2018-01-20, 03:25
Medlem
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Han far ju dessutom under intervjun med ett antal osanningar. Ett av de mer övertydliga exemplen är ju när han säger "look at Scandinavia", och hävdar att ration kvinnor:män bland ingenjörer i Skandinavien skulle vara något som 1:20, och att detta skulle tjäna som någon sorts motexempel till att det han kallar "equality of outcome" är önskvärt. I verkligheten utgör kvinnor dryga 30 % av alla ingenjörsstudenter i Sverige, och den andelen ökar ständigt. Så nja, faktahalten i hans påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra. Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".

Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Detta är lite off-topic men hittade inte en motpart till segue för ett svenskt ord.
Vad är det direkta ordet på svenska?

Ordet övergång tenderar inte att ha med innehållet av det diskreta/smygande"smooth" i ordet så finns det inget bättre ord på svenska? Tycker det behövs.
Det är ju ett låneord till engelskan i sig, så jag skulle inte protestera om det användes i svensk skrift. Skarvning kan kanske fungera som ett alternativ annars.
Senast redigerad av Disciplina 2018-01-20 kl. 03:35.
Citera
2018-01-20, 03:29
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt.
Kan det ha att göra med att han varken valt sina följare själv eller har något personligt ansvar för vad andra gör eller säger?
Jag skulle dessutom ifrågasätta uttrycket "hatsvans".
Hur har detta manifesterat sig och vilka exempel har du på att den ens existerar?
Citera
2018-01-20, 03:50
Medlem
Citat:
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Menar du att han bör göra det? Om så - varför?

Om han "erkänner" något sådant så riskerar ju hans trovärdighet att gå förlorad gentemot tittarna, då programledaren i samband med detta - fått honom dit hon vill. Ansvaret bör väl inte läggas på honom hur folk väljer att agera, som en reaktion på de studierna som han lägger fram. Eller har jag tolkat dig rätt?

Det är ju helt ovidkommande om hans föreläsningar uppviglat till hat när han själv inte förespråkat några sådana aktioner. Som jag har förstått det så Lägger han fram vad han upplever vara sanning, baserat på forskning och studier, vilket står oss fullt fritt att bemöta med argument. Men du kanske har något att hänvisa till?
Senast redigerad av delfintanke 2018-01-20 kl. 03:53.
Citera
2018-01-20, 03:51
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:

Av någon krönikör som inte direkt är ett intellektuellt ess. Jag skulle tro att Jordan B. Petersons publik har högre IQ än genomsnittet, hans argumentation bygger till stor del på långa, logiska resonemang. Det är inte supertillgängligt för "dumb guys" - snarare motsatsen.

Många av hans belackare fastnar på att han har enkla självhjälpstips, men dom är snarare en del av ett större resonemang. Det finns en anledning att han anses ha en helt annan tyngd och politisk relevans än andra självhjälpsgurus. Det handlar om en kulturellt paradigmskifte och krig om grundläggande epistemologi i den västerländska kulturen.

Jag skulle påstå att JBP kan utgöra en person i modern idehistoria som kan få en position likt Sartre, Foucault eller Derrida. Men som en direkt motpol. Han sticker ut som Robert Nozick i en diskurs som utmanar vänsterns hegemoni inom akademin.
Citera
2018-01-20, 03:57
Medlem
Finns det någon tyckare som INTE har en "hatsvans" efter sig?
Citera
2018-01-20, 04:02
Medlem
RadioDDR1s avatar
Gruppidentitet är helt nödvändig för att kunna försvara sig mot andra fientliga grupper (som i allra högsta grad har en egen gruppidentitet). Denna enkla sanning tillhör schackets spelregler och de som försöker kringgå detta kommer bittert att ångra det.
Senast redigerad av RadioDDR1 2018-01-20 kl. 04:07.
Citera
2018-01-20, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Menar du att han bör göra det? Om så - varför?

Om han "erkänner" något sådant så riskerar ju hans trovärdighet att gå förlorad gentemot tittarna, då programledaren i samband med detta - fått honom dit hon vill. Ansvaret bör väl inte läggas på honom hur folk väljer att agera, som en reaktion på de studierna som han lägger fram. Eller har jag tolkat dig rätt?

Det är ju helt ovidkommande om hans föreläsningar uppviglat till hat när han själv inte förespråkat några sådana aktioner. Som jag har förstått det så Lägger han fram vad han upplever vara sanning, baserat på forskning och studier, vilket står oss fullt fritt att bemöta med argument. Men du kanske har något att hänvisa till?
Sagt av en individ som uppenbarligen inte förstår innebörden av ordet uppvigling.

Är det per automatik fel att erkänna att programledaren har en poäng? Jag skulle ogärna betrakta det så, och jag ser också Peterson som en individ som faktiskt borde vara kapabel att inse att det inte är en eftergift att göra det.

