnor statistiskt arbetar färre timmar än män och väljer utbildningar som kommer generera mindre pengar än de utbildningar män väljer är att en kvinna har möjlighet att gifta sig upp och en man (vanligtvis) inte.

Kvinnor har ett inneboende värde som män inte har. Det är därför kvinnliga prostituerade kostar långt mer än manliga prostituerade. Det är därför mänuppvaktar kvinnor och betalar för dejter. Det här är ojämlikheter mellan könen som feministerna tar för givet. Det här är kvinnliga privilegier som helt ignoreras av feminister."
Citera
2018-01-19, 10:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannisar
Hur kan detta vara så svårfattade koncept för en vissa feminister? Jag fattar inte det. Väldigt logiskt och enkelt, ändå slår det slag i vissa feministers huvuden och så tror dem att t.ex. lönskillnader mellan könen enbart beror på kön? Varför inte dyka djupare än så för att verkligen komma fram till något? Tror man blint på att könet är det enda som spelar roll så har man lätt att tro på att det finns ett utbrett kvinnohat, vilket inte stämmer :S.

Jag börjar anse att feminist är som en personlighetsstörning. Exempelvis narcissister som värderar pengar, makt och inflytande, för att det är vad dom ser. När feministerna enbart i sin omgivning ser kön, makt, inflytande. En feminist tycker jag är som en narcissist, dvs en person som halvblind för sin omgivning.
Senast redigerad av Hegamon 2018-01-19 kl. 11:07.
Citera
2018-01-19, 11:02
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Knappast hans förtjänst. Intervjun blir sågad vid fotknölarna nu och lyfts fram av skrået som kass värdegrundsjournalistik och till råga på det dåligt förberett med.

Nej, han kommer fortsätta bli genomskådad av kompetent folk och fortsätta skämma ut idioter.

Kan du länka till någon eller någonting som sågar intervjun längs fotknölarna och/eller genomskådar JP?
Citera
2018-01-19, 11:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Han är saklig och tydlig och går aldrig i försvar. Trots att de anklagar honom(felaktigt) för att hatbrott och annat trams. Han är väldigt tydlig med att han är mot lagen där de vill tvinga folk att säga vad en person för stunden vill bli kallad. Han är inte rasist, han hatar inte homo eller bisexuella och han mobbar ingen.

Det blir liksom löjligt när alla som han debatterar med anklagar honom för saker han inte gör. Såg nån video när nån kvinna anklagade honom för att han var nazist/rasist för att det var nazister och rasister vid nån protestmarsch som han själv inte var inblandad i alls.
Citera
2018-01-19, 11:20
Medlem
Nycticoraxs avatar
En sak är säker, liberal-tv kommer inte ha med J.P så mycket mer. Samma sak verkar ha hänt med Milo, som knappt syns i tv-intervjuer längre. Även Ben Shapiro syns mindre. Man vet helt enkelt att man inte kan vinna mot dessa.

Nästa steg är väl för youtube att börja rensa ut. Frågan är om dom vågar det. Skulle vara början på slutet för tjänsten.
Citera
2018-01-19, 12:32
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Segue stavas det.

Haha. Där ser man. Tack för att du påpekade det.

https://www.merriam-webster.com/words-at-play/segue-segway-commonly-confused
Citera
2018-01-19, 12:44
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag såg bara de sista minuterna av klippet, men det gjorde mig inte särskilt imponerad. Jämförelsen med humrarna haltar i och med att serotonin inte är något specifikt för varken humrar eller människor, det finns även hos de djur som inte har klara hierarkiska strukturer. Men det var lite kul när han påpekade hennes lustiga hopp till humrarna med "well, that's quite a segue". Lite irriterande att de båda avbröt varandra hela tiden.

Han refererade till en studie som är gjord på humrar och depression. Detsamma gäller nog alla varelser med serotonin som lever i heiarkier. Sambandet till serotonin går förstås att spekulera i men det är trots allt forskning som han utgår från, han har inte kommit på den jämförelsen själv. Serotonin har även ett samband vid depressioner hos människor, och det stämmer att ju högre i den sociala heiarkin du befinner dig desto osannorlikare är det att drabbas av depression.

I studien påstods det att en hummer blev deprimerad om den förlorade en kamp mot alfahummern som exempel, och då sjönk i den sociala hierarkin. För att inte hummern skulle utsätta sig för mer fara och förödmjukelse så utvecklar denna en depression för att bli passiv istället för att utmana alfan.

Edit: tack för länken ts. Aldrig hört talas om honom innan. Jag tycker att han var riktigt vass då det är särskilt svårt att debattera med agenda-journalister. Men att vara professor i psykologi ger nog ett visst övertag
Senast redigerad av Jango-fett 2018-01-19 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in