Nej, lever i en tid då ingen debattör bör betraktas som bättre än sina följeslagare. Att dessa hatfyllda individer följer Peterson är ingen tillfällighet, och att han regelbundet försöker hävda att det helt enkelt inte är något att bry sig om är i sig problematiskt, oavsett om han explicit uppmuntrar till deras beteende eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Av någon krönikör som inte direkt är ett intellektuellt ess. Jag skulle tro att Jordan B. Petersons publik har högre IQ än genomsnittet, hans argumentation bygger till stor del på långa, logiska resonemang. Det är inte supertillgängligt för "dumb guys" - snarare motsatsen.

Många av hans belackare fastnar på att han har enkla självhjälpstips, men dom är snarare en del av ett större resonemang. Det finns en anledning att han anses ha en helt annan tyngd och politisk relevans än andra självhjälpsgurus. Det handlar om en kulturellt paradigmskifte och krig om grundläggande epistemologi i den västerländska kulturen.

Jag skulle påstå att JBP kan utgöra en person i modern idehistoria som kan få en position likt Sartre, Foucault eller Derrida. Men som en direkt motpol. Han sticker ut som Robert Nozick i en diskurs som utmanar vänsterns hegemoni inom akademin.
Nu ska vi inte överdriva, jag tror att historien redan visat att vilka jon som heslt är kapabla att ta till sig av några lösryckta teorier om marxism. Faktiskt skulle jag våga påstå att jon är mer benägna att göra det än andra grupper. Men då får vi ju betänka att vi befinner oss på Flashback, där det är konventionell visdom att predikande av konspirationsteorier om kulturmarxism är en indikator på intelligens. Det gäller tyvärr inte på särskilt många andra platser.

Och att peka ut honom som en like till det förra århundradets stora tänkare, vare sig Focault eller Nozick, är det nog alldeles för tidigt för.
Citera
2018-01-20, 04:12
Medlem
Citat:
Sagt av en individ som uppenbarligen inte förstår innebörden av ordet uppvigling.

Är det per automatik fel att erkänna att programledaren har en poäng? Jag skulle ogärna betrakta det så, och jag ser också Peterson som en individ som faktiskt borde vara kapabel att inse att det inte är en eftergift att göra det.

Återigen, vad har han nämnt som gör honom ansvarig för andras tolkningar och handlingar?

Bör Darwin skuldbeläggas om ateister begår hatbrott mot religiösa, om hans teorier samtidigt har bäring för dem?
Citera
2018-01-20, 04:15
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kan det ha att göra med att han varken valt sina följare själv eller har något personligt ansvar för vad andra gör eller säger?
Jag skulle dessutom ifrågasätta uttrycket "hatsvans".
Hur har detta manifesterat sig och vilka exempel har du på att den ens existerar?

När man läser kommentarer under videon så ser en del som kallar den kvinnliga programledaren för korkad och liknande.

Men å andra sidan så trakasseras även Peterson, på ett hårdare sätt till och med. Förutom det att han förlorat forskarmedel och att han riskerar att sparkas från universitetet där han föreläser, så blev nyligen området där han bor översvämmad med flygblad där man jämförde honom med nazister.
https://twitter.com/jordanbpeterson/status/923375841286823936
Citera
2018-01-20, 04:19
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Finns det någon tyckare som INTE har en "hatsvans" efter sig?

Korrekt, alla tyckare har en "hatsvans". Det har gått så långt att motståndare definierar tyckaren efter hans följare...

Dom som gör det har inte så mycket innanför pannbenet.

Men det säger en del av våran tid ändå. Vem bryr sig vad tyckaren säger. Attackera anhängarna.....
Citera
2018-01-20, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Återigen, vad har han nämnt som gör honom ansvarig för andras tolkningar och handlingar?

Bör Darwin skuldbeläggas om ateister begår hatbrott mot religiösa, om hans teorier samtidigt har bäring för dem?
Om Darwin under sin livstid hade sett en grupp ateister som följde hans verksamhet begå hatbrott mot vissa individer som han själv hade kritiserat tidigare hade det varit rimligt att förvänta sig att han tog avstånd ifrån detta. Om Darwin hade sett detta och försökt avfärda det som "not a concern" hade det varit problematiskt.

De enda som inte klarar av att erkänna detta är rimligtvis de som försöker rättfärdiga sitt eget näthatande.
Citera
2018-01-20, 04:24
Medlem
Citat:
Om Darwin under sin livstid hade sett en grupp ateister som följde hans verksamhet begå hatbrott mot vissa individer som han själv hade kritiserat tidigare hade det varit rimligt att förvänta sig att han tog avstånd ifrån detta. Om Darwin hade sett detta och försökt avfärda det som "not a concern" hade det varit problematiskt.

De enda som inte klarar av att erkänna detta är rimligtvis de som försöker rättfärdiga sitt eget näthatande.

Kan du vara mer konkret vad detta "hat" går ut på. Snackar du om förlöjligande memes och kommentarer i stil med "vilken dum kossa" typ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in